Vakencorner

Anonym
|
Re: BEVIS NÅGON, tack.. :)
|
|||
---|---|---|---|---|
Borde vi inte gå tillbaka till fornsvenska istället.
Vår svenska är väl helt infekterat av andra språk vid det här laget, tycker du inte? Samma typ av förändring som har skett i vårt språk sker ju även nu, när vårt språk möter främmande inslag. "Rinkebysvenska" är väl det nya svenska språket, eller jag kanske är helt ute och övningskör? |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Alla jobbar eftersinna egna mål. För vissa kasnke detta är att göra så lite som möjligt, för andra att bli statsminister,för vissa att få en så storförsåelse som möjligt inom ett visst ämne och för vissa att vinna VM... Som jag ser det är inga mål mer eller mindre viktiga. Vissa har försökt men blivit tillbaks slagna och tappat all glädje i att nå sinna mål och förlorar dom då. Vad skulle du göra om allt det du jobbat för hella dit liv försvinner? Rent hypotetiskt bara.. Tänk då om du försöker jobba tillbaks men blir nettrampad varge gång du kommer nånstans..
Posted on: 2007/2/18 21:30
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Bevis.....
Hmmmm väldigt relativt... I en tid vars vi är för det mesta dränkte i information, kan ALLT vara beviset till nånting, och alla är plotsligt experter. Kolla brett på informationen, det tar tid.. This link is helpfull in that term: http://www.redicecreations.com/article.php?id=473 "If you are reading this on one of the websites to which I submit my writing, then you are probably well-acquainted with the general subjects and personalities that permeate alternative news services. And if you have at least some intelligence, discernment, and a desire to know the truth, then you have surely developed some sense of whom among this crowd is worthy of your trust and interest...and who is clearly not...." Nu har inte det vanliga korporat press makten som för, fast det är kanske orelivant IAF. The game plan has changed, the time to cut old structures, useless once important creations of a global elite, like the press, not irrelevant..... IE, cut and run.... The internet is corporate state elite owned. Its time is limited and determined by the owners. This communication is being monitered and collected. By the owners. Bevis....finns I huvedet i det som vi har själv upplevde Och det soms känns sann ![]()
Posted on: 2007/2/18 21:30
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Nej, vi bör inte gå tillbaka till fornsvenska. Vi bör upprätthålla språket som det är. Det vi däremot inte bör göra är att vika en tum inför de språkliberala stofilerna på Svenska Språknämnden. Enligt min åsikt bör Horace Engdahl et al., utöva påtryckningar för upprätthållandet av ett utifrån det protogermanska språkfältet uppbyggt språk. Svenskan är ett mycket riktigt indoeuropeiskt språk. Det bör också fortsätta vara ett mycket rikt indoeuropeiskt språk. Att blanda in arabiska och amerikansk engelska i onödan är dumt. Existerar inte ett ord i svenskan är jag av den åsikten att Svenska Akademien bör, genom dynamiska studier av begreppsförskjutningar, skapa ett ekvivalent ord, dock alltid med bibehållen innebörd, mening och dativ- samt nomitativform. Detta är naturligtvis ingenting omöjligt. Problemet är dock att de språkliberala stofilerna inte riktigt vill ha det så. Mot detta skall vi som vill behålla svenskan slåss.
Posted on: 2007/2/18 21:34
|
|||
המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Jovisst, men det svenska språket av idag har ju "utvecklats" flera gånger? Bland annat så har vårat språk influerats av engelskan, varför skulle vi sluta våran "utveckling" nu?
Jag tycker vi ska gå tillbaka till den äldre typen av svenskan. Om inte så borde vi iaf ha en god kunskap om vårat språkliga arv. |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Alla språk utvecklas. Anglo-saxifieringen av de nordiska språken är ingenting konstigt. Och inte heller något i sig fel. Svenskan och engelskan är båda germanska språk och ligger därvidlag varandra mycket nära. Det som däremot bidrar till ett uselt språk är införandet av turkiska ord i svenskan, eller införandet av engelska ord i stället för goda etablerade och befintliga svenska alternativ. God kunskap om vårt språkliga arv och vårt språk i största allmänhet anser jag också bör propageras. Tyvärr läser man mer om "bild och formgivning" eller hur hantverk fungerar i skolan än vilka Strindberg och Stagnelius var. Det om något är sorgligt.
Posted on: 2007/2/18 21:51
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Men om vi går tillbaka till språket som vi använde här i Germania så förstår ju alla alla?
Forngermanskan har ju varit ett språk som pratades av alla europeeiska länder nästan. Isländskan tex har väldigt mycket germansk-språkiga inslag. |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
utevklingen går ju alltid framåt och har ju (vad jag vet) alltid jort det.. om inte är det inte utväkling :P
Du har ju rätt till en viss del. Själv är jag inte så noga med språket så länge man kan förstå det utan några större problem... Har jag inte något ord för nått under en konvesation så hittar jag på nått och blandar det med kroppsspråk.. Men ska ordet kunna användas överhella landet och förstås av alla funkar det ju klart inte att göra så.. Vissa ord använder jag bara för jag tycker dom låter roliga också.. När jag använder tex ett engelskt ord ist för ett svenskt är det ju för att det engelska passar bättre i sammanhanget och har en liten annan betydelse än den svenska översättningen beroende på när jag använder det. ett exempel: Om jag säger "dirt" menar jag inte smuts utan jordhopp till cyklen. visst skulle jag kunna säga jordhopp men när jag pratar med en kompis som förstår mig finns det ju ingen anledning till det. Du säger antagligen LAN när du menar Local Area Network och inte LON (Lokalt Område Nätverk)... fattar du principen? Dialekter funkar ju inte heller om man ska se det som du.. tänker då på tex Dalamål och skånska osv.. men mer om sånt i en annan tråd ;)
Posted on: 2007/2/18 21:56
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Den Nya Världsordningen; en värld med EN regering, EN valuta, EN armé, en kraftigt reducerad befolkning som dessutom är mikrochippad och utan egen vilja arbetar som slavar åt eliten är ingen produkt ur några galna konspirationsteoretikers hjärnor utan en väl utarbetad plan av den elit som styr denna planet, och har gjort sedan mycket lång tid tillbaka.
När vissa talar om att såväl de politiska ideologierna, religionerna, skolväsendet och massmedierna är skapade av en elitistisk grupp som ser oss andra som en fårskock och är besatt av tanken på makt vilken de utövar genom en konstant hjärntvätt och manipulation av mänskligheten så menar många att detta är rent nys och bara struntprat. De som forskat på saken och vet bättre går ofta under beteckningen konspirationsteoretiker bland kritikerna som gärna anlägger ett cyniskt tonfall när de talar om dessa ”paranoida tokstollar.” Undersökarna själva talar också ofta om en konspiration och menar att maktens män i hemlighet konspirerar mot mänskligheten. Jag menar att detta är en sanning med modifikation. De som verkligen gjort sin ”hemläxa”vet att makthavarna själva brukar tala om i förväg vad de tänker göra, antingen via böcker, dokument eller kryptiskt symbolspråk. Detta fyller för dem 2 syften: 1.Genom att tala om vad som ska göras legitimerar de sina handlingar. 2.Genom att säga vad de ska göra mot oss får de också chansen att håna oss vilket ingår i deras (läs frimurarnas) ritualer. Jag tänker här lista några av Illuminates främsta arkitekter och hjärnor samt ge referenser till litteratur och uttalanden de har gjort som visar just detta. Naturligtvis finns det många fler som platsar på listan men dessa är några av de allra främsta enligt min mening: Adam Weishaupt - Wealth of Nations Adam Weishaupt, a young professor of canon law at Ingolstadt University in Germany, was a Jesuit priest and an initiate of the Illuminati. The branch of the Order he founded in Germany in 1776 was the same Illuminati previously discussed. The Jesuit connection is important, as you will see later in this chapter. Researchers agree that he was financed by the House of Rothschild (mentioned in "Silent Weapons for Quiet Wars"). Weishaupt advocated "abolition of all ordered national governments, abolition of inheritance, abolition of private property, abolition of patriotism, abolition of the individual home and family life as the cell from which all civilizations have stemmed, and abolition of all religions established and existing so that the ideology of totalitarianism may be imposed on mankind. Läs mer: http://www.illuminati-news.com/secret-societies-nwo.htm Albert Pike - Morals and Dogma Very few outsiders know about the intimate plans of Albert Pike and the architects of the New World Order. In the 19th Century Albert Pike established a framework for bringing about the One World Order. Based on a vision revealed to him, Albert Pike wrote a blueprint of events that would play themselves out in the 20th century, with even more of these events yet to come. It is this blueprint which we believe unseen leaders are following today, knowingly or not, to engineer the planned Third and Final World War. Pike was said to be a Satanist, who indulged in the occult, and he apparently possessed a bracelet which he used to summon Lucifer, with whom he had constant communication. He was the Grand Master of a Luciferian group known as the Order of the Palladium (or Sovereign Council of Wisdom), which had been founded in Paris in 1737. Palladism had been brought to Greece from Egypt by Pythagoras in the fifth century, and it was this cult of Satan that was introduced to the inner circle of the Masonic lodges. It was aligned with the Palladium of the Templars. Läs mer: http://www.threeworldwars.com/albert-pike.htm H. G. Wells - The Open Conspiracy H. G. Wells was the Twentieth Century's leading exponent within the West of the movement for One World Government, which he also called The New World Order. The first edition of his book The Open Conspiracy was published in 1928, and bore a publisher's name. Wells was a champion of the downtrodden, and yet his New World Order is totalitarian. A militant rationalistic atheism was one of the pillars of his thought; religious people he deemed less mentally evolved, and therefore their ideas on how the world should be run do not count. Whilst campaigning for Peace - by which he meant One World Government - he advocated any violent means necessary. Läs mer: http://users.cyberone.com.au/myers/opencon.html Aldous Huxley - Brave New world Freemason Aldous Huxley coined the term "scientific dictatorship" and presented an allegorized version of the concept in his famous roman 'a clef entitled Brave New World. Huxley was mentored by Freemason H.G. Wells, who also presented a fictionalized "scientific dictatorship" under the appellation of the "Technocracy." This is an interesting designation for a world government managed by functional elites and scientists. It is derived from the Greek word techne, which means craft. Given Wells' membership in the Craft of Freemasonry, the synchronicity becomes apparent. Läs mer: http://www.conspiracyarchive.com/NewAge/Matter.htm Bertrand Russell - The impact of sciene on society Russell played many strings on his fiddle of evil. His proposals for genocide, especially against populations with darker skin-hues than that of the Vril Society's self-esteemed Anglo-Saxon master race, are fully as satanic, and more viciously personalized than his policies of world dictatorship through nuclear terrorism. He was also a savage hoaxster in his corrosive influence within the domains of philosophy and natural science. He was not even truly British; there is not a gram of concern for the well-being of the inhabitants of the United Kingdom in that scoundrel. Läs mer: http://www.schillerinstitute.org/fid_91-96/943a_russell_lhl.html Henry Kissinger - Years of Renewal ""Today Americans would be outraged if U.N. troops entered Los Angeles to restore order; tomorrow they will be grateful. This is especially true if they were told there was an outside threat from beyond, whether real or promulgated, that threatened our very existence. It is then that all peoples of the world will plead with world leaders to deliver them from this evil. The one thing every man fears is the unknown. When presented with this scenario, individual rights will be willingly relinquished for the guarantee of their well being granted to them by their world government." " Läs mer: http://www.whale.to/b/kissinger_w.html Zbigniew Brzezinski – The Grand Chessboard "Today, America would be outraged if U.N. troops entered Los Angeles to restore order [referring to the 1991 LA Riot]. Tomorrow they will be grateful! This is especially true if they were told that there were an outside threat from beyond [i.e., an "extraterrestrial" invasion], whether real or promulgated [emphasis mine], that threatened our very existence. It is then that all peoples of the world will plead to deliver them from this evil. The one thing every man fears is the unknown. When presented with this scenario, individual rights will be willingly relinquished for the guarantee of their well-being granted to them by the World Government." Läs mer: http://www.ratical.org/ratville/CAH/RUP111B.html Jaques Attali - Winners and Losers in the Coming World Order "Out of the mayhem will materialize, as if by magic, a new Constitution of the Americas. This will be presented as the only reasonable and logical direction to go if we are all to live in peace and security. Coupled with this will come the announcement that every citizen of the Americas must accept an INTERNATIONAL Identity Card under the guise that authorities will be able to track criminal elements moving northwards. The problem has been caused, the reaction is underway, and the solution will be presented. This is the standard Hegelian technique which never fails. Read "MILLENNIUM - Winners and Losers in the Coming World Order" by Jacques Attali who helped spearhead the European Union." Läs mer: http://www.amazon.com/gp/product/0812 ... 8375305?v=glance&n=283155
Posted on: 2007/2/18 22:22
Edited by Lightsaber on 2007/2/18 22:49:28
|
|||
Religion separerar - Andlighet förenar
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
I den här intervjun berättar den extremt påläste forskaren Alan Watt ganska detaljerat om det jag tar upp i den här tråden: Att eliten själva berättar för oss vad de tänker göra och hur de tänker göra det. Han berättar också detaljerat om Loyolamötet i Chigaco där mikrochippet som innebär slutet på människans individualitet introducerades.
http://www.darrenweeks.net/media/sl_112305.mp3
Posted on: 2007/2/18 22:35
|
|||
Religion separerar - Andlighet förenar
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Mossad skrev:Jag vet att du saknar grundläggande kunskaper i svenska, och att ingen seriös människa anställer en person som inte kan svenska i sitt företag och ger denne en hög roll. Svenska först, bra jobb därefter. Är det verkligen så svårbegripligt för dig?
Jag jobbar inom IT-branchen och tillhandahåller produkter inom datormjukvara. Vad gör du själv? Flippa burgare är rätt jobbigt va? Jag är överklass av följande skäl: 1. Jag tjänar mycket. 2. Jag är extremt bildad. Vi har redan konstanterat att du saknar bildning, då du knappt förmår författa inlägg på vanlig svenska. Om inte du har ärvt mycket pengar kan vi också därvidlag konstatera att du är underklass på alla sätt och vis. Det förklarar även din avundsjuka och ditt förakt för de framgångsrika i samhället, och varför du gör upp konspirationsteorier om dem. Mycket sorgligt. Globalisering är bra därför att det sprider kapitalism till alla världens länder. Kapitalism leder till rikedom. Rikedom är bra. Fri handel länder emellan är bra därför att det ökar konkurrensen och ger oss möjligheter att importera det som är billigt i andra länder, och exportera det som är billigt i vårt land. På så sätt tjänar alla på världskapitalismen. Grundläggande ekonomisk teori. Hoppas att du hängde med nu, och att språket inte var för avancerat för dig. Svar: Jag visar inte förakt och är inte avundsjuk på folk som tjänar pengar det är inget fel i det. Men att se ner på folk verkar vara ditt största intresse i livet efter att tjäna pengar..Berätta för mig vad det är som bra med att låta barn och vuxna i tex Kina eller Indien slava under vidriga arbetsförhållanden med deras hälsa som insats bara för att vi skall ha billiga produkter i väst samtidigt som flera miljoner i Europa ,Nord och Syd Amerika har och kommer att förlora sina arbeten då företaget de jobbar för flyttar till dessa låglöne regioner .Ekonomin växer så det knakar i Asien men vem vinner mest på detta? Slavarna, politikerna eller storföretagens ledning, knappast slavarna. Att du är så naiv och tror att globaliseringen bara handlar om frihandel på lika vilkor bevisar verkligen att du inte är så extremt bildad som du själv tror. Du verkar inte ha sett storföretagens framfart i Indien och Kina och hur miljön förstörs snabbare än någonsin pga att man måste mätta det enorma resursbehovet av metaller,trä och olja m.m som krävs för dessa maffialiknade företags enorma expansion vilket leder till dammsugning av råvaror runt om i världen . Jag är inte den enda på detta forum som stavar fel ibland eller inte är grammatiskt perfekta ,men vi har inga problem att förstå varandra för det . Snacka om att ha attitydproblem att spy sin galla över mig bara för att jag inte har MVG i Svenska och en doktorsavhandling i ekonomi.. Du ägnar mer kraft åt att leka svensklärare än att försöka argumentera på en normal nivå om globaliseringen. Dina personangrepp visar klart och tydligt vilken människosyn du har - det luktar social darwinsim kring dig .Du sparkar gärna på dem som redan ligger ner. |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Nej. Jag har studerat svensk etymologi och lingvistik under många år, men jag skulle inte förstå en fornsvensk om denne talade till mig på sitt språk. Det finns ingen anledning att gå tillbaka till svenskan som den var för tusen år sedan. Mer än så är det inte heller språkligt möjligt. Du saknar helt enkelt kunskaper i lingvistik om du tror att man kan byta ut ett befintligt språk mot en äldre version av språket. Det leder dessutom till ett fattigare språk. Menar du att jag skall sluta använda Strindbergs och Stagnelius språk och återgå till det språk på vilket svenskar för åttahundrafemtio år sedan talade? Till vilket syfte? Var Strindbergs svenska inte lika bra som fornsvenskarnas? Vårt språk har utvecklats genom århundradena och kommit att bli ett dynamiskt och flexibelt språk som inte minst kännetecknas av en modern germansk grammatisk uppbyggnad. Jag vill inte ge upp dessa vårt språks landvinningar, och jag tror att Carl Michael Bellman skulle hålla med mig om han levde idag.
Posted on: 2007/2/18 23:34
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Quote:
Men du klagar ju på språket så som det talas idag, och det är ju en utveckling av språket i och med att vi har främlingar här som influerar språket oavsett om du vill eller inte. Precis samma utveckling har ju vi haft i Sverige väldigt länge? Du kan ju inte påstå att Sverige inte har haft en influering av andra nationer, varför skulle isåfall vi inte kunna gå tillbaka till fornsvenska? |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Du menar att de riskerar att bli som Taiwan och Hong Kong? De länderna var fattiga U-länder på afrikansk nivå för 50 år sedan. Därefter kom nyliberaler till makten och man införde laissez-faire kapitalism. Idag är de blomstrande ekonomier som konkurrerar med Europa. Levnadsstandarden i Hong Kong är idag bättre än i Sverige. Detta har tagit 50 år. Självklart fick de sälja sina tjänster för billigare priser från början, men ekonomin tar fart otroligt snabbt och de blir rika på nolltid. Hårt arbete lönar sig, men bara inom kapitalismen. Vad är alternativet menar du? Att kineserna och indierna får arbeta och sälja tjänster till oss för en mindre summa och få möjligheten att bygga upp en egen ekonomi, så att de kan bli allt rikare - något som skett med raketfart i Kina de senaste åren, eller att de får svälta ihjäl? Du har noll koll på nationalekonomi.
Posted on: 2007/2/18 23:39
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Jag klagar på att folk är dåliga på svenska i Sverige, inte att det finns invandrare här i landet. Det har jag inget emot, så länge som de lär sig svenska och integrerar sig i samhället. Men en sak vet jag, och det är att inga problem löses av att vi börjar prata "fornsvenska". Tvärtom skapar det ännu fler problem. Och jag tror inte för fem öre att dagens ungdomar kommer bli mer intresserade av vårt språk om vi börjar prata så som folk gjorde för tusen år sedan. Det är absolut inget fel på svenskan idag. Felet ligger hos de som inte behärskar den på en acceptabel nivå, vilket t.ex. är alla här förutom du och jag, utifrån det jag läst hittills. Det är sorgligt som fan.
Posted on: 2007/2/18 23:44
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Quote:
Men du förstår ju inte vad jag säger till dig. Du klagar på att folk i den här tråden pratar dålig svenska, men du har själv inte förstått att svenskan är under en "utveckling" ? Och att det är invandrngen till Sverige som skapar dessa problem borde vi ju alla vrar överens om egentligen, det handlar ju inte om att vi hatar andra människor utan det handlar ju om sunt förnuft. |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Alla språk är konstant under utveckling. Jag pratar mycket bra svenska trots att det finns chilenare och araber som bor i Sverige och som inte pratar bra svenska. Jag känner massor av svenskr som bor längst upp i landet på platser där de knappt hört talas om invandrare, och de talar usel svenska och är knappt läs- och skrivkunniga. Problemet är obildade människor, inte invandrare. Jag kan lova dig att det finns både en och två invandare som är dig totalt överlägsna på svenska. Lita på det. Och för att vara allvarlig för ett ögonblick - menar du att det är invandrarnas fel att 90 % av alla svenska ungdomar är skitdåliga på att läsa och skriva på svenska?
Posted on: 2007/2/18 23:57
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Jasså? Du som är utbildad i nationalekonomi kan väl då förklara hur priserna kan ligga still på varor och tjänster om alla vore lika högavlönade som dig själv.
Posted on: 2007/2/19 0:21
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Om alla är så högavlönade som jag är alla lika högutbildade som jag, och då är vi bättre på att framställa varor och tjänster, och kan därmed också sälja dem billigare. Det blir helt enkelt billigare att skapa bra bilar om man är ett högteknologiskt industriland med högutbildade invånare som också naturligtvis tjänar massor, än om man är ett fattigt land med en outbildad befolkning som inte tjänar lika mycket. Ta och jämför Sverige med Pakistan så förstår förhoppningsvis även du hur denna mycket enkla mekanism fungerar. I Sverige tjänar folk i allmänhet mycket mer än i Pakistan. Samtidigt är samma produkter billigare i Sverige än i Pakistan. En bra dator är mycket billigare i Sverige än samma dator i Pakistan, trots att svenskarna tjänar mycket mer. Hur går det till tror du?
Posted on: 2007/2/19 0:41
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Jag har aldrig förnekat att det skulle finnas vissa invandrare som skulle skriva bättre svenska än jag. Det finns säkert duktiga invandrare som skriver bättre svenska än jag.
Det finns säkert invandrare som är mycket bättre inom läkemedel, forskning och inom polisen, men frågan kvarstår: Vad har Sverige för nytta till detta? Jag har länge väntat på ett svar på varför mångkulturen skulle vara så himla bra. Varför behöver vi detta och vad är det som gör mångkulturen så himla bra? Det enda jag har hört är bara våld? |
||||
|
Anonym
|
|
|||
---|---|---|---|---|
Quote:
Sprider snarare död och förintelse fast alla som har fått smaka på lite merkantilism, central bank bedrägeri, folkmord, krig och kommunism är väl inte människor enligt dig? |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Länk: http://www.usdoj.gov/
Sök på Conspiracy så får du upp en massa mål angående detta. Konspiration är ett utav de vanligaste brotten.
Posted on: 2007/2/19 1:07
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Om du inte kan förstå varför det är bra med folk som är duktiga på läkemedel, forskning och polisarbete så får du förbli undrande. Jag har inget svar till dig. Jag tycker dock om duktiga människor, oavsett deras ursprung.
Posted on: 2007/2/19 1:08
|
|||
|
||||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login