vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »


Anonym
Re: Gud är allas jag
#1
Frihetsguiden, jag har sett att när man hårddrar ordens igentliga betydelse, så blir meddelandet i text en annan.

hitta 2 grejjer o klaga på givetvis :)
1. En medborgare är en identitet på papper eller i ett datasystem.
2. Moral är ett ord som kan byta skepnad, etik är beständigt.

Frid själv!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#2


See User information
Quote:
Jag har fått frid med mig själv och får alltmer frid med världen genom denna tro. Kan den hjälpa dig, tror du? Gud säger mig att den kan det. Men om du inte tror det, så respekterar jag naturligtvis ditt svar.


Vad bra, jag gläds för din skull.
Olika skolor samma mål.

Posted on: 2008/9/20 19:48
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Gud är allas jag
#3
Detta är inte Guds budskap, detta är teologiserad rasism. Jag måste bara få påpeka för er som inte är särskilt bibelsprängda att paranteserna är Frihetsguidens egna, högst personliga tolkning. Personligen tycker jag att särskilt hans tolkning av första, fjärde, femte samt sjunde budet är motbjudade.
Hans syn är inte representaiv för bibeltroende i vårat land. Jag är inte helt på det klara över innebörden i hans rasistiska teologi men detta inlägg är inte förenligt med vad 99% av andra religiösa står för o man får leta bland KKK o andra knaskristna i USA för att hitta något liknande.
Han gör religion o Vår Herre en björntjänst, för detta kan inte annat än skrämma bort de som söker Gud.

.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#4


See User information
Quote:

Frihetsguiden skrev:
10 Guds bud är till för allas bästa:


Frid/Tobbe
Förr så var det 10 Guds bud..

Idag är det 9 insikter.

Posted on: 2008/9/20 22:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Gud är allas jag
#5
Galenskap att lägga till om och men till tio Guds bud.

Du menar att Jesus tolkade femte budet fel som vände andra kinden till?
Hur ska man tolka din revidering av första budet? Att bara sverige har rätt till Gud?

Du skulle lika bra kunna skriva
"7. Du skall icke stjäla.
(Om det inte är någonting du verkligen vill ha)"

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#6


See User information
Relgioner som handlar om "ordning o reda" reglar och tvång, och utlovar lycka fast bara imorn, det tycker jag luktar bedrägeri.

Posted on: 2008/9/21 21:39
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Gud är allas jag
#7
Det handlar inte om "ordning o reda", det handlar om vad som är bäst för människan, kollektivt o individuellt. Tittar man på just de tio budorden så är det ju det rättesnöre de flesta europeér tycker är rätt o riktigt, om vi utesluter Gudsbitarna för ateister. Respektera din föräldrar, mörda inte, stjäl inte, knulla inte någon annans fru osv... Sunt förnuft om vi ska vara ärliga...

Vad "lycka imorn" anbelangar, rekommenderar jag James M Robinsons bok "The Sayings Gospel Q: Collected Essays". Den försöker genom textkritik hitta det som kallas Q, efter tyskans Quelle(källa). Det är den muntligt vidareförda källan till de synoptiska evangelierna, dvs alla förutom Johannes. Där kan man, som James M Robinson gör, dra slutsatsen att Jesu ord inte syftade till att uppmuntra ett beteende som ger inträde till himlen efter döden, utan att Guds rike skulle uppstå på jorden.
Nu svävade jag ut lite OT men för mig, och de flesta, är buden intimt sammanknippade med Nya Testamentet.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#8


See User information
Visst är det så att sunnt förnuft absolut borde styra.
Men det finns iof saker där jag ändå inte håller med om.
tex "knulla in ngn annans fru". Det är ju helt sjukt.
1. Det är inte jag som gift mig och inte gått in i ngt löfte
2. Hon har väll en egen vilja o vill hon ligga så vadådå?..

Men dom tio budorden handlar ju egetnligen inte om sunnt förnuft, sunnt förnuft är att kunna säga att "Nej, jag dödar inte någon, för det är fel".
Sunnt förnuft är INTE att "nej jag dödar inte någon för det står i dom tio budorden o då kommer man till helvettet"

Och jag håller fast vid det, kontroll religoner som utlåvar belöning imorgon, aldrig idag, är ren scam o bs.

Men visst finner man personlig lycka av att tro på ngn updiktad filur är inte jag den som kalagar eller hindrar, men med tanke på att religon nästlat sig in i "politiken" och är ett sådant fruktansvärt snuskigt makt-redskap, så säger iag jag stopp o belägg

Posted on: 2008/9/21 22:00
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Gud är allas jag
#9
Om jag säger "ingen ska knulla Emils fru", känns det bättre? Buden är ju bara Gud som säger "det ni (vettigt folk) tycker är fel tycker jag också (för jag är som er)." O jag håller fast vid att religion inte utlovar något alls imorgon utan i detta nu som är idag.
Men du vill ju inte. Du, som många svenskar, hatar religion för att ni är styvnackade o högmodiga. Hur vettigt, bra o barmhärtigt det än är så vill ni inte. Någon form av auktoritetshat, kanske, eller så har decennier av socialdemokratiskt ateiststyre satt sina spår. Kalla det hjärntvätt om du vill, det ordet är ju poppis bland forumets användare...
Är u-landshjälp, stöd till föräldrar, sjuka o arbetslösa oxå fel? För de är ju några av de hetaste politiska ämnena just nu. Om nu någots närvaro i politiska sammanhang automatiskt gör det fel... Maktredskapet är människas verk, klandra inte Gud.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Gud är allas jag
#10
Fast Emil... Helt ärligt.
Om en kvinna och man lovat varandra varandra trohet. Visa då att du respekterar detta löfte och visar hänsyn åt åtminstone mannen i detta exempel.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#11


See User information
Om någon skulle "Knulla min fru" skulle jag inte bli sur på personen i fråga, jag hade blivit sur på frugan.
SOm sagt är det jag o min fru som gått in i ett löfte, inte resten av världens befolkning.

Att du kallar mig ateist är både lite lustigt och korkat, men det visar ju rätt tydligt vad det är för bild folk har på "o-kristna" personer.

aja..

Posted on: 2008/9/21 22:13
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Gud är allas jag
#12
Heh heh
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru
(Speciellt inte Emils eller min fru, för då sätts bud fem ur spel)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#13


See User information
En etnolog som Tobias borde väl veta att vi alla bara är ett enda folk, varenda tvåbent kotte på jorden delar gemensam förfader(och moder). Vi är alla släkt på mer eller mindre nära håll, vilket torde tillintetgöra hans tolkningar rörande etniskt celibat.

I övrigt är tolkningarna mycket godtyckliga och har inget att göra med sund exegetik. (nobelpris till den förste som vet vad det sista ordet betyder. )

/M

Posted on: 2008/9/28 0:15
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#14


See User information
Quote:

emil322 skrev:


Och jag håller fast vid det, kontroll religoner som utlåvar belöning imorgon, aldrig idag, är ren scam o bs.




Om du tror att det är grejen har du inte förstått religionens essens. Jag kan ju förvisso bara prata utifrån mig själv men jag gissar att representanter från andra religioner har liknande erfarenheter. Vistt är det nice med ett hopp om himmel, nirvana shangrila eller vad du vill, men grunden i kristendomen i allafall är relation. Den baseras i mitt fall på verkliga påtagliga upplevelser av Gud. Detta ger mig hopp styrka, glädje, kärlek varje dag. Vi människor är som månen. Vi har inget eget ljus utan vi reflekterar Gud som månen reflekterar solen. Vänder vi oss bort från ljuset, dvs relationen med Gud blir vi som månens baksida, mörket tar över.
Att följa bud handlar inte om tvång utan relation. Om din mamma tjötar på dig att diska så gör du det antagligen inte eller så gör du det med avog. Om du däremot upplever kärlek till din mor diskar du av fri vilja för att du vet att det gör henne glad, ni får ett renare hem och livet blir bättre. Precis så funkar Guds bud. Man följer buden därför att man älskar Gud och för att det leder till en större gudsreflektion och ett stadigare liv.

Självklart har människor använt olika religioner för att kontrollera andra, men man måste skilja agnarna från vetet (för att citera Jesus). Människor försöker alltid hitta sätt kontrollera andra med all till buds stående medel. Eftersom religionen, dvs kontakten med Gud är så viktigt för människan är det också så att religionen gärna exploateras för själviska syften. Precis som kärlek och sex exploateras och manipuleras för att uppnå makt kontroll, självförverkligande m.m. Jag antar Emil att du inte slutar älska bara för att andra missbrukar kärlek?

Religionen (Gud) är grunden i livet. Vi kommer inte undan.

/M

Posted on: 2008/9/28 0:42
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#15


See User information
Frihetsguiden, jag ser att du har en egen tolkning av 10 Guds bud. Vad är det som säger att det är just din tolkning som är den rätta?

Quote:

Frihetsguiden skrev:

1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
(Alla medborgare inom en nation bör ha samma värdegrund)

Då klarar muslimerna det kravet eftersom de har samma gud som vi har medans t.ex. hinduerna ses som ondskefulla eftersom de kan ha flera gudar. Men, vad är det som säger vilken gud som är den rätta? Vad är det för fel på att dyrka t.ex. gudinnan Venus?

Quote:

Frihetsguiden skrev:

2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.
(Försvara inte omoral med att det är Guds vilja, Guds vilja är de 10 buden)

Är det nån som gör det då?

Quote:

Frihetsguiden skrev:

3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
(Njut av livet, låt inte lyckan bli satt på undantag, lyckan är livets mening)

Här har Bibeln en annan tolkning än vad du har.

Quote:

Bibeln, 4 Mos 15:32-36 skrev:

En sabbatsbrytare stenas
När israeliterna var i öknen ertappades en man med att samla ved på sabbatsdagen. De som kom på honom med detta förde honom inför Mose och Aron och hela menigheten.
Mannen sattes i förvar eftersom de inte hade fått något besked om vad som skulle göras med honom. Herren sade till Mose: Mannen skall straffas med döden. Hela enigheten skall stena honom utanför lägret. Menigheten förde honom utanför lägret och stenade honom till döds, så som Herren hade befallt Mose.

Anser du att Bibelns tolkning av tredje budet är fel? Eller anser du att det är rätt att stena den som samlar ved på en sabbatsdag?

Quote:

Frihetsguiden skrev:

4. Visa aktning för din far och din mor.
(Fortplanta dig inom din egen folktyp och solidarisera dig med din egen folktyp, ansträng dig för att hålla samman familjen och visa dina föräldrar tacksamhet - men låt inte dina föräldrar förtrycka dig när du är vuxen och själv skall vara förälder)

Anser du att Gud är rasist?

Quote:

Frihetsguiden skrev:

5. Du skall inte dräpa.
(Du skall heller aldrig angripa någon med våld oprovocerat, du skall endast använda våld i nödvärn)

Det är en självklarhet att man inte skall dräpa, det behövs ingen gud för att tala om det. Men, Gud säger ju vad jag vet att man skall vända andra kinden till om man blir angripen. Står inte det i strid med din tolkning att man skall använda våld i nödvärn?

Quote:

Frihetsguiden skrev:

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
(För du skall hålla dina löften till dina närmaste och inte skapa oro i din flock; om du vill vara med andra, så skilj dig först)

Det är väl i så fall en sak mellan mannen och kvinnan. Ingenting som angår "flocken".

Quote:

Frihetsguiden skrev:

7. Du skall inte stjäla.
(Du skall inte skapa oro i din flock genom att stjäla från andra i flocken - och du skall inte stjäla från någon annan heller, för det gör att din rikedom bygger på falskhet)

Det är en självklarhet att man inte skall stjäla, det behövs ingen gud för att tala om det.

Quote:

Frihetsguiden skrev:

8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
(Gud är allas jag och vill alla väl, oskyldiga skall inte straffas för sådant som andra har gjort)

Det är en självklarhet, det behövs ingen gud för att tala om det.

Quote:

Frihetsguiden skrev:

9. Du skall inte ha begär till din nästa hus.
(För du skall bygga din lycka på din egen ansträngning och på andras välvilja, inte på girighet)

Ja, det vore ju fint om världen vore mindre egoistisk. Nu är väl de religiösa knappast mindre egoistiska än andra. De enda jag vet som egentligen arbetar mot egoism är väl i så fall kommunisterna, men de är å andra sidan rätt så ateistiskt lagda. Vad tycker du om kommunisterna, Tobias?

Quote:

Frihetsguiden skrev:

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru... eller något annat som tillhör din nästa.
(För du skall inte skapa olycka för din nästa, som älskar Gud och lever sedligt - bara för att du inte kan leva sedligt)

Visst ska man leva ett hederligt liv och ställa till med olycka för andra. Det behövs ingen gud för att tala om det. Det är mycket frågan om uppfostran.

Förresten, vad anser du om religionsfrihet?

Posted on: 2008/9/28 10:49

Edited by Onslow on 2008/9/28 11:34:34
"Det är bara fusk om man åker fast."

- Al Bundy
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#16


See User information
Quote:

Frihetsguiden skrev:

Jag förespråkar anarko-kapitalism, men inom denna statsform vill jag utnyttja avtalsfriheten till att knyta boende och arbetare inom FG:s projekt till kravet att lyda 10 Guds bud. De som misslyckas, får en chans till. De som misslyckas igen, vräks eller sparkas.

Anarko-kapitalism innebär såvitt jag vet att alla samhällsfunktioner som t.ex. brandkår, sjukvård, åldringsvård, domstolar etc drivs av privata företag och finansieras helt genom frivilliga bidrag och/eller avgifter. Kort sagt ett samhälle där skatterna är lika med noll. Om det börjar brinna hemma eller om man drabbas av stroke så gäller det att ha en bra försäkring alternativt en fet plånbok om de frivilliga skattebetalarnas bidrag skulle vara snålt tilltagna. Tror du på ett sådant samhälle?

I ett sådan samhälle med en helt fri marknad lär det inte vara några problem med att skriva vilka avtal som helst och sparka eller vräka någon oavsett anledning.

Posted on: 2008/9/29 9:48
"Det är bara fusk om man åker fast."

- Al Bundy
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#17


See User information
Tobias. Det låter som att det blir rätt isolerat från omvärlden. Ser du dig som "högsta hönset" i detta FG-samhälle?

Posted on: 2008/9/29 12:44
"Det är bara fusk om man åker fast."

- Al Bundy
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Gud är allas jag
#18
En pseudokristen, rasistisk diktator... Lycka till, du kommer behöva det. Din sort är ju inte precis populär.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#19


See User information
Quote:

Despierto skrev:
En pseudokristen, rasistisk diktator... Lycka till, du kommer behöva det. Din sort är ju inte precis populär.

Som även vill åt dina tillgångar.

Posted on: 2008/9/29 17:45
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#20


See User information
Blogge Bloggelito skrev: "Religion är det systematiska utnyttjandet av människans inneboende andlighet och hennes oförmåga att förstå tillvarons alla detaljer".

En positiv utveckling vore naturligtvis en där fler och fler vaknar upp, kan använda sin kreativitet och kritiska tänkande och inser sin egen obetydlighet i universum men dyrkar den gåva vår korta existens trots allt är, och hjälper till att förebereda världen för nästa generation, så att de får en rikare och vackrare upplevelse än vi. Detta måste bli en värld fri från de moraliska ok en nära 2000 år gammal fantasikonstruktion pålagt oss alla, med falska löften om förlåtelse och evigt liv.

FG's isolationistiska drömmar, där han verkar vilja ha en skock får (som är människor, men ändå kreatur) att domdera över gör mig inte bara mörkrädd, det gör mig illamående.

Sen att det antagligen finns människor som söker sig till en sådan tillvaro är ett obehagligt symptom på det sjuka i vårat samhälle. En sjukdom som FG's filosofi förvärrar, och försöker profitera på!

Nej du, FG. Du kan ta dina "goda intentioner", "drömmar om det perfekta samhället" och låtsaskompisar (Fadern, sonen och den heliga faderullan alltså) och köra upp dem nånstans där solen inte skiner!

Quote:
Gemene man är inte byggd för queer och mångkulturell sörja.

Detta löser man inte genom att isolera sig från andra kulturer. Detta löser man genom att bygga en ny gemene man!

Posted on: 2008/10/1 11:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#21


See User information
Religion är egentligen bara ett sätt för överheten att ha kontroll över de enskilda människorna.

Som nån sa nånstans, det är inte Gud son skapat människan, det är människan som skapat Gud.

Posted on: 2008/10/4 10:39
"Det är bara fusk om man åker fast."

- Al Bundy
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#22


See User information
Quote:
Så, döda mig.

Lät jag verkligen så arg? Nåja, du var faktiskt ganska motbjudande.

Jag vill understryka att jag har lika mycket respekt för din gnista av existens, som jag har för min egen. Jag har ingen som helst önskan att stå ivägen för din jakt efter lycka, så länge du inte står ivägen för andras.

Men att manipulera människor i religionens namn, för att tillskansa sig ett ledarskap över dem, är fel. Det finns många ordspråk på att det sätt du tänker på är farligt; "vägen till helvetet är stenlagd med goda avsikter", "makt korrumperar, och absolut makt korrumperar absolut".

Att du dessutom vill förblinda (eller "vägleda") människor med en moral som författades för över 15 århundraden sedan är ju vansinnigt. Var finns erfarenheten i den literaturen som lär oss handskas med den otroliga destruktiva kraft som ryms inom till exempel atombomben? Ska vi offra en oxe och hoppas på det bästa när vi ser rökstråken i himlen? Kunskapen om hur man bygger sådana finns redan på internet. Censur av information på internet har visat sig ganska ineffektiv, och detta innebär att vi måste lära oss leva med denna kunskap. Att då ägna sig åt att slåss om vems låtsaskompisar som är "de rätta" med sådan kunskap tillgänglig, är inte ett tecken på ansvar!

Människan har en andlighet, och den har hjälpt oss överleva genom tiderna, genom att ge oss trygghet när ingen fanns, inspiration i prövande tider och att få svar på de frågor vi inte kunde besvara. Idag vet vi bättre, så låt vår andlighet utvecklas vidare, istället för att våldta den med dina uråldriga skrifter!

Posted on: 2008/10/4 15:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#23


See User information
Intressant att någon som tror på gud uppmanar till en "reality check"....

Ditt mål låter beundransvärt, men de metoder du valt, och de kriterier du ställt upp, verkar uttänkta av en nyligen mobbad fyraåring.
Isolering av en grupp människor, må de vara av en viss ras, en viss längd eller vad som helst, leder till genetisk och immunologisk svaghet. Nästan hela Påsköns befolkning dog ju av sjukdommar efter spanjorernas besök. Mångfald är styrka, när det gäller liv. Mångfald garanterar rasernas och arternas överlevnad!

Sen är det väldigt farligt att beblanda sig med begreppet gud, oavsett vilken fjollig definition man använder sig av, ty gud förblir inte denna abstrakta-kraft-som-gjorde-vattenfallet-vackert, utan han får mänskliga attribut. Han får åsikter, och sedan kommer han med krav och budord (som iofs de flesta totalt skiter i) som leder till samveteskval och rätt vad det är så kan man bygga upp en industri av förlåtelse för hittepåbrott (riktiga brott hamnar man i fängelse för, hittepåbrott får man läsa 10 ave maria för). Religion i ett nötskal. Sen står vi där med fler pastor Phelps som predikar "kärlek" och "förståelse"...

Du säger också att det är vi människor som skapat begreppet gud, och här håller jag med, men att påstå att gud är representativ för någon form av godhet är ju idioti. Hur pass god tyckte Aztekerna att "gud" var när han kom på besök tillsammans med Cortez? Hur pass vettig tror du Galileo Galilei tyckte gud var, när kyrkan förkastade hans bevis på att jorden snurrar runt solen.
Det kan fungera lokalt, där alla temporärt delar samma idé om gud, men i ett större sammanhang är religion inget annat än en källa till konflikter.

För övrigt så är holism läran om att attribut i ett givet system inte alltid kan förklaras utifrån systemets beståndsdelar. Dvs, inget som kan "stanna" eller "aktiveras" utan något som bara är.

Nej du, det finns inget speciellt med oss människor. Vi är ett resultat av vår omgivning, vår historia och vår samtid, och inga övernaturliga väsen behövs för att ge oss ursprung eller syfte. Vår kunskap och våra talanger har inte heller någon gudomlig källa.
Det här talet (en film) om apor som utvecklar ett skrivet språk kanske kan sätta saker och ting i proportion åt dig.

Quote:
Du kan ÖNSKA att fler blir reflexiva och självaktiverande. Men har du något slags ande i en flaska, eller? Nej, så önska want fucking do it. Därför behövs religion.

Ja, det är ju meningen att skolsystemet ska lära ut sådant, och jag måste hålla med om att det inte alltid verkar fungera (du är ju ett bevis på det, till exempel).
Däremot så tror jag att internet är den "ande i flaska" som kan väcka mänsklighetens medvetande. :)
Oavsett vilket, så är ju knappast religion ett bra sätt att få folk reflektiva (gud finns, och skit i att det inte finns nåt bevis) eller självaktiverande (gissel eller bön, religion har många trevliga exempel på meningsfulla soloaktiviteter :P).

Posted on: 2008/10/6 10:03

Edited by Skymt on 2008/10/6 10:35:55
Edited by Skymt on 2008/10/6 10:38:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gud är allas jag
#24


See User information
Jag tror inte den här diskussionen kommer att leda någonvart, så jag tänkte avsluta nu (innan jag säger något förolämpande :) ) med tre stycken länkar.

Först en liten film om religion, skickligt presenterad av stå-upp-komikern George Carlin.
Länk till youtube

Sen en liten film om vad jag tror kan vara en lösning på den ekonomiska krisen. Notera hur mycket isolation han förespråkar...
Lyndon LaRouches tal "The Program for World Economic Recovery"

Och till sist, för att motionera vår moderna andlighet :)
Richard Dawkins häpnandsväckande tal om vårt bizarra universum

Posted on: 2008/10/7 11:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 3 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
42 user(s) are online (42 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 42

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS