vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Obamas gröna dream team
#1


See User information
Ett historiskt val, och det största brottet mot det som Bush stod för!

Barack Obama infriar, så här långt, de högt ställda förväntningar som många världen över har på den tillträdande presidentens engagemang i klimatfrågan. Med en rad utnämningar inom energi- och klimatsektorn är vägen nu utstakad för att USA ska bryta sitt oljeberoende och ta ledningen för att bekämpa klimatförändringarna.

Bush gjorde tvärtom, belönade sina kompisar ur den texanska oljeindustrin som stött honom i presidentvalkampanjen med poster i Washingtonadministrationen.

Till energiminister valde Obama nobelpristagaren i fysik, Steven Chu. Signalen här är att Obamas regering kommer att värdera vetenskap högt och att beslut ska fattas på fakta.

En annan viktig person blir Carol Browner, en tidigare nära förtrogen till förre vice presidenten Al Gore i Clintonadministrationen och då chef för USA:s motsvarighet till Naturvårdsverket. Carol Browner får en position som Vita husets ”klimatgeneral” med ansvar för att samordna miljö- och energifrågor.

Det amerikanska naturvårdsverkets chef blir Lisa Jackson som varit chef för New Jerseys miljöförvaltning. Ytterligare en kvinna, Nancy Sutley, får en framträdande position som ordförande i Vita husets miljökvalitetsråd. Hon var Obamas topprådgivare under presidentvalkampanjen.

Obama lovade på en presskonferens i måndags inte bara att USA skulle leda arbetet med de internationella klimatförhandlingarna utan också att ta ledningen när det gäller innovationer och upptäckter inom klimat- och energiområdet.

Beskeden från Obama måste vara en lättnad för alla dem som är involverade i arbetet med att driva FN:s nya klimatavtal i hamn vid toppmötet i december 2009 i Köpenhamn.

Vid FN:s toppmöte i Poznan i förra veckan fattades som väntat inga avgörande beslut. Mycket beroende på att USA endast spelat en passiv roll och officiellt representerats av Bushs chefsförhandlare för klimatfrågor, en herre vars strävan mer tycks ha varit att sabotera än att föra diskussionerna framåt.

Nu har vi fått besked om Obamas viljeinriktning. Det är en viktig signal till stora utvecklingsländer som Kina och Indien. När den nye presidenten installerat sig i Vita huset återstår drygt tio månader innan ett nytt klimatavtal ska vara färdigförhandlat. Oddsen för en framgång i Köpenhamn har väsentligt förbättrats.

Posted on: 2009/1/20 22:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Obamas gröna dream team
#2


See User information
Vad menar du med detta inlägg, enligt mig så verkar du ha ett stort förtroende för Barack "Hussein" Obama.. Gissa om du kommer att bli besviken, men det beror ju iofs på vad man vet om denna President och hans rådgivare såsom Brzezinski och Rahm Emanuel..

Men visst kommer han att genomgöra "change" precis som han har sagt under hela kampanjen.. Han kommer bland annat att introducera nyfeodalism i USA som svar på den globala uppvärmningen, men det är inget som kommer att gynna medborgarna..

Posted on: 2009/1/21 0:02

Edited by TeBe on 2009/1/21 0:34:16
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Obamas gröna dream team
#3


See User information
Hej "Undervisaren"

Jag undrar om du har grepp om vad det här forumet handlar om. Du markerar inte tydligt nog för att signalera att "manmade global warming" faktiskt är verklighet trots vad majoriteten här inne tror och du delar definitivt inte bilden som de flesta här har att att global wariming är en bluff så jag blir lite förvirrad.

Jag vill ändå säga att jag personligen är övertygad om att "manmade global warming" är en bluff och jag tror de flesta på vaken.se är av samma övertygelse.

Så var tanken med din tråd här att vi skulle känna oss lugna nu när Obama valt ministrar som stöder global warming teorin?

En annan grej är att "climatechange" är ett ganska absurt begrepp. När, någonsin i historien, har klimatet INTE förändrats?

Posted on: 2009/1/21 0:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Obamas gröna dream team
#4


See User information
"Bekämpa klimatförändringar" Lika sjukt som "War against Terror".

Posted on: 2009/1/21 0:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Obamas gröna dream team
#5


See User information
War against cancer, war against drugs etc
Numer har jag börjat tänka att så fort amerikanska staten ska börja "war on xxxx" så kan man i princip räkna med att det blir mer av eländet, alt. mer av propaganda för bluffen om det är en bluff

Posted on: 2009/1/21 0:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Obamas gröna dream team
#6


See User information
Missade att det var ett citat men intressant, jag återkommer.

Posted on: 2009/1/21 6:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
28 user(s) are online (28 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 28

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS