vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


"Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#1


See User information
jag beslutar mig nu för att istället avslöja min teknik till alla hugade spekulanter, reserverat

dock den mest effektiva varianten pa temat, Offshore WaveReaper, som kan leverera hur många terrewatt man

vill ha, du kan ge hela Europa energi, från ett litet område utanfor Irland tex.... och att ge den fritt att

tillverka till vilken privat person som helst, i HELA VäRLDEN, kan bygga sig en, generator dock max 15 Kw

anlaggning för egen konsumption, ej försäljning. Ej heller försäljning av anläggningar utan licensavtal.

Valfi donation lamnas till o2gruppen, som tack (tack för den Micro) bankupplysningar finns på

www.o2gruppen.se

Namnet WaveReaper, måste respekteras, samt upphovsmannen, dvs jag, Stefan Nystrom, Tekniken är patenterad.

Max en generator per kilometer strand. Foton på mekanismen mottages med fortjusning!
Ni som vill ha fri energi, detta är troligast det närmaste ni kan komma, en 15 Kw, skall ni kunna få för runt

20 000Kr, eller ungefär 10 % av priset för motsvarande dieselgenaerator, fast utan driftskostnader.


Energikostnaden landar på ca 2 öre per kilowatt timme skatter exluderade. Generatorn, tjänar in sig själv på

tre månader. Annars ligger val priset i Sverige over 30 ore just nu??
Vakenbyn (finns kvar?) på Gotland ligger rätt till, och kan dra fördel av detta! Truth movement och vakna

eller andra, som kämpar med sanningen, bör få reda på detta, så de inte kan stoppa den tekniska utvecklingen

av detta vågenergiprojekt, genom att skjuta ett antal personer! Maila de ni kan!

Min historia här på vaken har varit skakig, jag är en driven person, med lite eller inget talamod, jag går in

i det jag gör till 150% och detta drabbar naturligtvis min person, och relationer, man passar liksom inte

alla.

Jag har haft många namn har på vaken under de 5 år jag varit har, Hobbe, Wiseguy, och Steffo. bade Wiseguy

och Steffo, vart bannade, pga av infekterade konflikter, med tja ALLA. Jag nästlade snabbt in mig igen under

detta namn, och fortsätter därmed min karriär, här på vaken, fast jag inte fick, hoppas ni förlåter mig, och

att ingen skada är skedd! Jag vet dock att vissa gillade vad jag sa och gjorde, men det verkar som om vissa

troll här, attackerade mig för att få mig bannad! De arbetade i tandem med detta... Vaken är infiltrerat,

sanna mina ord! Speciellt under namnet Wiseguy upplevde jag detta. Så jag vet vilka ni är! Men natrurligtvis

har en del av dem bytt namn.

Vill dock förklara att det är inget personligt, just buisness, truth business, sanningen måste fram, konflikt

eller gnäll till trots.... men många tar ju motstånd personligt, aven jag i svaga ögonblick, Konflikter

föds...jag gör mitt bästa, men i stridens hetta, kan man bli forbannnad, dock inget som gör sig i text.

Jobbar med detta... hoppas ni förstår...

Jag rekommenderar alla som vill ha billig energi att ta chansen, olje eran är över, om vi anammar vågenergi!
Ni väljer, hjälp till!

Nu tackar jag för mig, och hoppas framtiden blir vad den kan lova och att tiden på vaken, kan bli bra. Kom

ihåg att visa alla du tror kan vara intresserade, min vågenergiteknik, den är deras.
Detaljerad information, uppdateringar och ritningar, samt insända foton, kommer presenteras på

www.wavepartner.eu

Den som lever får se, fight the war!

WaveReaper Tekniken:

Wavereaper™ the Technology.

Waves work in a constant movement up and down, and we can with the Wavereaper™, a simple mechanical device

take advantage of this in a cheap way.
As we said, the wave move up and down, but most generators, rotate around an axle, and the wave size varies a

lot, and creates problems, when you want to utilize the energy content of them. As a whole wave energy today,

is an costly technologies, which brings that it cant compete with other ways of making energy.
Another factor, water, and generators, yes almost any technology, is having problem, when it comes to the

oceans salt water without more expensive design and material. Water can leak inside equipment and ruin

electrical circuits, and must therefore be safeguarded against corrosion, and in those cases it is under

water, against leakage, and pressure. Also water-depth, and the special environment, which crave divers, and

other expensive equipment, has made wave energy costly.
With other words, underwater technology is not cheap, with these problems to solve, which means high costs,

and therefore more expensive energy for the consumer. This is not what we would like, so it’s needed to solve

the wave generation concept, to go around these problems.
And the solution is simple, we can use basic items, as wire, plastic barrels, one way bearings, pulley, an

axle, flywheel and generator, that is the main components, in what up to day, is the cheapest wave energy

technology in the world.




Resized Image


We will use a couple of plastic barrels as boys, cost is low, and Pvc isn’t affected by salty ocean water.

The barrels are placed near shore or longer out in deeper water, depending on amount of energy needed in

particular wave plant.

Resized Image

Each barrel has a lifting force of 100 Kg. A wire is connected to the barrel, which goes to a brass block on

the bottom, which is weighted down, with a big stone, and connected to another wire. Wave heights can

possible catch range from 1 foot and up.
The number of barrels, can be larger, but i think, for practical reasons, a number of 100 on each plant,

would be good, and reasonable, this amount, can in the shore line version, give up to 300 Kw of energy, or

even more if special locations, and in a plant that covers 100 meter of shoreline, that makes it, 3 Mw per

kilometer shoreline.

Resized Image


The barrels is on 2 meters distance from each other, and is connected with a thinner wire also, between them,

so, if the shore wire would break, the barrel, don’t get to drift away, in the sea. This will also even out

the possibility that the barrels, would smash into each other, when the sea is rougher.

The latest picture shows 5 barrels in a row, we can also se the pipe, which glides on a wire

to a big rock.


Example, number of barrels in each row 10, and rows 10, the plant would be 20 x 20 meters of area, 400m2, and

will have 100 connected wires, which transfer the mechanical energy, to the generator. This type of plants,

give 100 to 300 Kw every hour, which generates profits, of 6500 to 20 000 dollars of revenue monthly, cost of

the plant is estimated to 20 000 dollars.

Resized Image

I have chosen to use cheap materials only, to bring down production costs, and make it possible to build this

type of wave generation device, any where in the world, and with local materials, as car parts etc, which

doesn’t needs to be imported.

We can here se energy content in waves, The numbers means Kw per hour, and meters of wave. South America, 97

Kw per meter of wave, for example, that means, a Wavereaper™ device, which is 100 meters broad, would

generate 9.7 Mw, cost would be around 1 500 000 Dollar, for that device. However, the revenue would be over

400 000 dollars monthly.

This is a simple schematic, showing buoys, wire and one-way bearing, connected together.
In case of storm and rough waves, it is a problem, for all wave energy constructions, however, the

Wavereaper™, has a built in safety feature in its construction, that would avoid damage on the equipment, its

due to the max lifting force of the barrels, since the will sink under the surface, if the force is to great.

this will make the Wavereaper™ possible to work in any weather, however it should be constructed, to take

advantage, of the medium wave, that is present at all time, for best cost benefit of the plant.

Resized Image

The wire is connected to a chain in the end, witch works on a gearwheel sitting on a one-way bearing, mounted

on an axle. This translates the pulling force of the wire, to an circular movement which is good for cheap

generators. The wire is for this case 4 mm stainless steel, which give a lifting ability of approx 300 Kg.

Also plastic can be used as Pvc band, which today is commonly used for packaging goods on pallets, this type

of Pvc band has high strength, and is also light, and cost-effective, of course the UV light from the sun is

affecting it in the long run, but the part that is in the water, should be somewhat guarded from the UV rays.
A flywheel is also mounted on the axle, to store the momentum which is produced by the lifting barrel, this

will even out and, smooth the turnings of the axle, to the generator, which is driven by a pulley, who will

give it correct rpm.


Resized Image

Pipes mounted on the wire, which means we can haul in and out the device, without leaving the shoreline.
With this configuration, if one set of barrels malfunction, only 10% of the plants output is lost, it can be

hauled in to the shore and serviced, with ease, and without complicated offshore operations.
The Generator
When the wire coming to the generator housing, a chain is mounted to the wire, which drive the Gear wheel,

and the one way bearing, which makes the chain draw, when the waves raises the barrel, but let it spin freely

back, when the wave height is going down again, also a small weight is connected to the chain, to make it

even out slack of the wire. A flywheel is mounted, and a pulley drives the generator, evenly.

One-way bearing, with pulley and wire, with bigger loads, chain and gearwheel, is an option.
One-way bearings can be seen in ex. bicycles, the rotate freely in one direction, but in the other direction,

they grip, and transfer force, this is used in the Wave reaper, and makes it simple, and cost effective. The

waves up and down, movement is translated to rotating movement, suited for a cheap generator, of choice.

Benefits of the One-way bearing.
The barrels will of course jump up and down in random patterns; this will add to an even movement of the

generator axle, and its flywheel, as soon as a wave has energy to contribute, it will transmit its force to

the wire, and to the axle. The flywheel is storing the momentum gained from the waves temporarily.

Prototype 18-60 Kw schematic.

Because of the construction, the Wave reaper, is always self adjusting regarding wave height, and tidal

shifts, and higher or lower water levels due to shifting weather patterns, no adjustment needed, the

Wavereaper™ is always balancing itself out, to optimal level in the ocean.

Resized Image
Wavereaper™ Plant. 100-300 kw/h

No computer monitoring is needed and that also brings costs down, and no complicated technology, which would

need delicate conditions, or a lot of service.

This technology, if offered for world wide for free, however, an voluntary donation, to www.o2gruppen.se is

accepted to get an “free” license.. Any private private person, can for consumption, nonprofit, build his

very own, excluded here is companies, ngo’s or selling power for profit. An Max 15 Kw generator is offered.

License should be acquired for selling generators, the inventions name “WaveReaper” must be honored, as the

inventors name Stefan Nystrom. Max 1 generator per kilometer shoreline. Account information, for donors, can

be seen at start page www.o2gruppen.se later Please, mail me a photo of your device, for educational

purposes, and to help others get ideas, pictures will be promoted on www.wavepartner.eu UNDER CONSTRUCTION

DURING WRITING
Main website for this technology will be http://www.wavepartner.eu UNDER CONSTRUCTION DURING WRITING

2008-08-02

Let everyone know, its time for things to change in the worlds energy sector. Oil based economy, is gone,

lets all accept it, and build a better world, feed the hungry, cure the sick, and of course, stop polluting

the environment, with stone age technology.

Good luck for us all!
Best Regards

Stefan Nystrom,
contact me at stefan.n@o2gruppen.se


Resized Image

Posted on: 2008/8/2 18:47
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#2


See User information
Nan som informerat de med "vakenbyn" om detta, de kan bli forst i Sverige, publicitet i media, tva flugor pa smallen!

Vad sager ni?

Posted on: 2008/8/4 10:57
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#3


See User information
Härlig pryl! Men tror du verkligen de skulle kunna tänka sig att döda dig för den? Liknande projekt har pågott ett antal år på Uppsala universitet. Men misstänker att det som skiljer dem från ditt projekt är att den här går att bygga med redan existerande prisvärda material.

Posted on: 2008/8/4 22:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#4


See User information
Quote:

TimOsman322 skrev:
Härlig pryl! Men tror du verkligen de skulle kunna tänka sig att döda dig för den? Liknande projekt har pågott ett antal år på Uppsala universitet. Men misstänker att det som skiljer dem från ditt projekt är att den här går att bygga med redan existerande prisvärda material.


Jo Uppsala i all ara, men hans 10 Kw, kostar samma som min 100 Kw, men min 100 Kw, kan byggas 300, eller 500, for dubbla pengarna, ca 300 000Kr, medans uppsala, far kasta in 150 000 for varje 10 Kw han vill ha, inte scalbart liksom, illa tankt, och lika daligt som vindkraften.

Min kilowattkopstnad ligger under 2 ore oer kilowatt, detta konkurrerar ut stenkol. Oljemaffian kan inte vinna over denna. Det ar CIA som har forsokt doda mig.

Jag kan bygga en generator i tra om jag vill, detta har inte riktigt varit mojligt tidigare, savitt jag vet.

Jag utmanar vem som helst pa planeten i vagenergi, hehe detta ar det roligaste jag vet.

Posted on: 2008/8/5 12:07
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#5


See User information
Om det bara behövs 300.000kr, borde inte någon nappa på det eller krävs det en massa tillstånd och så vidare? Går det att använda i alla vatten eller vart passar det bäst? Om miljöpartiet inte hade varit så korrupt så kanske de kunnat föra fram idéen i media... Om priset stämmer så tycker jag att något land som inte är helt korrupt skulle kunna nappa...

Posted on: 2008/8/5 14:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#6


See User information
Quote:

jin83 skrev:
Om det bara behövs 300.000kr, borde inte någon nappa på det eller krävs det en massa tillstånd och så vidare? Går det att använda i alla vatten eller vart passar det bäst? Om miljöpartiet inte hade varit så korrupt så kanske de kunnat föra fram idéen i media... Om priset stämmer så tycker jag att något land som inte är helt korrupt skulle kunna nappa...


Jobbar pa det. Hoppas vi kommer dit.

Posted on: 2008/8/5 15:11
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#7


See User information
Quote:

jin83 skrev:
Om det bara behövs 300.000kr, borde inte någon nappa på det eller krävs det en massa tillstånd och så vidare? Går det att använda i alla vatten eller vart passar det bäst? Om miljöpartiet inte hade varit så korrupt så kanske de kunnat föra fram idéen i media... Om priset stämmer så tycker jag att något land som inte är helt korrupt skulle kunna nappa...


Behovs inte ens 300 000.... man kan borja med en cykel....Jobbar pa det. Hoppas vi kommer dit. Har dock bara respengar, dit jag skall aka nu, kanske min kontakt har vad han lovar.

Manga ar kallade, fga ar utvalda, kan man saga, manga ar de spekulanter, som sagt sig kunna investera, men de vill alla ha 100% makt, oc helst 99% av vinsten, och investera 0%.

San ar varlden, som jag sett den i denna sak. Ni kan alla stodja detta, donera om ni vill, pengarna kan skickas till www.o2gruppen.se
Tilsammans ar vi manga, sags det, men tyvarr ar de flesta ensamma, i mangden.

Posted on: 2008/8/5 15:15
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#8


See User information
Quote:

JohnC skrev:
Quote:

jin83 skrev:
Om det bara behövs 300.000kr, borde inte någon nappa på det eller krävs det en massa tillstånd och så vidare? Går det att använda i alla vatten eller vart passar det bäst? Om miljöpartiet inte hade varit så korrupt så kanske de kunnat föra fram idéen i media... Om priset stämmer så tycker jag att något land som inte är helt korrupt skulle kunna nappa...


Behovs inte ens 300 000.... man kan borja med en cykel....Jobbar pa det. Hoppas vi kommer dit. Har dock bara respengar, dit jag skall aka nu, kanske min kontakt har vad han lovar.

Manga ar kallade, fga ar utvalda, kan man saga, manga ar de spekulanter, som sagt sig kunna investera, men de vill alla ha 100% makt, oc helst 99% av vinsten, och investera 0%.

San ar varlden, som jag sett den i denna sak. Ni kan alla stodja detta, donera om ni vill, pengarna kan skickas till www.o2gruppen.se
Tilsammans ar vi manga, sags det, men tyvarr ar de flesta ensamma, i mangden.
Vad tror du om att samla stålar här på vaken tex,för att sedan bygga en i vakenbyn på gotland.Filma hela processen och sen lägga upp filmen på nätet?

Posted on: 2008/8/5 16:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#9


See User information
Snacka med Ingvar Kamprad , skriv ihop 1-2 sidor och presentera dina idéer och att han får fråga dig om hur det funkar ,
upplever honom som en enkel okomplicerad människa.

Posted on: 2008/8/5 16:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#10


See User information
Underbart,

detta e stora steg till att skapa en utopisk värld.

Många kloka ideer kommer att kunna förändra planeten jorden till ett paradis för oss alla som lever här.

Bra jobbat, kämpa på broder.

Posted on: 2008/8/5 18:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#11


See User information
Quote:

shilton skrev:
Quote:

JohnC skrev:
Quote:

jin83 skrev:
Om det bara behövs 300.000kr, borde inte någon nappa på det eller krävs det en massa tillstånd och så vidare? Går det att använda i alla vatten eller vart passar det bäst? Om miljöpartiet inte hade varit så korrupt så kanske de kunnat föra fram idéen i media... Om priset stämmer så tycker jag att något land som inte är helt korrupt skulle kunna nappa...


Behovs inte ens 300 000.... man kan borja med en cykel....Jobbar pa det. Hoppas vi kommer dit. Har dock bara respengar, dit jag skall aka nu, kanske min kontakt har vad han lovar.

Manga ar kallade, fga ar utvalda, kan man saga, manga ar de spekulanter, som sagt sig kunna investera, men de vill alla ha 100% makt, oc helst 99% av vinsten, och investera 0%.

San ar varlden, som jag sett den i denna sak. Ni kan alla stodja detta, donera om ni vill, pengarna kan skickas till www.o2gruppen.se
Tilsammans ar vi manga, sags det, men tyvarr ar de flesta ensamma, i mangden.
Vad tror du om att samla stålar här på vaken tex,för att sedan bygga en i vakenbyn på gotland.Filma hela processen och sen lägga upp filmen på nätet?


Later som en utmarkt ide, jag bidrar garna med en slant, och min expertis inom omradet!

Lets go for it!

Posted on: 2008/8/5 21:31
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#12


See User information
Quote:

think4yourself skrev:
Snacka med Ingvar Kamprad , skriv ihop 1-2 sidor och presentera dina idéer och att han får fråga dig om hur det funkar ,
upplever honom som en enkel okomplicerad människa.


Men gamle Ingvar ar ochsa elit ju, superrika personer hade jag garna klarat mig utan, jag vill jobbba underifran,. med rotterna, sa att fattiga kan fa en chans att tjana en slant istallet.

Detta kan vi klara utan dem, dom har kunnat gjort det sjalva men avstod, taget har gatt liksom.

Posted on: 2008/8/5 21:34
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#13


See User information

Posted on: 2008/8/5 21:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#14
http://www.wavevigor.com/

Uppsala universitet jobbar förresten med detta
http://www.teknat.uu.se/forskning/pro ... &forskomr=7&id=31&lang=sv


Norrmännen körde ju med ett sånt där vågkraftverk, men det blev för dyrt med bensin till båten de körde i poolen


Det finns en annan teknik som är mer effektiv för vågkraft. Man sätter en tub i vattnet (halva tuben i och andra halvan ovanför) och när vågorna stiger och sänker sig så skapas det ett under och övertryck som skapas en luftström i tuben. Denna luftström man man driva en vindturbin med vilket är effektivare.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#15


See User information
Quote:

Glöm Sverige, det finns säkert bättre lösningar på Åland.....

Det finns ett ordspråk bland uppfinnare.....

"En bra uppfinning kostar 2 egna hem och 1 familj"

Är du beredd att mista det så kan du forsätta....

Posted on: 2008/8/5 21:55
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#16


See User information
John C hur försökte CIA att mörda dig. Asså när du säjer en sån sak så blir jag direkt skeptisk till hela grejen. Har du en fungerade prototyp i drift just nu som folk kan kolla på?

Posted on: 2008/8/5 22:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#17


See User information
Quote:


Hmm... och du trodde inte jag visste detta? Men tack anda, alla bidrag valkomna, men ALMI lite for somnigt for min del, har haft med dem att gora tidigare, dom vill mest satsa pa Lax slipsar, och revolutionerande kladhangare, inte storskaliga energiprojekt eller samhallsomstortande vagenergiprojekt.

Posted on: 2008/8/5 23:17
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#18


See User information
Quote:

Paradoxer skrev:
http://www.wavevigor.com/

Uppsala universitet jobbar förresten med detta
http://www.teknat.uu.se/forskning/pro ... &forskomr=7&id=31&lang=sv


Norrmännen körde ju med ett sånt där vågkraftverk, men det blev för dyrt med bensin till båten de körde i poolen


Det finns en annan teknik som är mer effektiv för vågkraft. Man sätter en tub i vattnet (halva tuben i och andra halvan ovanför) och när vågorna stiger och sänker sig så skapas det ett under och övertryck som skapas en luftström i tuben. Denna luftström man man driva en vindturbin med vilket är effektivare.


Det du pratar om kalas OWC Oscillating Water Column, och inte alls speciellt effektivt, billigare med vindkraft an detta tyvarr.

Dom raknar med att 1 Mw kommer kosta 150 miljoner Svenska kronor.

Da ar min ide ca 150 ggr billigare, 1 Mw ca 1 Mille.

Posted on: 2008/8/5 23:20
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#19


See User information
Quote:

Filipino-Monkey skrev:
John C hur försökte CIA att mörda dig. Asså när du säjer en sån sak så blir jag direkt skeptisk till hela grejen. Har du en fungerade prototyp i drift just nu som folk kan kolla på?


Bli skeptisk da, mig kvittar det. Enda riktiga bevisat att man skall bli mordad, ar att man stryker med, inte sant, kommer inte forklara mig mer an vad jag gjort. Tro vad du vill.

Posted on: 2008/8/5 23:22
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#20


See User information
Quote:

gaston skrev:
Quote:

Glöm Sverige, det finns säkert bättre lösningar på Åland.....

Det finns ett ordspråk bland uppfinnare.....

"En bra uppfinning kostar 2 egna hem och 1 familj"

Är du beredd att mista det så kan du forsätta....



Har redan forlorat allt jag ager, inklusive mitt jobb, familj har jag ej, och har undvikit av detta skal ochsa, man kan inte syssla med detta, om man skall skjutsa barnen till dagis och knega ihop till hyran samtidigt, men visst ar det slitigt, har jobbat med vagenergi i 4 ar nu, men det ar skitkul fortfarande, visst ar det tufft, men "when the going gets though, the though, gets thougher."

Posted on: 2008/8/5 23:26
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#21


See User information
här finns små billiga lager till en liten skal version alt en visnings modell.
http://www.kullagergrossisten.se/index.php?cPath=45

Vet du vilken hårdhet på axel som är lämpliga för såna lager? är den för mjuk kommer lagrena skada axeln och skära tror jag.

jag kom på att du kan utnyttja tillbaka gången också med 2 parallella axlar, den första vrids av bojen och den andra vrids av motvikten, du har lagren monterade så dom frikopplar åt olika håll..så kan du nästan dubbla effekten.

Posted on: 2008/8/5 23:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#22


See User information
Quote:

molgan skrev:
här finns små billiga lager till en liten skal version alt en visnings modell.
http://www.kullagergrossisten.se/index.php?cPath=45

Vet du vilken hårdhet på axel som är lämpliga för såna lager? är den för mjuk kommer lagrena skada axeln och skära tror jag.

jag kom på att du kan utnyttja tillbaka gången också med 2 parallella axlar, den första vrids av bojen och den andra vrids av motvikten, du har lagren monterade så dom frikopplar åt olika håll..så kan du nästan dubbla effekten.


Jag vill hellre ha en PTFE/TEFLON plastfilm som lager i anlaggningen, praktiskt taget outslitligt, underhallsfritt, rostar inteoch kostar inte mycket, har vardens basta glidvarden!

Det blir ingen returkraft att ta hand om, all energi tas om hand, atminstone to 80-90%, man kan noja sig med det. Vill man ha mer, kastar man i en flytkropp till, kostar 900 Kr per styck inklusive vajer.

Du tanker lite fel har, lyfter du en tyngd forlorar du kraften medans du lyfter, du tjanar noll pa detta. DFu behover knappast en vikt, du pratar om axlar, dessa vager, om de ar hundra meter eller mer langa, hur mycket stal vill du gora av med egentligen?

PTFE/TEFLON

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teflon

Posted on: 2008/8/6 0:05
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#23


See User information
Quote:

JohnC skrev:
Quote:

molgan skrev:
här finns små billiga lager till en liten skal version alt en visnings modell.
http://www.kullagergrossisten.se/index.php?cPath=45

Vet du vilken hårdhet på axel som är lämpliga för såna lager? är den för mjuk kommer lagrena skada axeln och skära tror jag.

jag kom på att du kan utnyttja tillbaka gången också med 2 parallella axlar, den första vrids av bojen och den andra vrids av motvikten, du har lagren monterade så dom frikopplar åt olika håll..så kan du nästan dubbla effekten.


Jag vill hellre ha en PTFE/TEFLON plastfilm som lager i anlaggningen, praktiskt taget outslitligt, underhallsfritt, rostar inteoch kostar inte mycket, har vardens basta glidvarden!

Det blir ingen returkraft att ta hand om, all energi tas om hand, atminstone to 80-90%, man kan noja sig med det. Vill man ha mer, kastar man i en flytkropp till, kostar 900 Kr per styck inklusive vajer.

Du tanker lite fel har, lyfter du en tyngd forlorar du kraften medans du lyfter, du tjanar noll pa detta. DFu behover knappast en vikt, du pratar om axlar, dessa vager, om de ar hundra meter eller mer langa, hur mycket stal vill du gora av med egentligen?

PTFE/TEFLON

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teflon


Det finns 2 PTFE produkter på marknaden som skulle fungera, SLICK 50 http://www.slick50.com/ och SLIDER 2000, båda har fett till lager i sortimentet, kanske SLICK 50 vore lättast att få tag i .

Posted on: 2008/8/6 0:35
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Fri" Vågenergi, "Gratis" (nåja) hehe
#24


See User information
Quote:

gaston skrev:


Det finns 2 PTFE produkter på marknaden som skulle fungera, SLICK 50 http://www.slick50.com/ och SLIDER 2000, båda har fett till lager i sortimentet, kanske SLICK 50 vore lättast att få tag i .


Nej, det jag menar ar, plastbitar,man limmar pa axlarna, plast mot plast.

Man kan kopa per kvadratmeter, behover ingen smorjning alls!

Posted on: 2008/8/6 0:44
Om man upprepade gånger postar osanningar, och inte rättar till dem, eg: ber om ursäkt till vederbörande, skall man bannas!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
61 user(s) are online (61 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 61

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS