Man hittar hela tiden nya användningsområden för virtuell verklighet, och nu har många märken har börjat använda det i marknadsföringssyfte. Virtuell verklighet – eller VR som det ofta kallas, transporterar in användaren i en virtuell värld. Efter att VR slog igenom i tv-spelsvärlden så har andra sektorer nu börjat ta intresse för det. För att kunna anpassa sig till det nya teknologiska landskapet så har nu många företag alltså börjat marknadsföra sig själva med hjälp av VR-teknologi.
Vad finns det för möjligheter med att använda virtuell verklighet i marknadsföringssyfte?
Konsumenter letar ständigt efter nya interaktiva upplevelser, och VR-marknadsföring är marknadens respons till dessa trender och teknologiska framgångar. Den uppslukande naturen av VR utlöser emotionella reaktioner hos dess användare, på så sätt så får användaren ett personligare förhållande till märket och dess erbjudanden.
Virtuell verklighet är perfekt för att göra användaren mer investerad i en upplevelse och journalism har bevisat att video är väldigt effektivt om man vill berätta en historia. Den humanitära sektorn har dessutom redan börjat använda virtuell verklighet som ett verktyg för att kunna öka medvetenhet om vissa problem, vilket visar på hur effektivt VR kan vara för att nåt ut till folk. Till exempel, som vi nämnde tidigare, så utvecklas det ständigt nya VR-spel. Denna teknologin kan alltså användas till live-spel, och det är just det som vissa online-kasinon och Videoslots har börjat göra för att ge mer inlevelse till sina spelare. Detta har dem gjort genom att ha riktiga dealers live, på så sätt kan spelaren interagera direkt med både dealern och dem andra spelarna. Detta leder i sin tur till att mer människor tar intresse till online-kasinon, vilket genererar mer trafik till hemsidorna och gör så att fler människor börjar spela live-poker eller exempelvis blackjack.
Många märken använder de innovativa och underhållande aspekterna av VR för att bättre kunna förmedla och marknadsföra sina erbjudanden. Denna teknologin hjälper också företagen att kunna samla värdefull information ifrån sina kunder.
Vad är virtuell verklighet?
Virtuell verklighet går ut på att låta användaren ta del av en datorgenererad virtuell värld. Det kan vara en påhittad värld eller en digital representation av en verklig plats. Det har utvecklats många olika sorters media för att låta användare upptäcka olika virtuella verkligheter och det populäraste sättet att uppleva VR på är genom så kallade VR-headsets, men det finns ett flertal andra accessoarer som kan användas, exempelvis pågår det just nu en utveckling av så kallade VR-rum.
Trots att det krävs en signifikant investering så är virtuell verklighet väldigt populärt. Dess största användningsområde är för tillfället tv-spel, men dess användningsområden är ständigt expanderande. VR-teknologi används redan inom militärt syfte och inom fastighets- och turismbranschen. Dessutom så börjar arkitekter samt hälso- och utbildningssektorer ta intresse för det.
Vilka märken är det som redan använder VR i marknadsföringssyfte?
VR marknadsföring används redan av många olika märken. Marriot-hotellen har lanserat en tjänst som kallas VRoom, vilket låter dem att uppleva andra miljöer utan att behöva lämna sitt hotellrum. The New York Times har också använt VR – fast i ett helt annat sammanhang. Dem använde VR-teknologi i sin artikel The Displaced för att både berätta om, och visa, det dagliga livet av en syrisk barnflykting.
Ikea har utvecklat en Ikea VR-app som låter sina kunder uppleva sitt drömkök i 3D. Sportmärket Decathlon erbjuder virtuella rundturer av sina tält. Red Bull ger extremsport nytt liv då dem låter sina kunder uppleva videor i 360°. North Face ger i sina affärer kunder möjligheten att uppleva base-jumping i virtuell verklighet.
Många märken har redan börjat förstå hur användbar denna nya teknologin är och hur mycket den kan hjälpa dem att förmedla information om sina produkter och erbjudanden. Det är fortfarande många projekt som förväntas att utvecklas och som kan ändra sättet som marknadsföring sker på i framtiden.