vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Varför är dollarn så högt värderad?
#1


See User information
Jag har hört från olika håll att priset på råvaror och matvaror går upp med rasande fart i usa. Men Varför går inte dollarn ner mer. Det kanske är en dum fråga men jag tycker att 1dollar = 7kr (forex) har existerat väldigt länge.
Såg dock att kursen var 6,8250 kr på http://www.dollarkurs.se/
Kan det vara så att våran egen valuta sjunker väldigt fort, dock värkar inflationen bara ligga på 1,5% enligt Sveriges Riksbank.

Tittade på Dollar historik på September 11, 2001
Tiden runt attacken så kostade en dollar ca 10kr vilket är den högsta noteringen under många år 1994-2009. Kan iförsig vara en slump
http://www.dollarkurs.se/historik.php

Lyssnade på Glenn Beck och han visade på olika matvaror som kommer chockhöjas år 2011. Vad sågs om
En liten Majsburk 11dollar = 77kr
Lite över 1kg socker 62dollar = 438kr
Nu är det inte dom priserna som existerar idag men enligt videon är det dom priser som kommer att existera 2011 enligt inflation experter.
http://www.youtube.com/watch?v=HDEjl-GAIek

Posted on: 2010/11/22 14:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför är dollarn så högt värderad?
#2


See User information

Varför är dollarn så högt värderad???


= Hollywood

Posted on: 2010/11/22 22:05
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför är dollarn så högt värderad?
#3


See User information
Det handlar om tro. Värdet på valutor (alla pengar oavsett valuta) sätts av den mänskliga tilliten till att den kommer vara värd lika mycket imorgon.

Än så länge finns det tillräckligt många som litar på valutan (fråga mig inte varför man litar på en valuta vars land gått i konkurs för många många år sedan, tror själv att det är någon slags rädsla för Amerikas militär eller något annat primitivt...)

Platser där mycket pengar ansamlar sig skapar en lokal inflation som är mycket större är genomsnittsinflationen.

Vi kan ha en "sken-inflation" på 0% om andra länder sänker sina priser (på exempelvis mat) lika snabbt som den "verkliga" inflationen i vårt land. Då blir det inte dyrare att köpa samma matvaror eftersom våra pengar tappar värde i samma takt som maten tappar pris.

Allt handlar om hur man räknar på pengarnas värde.


Och odling av mat genomgår fortfarande en revolution, det blir billigare att tillverka mat varje år. Vi kan tillverka större mängder mat mycket lättare nuförtiden. Vår valuta kan därför rasa i värde fastän vi tittar på fina siffror såsom 1,5% sken-inflation om matpriset/varor/tjänster från andra länder sjunker lika snabbt.

Posted on: 2010/11/23 18:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför är dollarn så högt värderad?
#4


See User information
Jag håller med i det mesta du säger pingubenji. Dock skulle jag säga att det finns mycket planekonomi inom matproduktionen. Man kastar tex bort mycket grönsaker för att hålla priset uppe samtidigt som man betalar för andra varor igenom eu. Det skapar så klart kaos i andra länder när man exporterar dessa varor (neoliberalism) kallas det.
Men visst effektiviseras jordbruket helt klart. Jag tittade på Södra spanien igenom google earth. Där kan man hitta enormt mycket växthus. Nästan som en växthus stad.

Posted on: 2010/11/24 14:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför är dollarn så högt värderad?
#5


See User information
En sak som gör dollarn stark är att alla länder måste köpa olja med dollars.

Posted on: 2010/11/25 8:40
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför är dollarn så högt värderad?
#6


See User information
Why No Hyperinflation....Yet? - Banks are holding onto the excess Dollars - Glenn Beck explains
http://www.youtube.com/watch?v=xgrOZbOWjUU

Posted on: 2010/11/29 21:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför är dollarn så högt värderad?
#7


See User information
Jag har bara ett medgivande jag tror på... Skiten är bara ett SPEL!

Läs, förstå, lär, undersök... Hur svärt kan det bli... och GULD/SILVER, name it... Kommer inte ha betydelse!

Jag har sett saker (Nu e jag inte en Nostradamus: Men jag har vänner som inte vill att jag säger mer då det är 99% och allt har slagit in(bara skiten jag såg under en 100-dels sekund då jag vaknade till)) men detta är friktionen som får saken att gå överbord... Spelar ingen roll vad du gör, fallet kommer inte bli så farligt. Inte för oss som inte har nått och inte bråkar... Jag står bara trogen Moder jord! Pengar vet vi ju, inte har ett värde, det finns inget som heter skuld... Allt är ett monopol-parti!

Nu kommer vad våra "folkvalda bara kan göra.... nämligen skapa KRIG"

Hur står ni i sinnet utan något, stå UTAN rädsla, förstå rädslan?
Fred på er!

Posted on: 2010/11/30 0:08

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför är dollarn så högt värderad?
#8


See User information
Dollarn hålls hög, dels av manipulation av priser, och dels av att det har varit, eller fortfarande är, defflation i USA, dvs sjunkande priser.

Titta tex på huspriser i USA nu..
Det sista jag såg för nån dag sen va att dom gått ner i snitt 1.3% eller nått sen förra månaden och arbetslösheten stiger fortfarande..

Men förväxla inte det med att priserna på råvaror stigit mycket, det är en viss fördröjning innan inflationen kommer från att nya pengar trycks.

Dollar används inom världshandeln som världsvaluta och därför ser den hög ut eftersom alla länder har den i sina reserver och tjänar på att hålla sina valutor låga i förhållande till dollarn.
Eftersom en låg valuta gör att det blir billigare för andra länder att köpa av dig, det är därför Kina låst sin valuta mot dollarn och det pratas i media om att Kina undervärderar sin valuta för att främja sin export.

ca 70% av ALLA världens pengar är dollar idag, och pga subprime kraschen 2007/2008 så försvann väldigt mycket dollar när huspriserna sjönk och lån fick skrivas av, vilket satte USA i en defflations spiral så FED "tvingas" trycka nya dollarn för att undvika det.

Till en början så fanns det fortfarande köpare av USAs obligationer, dvs det man har som säkerhet till valutan, alla länder som har en fiat valuta säljer obligationer för att trycka nya pengar.
Men sen slutet av 2009 eller början av 2010 så slutade tex Kina att köpa dollar i lika stor mängd som tidigare så idag köper FED 1/3 av USAs obligationer, dvs trycker pengar ur luften på samma sätt som Tyskland gjorde efter WW2 och Zimbabwe för några år sedan.

Det är detta som slutligen alltid leder till hyperinflation, vilken antagligen kommer börja under våren 2011.

Att priserna på världsmarknaden stigit så mycket som senaste åren är bara början, när lån förfaller så försvinner stora summor pengar så vi är fortfarande i en defflations spiral där det är svårt att få krediter, det är därför regeringar världen över har så låga räntor idag eftersom det är precis det Keyns förespråkar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Keynesianism

Men som Hayek förklarade varför det inte funkar, och vi ser idag att han hade rätt, vilket även historien har visat om och om igen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Hayek

Här e några länkar där jag tycker det finns mängder med aktuell info, utan för mycket foliehatt ;)

http://wealthcycles.com/
http://borstjanaren.se/

Allt är inte en stor konspiration eller ett spel, utan bara helt naturliga resultat med det system vi har idag.
Det finns bara en samling regler och lagar som funkar och för all framtid kommer funka, och det är naturens lag och den fria marknaden, ALLT som går emot dess principer kommer ALLTID att misslyckas.
Det är den enda regel jag vet där det inte finns några undantag.

Vill man följa lite vad som händer och när inflationen sätter fart, håll koll på räntorna, guld priset och dollar index..

http://www.fxstreet.com/rates-charts/usdollar-index/

Vad gäller Svenska kronan så kommer den nog stiga mot Euron och dollarn den närmsta tiden.. I övrigt är just kurvan för dollar mätt i Sek inget bra mått om man vill se om dollarn är dyr/billig globalt sett, kolla ist på råvarupriser och guld/silver.

Posted on: 2011/1/26 20:39
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Varför är dollarn så högt värderad?
#9


See User information
Visst är det ett spel på många sätt men de som kan reglerna väl gynnas av det. Dollarn är på väg utför ordentligt och det är nog en inte en fråga om utan när.

Som du säger så har världens bristande förtroende för dollarn tvingat Fed att köpa obligationer både själva och genom bulvanbanker på Caymanska öarna.

Saken görs inte enklare av att Iran gått ifrån OPEC-dealen och säljer olja i euro vilket skrämt många till att börja överge dollarn som reservvaluta. Därav tror jag Kina gör sina investeringar i Europas sämre ekonomier, vilket ger dom både euro och ett förbättrat samarbete med EU, vilket de länge velat. Detta är som många märkt en nagel i ögat på USA. Deras roll som herren på täppan krymper mer och mer.

Kul att IMF får medla mellan dessa då deras företrädare länge förespråkat en nordamerikansk union med en ny valuta. Med rätt medling och påverkan på derivat och bostadsmarknaden så kan visionen vara i hamn inom några år, kanske snabbare.

Jag får en känsla av att USA´s nya katastrof-övning vid New Madrid förkastningen i maj kan vara en ny false flagg-operation för att försöka rädda situationen.

Posted on: 2011/1/27 16:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
33 user(s) are online (33 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 33

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS