vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Förberedselser för 2012
#1


See User information
Detta är mina egna teorier och antagande.

Som det verkar nu så kommer det bli otroligt mycket solstormar som har sitt crescendo år 2012. Detta innebär att all el mer eller mindre slås ut. Som i sin tur gör att hela samhället kommer slås ut, då dom, (forskare), förutspår att det är först 2014 samhället kommer tillbaka i små steg.

Jag som person tar detta på allvar, har börjat nu, (Januari 2011), avsätta ca. 1.000 kr i månaden till att bunkra upp mat. Jag köper såsom, vita bönor i tomatsås, krossade tomater, pasta, ris, och bensin . Bunkrar även upp med laddningsbara batterier, ved, multivitamin och etc.

Nu har jag fördelen att bo i en litet hus på landet, där jag har två värmekällor i form av vedeldning. Skall till våren bygga en Faryad-bur som både bilen och El-aggregaten står under.

Något som är viktigt också är att ladda upp ett stort parti med värme/stearin-ljus. Och självklart en massa böcker! För timmarna med mörker, utan El, ja då gäller det att kunna aktivera sig.

Ett dilemma jag har. Är faktiskt att skaffa sig skjutvapen. Skall gå en kurs, (mönstring för jägare), för att skaffa 2 hagelbössor. För man måste kunna försvara sig, eller faktiskt skjuta ihjäl andra människor som inte är förbereda på detta scenario. (Jag är vegetarian sen 20 år tillbaka). Så detta känns lite jobbigt..

Är rätt säker på att efter detta, (eller under detta), tillkommer världstaten. Och det är just detta det har disskusterat mycket
bl. a. här på vaken.se

Man kan se det krasst på det hela. Vi är alldeles för många människor på vår planet, så visst behövs en utrensning.
Det här med att tänka själv, har ju försvunnit.

Och inte att jag tycker det är korrekt, är det aldrig fel att kolla historiken... Hitler tog ihjäl alla dessa judar, (är själv en kvarts-jude), hur hade inte världen idag sett ut? Är absolut inte rasist, utan skiljer endast på människor om dom är "dumma" i huvudet eller inte..

Skriver ovanstående, av den anledningen att jag tror faktiskt loppet är kört. Därav vill jag överleva, så min lilla kamp på jorden inte varit till förgäves!


Posted on: 2011/1/16 9:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#2


See User information
OM verkligen all data skulle slås ut är ju paniken bara 48 timmar borta. Jag menar, ingen peng i bankomaten är ju bara början. 1991 eller då nångång rasade ju Sparbanken Väst och en massa insättningar försvann och kunde inte spåras, jag drabbades i någon liten grad men har aldrig fått mina pengar. Hur i hela friden skall man kunna bevisa att man haft en enda krona på banken, särskilt nuförtiden med elektroniska brevboxar där t.o.m lönebeskeden är digitala!

Vårt hela samhälle är ju digitalt idag... upphör det att fungera är vi bara ett gäng apor utan språk och skrift och ett enda papper på något som helst...

Egentligen borde man bevara Posten och Bankgirot på papper av Beredskapsskäl men det finns ju knappt längre nån större organisation kvar!

Posted on: 2011/1/16 10:41
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#3


See User information
Det här med att ha sunt förnuft och visa hänsyn till andra människor, försvinner mer och mer för varje dag. Såg senast häromdagen, då nya skyltar kommit upp på R40 till Göteborg, där det nu är förbjudet för lastbilar att ligga i omkörningsfilen i uppförsbackar. För mig är det självklart att man inte med lastbil + släp lägger sig i en omkörningsfält, då hastigheten kanske ligger nere på 70 km/h....Men ovanstående kan tyckas barnsligt att ta upp här, men det är just sådana här små, små saker som stör mig, vi blir allt mer fördummande.

Asegir: Håller med dig, Idag får ju folk panik så fort deras internet-uppkoppling ligger nere, eller om det är ström-avbrott i några minuter...Idag kan man inte ens åka kollektivt om man inte har ett kort. Det mesta idag är digitalt, det enda jag kan komma på som fortfarande är analogt, är faktiskt radiosändningarna. I Sverige har vi diesel-aggregat i varje små-stad, (dessa är ifrån andra världskriget), som faktiskt fungerar utmärkt. Vi får hoppas att de klarar solstormarna...Vilken dom borde göra, då det inte är så mycket låg-volt teknik i dom som dom moderna aggregaten.


Posted on: 2011/1/16 16:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#4


See User information
Hur mycket krävs för att bygga en sådan bur och hur skall en sådan utformas för att fungera?
Låter som en mycket klok försiktighetsåtgärd som jag förbisett totalt, på grund av bristande kunskap får jag anta.
Har inte förmånen att bo på landet men lobbar för fullt i hemmet för att driva igenom en affär på en skogsfastighet men möter ett visst motstånd som dock börjar ge med sig. Bor dock inte allt för tokigt till i nån storstad utan i ett lugnt villakvarter men saknar verkligen att ha skogen runt knuten.
Skulle ge ett rejält mycket bättre utgångsläge om/när katastrofen är framme och skulle det inte bli så är det ändå så mycket skönare att bo där med närhet till naturen och möjlighet att ägna sig åt skogen. Men känns som att det är rätt bråttom, mycket att förbereda och kanske inte allt för mycket tid!
Jobbet stjäl dessutom alldeles för mycket av den begränsade tiden och energin för att förverkliga allt man har planerat men utan det får man inte några $$$ att köpa nämnda skog till att börja med och hålla nuvarande bostad i skick. Var jag ensam skulle det kanske gå att sälja huset och bo i en etta och dra ner på det mesta i bekvämlighetens tecken medan man bygger men det tänker jag inte låta min andra hälft behöva gå igenom. Frustrerande att vara så fast i jakten på pengar då allt ändå bara är en bluff!
Ni får ursäkta utlägget men allt är bara så frustrerande så det måste få komma ut!
Tänk vad mycket som går förlorat som man kunnat ägna åt sin inre utveckling och den sköna känslan av att arbeta hårt, i skogen och på sin åker, eller experimenterande i sin lilla verkstad uppförd tillsammans med huset i skogen.
Men målet står klart, bara hoppas man lyckas nå en bit på vägen innan det är för sent!

Posted on: 2011/1/16 23:55
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#5


See User information
Faraday info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

Det är ganska enkelt & billigt att bygga en bur. Bilen är ju också en form av en faraday-bur. Att tänka på är att ha en bil, som helst inte har insprutning, (=databox), utan helst en gammal förgasare-motor.


Allmän info:
http://cornucopia.cornubot.se/2010/08/solstorm-2013.html

http://natgeo.se/solen-nar-snart-kulmen-pa-sin-elvaariga-cykel

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10027420

http://swedishsurvivalist.egensajt.se/board/solstormar-t582.html


Posted on: 2011/1/17 0:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#6


See User information
Borde man kanske ta backups på viktiga uppgifter och packa in dom i aluminiumfolie? Jag tänker faktiskt mest på att kunna bevisa tillgodohavanden på konton. Visserligen är såvitt jag vet såna här strålstormar delvis riktade åt ett slumpvist håll så att risken för en total utslagning av all telekommunikation är väl rätt liten och den halva av planeten som har natt borde ju klara sig bättre men om det nu skulle vara Stilla Havet så är det ju bra för dom men inte för oss.

Om det hjälper att packa in ett USB-minne i aluminiumfolie är det ju en minimal investering... det blir ju över till en hatt också.

Posted on: 2011/1/17 8:19
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#7


See User information
Lite funderingar.

Citat:
"Som det verkar nu så kommer det bli otroligt mycket solstormar som har sitt crescendo år 2012. Detta innebär att all el mer eller mindre slås ut. Som i sin tur gör att hela samhället kommer slås ut, då dom, (forskare), förutspår att det är först 2014 samhället kommer tillbaka i små steg. "

Fundering:
när man läser någonstans att "Forskare förutspår" så kan det finnas skäl att vara skeptisk. Dom förutspådde att Arktis skulle vara isfri 2009, att denna vinter skulle vara den varmaste någonsin osv. Men vad vet jag, kanske planerar dom att använda scalarweapons eller något mot mänskligheten och skylla på solen.

Citat:
"Man kan se det krasst på det hela. Vi är alldeles för många människor på vår planet, så visst behövs en utrensning.
"
Fundering:
Nja, för många för vad (eller för vem)? Den globala befintliga åkerarealen per capita är strax under 0,3 hektar, här i kalla Norden med endast en skörd per år får man då ut ca 40 kg potatis om dagen per person! Afrikas potential för jordbruk är enormt, men utnyttjas väldigt dåligt, inte minst pga politisk utfrysning. Så maten är egentligen inget problem. Är problemet att vi bor för tätt? Monaco är världens mest tätbefolkade nation, Problem? Kina är bara hälften så tätbefolkat som tex Tyskland, hur mycket talas det om tysklands överbefolkning? detta hjärnspöke som Illuminatisarna har planterat i var och varannan människa är bokstavligen livsfarligt.


EDIT: Som ett brev på posten kom detta upp på theclimatescam.se
"The world will be able to feed the predicted 2050 population of nine billion people"
http://www.nature.com/news/2011/11011 ... s.2011.14.html?s=news_rss


Citat:
" tänka på är att ha en bil, som helst inte har insprutning, (=databox), utan helst en gammal förgasare-motor."

Ett tipps om man vill ha en bil som fungerar utan elektronik! välj Diesel! Tändsystemet i en bensinbil har elektronik oavsett hur gammal den är, en äldre dieselbil går helt mekaniskt, man behöver bara batteriet för att starta.

Tja, det var några tankar från mej.

Posted on: 2011/1/17 9:00

Edited by sliparn on 2011/1/17 9:27:57
Edited by sliparn on 2011/1/17 9:28:34
Edited by sliparn on 2011/1/17 9:32:25
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#8


See User information
Hmm...

Att förbereda sig inför 2012 tror jag i princip är omöjligt, då ingen av oss vet till hundra vad som skall komma att ske.

Men om man nu väljer att ta till sig "förberedande åtgärder" tror jag det kan vara klokt att först se över hur stor "open mind" för saker och ting att kunna ske i våran värld man har.
Ens öppna sinnet styr ju trots allt våra handlingar.
Exempelvis,
Om man tror på "ascension" och spiritualitet kan man ha ett sinne för att allt sker av en anledning och därmed löser sig i slutändan.
Då är förberedelserna inför 2012 mer ens inre tankar att jobba på och att bunkra upp sig skulle ses som rädsla vilket inte hör hemma i ens nya personalitet som komma skall.

Om man däremot inte tror på "det oförklariga", då kankse man gör rätt i att förbereda sig med mat, skydd och diverse grejor.
Frågan kvarstår ju dock fortfarande....Tänk om...

Så vad tror DU på? En fysisk värld med inget mer därin i, eller att tankarna skapar verkligheten (DU skapar din egen verklighet).

Må väl allihop, 2012 ska för mig vara ett år med hopp, glädje, förlåtelse, en start på något mycket vackert
:)

Posted on: 2011/1/17 9:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#9


See User information
Nickehead:
Helt otroligt att du tänkt precis i samma banor som mig.
Har av en slump redan blivit så för mig.
Bor på landet, har tillgång till 3 förgasar bilar, Värmekällor för vedeldning, ska i sommar börja odla mat själv på markerna.
Vapen till försvar i form av studsare, sallongare och hagelgevär.
Svartmarknaden är överfllödig med både pistoler och atumatvapen till billiga pengar om vapenlicens ej går att lösa (tro mig det finns så mycket mer vapen än "svensson" anar)

Har börjat sammla på mig alla mina överlevnadssaker sen barnsbenen (hade en förkärlek till att leva på egen hand)

Kan rekomender en bok som heter "självhuhållning" (kan kolla exakt namnet på boken). Tar upp allt för att leva själv, även utan el.

Nu när du tänkt i dessa banor blev jag mer taggad att göra klart väskan. BALLT!!!!

Posted on: 2011/1/17 13:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#10


See User information
Vad som händer 2012 är inte världens, civilisationens eller ens världsordningens undergång. men det börjar då, startskottet går då.
Detta skott kommer de att sätta i pallet på Barack H Obama som tack för lång och trogen tjänst. Det blir också utlösande för det andra amerikanska inbördeskriget, givetvis med dollarns kollaps och det kommande NAFTA i sikte.

Här i Europa kommer det att gå något lugnare till. Men det är sak samma om hyllorna i affärerna gapar tomma eller om de dignar av matvaror om alla dessa varor är GMO! Yes, Codex Alimentarius...

Vi kommer att märka av riktigt ordentligt vad som pågår någonstans 2015-17 och definitivt 2020-21. Då lär det finnas många ödehus med dörrar som står och slår i vinden, till salu för en spottstyver vilket dock de flesta inte ens kommer att ha i sin portmonnä... De flesta har tvingats in till stan, till alldeles för dyra och trånga bostäder (och de har ingen vana av att leva trångt, eller enkelt för den delen)

De bitarna med självförsörjning måste erkännas är eftersatta för vår del om än att andra bitar av det autonoma livet kommer på plats. Jag är alltför medveten om problematiken. Hoppas därför via Vaken och andra forum ytterligare kunna komma i kontakt med mer kunnigt folk för att åtgärda detta, få idéer och vidare kunskaper och perspektiv.

Fortsättning följer...


Posted on: 2011/1/17 15:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#11


See User information
Quote:

sliparn skrev:


Citat:
" tänka på är att ha en bil, som helst inte har insprutning, (=databox), utan helst en gammal förgasare-motor."

Ett tipps om man vill ha en bil som fungerar utan elektronik! välj Diesel! Tändsystemet i en bensinbil har elektronik oavsett hur gammal den är, en äldre dieselbil går helt mekaniskt, man behöver bara batteriet för att starta.

Tja, det var några tankar från mej.


Man driving half car!!!

Mitt nästa tips är Jörg Sprave's best slingshots alltid ammo i fickan.


Posted on: 2011/1/17 15:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#12


See User information
Spelar egentligen inte så stor roll om det händer plötsligt eller över en längre period eller om det är andlig förändring som kommer som du Venus är inne på. Utvecklingen går snett och som Network nämner vet man snart inte vad för sorts livsmedel man kan vänta sig hitta i matvarubutikerna.
Så att förbereda sig praktiskt så man kan klara sig någorlunda självständigt får fortsätta vara mitt mål! Men även andlig förberedelse är viktig!
Böcker om självhushållning kan säkert vara till riktigt god hjälp, har du kommit på vad den heter som du tyckte var bra nano eller var det bara rätt och slätt "självhushållning"?

Posted on: 2011/1/17 16:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#13


See User information
Chriss: Ska iväg o kolla vad boken heter strax (far som är rar som lånar ut den till mig) Det är en skotte som skrivit boken om jag minns rätt. Väldigt intressant och tar upp många spännande saker.

Som du även skriver är andlig utveckling viktigt, själv fick jag min våg av clarity sommaren 2010, vart helt dissorienterad av alla intryck att jag förlorade mig själv. Nu står jag äntligen på egna ben igen och längtar nästan tills elen slås ut, när folk inser att mat inte är en självklarhet.

Har några PDF dokument om vad som är ätbart i sveriges natur, överlevnads handbok i pdf dokument som jag hittat genom vaken.se

Ska försöka hitta länkarna igen, bra att skriva ut och laminera så man har de till hands :)

Något jag även har gjort den senaste tiden är att titta efter alternativa platser att uppehålla sig i om man måste gå under radarn så att säga. En gammal matkällare jag har tänkte jag faktiskt dölja lite mer och sedan göra iårdning så man kan sova och bo där.


Posted on: 2011/1/17 16:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#14


See User information
Självhushållning skriven av John Seymore Vet inte vilken upplaga eller ISBN:Nr men kollar det i morgon, glömde kolla lite mer ingående. Jag ber om ursäkt

Posted on: 2011/1/17 17:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#15


See User information
Nanosapiens: Ja, jag känner att jag vill inte chansa igenom att inte göra nånting alls. Skulle aldrig förlåta mig själv om man stod där i en katastrof och är helt handfallen och maktlös...Bra idé att ha ett alternativt "boende" som ligger ännu mer "off". Tror det är bra om man kan sprida ut proviant också, om den dagen kommer att man märker att det blir en katastrof.

Rekommenderar återigen denna länk, då det finns mycket info/kunskap om överlevnad.

http://swedishsurvivalist.se/



Posted on: 2011/1/17 19:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#16


See User information
Nickehead: Tack för länken, någonting jag missat.

Posted on: 2011/1/17 19:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#17


See User information
Hittade info om boken, ska se om man kan komma över ett exemplar.
Det forumet hade jag också helt missat, mycket att läsa ikapp nu, tack!

Posted on: 2011/1/17 22:55
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Förberedselser för 2012
#18


See User information
"Målet att rusta sig för - det är att åstadkomma en andra tidsålder av visdom, under vilken mänsligheten skall återvinna all dess tidigare kunskap." -Simon Stetvin

Posted on: 2011/1/19 3:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
31 user(s) are online (31 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 31

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS