vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Alla är inte gud.

See User information
"Jag fick insikten och visste (och vet) att jag är gud. Jag sa till min inre röst: Jag är gud, den svarade: Ja det är du. Och jag frågade: "Vem är gud?". Jag fick svara: "Jag". Sen sa jag: "Haha alla är gud.". Då hörde jag efter en stunds tystnad. "Nä, det är dem inte.".

Diskutera!
mvh
- seilon"

En tanke slog mig och jag slog tillbaka.
- Det borde du ha gjort. Enfalden till att man tror sig tänka rätt i alla lägen är, jag vet inte. Kan inte hitta synonymer till en sådan dumhet så jag avstår ...

Posted on: 2010/5/20 15:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Pax skrev:
"Jag fick insikten och visste (och vet) att jag är gud. Jag sa till min inre röst: Jag är gud, den svarade: Ja det är du. Och jag frågade: "Vem är gud?". Jag fick svara: "Jag". Sen sa jag: "Haha alla är gud.". Då hörde jag efter en stunds tystnad. "Nä, det är dem inte.".

Diskutera!
mvh
- seilon"

En tanke slog mig och jag slog tillbaka.
- Det borde du ha gjort. Enfalden till att man tror sig tänka rätt i alla lägen är, jag vet inte. Kan inte hitta synonymer till en sådan dumhet så jag avstår ...

Det handlar också till en viss del hur man definierar ordet "gud".

Får en känsla av att jag iaf till en viss del nått samma insikter, om man vill kalla dom det, som Selion, men jag definierar ordet på ett annat sätt så vill inte kalla mig för en gud. Utan ser det mer som att jag lärt mig leva i nuet och på det sätt vi är menade att leva.

Posted on: 2010/5/20 16:17
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det vore intressant att veta hur många timmar per natt Seilon och du Mini sover. Har själv varit inne i liknande fas, värt att tillägga var att jag sov på obestämda tider, hade ingen rutin. Sov LITE och DÅLIGT.

Det roliga nu i efterhand är att jag fått reda på att schizofreni ofta är resultat av dålig sömn sen blir den större från person till person. Endel blir psykotiska som en av mina nära och kära blev.

Dessutom såg jag en dokumentär om att Shamaner är Schizofrena och därför blir dom utvalda att bli just Shamaner och lever i rätt miljö för dem, ofta vandrar de omkring som jägare.
OBS! Detta är inte en Negativ bild, tvärt om.

Jag undrar över dig Seilon, ta mig inte fel. Hur har du det med din sömn?

Posted on: 2010/5/20 16:49

See User information
Har inte läst hela gamla testamentet men det jag har läst så vill jag inte vara gud. Verkar så ond i vissa stunder, som en diktator .

Så nej tack, jag vill inte vara gud.

Posted on: 2010/5/20 16:52
Bara dom som är indoktrinerade tror på sagor.

See User information
Alarik: tackar som frågar men jag sover bra mina 7-8 timmar varje natt när ja väl kommer i säng i tid eller inte ska jobba dagen efter.

Svårt att förklara sånt här på ett sätt som inte låter för flummigt eller Schizofrent. Tror det är väldigt mycket en tolkningsfråga hur man vill beskriva det.

Jag kallar det att jag lärt känna mig själv mer på djupet än innan där hittat vad som gör mig lycklig i livet, så jag behöver inte längre jaga runt eller köpa saker för att känna mig glad och lyckad. Vill kalla det att jag lärt mig leva i nuet mycket mer än jag gjort på väldigt många år, sist var nog när jag fortfarande var ett barn, fast nu på ett mer "moget" sätt..

Gud, som han framstår i biblen, är en ond jävel. Men inte det jag ser som gud. Min bild av gud är den kraft som får allt i naturen att funka, den naturliga balans som finns. Jag tror inte på heller på att slumpen finns så tror att det är gud, eller denna balans, som påverkar på något sätt hur saker händer. Det är därför jag inte vill kalla mig för en gud.
Pga det så tror jag gud finns över allt, i allt och alla, så genom att meditera och lära sig förstå denna balans så tror jag att man pratar med gud, dvs jag tror inte han/hon/den är en enstaka individ, så därför tror jag inte man kan anse sig vara gud, bara att man kan hitta gud inom sig, eller med andra ord, sig själv.

Posted on: 2010/5/20 17:55
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.

See User information
Kan tipsa Er om en bra trilogi böcker: Samtal med gud del 1-3 med Neale Donald Walsh... Han för dialog med en humanare gud än den som återfinns i gamla testamentet...

Posted on: 2010/5/20 18:45
"Livet e bara en period man går igenom"

See User information
Tror morsan läst den eezy, hon sa att den var väldigt bra.

Mini, förstår hur du menar. Jag tycker det är skönt på många sätt att förstå hur du ser på det. Jag håller med om att man lärt känna sig själv på många sätt. Men jag tycker det är viktigt att vara ödmjuk mot den typen av gudomlighet man kan finna inom sig. Mitt problem är nog att hålla mig kvar i sådana moments som kan infinna sig;
för mig kan det ofta vara att se slumpen eller tillfälligheten som något meningsfullt, som om det vore menat att det hände.

Posted on: 2010/5/21 10:44

See User information
Walsch och resten av "moral"relativisterna, kan jag säga genom att ha läst honom, är i bräschen av newagekvackeriet och att förleda folk till att enbart följa sina inre ingivelser, sina svekfulla hjärtan och impulser. Det må kanske ge dem en tillfällig kick men sen falnar det för när synd till slut flödar över i världen så visar det sig att "Gud, som han framstår i bibeln, är en ond jävel" om ni förstår något om orsak och verkan.
"Moral"relativism...

Detta med "alla är Gud" och vad Walsch och resten av newage säger har bara smädat himmelska väsen, på ett sätt människan inte kommer förstå förrän det brinner i knutarna och kanske inser att det faktiskt pågår en kosmisk kamp.

En ny Gud... det är ingen ny Gud han tror sig beskriva, det är precis vad den gamle ormen sa till människan redan i Eden.
Men gissa vad? Ingenting kommer av ingenting.
Ska människan fortsätta med sin mänskliga natur kommer den aldrig bli gudomlig eller ha rätt till något sådant anspråk, att göra det är lika heretiskt då som nu.
Vakna...

Posted on: 2010/5/22 18:18
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Så profeter finns inte längre utan de som skrivit bibeln har patent på gudomlighet?

Posted on: 2010/5/22 19:38
"Livet e bara en period man går igenom"

See User information
Quote:

Orion skrev:
hehe, vilka var de som inte var det, fick du höra det ? frågade du gud vem hans gud var?

Jag tror bara det är seilon som är Gud. Låtom oss följa och tillbe honom!

Posted on: 2010/5/22 21:31

See User information
TimOsman322, jag hade sagt att du får tillbe och följa dig själv ;).

alarik, jag sover ca7-9 timmar varje natt. Har många och klara drömmar och över på att bli lucid varje natt.

Posted on: 2010/5/23 19:59

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper