vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#1


See User information
Regeringen vill sopa FRA:s laglösa avlyssning under mattan

Försvarsminister Sten Tolgfors har idag avslagit Max Andersons (mp) begäran om att utreda FRA:s laglösa avlyssning.

Enligt den förre överdirektören på Försvarets Radioanstalt, Anders Wik har FRA redan tidigare haft i uppgift att avlyssna telefonsamtal, även när de saknat tillstånd för avlyssningen. Detta trots att det strider mot Europakonventionen och saknar lagligt stöd i Sverige.

Riksdagsman Max Andersson (mp) begärde förra veckan en utredning om den olagliga avlyssning som Försvarets Radioanstalt. Försvarsminister Sten Tolgfors har idag svarat att någon utredning inte behövs.

- Regeringen vill sopa FRA:s laglösa avlyssning under mattan.
FRA:s avlyssning har troligtvis varit olaglig ändå sedan Europakonventionen blev svensk lag 1995, men det verkar
regeringen inte bry sig om, säger Max Andersson (mp).

- För regeringen räcker det inte att bara låta FRA avlyssna våra telefonsamtal. Nu vill regeringen även ge FRA rätt att läsa vår e-post. Risken för missbruk är stor, och jag hoppas att riksdagen nästa tisdag väljer att avslå förslaget, säger Max Andersson.


Källa: http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdnr=5&number=151872

Posted on: 2008/6/12 11:18
Första regeln för hur man handskas med en fanatiker: Låt bli!

-Michael A Gilbert, Handbok i argumentation
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#2


See User information
Jo snart är det ju dags att rösta igenom denna lag 17 juni smäller det, och de flesta vet inte ens om det.

besök http://www.stoppafralagen.nu/ och skriv ut några flygblad vet jag.
svagt av vaken att inte länka till denna sida.

Posted on: 2008/6/12 14:06
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#3


See User information
Det verkar som om röstningen är uppskjuten en dag.

Från Rick Falkvinges blogg:

"Voteringen är på ONSDAG, 0900

Jag fick nyss reda på att riksdagens votering har spillt över från tisdagen till onsdagen.

I say again: voteringen om Lex Orwell är på onsdag den 18 juni kl 0900. Hela tisdagen den 17 ägnas åt debatt."


http://rickfalkvinge.se/2008/06/12/voteringen-ar-pa-onsdag-0900/


Han hänvisar till: http://rod.se/kalendarium/ och riksdagsledarmot Federleys egen blogg http://federley.blogspot.com/2008/06/tack-alla.html samt "muntliga och informella källor (multipla)."

Posted on: 2008/6/12 14:22
Första regeln för hur man handskas med en fanatiker: Låt bli!

-Michael A Gilbert, Handbok i argumentation
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#4


See User information
Quote:

BiReal skrev:

svagt av vaken att inte länka till denna sida.


De dominerande krafterna i vaken.se är säkert upptagna med att frotera sig med de element som önskar göra nazism politiskt korrekt här i Sverige.

Posted on: 2008/6/12 14:57
Första regeln för hur man handskas med en fanatiker: Låt bli!

-Michael A Gilbert, Handbok i argumentation
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#5
TTime: Vaken är politiskt oberoende och sprider info till alla individer och grupper. Vaken är varken höger, vänster eller någon annan sida i den populära bilden av politik. Det är viktigt att nå ut med info om ex den 11 september till alla människor i samhället som förtrycks av den globala makteliten.

Ni måste vakna ytterligare och förstå att all politik är charad och spel för de stora massorna, vänster och höger samarbetar och är bara två armar från en och samma maktelit. Förstår man det så kommer automatiskt förståelsen att vaken.se förspråkar att alla ska sträcka sig bortom "vänster och höger-tänket" i sin informationsspridning. Det är en fundamental del av uppvakandet att sluta tänka i höger-vänster skalan.

Vi har i massor av trådar om och om igen bett folk att hjälpa till på vaken.se och lägga upp nyheter. Men det verkar vara ett svalt intresse. Jag upplever det personligen som tråkigt att bli bemött med "svagt av vaken", istället för att den som vill ha upp en nyhet om FRA själv engagerar sig och lägga upp länken/skriver en nyhet om det på första sidan.

Alla som vill kan engagera sig i vaken och driva fram bra information, skapa en bred bas för aktivism där vi kan göra större aktioner tillsammans. Att sitta i forumet är inte en väg som kommer ge någonting, kom istället med då vi är ute och informera och börja styra vaken-skutan själva med era egna ideer och ambitioner.

Här är önskemålet om nyhetsadminstratörer:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=90721#forumpost90721


Edited by void on 2008/6/12 15:49:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#6

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#7
Så här formulerade sig en aktivist:

________________________________________________________
En stilla vädjan!

Tänk efter en extra gång innan du bestämmer dig för vad du ska rösta för den 18 juni angående FRAs verksamhet!

Nästan all kommunikation, även inom Sverige, passerar idag gränsen och kommer därmed att avlyssnas. E-post, sms, webbtrafik, chattar och mobil- och telefonsamtal, allt analyseras.

Ingen domstol är inblandad. Ingen brottsmisstanke krävs. Alla behandlas som misstänkta.

Alla behandlas som misstänkta.
Eventuella terrorister kommer ända att anpassa sig efter detta beslut. Se gärna den tyska filmen "De andras liv" om Stasis övervakning under det kalla kriget. En skillnad är att allt kan göras så mycket mer effektivt och heltäckande med dagens teknik.
Med vänliga hälsningar
X-X X
______________________________________________________

Ni hittar olika adresser till folk i alliansen här:
Adresser till riksdagsledamöter

Tänk på att:

1. Skicka ett mail i taget till varje person. Stor risk att era mail annars fastnar i spamfilter.

2. Välj ut en hög ur alliansen och satsa på dem. Onödigt att maila till andra som inte påverka beslutet.

3. Maila så många du orkar, tänk på att varje liten insats gör skillnad i längden.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#8
Quote:

void skrev:
Ni måste vakna ytterligare och förstå att all politik är charad och spel för de stora massorna, vänster och höger samarbetar och är bara två armar från en och samma maktelit. Förstår man det så kommer automatiskt förståelsen att vaken.se förspråkar att alla ska sträcka sig bortom "vänster och höger-tänket" i sin informationsspridning. Det är en fundamental del av uppvakandet att sluta tänka i höger-vänster skalan.
Jösses void! Vakna ytterligare?
Varför ödsla kraft på nazister??? Det är betydligt mer lämpligt att väcka vanliga människor än att försöka få nazister att fatta. Se bara på invandrardebatten på detta forum hur somliga totalt vägrar att inse fakta.

Tillbaka till FRA-lagen: Den bör naturligtvis stoppas, där har du rätt...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#9
Angående att maila sina riksdagsledamöter
___________________________________________
Nu har jag hållt på ett tag med.

"Skriv email". Adress: Ctrl-C, Ctrl-V. Rubrik: Snälla... Innehåll: Ctrl-C, Ctrl-V. "Skicka".

Om och om, och om, och om igen....

Ni behöver bara skriva ett par korta rader om denna FRA-lag till riksdagsledamöterna. Det är mängden med mail till ledamöterna från olika källor som räknas, INTE vad ni skriver.

_______________________________________
Wowbagger:
1. Hur många var "nazister" på gärdet? Läs nyheten på framsidan igen så kanske du ser vad vi gjorde den dagen. Verkar vara komplicerat för dig att förstå, du fortsätter älta det.

2. Motfråga: Varför ödslar du tid på att sitta i forumet och debattera istället för att göra något aktivit som att maila dina riksdagsledamöter eller vara ute och informera som vi gjorde igår.
Snacka mindre, jobba mer.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#10
Quote:

void skrev:
1. Hur många var "nazister" på gärdet? Läs nyheten på framsidan igen så kanske du ser vad vi gjorde den dagen. Verkar vara komplicerat för dig att förstå, du fortsätter älta det.
Det verkar ju som om fler än jag uppfattat det som att det flirtas med nazister och du säger ju t om själv att det läggs ner krafter att försöka informera dem.

Quote:

void skrev:
2. Motfråga: Varför ödslar du tid på att sitta i forumet och debattera istället för att göra något aktivit som att maila dina riksdagsledamöter eller vara ute och informera som vi gjorde igår.
Snacka mindre, jobba mer.
Du har inte en susning om vad jag gör förutom att sitta här på forumet. Jag både mailar och telefonerar riksdagsledamöter, media och försöker få fler folk att bry sig om dessa ting.

Att jag inte ansluter mig till er aktivism beror dels på att jag inte anser mig vara bra att prata med nytt folk och har svårt att argumentera med människor jag inte känner. Dels också för att bla du verkar vara väldigt kritisk till mig och jag anser att om man ska utföra aktivism bör man vara en homogen grupp och inte behöva känna snack bakom ryggen.
Du ser ju själv att du bara antar saker. Saker som inte stämmer. Fördommar kallas det voiiid

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#11
Ang att maila riksdagsledamöterna.
___________________________________________________

Mina mail har inte bouncat ännu iaf och jag forstätter skicka dem till alla adresser i alliansen. Jag tycker alla ska ta ett par minuter och maila ut en vädjan till de som ska rösta på morgonen den 18 juni. 4 st krävs och det måste bara gå att stoppa. Gör en insats nu! :)




Offtopic till Wow:
___________________________________________________

1. Vilka är nazisterna? Du generaliserar på ett larvigt sätt anser jag. Ut och jobba och prata med individer du möter, istället för att änga dig åt generaliseringar på internet. Jag pratar med precis alla, och jag väljer inte bort någon att diskutera 911 och den globala världsordningen med.

2. Bra att du kör aktivism genom mail och telefon, gör mig glad att höra. Du vill alltså ha en homogen-grupp som är aktivister?
Hur hade du tänkt att lyckas med det?

Jag har aldrig engagerat mig i en grupp, där individerna kommer från så extremt olika bakgrunder, åldrar, politiskafalanger, osv som de jag träffat från vaken.se är. Det är underbart att vi är så olika och mångfacetterade i vårt infospridande. Vi som träffas i verkligheten verkar komma överrens alldeles utmärkt och har det alltid bra när vi sprider info osv. Det verkar faktistk bara vara på internet som massa missförstånd och sådant sker.

3. Internet och detta forum är bara en liten ankdam. Du kan inte dömma folks personligheter genom att sitta och chatta det är varken normalt eller sunt att göra. Det viktiga är att man träffas IRL, pratar, kommunicerar och agerar. Träffas man irl så slipper man missförstånd och man förstår varandra mycket bättre. Jag har åkt runt och träffat en hel hel del från vaken tidigare och det är ett utmärkt sätt att lära känna folk på riktigt.

___________________________________________________


Edited by void on 2008/6/12 20:37:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#12
Nazisterna är de 349 pajasena som sitter i riksdagen. De flesta av dem fattar inte ens själva vad de är dock. Men man kan alltid hitta dem med ena handen i ens plånbok.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#13


See User information
Svar på mejl till moderat riksdagsman:

Hej och tack för ditt mejl!

Det är en viktig fråga du tar upp. Det märks inte minst av de hundratals mejl som jag nu får. Jag har bestämt mig för att försöka svara på alla – jag hoppas att du läser även om mitt mejl kanske är i längsta laget. Men jag vill – som värnare och vän av den personliga integriteten – försöka förklara varför jag trots allt stöder regeringens förslag. Jag hoppas att jag inte skriver för ”döva öron” och att du återkommer om det är något ytterligare.

Första gången jag hörde talas om FRA-förslaget reagerade jag lika negativt som du gör nu.
Det är tyvärr vanligt att denna fråga reduceras till att uteslutande handla om den personliga integriteten. Verkligheten är aldrig så enkel. Som förtroendevald lagstiftare har jag – i denna fråga som i så många andra – att försöka göra en noggrann avvägning mellan olika, viktiga men ibland motstridiga intressen.

Den avgörande frågan är om vi alls behöver bedriva den typ av omvärldsbevakning som signalspaning kan användas till. Det beror på hur man bedömer hotbilden mot Sverige. Det råder enighet om att det inte föreligger något hot om militär invasion av Sverige under överskådlig tid. Men det innebär INTE att vårt land faktiskt har både direkta och indirekta hot och fiender som faktiskt skulle vilja skada väldigt vitala svenska intressen. Det kan handla om andra stater, men också om terroristgrupper eller organiserad brottslighet.

Ska då Sverige bedriva omvärldsbevakning för att se vilka hot som kan finnas mot vårt land? På den frågan svarar jag JA. Om detta finns det också en bred enighet i Sveriges riksdag – långt över blockgränsen. Det finns en BRED ENIGHET över blockgränserna om att det ligger i Sveriges intresse att ägna sig åt signalspaning också i framtiden. Däremot motsätter sig i skrivande stund de tre oppositionspartierna delar av de förslag som nu väcks. Detta trots att i alla fall socialdemokraterna under förra mandatperioden ansvarade för att ta fram ett förslag som på i stort sett samtliga punkter är sämre än det som nu ligger på riksdagens bord. De tre partierna har heller inget gemensamt tydligt eget alternativ till lösning och har heller inte sagt att de skulle riva upp det beslut som nu väntas fattas OM de skulle vinna majoritet efter nästa val. Man kan därför misstänka att det finns åtminstone ett uns populism i den politik som de tre oppositionspartierna – och då inte minst socialdemokraterna – nu för.

Men ansvaret ligger inte på oppositionen i första hand, utan på mig och mina kollegor som bildar majoritet i riksdagen och som nu fattar beslut. Vad vill då vi och varför? Vad i vår omvärld vill vi att Sverige ska bevaka? Tidigare var termen ”yttre militära hot”. Dagens verklighet med internationell terrorism och annat ser väldigt annorlunda ut. Men hoten utifrån kvarstår. Om detta kan t ex våra estniska grannar vittna, de utsattes häromåret för en mycket samhällsfarlig IT-attack. Även den typen av hot behöver vi bevaka.

Ska vi då använda s.k. signalspaning? Försvarets radioanstalt (FRA) har sedan mycket lång tid ägnat sig åt signalspaning för att kunna få en bild av vilka yttre militära hot som finns mot Sverige. Under andra världskriget och kalla krigets mest hotfulla period betydde signalspaningen oerhört mycket för att ge kunskap om hur hotbilden mot Sverige såg ut.

Däremot är det tyvärr så att den verksamhet som FRA hittills har bedrivit INTE har varit tillräckligt lagreglerad, den har INTE haft den insyn den borde ha och den har INTE haft de värn mot ingrepp i den personliga integriteten som jag som lagstiftare anser att den ska ha. Detta gör vi nu någonting åt!

För första gången sker en verklig reglering i lag hur verksamheten ska bedrivas. För första gången förtydligas vikten av förhandsprövning innan spaning sker. Till det tillför vi nu flera skydd för den personliga integriteten genom att ge insyn och rätt att stoppa verksamheten till en särskild myndighet. Detta är bra och mycket bättre än hur läget är idag.

Men genom den tekniska utvecklingen har situationen förändrats. Radiotrafiken i etern där FRA tidigare spanat spelar allt mindre roll och allt mer av kommunikationen över gränserna går inte minst i trådbunden trafik. Detta gör att Sverige liksom andra länder hamnar i ett vägval: antingen anpassar man sin omvärldsbevakning genom att man följer teknikutvecklingen eller så lägger man ner verksamheten. Att fortsätta som förut vore ohållbart.

Ska man då fortsätta använda signalspaning så måste man anpassa tekniken. Men ska vi använda signalspaning då överhuvudtaget? Är detta ingrepp i den personliga integriteten motiverat i jämförelse med andra viktiga intressen som vi som lagstiftare har att väga av mot?

För ett år sedan var jag med om att rösta för det lagstiftningspaket som vi nu diskuterar. Efter att ha varit vilande i ett år ska vi nu i nästa vecka ta ställning till det ännu en gång. Det som nu ligger på riksdagens bord är ett lagpaket som förändrats (och förbättrats!) på avgörande punkter jämfört med det förslag som den förra socialdemokratiska regeringen arbetade med. I gårdagens DN kunde vi alla läsa en annons mot FRA-förslaget med citat ur yttranden från olika viktiga instanser. Men dessa recenserade i huvudsak ett tidigare förslag – inte den propp vi nu tar ställning till.

Som jag ser det så innebär de förändringar som nu föreslår sammantaget ändå en förbättring. Lagen innehåller flera regler till skydd för den enskildes integritet. Det blir tydligare när signalspaning får ske. Det införs ett särskilt tillståndsförfarande när det gäller myndigheternas inriktningar, myndigheterna kan inte själva bestämma vad de ska spana efter. Det införs också tydligare regler om hur rapportering ska ske och när uppgifter ska förstöras. Likaså införs en särskild ordning för att kontrollera att spaningen verkligen sker i enlighet med lagen och att uppgifterna verkligen förstörs i efterhand. Förslaget betyder dessutom att det inrättas ett integritetsskyddsråd, något som inte funnits under alla de decennier som FRA signalspanat hittills.

Men precis oms när samhället bestämmer sig för att t ex övervaka brottsmisstänka medborgare så måste det ske en avvägning gentemot den personliga integriteten. Det måste finnas mycket starka säkerhetsspärrar så att man ser till att omvärldsbevakningen bara bedrivs inom strikt uppställda ramar.

Samma frågeställning gäller andra övervakningsmetoder som vårt samhälle använder som också anses kränka integriteten. Dit hör polisövervakning, telefonavlyssning och videoövervakning m fl. Skillnaden mellan signalspaning och dessa metoder är då VÄSENTLIG! De polisiära ingreppen riktar sig mot enstaka personer eller grupper som misstänks planera eller ha genomfört brottsliga handlingar. Signalspaning får enligt den nya lagen INTE inriktas på enskilda personer eller grupper! Detta till följd av en AVGÖRANDE AVGRÄNSNING i FRA-lagen – nämligen svaret på frågan – vad får man spana efter?

Enligt lag blir det nu OLAGLIGT för FRA att spana (eller som det heter i facktermer rikta in sökbegreppen) mot en enskild person om det inte är av synnerligen vikt för verksamheten. Dessutom blir det OLAGLIGT att spana mot svenskar eller svenska förhållanden. Signalspaningen får enligt förslaget bara rikta sig mot utländska förhållanden och ska bara vara tillåten när det gäller kommunikation som går över Sveriges gräns. Även om en kommunikation (t ex ett e-mejl) rent tekniskt passerar Sveriges gränser så får man INTE spana mot den om både avsändaren och mottagaren finns i Sverige. Den kommunikationen ska FÖRSTÖRAS.

Sen är det viktigt att vara TYDLIG med att detta handlar om omvärldsbevakning genom signalspaning och inte polisverksamhet inriktad på att förhindra eller utreda brott. Den gränsen blir tydligare med den lagreglering som vi nu genomför. Gränsdragningen mellan försvarsunderrättelseverksamheten och den brottsbekämpande verksamheten måste vara helt klar. Tvångsmedel och annat utövande av polisbefogenheter som riktas mot enskilda individer – t ex medlemmarna i ett kriminellt MC-gäng – ska bara kunna utföras av polisen och andra brottsbekämpande myndigheter, t ex SÄPO. Det ska INTE finnas någon möjlighet att KRINGGÅ de lagar som skyddar den enskildes personliga integritet vid brottsbekämpande arbete genom att t ex anlita hjälp från FRA.

Så på dessa väsentliga punkter blir skyddet för den personliga integriteten bättre med morgondagens lagstiftning än med dagens, men där det samtidigt sker två väsentliga förändringar som man kan invända.

1. Vad man tekniskt kan omvärldsbevaka genom signalspaning anpassas till där trafiken finns, dvs. i tråd och inte i etern. Detta är nödvändigt om vi överhuvudtaget ska ha någon spaning, annars kan vi i stort lägga ner verksamheten. Det gör att vi blir mer sårbara mot allvarliga yttre hot som t ex internationell terrorism eller möjliga militära hot (t ex den nu pågående upprustningen i Ryssland).

2. Omvärldsbevakningen genom signalspaning breddas till att inte bara titta på yttre militära hot till yttre hot. Även om det finns anledning att följa upprustningen i Ryssland noga så sker den från en nivå där Ryssland inte har någon som helst kapacitet att inom överskådlig tid rikta ett allvarligt militärt angrepp mot Sverige, även om viljan mot all förmodan skulle finnas. Men det finns andra hot mot Sverige, svenskar och vitala svenska intressen som vi bör hålla ögonen på t ex internationell brottslighet och terrorism.

Men det är inte främst detta debatten handlar om. Utan den vanligaste invändningen är att vi aldrig kan lita på staten. Storebror kommer alltid att försöka veta mer och ser lättvindigt på den personliga integriteten. OM det är så i dagens eller morgondagens Sverige så har vi ett mycket allvarligt problem. Men det problemet hjälps inte av att vi skulle ha ännu striktare krav. För staten skulle strunta i lagens krav, oavsett hur strikta de vore.

De hot som oftast målas upp i de mejl jag får handlar om vad som skulle hända om FRA och andra myndigheter skulle BRYTA MOT LAGEN som vi nu har att stifta. Men om det är så att statens myndigheter är beredd att bortse från eller kränka de lagar som riksdagen stiftar – då hjälper det ju inte att vi stiftar ännu hårdare regler eller röstar NEJ till det förslag som nu ligger på bordet! Eller?

Historien visar att när staten bryter mot sina egna lagar och regler så krävs det modiga män och kvinnor – ofta politiker, journalister eller tjänstemän – som gör sin plikt och AVSLÖJAR EVENTUELLA ÖVERTRAMP ELLER ÖVERGREPP: Så var det med IB-affären och andra övergrepp i svensk historia. Jag är övertygad och förhoppningsfull om att så kommer ske även framöver.

Vårt samhälle blir inte bättre än vad du, jag och andra i det här landet gör det till. Vår demokrati kräver att du, jag och andra – inte minst våra fria medier – ständigt diskuterar och debatterar vad staten gör och får göra.

Jag vill därför rikta ett tack till dig som hört av dig. Jag blir glad över att du och så många andra engagerar sig för den personliga integriteten – det försöker även jag att göra, hur konstigt detta än kan låta i dina öron. Jag vill också tacka dig för att läst ända hit och låtit mig få redogöra vad jag anser i denna viktiga fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något ytterligare.

Med vänlig hälsning,

X (Jag P, väljer att inte ta med dennes namn.)
Moderat riksdagsledamot från Stockholms stad

Posted on: 2008/6/13 0:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#14


See User information
Så med andra ord så har även denna politiker inte en susning om vad denna övervakning kommer att användas till..

Well, han kommer tyvärr att få reda på det försent, jävla fascister..!

Posted on: 2008/6/13 1:19

Edited by TeBe on 2008/6/16 22:52:44
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#15


See User information
Vad som kommer att hända den 17-18 juni är dock inte för sent att påverka!


Kanalisera frustrationen till något konstruktivt (och positivt).

Posted on: 2008/6/13 12:43
Första regeln för hur man handskas med en fanatiker: Låt bli!

-Michael A Gilbert, Handbok i argumentation
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#16
TTime: Går det bra med ditt mailade/ringade idag? Eller har du testat några andra former för att påverka dem?


Fick detta svar nyss från en riksdagsledamot:
______________________________________
Signalspaningsfrågan är mycket svår. Centerpartiet brinner för integritetsfrågorna och har i betydande grad drivit fram förbättringar från integritetssynpunkt i lagförslaget jämfört med den planerade s-propositionen. Ledande centerpartister har med sitt engagemang drivit på både partiet och regeringen i frågan.

Vad som motiverar förslaget är varje lands rätt att skydda sig mot allvarliga yttre hot, t ex av militär art eller av terrorkaraktär. Detta har Sverige gjort sedan andra världskriget och detta gör med Sverige jämförbara länder. Signalspaningen söker få fram information om sådana allvarliga hot och hotbilder som avser utländska förhållanden. En myndighet med domarkompetens ska ge förhandstillstånd till signalspaning och en annan ska efterhandskontrollera att allt går rätt till, ett integritetsskyddsråd inrättas och en kontrollstation ska utvärdera lagen år 2011 med mera.

Regeringen har gjort den svåra avvägningen mellan att acceptera signalspaning mot allvarliga yttre hot i noga reglerade former contra det integritetsintrång detta ju innebär. Resultatet är en tydlig lag som reglerar signalspaningen noga men som accepterar att den tyvärr behövs, som vår värld ser ut. Socialdemokraterna ligger mycket nära regeringens linje och även v accepterar att signalspaning kan behövas. Mp vill utreda frågan ytterligare liksom s och v.

Jag har fått många kritiska inlägg på min blogg, se nedan, och försöker där kommentera en del och svara på frågor.

Vänliga hälsningar
___________________________________________________

Verkar som om dom har färdiga lathund:s svar och skickar ut till oss som håller på att maila. Hehe... :)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#17


See User information
Såg statstik från om liknande omröstning förra året. Förslaget gick igenom med 146 röster mot 143. Flera ledamöter från både ja och nej-pariterna var inte närvarande. Totalt röstade 60 riksdagsledamöter verken ja eller nej. Med så mycket uppståndelse kanske fler dyker upp dock.

Posted on: 2008/6/13 21:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#18


See User information
Det här är vad jag precis mailat ut till alla riksdagsledamöter i centerpartiet:

Kära riksdagsledamot,
detta mail är en vädjan till dig att ta ditt sunda förnuft till fånga och rösta nej till FRA-lagen på onsdag.
Argumenten för lagen är de vanliga: terrorister skickar okrypterade email och kan fångas via massövervakning och den här övervakningen skyddar integriteten. Två falska påståenden som skulle kunna vara tagna direkt ur en bok av George Orwell. "Krig är fred, frihet är slaveri", var det inte så?

Ingen som verkligen har nått att dölja skickar okrypterade mail eller ringer upp sina kumpaner för att t.ex. säga "Hej, ska vi bomba statshuset idag?", de som denna lag är menad att drabba vet redan hur man kringgår den. Vad som i verkligeheten sker är att vanliga, hederliga medborgare känner sig otrygga och övervakade och bl.a meddelarskydd och brevhemlighet försvinner i praktiken.

Så nu vädjar jag ytterligare en gång till dig som kan påverka detta beslut att sätta folkets bästa och internationell lag (FN:s allmänna förklaring av de mänskliga rättigheterna: "Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens, ej heller angrepp på heder och anseende. Envar har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden eller angrepp.") i första rum och rösta NEJ till FRA-lagen!
Svenska folket kommer att tacka dig!

MVH/Anders


Tänkte ta en paus nu och fortsätta med resten av aliansen sen.
Jag uppmanar ALLA att maila så många av riksdagsledamöterna ni orkar! Imorgon gör jag ett försök med telefonen också, förväntar mig dock inte att jag faktiskt får tag på nån, men det är ju värt ett försök! Än är det inte för sent!

Posted on: 2008/6/16 22:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#19


See User information
Bra jobbat! Själv tänkte jag ta och bege mej till riksdagshuset på ons morgon. Hoppas att vi blir många så att vi förhoppningsvis kan påverka i sista stund.Keep up the good work

Posted on: 2008/6/16 22:50
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#20


See User information
Bra där! Hoppas ni blir många!
Själv ska jag ta mig till piratpartiets sista anti-FRA-fika på gustav adolfs torg i malmö, 17-19. Hoppas jag ser några av er där också!

Posted on: 2008/6/16 22:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#21


See User information
Så, då var fp och kd också avklarade, huh, fingerkramp. Dags för M!

Posted on: 2008/6/17 0:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#22


See User information
Quote:

shilton skrev:
Bra jobbat! Själv tänkte jag ta och bege mej till riksdagshuset på ons morgon. Hoppas att vi blir många så att vi förhoppningsvis kan påverka i sista stund.Keep up the good work


Jepp jag är där.....vore kul om någon hade en tatuerings apparat så vi kunde erbjuda gratis födelsenummertatuering på vänstra armen till dom som röstar ja.....så här innan chipset kommer.......

Posted on: 2008/6/17 0:10
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#23
VOID SKREV
Vi har i massor av trådar om och om igen bett folk att hjälpa till på vaken.se och lägga upp nyheter. Men det verkar vara ett svalt intresse.


Svar: Det verkar även som du själv VOID har ett svagt intresse att lägga upp nyheter. Hur går det för det du skulle sammanfatta om EU
? JAG skickade ett word doc i APRIL där jag skrivit lite om EU som jag då ville att du skulle lägga upp som nyhet. Men det var uppenbarligen inte tillräckligt bra skrivit, så du ville ta bort lite och tillsätta lite av dina egna ord. Det har nu gått nästan 3 månader och du har fortfarande inte kommit loss..
Det kan man kalla svalt intresse.


JAG har ändrat texten lite sedan jag skickade det til dig VOID
så ser det ut nu http://83.233.144.133/tankefrihet/topic.php?id=213

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: FRA:s laglösa avlyssning sopas under mattan
#24
Crush: Den finns upplagd (kolla pm,), men oredigerad, dvs saknar fetstil på ställen, saknar funkande länkar, rätt radbrytningar osv.
Ska vi skriva om nån rad i den nu, när irländarna röstade nej, eller bållas i samma skick som nu?
______________________________________________________

PS - Vilka här tänkte tittaförbi imorgon kl 8 vid riksdagen?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
37 user(s) are online (37 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 37

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS