vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Anonym
Dualism eller soloprestationer
#1
Svart och vitt! Varmt och kallt! Du och jag! Han och hon! Är detta inte bara ytterligheter och pekar på att våra outvecklade själar är fångar i kroppar av kött och ben!

Men så länge vi är fångar i dessa taskiga tempel som till större delen består av bakterier och organismer som inte tillhör oss utan hela planeten så lär vi alla känna oss som främlingar i våra egna kroppar.

Hur är det med dig? Har du sedan du var liten alltid kunnat ana att sanningen inte är det du ser i spegeln?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Dualism eller soloprestationer
#2


See User information
Jag är alltid pepp på att utplåna egot. Det verkar dock mycket svårt eftersom långt ifrån alla är med på noterna. Varför är det rent ovanligt att starta samtal med personer utan att stöta på följande frågor.

* var gör du nu för tiden då / vad jobbar/pluggar du med då?/vilken kurs läser du nu då?
^byt ut fras mot liknande lämplig sådan

* hur var det i helgen då?


Är mänskligheten på allvar intresserad av att göra upprepade slumpartade icke intertextuella och iceke kontextuella studier över enskilda individers sysselsättning i form av yrkesval? Är de utöver detta dessutom lika intresserade av liknande analyser av helgsysselsättnignar (?)- särskilt intresserad tycks människan vara av helgsysselsättningar som inrymmer krogliv med tillhörande Hits(som för övrigt är ren media och programmering) Egoförstärkning och ytliga känslokalla miljöer och spenderande av pengar på tillfälliga egoförstärkande substanser?

Är det på allvar detta som människan vill kartlägga och lära sig mer om? Isåfall blir jag inte bara bestört därför att jag tycker att det är mycket vådligt och olämpligt, utan också för att jag själv tvingas in till att förstärka mitt ego. se bara nu...nu knäcks JAG av att JAG måste tänka på MIG

vilken paradoxx!

En sak är konstig. Zenbuddhismen härstammar ju som namnet tyder på från buddhismen,...var det knepigt formulerat av mig kanske?
Hursomhelst hur kommer detta sig, då zen är egoförminskning och ett budskap om att vi alla är del av samma...samtidigt som man i buddhism pratar om karma? Sig Egna karma är viktigt att fokusera på i livet...eftersom den ger en ett bättre kast i nästa liv i bästa fall? Jag är medveten om att jag kanske rör till det för mig genom att blanda in hinduismen i det hela.
Jag tycker dock att det är knäppt att göra goda saker för sitt eget samvetes skull...



JAG blir LEDSEN AV EGOT::::::::::::::::
Nån som har ett bra tips på hur man kan minska egot hos sig själv? och hur man kan få upp bra diskussioner kring ämnet med andra människor. Jag upplever totala låsningar dagligen i samtal med olika människor då jag ofta får höra uttalanden som "jag vet vad jag står" och "att diskutera känns som att bråka"

Vem bryr sig om att det kändes som att bråka när vi väl står där inför jordens undergång?


Massa kramar kommer här ifrån och fina rökelser pustas ut....

Posted on: 2007/2/2 22:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Dualism eller soloprestationer
#3


See User information
Quote:

joey_division wrote:
Jag är alltid pepp på att utplåna egot. Det verkar dock mycket svårt eftersom långt ifrån alla är med på noterna. Varför är det rent ovanligt att starta samtal med personer utan att stöta på följande frågor.

* var gör du nu för tiden då / vad jobbar/pluggar du med då?/vilken kurs läser du nu då?
^byt ut fras mot liknande lämplig sådan

* hur var det i helgen då?


Är mänskligheten på allvar intresserad av att göra upprepade slumpartade icke intertextuella och iceke kontextuella studier över enskilda individers sysselsättning i form av yrkesval? Är de utöver detta dessutom lika intresserade av liknande analyser av helgsysselsättnignar (?)- särskilt intresserad tycks människan vara av helgsysselsättningar som inrymmer krogliv med tillhörande Hits(som för övrigt är ren media och programmering) Egoförstärkning och ytliga känslokalla miljöer och spenderande av pengar på tillfälliga egoförstärkande substanser?

Är det på allvar detta som människan vill kartlägga och lära sig mer om? Isåfall blir jag inte bara bestört därför att jag tycker att det är mycket vådligt och olämpligt, utan också för att jag själv tvingas in till att förstärka mitt ego. se bara nu...nu knäcks JAG av att JAG måste tänka på MIG

vilken paradoxx!

En sak är konstig. Zenbuddhismen härstammar ju som namnet tyder på från buddhismen,...var det knepigt formulerat av mig kanske?
Hursomhelst hur kommer detta sig, då zen är egoförminskning och ett budskap om att vi alla är del av samma...samtidigt som man i buddhism pratar om karma? Sig Egna karma är viktigt att fokusera på i livet...eftersom den ger en ett bättre kast i nästa liv i bästa fall? Jag är medveten om att jag kanske rör till det för mig genom att blanda in hinduismen i det hela.
Jag tycker dock att det är knäppt att göra goda saker för sitt eget samvetes skull...



JAG blir LEDSEN AV EGOT::::::::::::::::
Nån som har ett bra tips på hur man kan minska egot hos sig själv? och hur man kan få upp bra diskussioner kring ämnet med andra människor. Jag upplever totala låsningar dagligen i samtal med olika människor då jag ofta får höra uttalanden som "jag vet vad jag står" och "att diskutera känns som att bråka"

Vem bryr sig om att det kändes som att bråka när vi väl står där inför jordens undergång?


Massa kramar kommer här ifrån och fina rökelser pustas ut....


Du skriver:
"Jag tycker dock att det är knäppt att göra goda saker för sitt eget samvetes skull..."

Det är bara att förändra sig själv som man kan förändra något annat ju.

Fast jag kanske missförstår dig?

Det där med "...del av samma..." vet jag inte vad du menar med.

Zenbuddismen har väl aldrig varit någon egentlig kultiveringsväg. Bodhidharma skapade något eget... och då hade han redan lämnat Sakyamunis kultiveringsväg.

Posted on: 2007/2/2 23:00
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Dualism eller soloprestationer
#4


See User information
jag menade varför man i princip uppmanar till att vara god, med motiveringen att man då får det bättre själv?Då är man ju inte god, utan bara egoistisk och intresserad av att "prestera godhet"
Samtidigt som jag undrar detta förstår jag inte hur zenbuddhismen kan växa fram ur detta, då jag uppfattat zen som icke egoistiskt ?


Med "del av samma" menar jag exempelvis hur zen menar att en våg inte bö jämföra sig med en annan våg, utan se att de är delar ur samma hav och var och en fyller sin funktion.

blev det klarare vad jag är ute efter?

Posted on: 2007/2/2 23:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Dualism eller soloprestationer
#5


See User information
Quote:

joey_division wrote:
jag menade varför man i princip uppmanar till att vara god, med motiveringen att man då får det bättre själv?Då är man ju inte god, utan bara egoistisk och intresserad av att "prestera godhet"
Samtidigt som jag undrar detta förstår jag inte hur zenbuddhismen kan växa fram ur detta, då jag uppfattat zen som icke egoistiskt ?


Med "del av samma" menar jag exempelvis hur zen menar att en våg inte bö jämföra sig med en annan våg, utan se att de är delar ur samma hav och var och en fyller sin funktion.

blev det klarare vad jag är ute efter?


Jodå. Men det enda som kan bli gott det är en själv. Det utanför en själv är en verkan, ett resultat av vad man har förfallit till själv. Det finns bara en själv som man kan förändra. Det har inget med andras etiketter såsom inom new age att göra. Som att det är "egoistiskt". Det finns inget sådant som att "prestera godhet" - universum är till sin natur god, och vi ska kultivera tillbaka till universums kriterier, om vi vill komma vidare - zen är ju bara kultivering. Men det var Sakyamuni som Bodhidharma följde egentligen, men han gjorde en egen väg - funkade den... hade han en egen hög nivå att leda/rädda lärjungarna till, ett eget paradis...?

Zen har aldrig varit något bra. De har missat, tolkat fel om saker som Sakyamuni sa. Tex så sa han ju att han har aldrig lärt ut någon dharma i hela sitt liv - han menade att det han lärt ut tidigare var på en viss nivå, men att det var inte den yttersta sanningen - han upptäckte detta hela tiden då han själv steg uppåt i nivå, under de 49 år som han ökade sin nivå. Zen har tolkat det som att det finns ingen dharma att lära ut... och att man måste förstå allt själv... därför har de den där käppvarningen, så man ska upplysas till en insikt när man mediterar.
Man kan läsa Zhuan Falun, det står däri hur det var kring det.

Posted on: 2007/2/3 0:11
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
41 user(s) are online (41 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 41

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS