vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: ÖVERLEVNADS PAKET

See User information
gick lite snabbt där när jag skrev - woodmaster är fortfarande bra.. men stenverktygen är ifrån hippiesnubben som jag rekommenderade direk efter linken om woodmaster.. "Naked Into The Wilderness" kallar han sin serie...
Ska jag vara ärlig så får jag mer förtroende för honom... men det handlar ju inte om det egentligen då båda är bra instruktörer!

Posted on: 2009/12/18 16:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Schysst tråd!

See User information
Något som jag kan varmt rekomendera är en Kukri, ett väldigt bra multi-tool. Funkar både som yxa och kniv mm.

Hittade den här länken bara idag: http://www.knivbutik.se/art/art3.html

Billig, ser stabli ut, stålet ser bra ut och cool!

Har beställt en, hoppas på att få den efter jul , tomten kan vara snäll i efterskott också.

Jaga för mat, lite tankar...

Ståltråd, för snaror, du kan fånga småvilt så som harar, ekorrar mm.

Slagbella, bra alternativ för fågel och småviltsjakt.

Angående fiske, viktigt att ha många krorkar och sänken i sitt kit, för det är lätt att förlora en krok vid tex. bottennapp eller fiskar som rycker av linan.

Håller själv och filar på ett överlevnadskit inte nödvändigtvis för jag vänter på någon katastrof, utan för att det kan vara kul att dra till skogs ibland.

Är det någon som kan rekomendera en riktigt bra överlevnadsbok för det klimatet vi har här i Sverige?

/Snap

Posted on: 2009/12/20 3:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Fuck that, lär er vad som går att äta. Det finns bra böcker om ämnet.

Posted on: 2009/12/20 14:01

See User information
Ecoflum, kan du rekomendera någon bra bok?

Posted on: 2009/12/20 17:45

Anonym
Armens överlevnadshandbok är ganska najs

See User information
Armens överlevnadshandbok är helt OK.

Skulle gärna vilja ha lite andra tips...

Posted on: 2009/12/20 18:02

See User information
Om jag skulle köpa in något för kristider så är det:

http://www.score.uk.com/research/Shar ... /PlanetEarth_oct_2009.pdf

Att enkelt producera den elektricitet som behövs med lite ved kan vara avgörande i vissa fall (exempelvis när endast mobiltelefoner fungerar som kommunikationsmedel, fasta telefonlinjer kan vara trasiga, men mobilnätet repareras snabbt i kristider)

Även solfångare med en ackumulatortank skulle kunna användas som elproducent på nätterna samtidigt som energin värmer huset. (här i nordens klimat)

(Är man riktigt snål kan man ju extrahera differensenergin mellan varmt och kallt vatten i vattenkranen när man fyller på badkaret. Det är ett litet slöseri att bara blanda samman vattnet utan att extrahera elektricitet samtidigt)

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoacoustic_hot_air_engine

Posted on: 2010/2/27 23:46

Edited by pingubenji on 2010/2/28 3:00:56

See User information
Jag skulle tänka så här:

Paketet måste vara mobilt så att man kan ta med sig det om man behöver evakuera. Det lämnar oss med att det skall packas i en ryggsäck, men den i sin tur kan vara en stor ryggsäck, fast en normalstor ryggsäck är nog att föredra om flera skall klämma i hop sig i en bil. 40-50 liter.

Först och främst vill man ha vatten men det finns ingen möjlighet att bära med sig allt vatten man behöver så jag skulle lagra max 2 liter vatten i väskan och sedan ha flera vattenreningsmöligheter. Ett vattenreings sugrör (http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1758), vattenreningstabletter (http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1983), och gärna en pump med keramiskt filter (http://www.friluft.se/product_info.ph ... rs_id=69&products_id=1416)

Sedan skulle jag ha med en omfattande förstahjälpen kudde där man i princip har slängt innehållet i en som man kan köpa och fyllt det med bra grejer från apoteket. Saker för att stoppa chock och blödning och rengöra och sy ihop sår.

Sedan skulle jag ha lite snabbtillgänglig mat som energibars, nötter, godis, frystorkad matpåsar. Men max för typ 2 dygn. Detta skulle jag komplettera med torrvaror som linser, böner, korn lagrade i lufttäta behållare vilket ger dom närmast obegränsad hållbarhet. Fröer för groddning och ev. sådd vore trevligt att ha med. För att laga mat skulle jag ha ett mini tangia (http://www.trangia.se/2853.mini_trangia.html) eller nån titan mygg med brännare. Till detta behövs en flaska med t-röd jag tar nog en hel liter då det kan användas till allt möjligt, kanske byter det mot hembränt så man har ännu mer nytta av det.

Ombyte, och regnponcho, handskar och mössa.

Sedan har vi verktyg som kniv, eldstål, fällbar såg, rep m.m.

Kommunikationsutrustning som karta,visselpipa, spegel, komradio x 2 osv.

Någon bok om ätliga växter och en flora med, och en överlevnadsbok.

(Fick ont om tid men ni förstår idéen. ungefär sådär skulle det se ut.)

Posted on: 2010/6/10 7:46

See User information
Spaden och yxan går att förkorta ned till bara en militär spade, gärna en rysk infanterispade. handskarna är lite överflödiga dem åxå. Egentligen behöver man bara en kniv.

Posted on: 2010/7/20 22:19

See User information
Allt detta snack om att överleva, det utgår ifrån att 80% avlidit. Alla Svenskar kan inte överleva på/i naturen, 80% måste bort.
Om ingen odlar, finns det inte säd. Om ingen mjölkar finns det ingen mjölk. Om ingen tar hand om korna, finns det inga kor.
Det handlar om att överleva UTAN någon civilisation alls!
En annan kopp te således, utgå härifrån istället!

Posted on: 2010/7/20 22:35
Vs lbh pna ernq guvf, gura lbh ner n trrx

See User information
Metkrok e bra å ha. Med den kan man fiska. Hagelbössa e också bra o ha. Med den kan skjuta t.o.m. älg. Björnsax, men då bör man bo norrut, nordväst går bra. Lite kunskap om skogens frukter och svampar e skitbra, för då kan man leva juni-november utan problem. Sjövatten är helt ok att dricka.
Hur svårt kan det vara. Våra förfädrer fixade det visst, men vi kanska måste bunkra Billy's. Javisstja, ingen frys.

Posted on: 2010/7/20 22:43
Resized ImageChip HappensResized Image

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper