Vakencorner

Re: Vaken-by
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Free man by?
Posted on: 2010/10/17 19:14
|
|||
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Varför inte, det är ju inte direkt skrivet i sten.
![]() Ett utrymme där man gemensamt kan skapa, utan direkt en ledare. Kanske enbart någon man röstar fram som får sammankalla andra för att ta beslut i olika frågor. No power, no ego interraction for self gain. Man bara hjälper till med att bidra för andras bästa, som resulterar i ens egna "framgång". Ett ställe där den svagaste länken blir viktigaste för gruppen. Inga pengar utan människans och det man bidrar med som är det man bygger på). Skulle vara riktigt nice att ha ett ställer med verktyg som teknik(Det man finner att man behöver), men att man bodde närmare naturen och varandra (Människor för människor, utan det fjanteri som vi har idag).
Posted on: 2010/10/17 19:38
|
|||
FRI Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion. Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar. Bättring för alla! |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Klart intressant!
![]() Berätta mer detaljerat. Boende, mat, energi/elektricitet, inkomst till bränsle om man skulle vilja förflytta sig mm?
Posted on: 2010/10/17 21:15
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jobbas på.
Posted on: 2010/10/17 23:15
|
|||
![]() |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Håller själv på med detta som många vet, men det är just nu mer av en "ego-by" och försöker förgäves få ut folk till att bosätta sig här i närheten dvs köpa hus istället för att rika tyskar och göteborgare gör det.
Vi ska anordna en arbetsvecka nästa år, och har haft arbetshelger - mycket vakenfolk har varit här. Detta ligger utanför Alingsås, Västergötland. Var ska du ha din by, Avatar?
Posted on: 2010/10/18 7:32
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Spelar ingen roll, men det verkar finnas ett inre driv att söka sig uppåt i landet och havsnivå. Det är en lustig företeelse jag reagerat på, speciellt då detta även kommit från vänner i min omgivning som inte "tillhör" konspirationsteoretikerna och som jag inte pratat med om 2012-fenomenet. En intressant aspekt, vilket kanske tål att spånas i.
Lustighet jag hört från många Göteborgare och att dom har ett "kall" att ta sig från kusten. Men för mig spelar det inte någon roll om det är ett befintligt boende eller om man skapar det från grund, bara det går ut på en sundare struktur mot vad som är idag. Tyvärr har jag inga egna "kulor" än att köpa ett helt hus + tomt för att grunda vidare på ett eget, det är dock något jag "jobbar" på att skapa... *Hintar mot vissa mynd... företag* ![]()
Posted on: 2010/10/19 19:38
|
|||
FRI Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion. Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar. Bättring för alla! |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Hur går det med byn?? Jag vill bort från samhällspåverkan - o testa att leva med naturen
Posted on: 2010/10/22 23:33
|
|||
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ta DeT LuGNT DeT LöSeR SiG ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jobbas på, men känner som du att man vill bort från systemet innan den berömda skiten träffar fläkten. Jobbar på faktisk uppstart mot nästa sommar.
Hoppas på samverkan, men kommuner verkar ta sin tid... Jobbar kommuner inte på samma sätt som privata sektorn...
Posted on: 2010/10/23 0:32
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Babysteps babysteps. one at a time.
Posted on: 2010/10/23 0:34
|
|||
![]() |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Hej bröder o systrar,
Nu börjar det rulla på lite och jag har en undran om hur intresset fortsatt står hos andra. Som första skede verkar det som jag får ca 100 000 SEK (Svenska Enskilda Kalleankapengar) att komma rullande in för projektet i dess första skeende och utsikterna ser ut att vara goda för ökning till den potten. Har en sund tillit att jag kan få samman ca 400 000-600 000 SEK för detta från mitt agerande. Vill börja beräkna och så smått börja se på objekt för en ev start mot nästa sommar. Min undran är om det finns fler ev pottläggare för detta projekt? PMa mig i så fall och ev medverkan.
Posted on: 2010/11/10 17:46
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Hoppar på när jag har motorerna klara.
Ber dock inte om några stålar från banker , redan fått arroganta svar från dem innan utan får klara det själv. Har redan försökt med banker dom är bara intresserade av att skuldsätta individer inte satsa på lösningar som leder till en bättre miljö, så jag klasar ihop mig med familjer istället som satsar. Letar upp kontakter med leveratörer till matrial osv. På återseende.
Posted on: 2010/11/10 17:57
|
|||
![]() |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Det finns ett intressant projekt jag har hört talas om i Norditalien där dom även bygger ett tempel inne i bergen, gå till www.damanhur.org och titta även på The Temples på hemsidan ni kommer till. Det är ett rätt avancerat projekt men har väl ingen politisk bindning. Att åka till Torino och kolla behöver inte vara alltför dyrt, jag funderar faktiskt på att ta mig en titt om jag hinner före jul och i så fall tar jag lite bilder och lägger ut här. Finns det någon som varit där? Dom har bland annat en egen valuta!
Posted on: 2010/11/10 22:26
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Lugnt... Jag gör allt detta för fred o familj. Och det är allt... hjärtat...
Posted on: 2010/11/11 1:40
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jag känner en man som varit i Damanhur. Mycket intressant.
Posted on: 2010/11/11 15:55
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Går projektet framåt eller ligger det på is?
här är ett tips annars, 2/3 av en by för ca 6 mille. en hel halv by Någon som har $$ över som de vill donera ? ![]()
Posted on: 2011/2/6 18:46
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Hittade en sida angående kollektiva o alternativa boenden mm.
http://kollektivradio.org/wiki/Forum/TaTillbakaVLfRden
Posted on: 2011/2/18 19:32
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jag och tjejen har skickat en förfrågan till Damanhur, dom kör en inbjudan nu. http://www.damanhur.org/index.php/new-citizens Vi får se vart det bär, men är öppen för även andra möjligheter... Jag menar... Kan det bli mycket värre än att stanna kvar med nuvarande systemet? Vill gärna slippa vara i närheten när "the shit hits the fan". ![]() Om någon är intresserad eller även tänker på det, kanske vi kan försöka se till att tillsammans möjliggöra en tripp på 3 månader (Till en början för att se hur det är). PMa mig om någon redan bestämt sig eller är intresserad... 3 månader är inte så länge, men det ger en känsla för stället.
Posted on: 2011/2/19 10:14
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Global ecovillage network här kan man söka efter ecobyar över hela världen
![]() http://gen.ecovillage.org/
Posted on: 2011/2/19 20:41
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
A new we-Ecovillages and ecological communities in europe.
Posted on: 2011/2/19 21:42
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Och så finns ju Aureville i Indien
Posted on: 2011/2/19 22:09
|
|||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Quote:
Vad är det Du upplever så hemskt med nuvarande systemet? Och vad är det du tror skall hända, när du refererar till "the shit hits the fan"? |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Vart skall jag börja? När sanningar är ett problem i dagens system, eller att systemet kan enbart fungera när fiktiva valutor sugs enbart mot dom få i toppen? Kanske lätt beskriva systemet i sig som en cancersvulst. Systemet äter upp sig själv för att överleva vidare idag, knappast ett hållbar sammanslutning!? Systemet i sig är inte hållbart utan måste ändras och på det sätt den fungerar nu, är det omöjligt. Detta självkorrigerande system rättar sig själv och sina medlemmar till "status quo". Som jag ser, är det inte bara systemet i sig som är felaktigt/ohållbart, utan människorna som stöttar det (Vi), där förändringen måste ske ifrån (Fredligt om möjligt). Tyvärr ser jag ett steg där detta tyvärr kommer leda mot våldsamheter under polaritetens drivkraft. Vi har klart glömt viket vårt egna värde är i systemet idag, för den kan inte finnas om du inte ger ditt medgivande till det. Vi har även hindrats att se detta, för att valet för vår utveckling har haft möjlighet att gå så här långt ur kurs. Hade människorna fått all fakta idag, skulle vi nog haft revolution innan nästa helg. Systemet är enbart ett "verktyg" som mänskligheten har valt att utvecklas med, samma gäller för pengar mm. Pengar, länder, religionsstrukturer är enbart ideer av människor, finns inget direkt verkligt bakom det. Nu pratar jag om mänskligt drivande religioner med maktstruktur bakom. Religioner är tolkningar av något bakomliggande (enligt mig) och spåren leder alltid tillbaka till en själv. Tänkte inte gå djupare in här, då jag riskerar öppna en religionsdiskution. Det är inte direkt svårt att se, att så gott som alla maktsystem (bla. pyramidstrukturer) är på väg att "nedmånteras". Mänskligheten har även valt ett annat verktyg för att utveckas, nämligen genom polaritet. Vi har valt att utvecklas genom motgångar och svårigheter. I många fall, ser vi enbart detta som enbart den sanna möjligheten. Att motgångar föder utveckling, tyvärr har vi varit fast i det hjulet lite för länge enligt min åsikt. Som jag ser utvecklingen, som vi väljer, leder oss än mer mot polaritetsudden, innan det blir bättre. Jag behöver väl inte påvisa om förberedelserna för detta? Tänk bara på vad 9/11-kölvattnet har lyckats driva igenom från grundlagar till mänsklighetens sinnesfrid och balans? Våra ledare idag ser enbart val som krig, fearmongering mm. för att via "status quo" leda och driva sina egna agendor av kontroll mm. Människor som drivs av makt och själv-egoismens närande, har svårt att se "slöjorna" som ligger för våra ögon. För egen del, har jag sett en "bättre" lösning och lever för en mer hållbar framtid för kommande generationer och den lilla klippan vi bor på. Jag kan inte göra annat än att bestämma mig för det själv, för jag ger dig helt ansvaret för ditt eget handlande. Jag tror på och väljer fredens och hjärtats väg. Nu skall jag inte skriva mer, även om jag kunde utvecla detta mer och mycket mer ingående. Vill du det, så får du gärna öppna en tråd eller skicka ett PM. Jag ber därför att återgå till topicen, då jag tycker mig svarat på din fråga. ![]() I fred och sanning!
Posted on: 2011/2/21 18:21
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Damanhur verkar vara en illuminatisekt efter lite kort studerande. Auroville är också lite läskig. Alla ens egodelar skall ges till communityt.
Posted on: 2011/2/21 22:45
|
|||
Administratör och grundare av vaken.se
|
||||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login