vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »


Starta vakenby i Portugal
#1


See User information
Jag (micro, grundare av vaken) med fru och barn ser på möjligheterna att flytta till Portugal eller annat varmt land för att bli självförsörjande och skapa en bas för info-krig och upplysning.

Vill du vara med? Vi söker folk, gärna med barn.

Om du har pengar till övers så kan du även vara med och investera i vakenbyar. Vi hoppas på att skapa många flera vaken-ekobyar i världen.

Mer info hittar ni på ekobyar.se.

Posted on: 2009/5/6 22:25
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#2


See User information
Skulle gärna kliva på om min bättre hälft och våra barn hängde på, men de vill inte, och jag vill inte vara utan dem!

ekobyar.se tycks vara död i all egentlig mening, är det uppgivet eller kommer det igen?

All välmening: Hej

Posted on: 2009/8/24 4:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Starta vakenby i Portugal
#3
Hmm Varför inte i sverige??

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#4


See User information
Sverige är kallt.

Posted on: 2009/8/24 10:27
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Starta vakenby i Portugal
#5
Sant.

Fixa energikälla.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#6


See User information
Hej Micro

Det är sant att Sverige är en kall plats men du bör nog åter överväga om det är ett skäl för att flytta till Portugal eller Spanien. Visst är odlingssäsongen längre där och visst det är lättare att hålla sig någorlunda varm i ett varmare klimat. Det finns dock några allvarliga men som talar mot din plan. Iberiska halvön lider som stora delar av Sydeuropa av allvarlig färskvattenbrist, arbetslösheten ökar katastrofalt, ekonomin är i allvarlig gungning och jordarna lider av svår erodering.
För mig låter det som ett samhälle i allvarlig kris. Men, kanske du säger, vad är skillnaden mellan den kris som drabbar oss i Sverige och den kris som drabbar dem i Spanien eller Portugal. Skillnaden är att vi är lite drygt nio miljoner i Sverige, ett av Europas största länder, och de är 45 miljoner i Spanien, visserligen också ett stort land det medges men per capita har vi överlägset störst yta.
Varför är det viktigt?

Förutom av uppenbara försörjningsskäl och resursertillgänglighet, kan jag tänka mig att det är lättare att förbli anonym i skogarna i Sverige än i Spanien. Det är svårt nog att passa in och bli accepterad av svenska bybor, varför skulle det vara lättare i Portugal? Var finns deras lojalitet då TSHTF?
Om man på allvar funderar att starta en by så bör man utgå från följande kriterier.

1. Skydd och flykt möjlighet.
2. Tillräckligt med vatten och resurser.
3. Vara tillräckligt många för att avskräcka plundrare.
4. Sätta gruppens väl framför de personliga behoven.

Jag kan faktiskt inte tänka mig en situation som strider mer mot dessa punkter än en flytt utomlands. Du och din familj blir extremt sårbar i en ny miljö, med faktorer ni inte har kontroll över. Mitt råd till dig är att hitta en grupp i Sverige, varför inte byn på Gotland?
Just Gotland är ett utmärkt exempel på lämplig miljö att starta en alternativby. Ön har inte mer än lite drygt 50000 invånare, vilket faktiskt gör den till relativt glest befolkad, historiskt så har ön klarat att försörja en befolkning av den storleken sedan 1400-talet. Den har ett milt klimat, med svenska mått mätt, och det finns fortfarande färskvatten och resurser, även om kalkindustrin gör vad den kan för att ändra på det.

Om jag inte redan skapat min oas hade jag definitivt flyttat till Gotland, men inget är skrivet i sten, kanske jag i framtiden trots allt hamnar där i alla fall.

9-2

Posted on: 2009/8/25 11:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#7


See User information
Hej,

Tack för infon, jag har kolla en del på det också.

Jag siktar nu på Spanska pyrineerna, nära Frankrike, 1000 möh.

Vad tror du om det?

Posted on: 2009/8/25 18:42
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#8


See User information
Hej Micro

Om jag förstår dig rätt så har höjden över den nuvarande havsnivån betydelse? I det perspektivet finns det inte särskilt många platser att välja på, det medges. Härjedalen till exempel och trakterna runt Sveg, tillräckligt långt söderut för att odla och tillräckligt högt. Men det är kallt och det går inte att lita till endast skördarna, det finns gott om fisk, vilt, bär och svamp så överleva skall man nog klara.
Hur det är att odla i norra Spanien vet jag inte, men Baskien är uråldrig kulturbygd med mycket tidiga bosättningar dessutom är terrängen otillgänglig och ur den synvinkeln lätt att försvara.
Har du undersökt priserna på mark där? I Jämtland kan man få ett mindre kungarike för några hundratusen. Inte för att storleken på marken har någon större betydelse när TSHTF, jag tror inte att ägandet som sådant är något man kan hävda i den framtid som jag ser framför mig.

Det jag vill ha sagt är däremot att jag tror att du får det lättare att locka med likasinnade om platsen är en tillflyktsort snarare än permanent boende. De allra flesta aktivister jag känner till lever i en dröm om att det teknifierade och urbana samhället kommer att bestå. Om du då erbjuder dem att köpa in sig i en ”livbåt” ett par timmars bilfärd ifrån Stockholm och Göteborg så tror jag att du får en mer positiv respons.

Den ”livbåt” som jag skapat är för närvarande tillflyktsort för tre familjer förutom min egen, de bor inte här men de är medvetna om att de när helst de önskar kan flytta hit och delta i vårt minijordbruk. Vi befinner oss inte på tusenmeters höjd även om det skulle vara önskvärt, men vi har gjort vad vi har kunnat med de förutsättningar som givits oss.
Min hustru och jag söker ständigt efter ytterligare platser att anlägga en reserv ”livbåt”, nyligen var vi med i budgivning om ett torp i Härjedalen på 800 meters höjd, tyvärr sålde mäklaren till en annan utan att underrätta oss. Lyckligtvis verkar det som om allt fler fritidshus kommer ut på marknaden i takt med den fördjupade ekonomiska recessionen.

Lycka till

9-2

Posted on: 2009/8/25 19:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Starta vakenby i Portugal
#9

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#10


See User information
Hej igen Micro

Jag glömde en viktig detalj i mitt svar till dig. Som i de flesta länder runt Medelhavet så ärver man marken man bor på, inte säljer. Tyvärr är detta ytterst signifikant för den region du intresserar dig för. Vanligtvis köper familjen mark eller land utan några skulder hos banker, visst händer det att de använder marken som pant för lån men på det hela taget så är mark mycket viktig för folkslag runt Medelhavet, alltså inget man ger upp godvilligt. Det är bara hos oss i de nordliga delarna som mark har blivit en vara som alla andra.
Återigen vill jag framhålla fördelarna med att hålla sig på hemmaplan även om det kan te sig som ett fruset alternativ, kanske du borde fundera över den vegetariska dieten? Jag vill understryka att jag inte vill förolämpa dig eller provocera dig genom att ifrågasätta din livsstil.
Jag håller dock tillbaka ett stort men, fundera på det ett tag, inser du hur mycket mark du behöver för att odla de proteiner din familj behöver?
Läs Walden av Thoreau, inspirerande och tankeväckande, se Into the wild…

Lev väl

Posted on: 2009/8/26 0:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#11


See User information
Skogsliv vid Walden hette nog boken för att vara helt ok.

Man kan odla Spirulina själv, apropå protein.

Se mina/Novax inlägg här:

http://www.surf-anon.com/?q=aHR0cDovL ... t_id=79115#forumpost79115

Posted on: 2009/8/26 1:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Starta vakenby i Portugal
#12
Så skall ett hus se ut!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#13


See User information
Jag har inga problem att få folk till projektet i spanien och flera av oss talar spanska.

Folk följer moral högre än lag, vilket kan göra det säkrare ur ett kontrollsamhälles perspektiv.

Att odla grönskar tror jag inte är några problem med permakutur, men om vi får problem med att få mat så har jag inga problem med att ändra min diet till det som erbjuds.

Vatten är det största problemet, men om jag sammlar regnvatten borde dat vara lugnt.

Spanien kommer vara en tillflyktsort och en by, men mest en by för alla som vill leva nära naturen.

Posted on: 2009/8/26 12:48
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#14


See User information
Jag skulle tycka det vore intressant att bo i en sådan by, men jag är en bekväm person och vill därför hällst bo kvar i Sverige så att man kan hällsa på sina nära och kära när man känner för det, jag skulle nog inte må bra av att flytta på det visset

Posted on: 2009/9/7 0:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#15


See User information
Du skulle ju trappa ned med Vaken Micro. Men du talar nu om att du vill att det skänks pengar till en bil, det ska brett ut "info" i landet (empatic-coaching), du talar om seminarium, och det är blurbs... hur hinner du... du står ju i startgroparna för att flytta till Spanien, vad du skrev i augusti förra året, i maj var det Portugal som låg närmare till hands.

Posted on: 2010/2/23 17:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#16


See User information
En sak i taget vore något för talet i vakenverkstadet

Posted on: 2010/2/23 18:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#17


See User information
Det blir alltså vakenby i Spanien, det var det jag kom fram till efter att ha studerat saken ingående.

Jag kommer börja med att leta land, jag kommer att bo på någon annan land till att börja med. Sen kommer det komma inbjudan till de som vill bli stridsmunkar och studera med oss, samt andra som vill komma och hälsa på.

Ska skriva mer om det senare. Kanske hitta någon som vill vara med och har pengar.

Det är inte jag som samlar in pengar för infobilen, det är vaken.se. Idéen var inte min och bilen kommer jag kanske inte få se. Jag arbetar för att hjälpa alla som strävar efter någonting bra.

Posted on: 2010/2/23 18:34
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Starta vakenby i Portugal
#18
Såg att ekobyar.se länken inte fungerade, men hittade en annan intressant länk: http://hem.fyristorg.com/assets/

En vän till mig var nere i Damanhur och prisade existensen där.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#19


See User information
Quote:

Carlberg skrev:
Såg att ekobyar.se länken inte fungerade, men hittade en annan intressant länk: http://hem.fyristorg.com/assets/

En vän till mig var nere i Damanhur och prisade existensen där.


Ja det är ju New Age, så go ahead...

The strange affair of the Multiplier
http://damanhurinsideout.wordpress.co ... affair-of-the-multiplier/

Posted on: 2010/2/23 22:50
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Starta vakenby i Portugal
#20
Jag är inte särskillt new-age:ig av mig, men tycker stället verkar vara fantastiskt. Det är skönt att det växer fram alternativ till normal-age varianten vi sitter i..:)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#21


See User information
Vill man vara inom det där gajadyrkan och ge upp sitt vanliga namn och ta ett namn från djurens värld och ett från växtriket så... det är ju jättevaket.

Posted on: 2010/2/23 23:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Starta vakenby i Portugal
#22
Om det nu är det dom gör, så har dom väll rätt i att få associera hur dom vill. Vi har religionsfrihet och en mängd andra friheter. Det låter ju fränt att kunna bo i ett trädhus i norra Italien med obesprutad och organisk mat.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Starta vakenby i Portugal
#23


See User information
Ja det är fränt med trädhus och ha ett apnamn, det är så religiöst samtidigt... som du säger "fantastiskt". Trevligt alternativ för att kunna vara mer än normal. Jag kan redan nu se hur ni tuffar in i byn med den vakna fräna bilen och får era nya namn.
Jag har ett namnförslag: sheep-grass.


Posted on: 2010/2/24 1:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Starta vakenby i Portugal
#24
Jag pratar bara för mig själv, varför är du så upprörd så du behöver generalisera alla vaken.se användare?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 3 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
37 user(s) are online (37 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 37

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS