Vakencorner

Re: Tropisk ö!!!!!
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Hehe, kul ide. Skulle nästan vara med på vad som... Mara man slipper denna dyngan till modern slaveri vi låller oss till idag. ![]()
Posted on: 2010/8/11 19:29
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
ser lite problem med aquapråmen dels om du befinner dig över saltvatten och det behövs en kvävekälla.
Man kan nog skaffa en förbränningstoalett och ha en liten kasse under pråmen som man göder med aska och kvävekällor. Parandevmotorn kan ge maximalt med energi utan fluktueringar om det nu stavas så. mmm En störtskön ide helt klart något att sträva efter.
Posted on: 2010/8/11 19:33
|
|||
![]() |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Ja pråmen blir lite kronglig på saltvatten, då går det inte att odla klokt, går inte att ta med sig så mycket vatten. Har för övrigt ritning på en SunBurst toa, bränner upp allt mer eller mindre... Dock inget nytt, Earthship snubbarna har något liknande. Vattnet återgår till spolningstanken, destilerat.
Oj va skoj det skulle va tt sätta igång... Har förstått att det inte går att ha som hobby, det är antingen eller som gäller. Sätter man sig i en simpel situation, stort tält eller mindre husvagn eller nåt så får man mer brottom att bli klar. Alternativet är att bo i flyttbar tipiby, också en höjdare om man tänker på dagens möjligheter, går t:ex att ha me sig en flyttbar liten verkstad inkl verktyg mm... Fler tankar o kommentarer, smattra på bara :)
Posted on: 2010/8/11 19:55
|
|||
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Varför mäste man ha en aqua pråm? Kan man inte släpa runt på en pråm med jord på? Går väl att sätta egendrag för bevattning? Kan säker kompostera där med, utan problem. Sedan är väl inte att ha en anknytning till land för andra delar fel heller? Idéer har precis börjat mala i skallen på mig... lol
Posted on: 2010/8/11 19:59
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Visst går det att ordna med jord o prylar, inga probs... liter mer pyssel med bara. Enklast är ju att odla som vanligt, sätta igång fruktskogar (perma), sen bo i nåt ganska enkelt.
Posted on: 2010/8/11 20:21
|
|||
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jag e på... hehe, skulle vara grymt nöjd med att få vara med o jobba på att ta fram något sådant här alternativ. Bara mat, sovplats, kläder fanns att tillgå... (kanske en öl eller två + käk till jycken) Pengar är inget man egentligen behöver och kommer inom en snart framtid bara bli ett väldans fint dasspapper. Stora problemet verkar vara för folk att ta steget... Och för en stund lämna det "gosiga" man har vant sig vid...
Posted on: 2010/8/11 20:37
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Vi har testat lite, vi hade det gosigt fysiskt sett, varmt, torrt, bekvämt, men annorlunda... Testerna gjordes väl lite med tanke på vart ribban skall ligga, och man kan faktiskt sänka den ganska lågt jämfört med omgivningen och det som anses normalt, ribban höjdes dock livskvalitetsmässigt... Väldigt...
Posted on: 2010/8/11 20:45
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Hehe, är helt med på det. Är fd officer och gjort jägar varianten av överlevnad i skog och mark.
Lite skit o fukt bygger karaktär... ![]() Vad gäller motor, bör det väl fungera med ett enkelt segel, för att flytta sig? Däremot vidarebygga en form av el, som kanske kan vara ett problem, men tror snart även det är löst. Dessa magnetturbiner kan vara lösningen på kort sikt, innan dom verkliga lösningarna kommer fram.
Posted on: 2010/8/11 20:54
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jag har hållit på med en luftturbin i snart ett år, 5 delar, en axel, 2 lager + kärna och ytterhölje. Kan byggas i komposit (g-fiber eller hampa) Dock till för att driva lite mindre grejjer, men oj så enkel.
Problemet jag har är att räkna ut expanderingen av luften när den släpps fri. En annan varient är större ink svänghjul, passar båt eller generator bättre. Wing sail är en go variant, stående vinge istället för segel. Slipper man korsa när man seglar i sid/mot vind. På en bredbent katamaran så kan man ha en vinge i varje hörn, då går det nog undan lite.
Posted on: 2010/8/11 21:13
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Lever man fritt, har man väl gott om tid att hålla på med segel? ![]() Men det låter riktigt intressant. Har en massa funderingar i skallen, som är utveckat vidare från många filmer och andra saker som jag sammanfört. Har man tex luft- eller magnetturbin, spelar väl kanske inte vart man lägger uteffekten någonstans. Utan lämpligast hur man omformar transfusionen. Som sagt, detta är svinintressant och är gärna på.
Posted on: 2010/8/11 21:28
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Cousteau hade ju en båt som hette Calypso som var en ombyggd trålare, men i några av filmerna minns jag bestämt att han hade en segelbåt med rotordrift. Jag vet att det gjordes misslyckade försök med sådana farkoster på trettiotalet, men den jag sett på tv i naturprogrammen med Cousteau var en vacker "segelbåt" med ihåliga halvtjocka master utan segel som liksom sög sig fram på nåt sätt utan tillförd energi. Jag har googlat för att kunna illustrera detta men hittar lustigt nog inget. Kanske någon annan har bättre tur men detta vackra skepp var höjden av elegans och smidighet... vart kan den ha tagit vägen??
Posted on: 2010/8/11 22:12
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Det går att använda vindtornen till mekanisk drift istället för att göra om det till El, samma sak där, spelar ingen roll vart vinden kommer ifrån då. Tack för påminnelsen..., dags för en ritning...
En annan sak, om man inte skall åka omkring eller så, varför inte en ört tempelgård i lerhalm liknande stuk, o så bor man runt omkring, eller en bit längre ifrån om man gillar att snarka högt eller springa naken på taket. Någon form av cemtrum e skoj till mycket, sitta o elda på kvällar, laga käk, lira lite gura o så...
Posted on: 2010/8/11 22:27
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Som menola posta i fri energi tråden, verkar intressant...
http://www.youtube.com/watch?v=7-kcpG8Ja2k Som sagt, är med på nästan allt... Vad som skiljer är utgångsläget, sedan får man jobba därifrån... Ju bättre utgångsläge, ju bättre... Men med pråm slippen man kanske Poliser(Statens kontroll- och åtgärdsorgan) o Skatteverk för att jäklas med en... Tror Regeringen inte är så gillande om för många väljer bort att bli deras guldkalvar...
Posted on: 2010/8/11 22:43
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Lyfter! :) ... Cool maskin, behöver ett gäng bara, troligtvis e amp:en historiskt svag, men många bäckar små + att man struntar i att använda tunga elslukare som spis o annat, inge bra att laga mat på i alla fall.
Ska kolla lite hur billigt man kan komma igång med nåt flytande, hade en aning om att man kunde använda sig av kanalerna som går i Europa för att ta sig ner till Medelhavet, men slussavgifterna e dyra. I så fall skall man ha nåt mindre som man kan slänga på en kärra, o varför inte en ponton båt med ett stort familjetält på :) ... Det går ändå inga höga vågor i en kanal. Min tanke e varmare klimat, vart spelar sen ingen roll, bara jag kan få köpa gossiga kryddor... Kom just på, pontonerna kan man göra uppblåsbara med 3-4 kammare så att man kan klanta sig lite, oj va billigt det blir då. E så kass på att sy bara, hade en uppgift i syslöjden att sticka en liten bit, varvid alla gjorde samma sak, en korv som var ungefär 50cm lång, min såg ut som ett lillfinger, efter 3 veckor typ. Ja ja, sy går väl, men sticka vet i fan... Det är enklare at hoppa upp i luften i stanna där en halvtimme tror jag... Dags att slänga upp en liten web kanske... Snackaet kan vi ju sköta här. Roligaste tycker jag är att bestämma så lite som möjligt, sen improvisera på möjligheterna som visar sig efter hand... Follow the intuition... http://www.accommodation-directly.com ... ccommodation-directly.jpg http://www.touristmaker.com/images/croatia/croatia-coast.jpg http://www.croatia.org/crown/content_ ... oatianCoast2%20_Small.jpg Kusten utanför Kroatien kan jag gärna vakna till varje morgon, skulle inte göra ont... Bor man på saltvatten kan man odla fisk under båten i en stor bur... Filtrera insläppet av vatten så man slipper all plast...
Posted on: 2010/8/11 23:00
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jo, men ser man hans burkmaskin som bara en kolv i en motor... och lägger det i kedja, borde man få en tillräcklig konstant gnista.
Finns nog en hel del att optimera, med burkstorlekar och vattenhastigheter... Tycker det bara ser för lätt ut... Håller vidare med, go witn the flow...
Posted on: 2010/8/11 23:22
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jag och min bortsprungne medarbetare Ib :) vill skapa tid o möjlighet för att bygga en sån här: http://www.mepprograms.org/blueprints/3.gif
Hampfiberkropp, kompositram, variabel vingprofil, 2 takts flygmotor som kan konverteras om till Etanol samt fallskärm med flair funktion, oj va skoj. brum brum durr durr... Mer en leksak, men kan användas för att bränna av några hundra mil ganska snabbt också.
Posted on: 2010/8/11 23:23
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Najs, men drar ni igång något... och det finns plats, dunka mig ett PM.
Peace!
Posted on: 2010/8/12 0:18
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Lätt, finns hur mycke plats som helst :)
Posted on: 2010/8/12 0:54
|
|||
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Har också gått i tankarna om en flyttande by, hade lite inspiration från www.spiralislanders.com , en "ö" byggd av pantburkar =)
Går fortfarande i tankarna om ni påbörjar något hojta gärna till! Btw, ingen som har tänkt på att bygga en flygande by? Kanske i form av varmluftsballonger eller zeppelinare som kan docka med varandra? =D
Posted on: 2010/12/11 10:03
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Zeppelinare brinner bra ,köp mycket gas nu:) Sverige rustar för framtida isstorm Regeringen vill efter vinterns snö- och ischock veta hur en isstorm skulle slå mot landet. Därför ska Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ta fram ett scenario över en sådan katastrof. Det värmer gott att veta.
Posted on: 2010/12/11 19:09
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Fasansfullt, pallar inte värme över 23 grader och insektsfobi på det ![]()
Posted on: 2010/12/11 19:51
|
|||
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
23-32 är godkänt sen blir det jobbigt.
Mycket en fråga om vänja sig. Ja tack inget mig emot så länge det går och odla och det finns sol ; ).
Posted on: 2010/12/12 14:43
|
|||
![]() |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jag tror faktiskt att jag har fått en både någorlunda ekonomiskt genomförbar och helt enormt upplyftande idé. För en tid sedan lade jag märke till en flygavgång till Antanarivo.
Jag vet att det ligger på Madagascar, och nåt avlägsnare och mindre inspirerande får man väl leta efter tyckte jag. Tills jag började kolla fakta. Det är den sist befolkade större ön i världen, samma isolering som gjort djur och växtlivet unikt har också hållit människor borta, och tur är väl det på sätt och vis. Men ön har faktiskt befolkats under en kraftig expansion av de "austronesiska folken" vilket betyder att de som är malagasyer sedan några generationer faktiskt har söderhavsblod i ådrorna. Det hela skedde ungefärligen under vår egen vikingatid och de spred sig från Påskön till Madagascar från Borneo som utgångspunkt! Detta ses inte minst på de ovanligt ljusa "afrikanska" typerna och tjejerna är jättesnygga, åtminstone i mitt tycke. Turismen har två tydligen inslag, de som vill åka dit för att titta på katter med händer och liknande, och de, för det mesta äldre fransmän, som vill avsluta ett slitsamt liv med en underskön och vän kvinna för sin pension. Det senare talas det inte ett ord om i turistbroschyrerna om Madagascar, faktum är att 7/8 av de "gångbara" kvinnorna med ett förtjust leende välkomnar alla turister, även de med ryggsäck. De nöjer sig med ett par dollar om dagen och om man vill kan man bo med dom i deras hyddor för en samlad kostnad av några hundringar i veckan. Centrum för turismen nämns alltså inte i de svenska broschyrerna som bara talar om rundresor och märkliga djur, men en av världens mest sybaritiska platser måste vara badorten Nosy Be som ligger på en sandig ö med underbara stränder. Här ett klipp med den aktivaste stjärnan på ön just nu, sångerskan Sisca (som också dansar bra): http://www.youtube.com/watch?v=1BS6tHMA6h4 Varför plåga sig i onödan i apoteksköer och sörpla i sig sur burköl när man kan rulla runt i sanden på Nosy Be med en av de glada och käcka chokladbruna fräckisarna...
Posted on: 2013/1/7 11:47
Edited by Asgeir on 2013/1/7 12:20:01
Edited by Asgeir on 2013/1/7 12:22:57 |
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login