Indien har satt några ambitiösa miljömål, med sikte på att nå nollutsläpp till år 2070. Som en del av det strävan, siktar de på att fasa ut fossila bränslen och öka användningen av biobränslen. Dock växer oron för att övergången till etanolblandning kan sätta nationens livsmedelsförsörjning i fara.

Landet hade ursprungligen satt ett mål för att uppnå 20 % etanolblandning till 2030, men de har nyligen flyttat fram det till 2025. Etanolen de använder som bränsle erhålls som en biprodukt under processen att utvinna socker från sockerrör.

Just nu är en tiondel av bensinen i Indien biobränsle blandat med etanol från sockerrör, och praktiken med etanolblandning har ökat åttafaldigt under det senaste decenniet. Indien förlitar sig för närvarande på import för att möta sina energibehov, och importerar ungefär 80 % av sina oljebehov, medan fossila bränslen utgör 75 % av landets energiförbrukning.

De tror att etanolblandning är ett bra sätt att minska deras beroende av oljeimport och spara pengar i processen. Offentliga sektorns oljemarknadsföringsföretag i landet rapporterade att de sparat mer än fem miljarder liter bensin tack vare praktiken med etanolblandning under etanolförsörjningsåret 2022-2023. Detta motsvarade nästan tre miljarder dollar i besparingar på utländsk valuta.

Men medan vissa politiker hävdar att etanol är en miljövänlig och förnybar metod som innehar mycket potential, är det viktigt att inte bortse från det faktum att utvinning av etanol från livsmedel som ris, socker och majs inte är det smartaste draget i ett land som rankades 111 av 123 länder i 2023 års Globala Hungerindex. De fick poängen 28, vilket betyder att hungern i landet är ”allvarlig”. Dessutom indikerar officiell statistik att mer än 3,3 miljoner barn led av undernäring i Indien 2021.

År 2021 tilldelades 78 000 ton ris från Indiens livsmedelskorporation till destillerier för produktion av etanol till subventionerade priser av den indiska regeringen. Detta lager kunde ha använts för att mata hungriga människor istället.

Livsmedelspolitisk analytiker och jordbruksexpert Devinder Sharma ifrågasatte visheten i detta tillvägagångssätt med tanke på Indiens problem med livsmedelssäkerhet. Han sa: ”Att omvandla livsmedelsgrödor till biobränslen är ett felaktigt koncept. Vi drivs av kommersiella intressen vilket kommer att skapa orättvis konkurrens mellan människor och bilar. Som ett land som ligger efter i GHI kan jag inte förstå hur beslutsfattare ens kan tänka på att omdirigera livsmedelsgrödor för etanolproduktion.”

Han föreslår att ett smartare alternativ skulle vara biomassaavfall, som annars bidrar till luftföroreningsproblem i norra Indien.

”Punjab producerar ensamt över 20 miljoner ton risstrå varje år som kan användas för produktion av biobränslen, tillsammans med majsstrå. Bränning av stubb är ett stort problem på vintern så varför inte använda denna resurs för att producera biobränslen,” påpekade han.

Etanolblandning är inte så miljövänlig som den verkar
Även om det fanns gott om mat att tillgå i Indien, skulle etanolblandning ändå inte vara en hållbar metod på grund av torka. Ungefär 2 000 liter vatten behövs för att producera bara ett kilogram socker, och vattenbrist är redan ett problem i många delar av Indien, såsom Maharashtra, som upplever akut vattenbrist. Inte bara kräver sockerrörsodling en betydande mängd vatten, men den upptar också mycket mark som kunde användas för livsmedelsgrödor.

Det är också värt att notera att de beräkningar som pekar på att etanolbaserade biobränslen har lägre utsläpp än konventionella bränslen oftast bortser från utsläppen kopplade till produktionen av etanol. Faktum är att studier har visat att koldioxidintensiteten hos etanol kan vara 20 % högre än den hos bensin som ett resultat av utsläpp knutna till markanvändningsförändringar, ekosystemskador och ökad användning av gödningsmedel.

naturalnews.com, Indiska folket svälter men regeringen vill använda mat som bränsle istället

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här