vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#1


See User information
Telekompaketet klubbades igenom i EU igår. Är det här början på slutet av det fria internet? Har inte hittat nått på EU:s hemsida än om vad paketet innehåller exakt, men folk kommer kunna bli avstängda från internet.

http://www.dn.se/fordjupning/europa20 ... ntet-rostade-ja-1.1001084

Känns som internetanonymitet kommer bli väldigt viktigt nu, hur gör ni för att vara anonyma på nätet??

Posted on: 2009/11/24 12:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#2
Anonymiseringstjänster kommer snart att vara otillgängliga från ISPn... VPN kommer att vara tillgängligt enbart i företagspaket av internetanslutning

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#3


See User information
Härlig tråd - någon här kanske kan hjälpa mig hitta en Proxy som det bara är att koppla upp sig mot utan att det kostar något?
det finns ju typ proxy inställningar i de flesta IT-program - men jag har inte lyckats hitta någon som det bara är att köra igenom (o då menar jag med inställningar - o inte en proxy site som man surfar genom i sin webläsare)


Kan ju tillägga att jag inte letat så intensivt som det kanske behövs

+ att jag antar att man måste utgå ifrån en Svensk proxy server - då FRA annars skulle ha tillgång till vad man skickar till proxyn innan man blir "anonym" - vilket jag antar att man inte är om man behöver ansluta till proxyn utomland först

Posted on: 2009/11/26 12:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#4
Quote:

HuMaHuMHuM skrev:
Härlig tråd - någon här kanske kan hjälpa mig hitta en Proxy som det bara är att koppla upp sig mot utan att det kostar något?
det finns ju typ proxy inställningar i de flesta IT-program - men jag har inte lyckats hitta någon som det bara är att köra igenom (o då menar jag med inställningar - o inte en proxy site som man surfar genom i sin webläsare)
Kör TOR. Där har du tillgång till en hel del proxies med bara ett musklick bort... http://www.torproject.org

Din site listar ju förresten massor av fungerande proxies. Du måste inte köra via din webbläsare på proxy.org

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#5


See User information
Har TOR sen ett tag tillbaks, problemet är att det är så sjukt segt. Skulle vara nice med någon snabbare lösning.

Posted on: 2009/11/27 13:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#6


See User information
mmm jag laddade också ner TOR, men orkade inte riktigt få igång det...
var ju massa inställningar man skulle fixa med, o jag hade ingen aning om var jag skulle börja.. är ju inte direkt o bara installera det - o så är man anonym :S

Posted on: 2009/11/28 23:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#7


See User information
Använd en proxy server.

Posted on: 2009/11/29 0:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#8
Ecoflum: Det är ju just det TOR tillhandahåller

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#9


See User information
TOR sucks och är slött.

Posted on: 2009/11/29 1:55
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#10
Quote:

Ecoflum skrev:
TOR sucks och är slött.
Beror helt på vilken proxy man använder från TOR... Man kan välja någon från sverige och då går det oftast fortare

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#11
Tor är slött för att få människor delar med sig av sin uppkoppling till TOR-nätverket. Det finns säkert också många som laddar ner via deta nätverk.

Tor är inte så svårt att få igång. Starta det på er dator och se till att det får kontakt. Installera sedan Torbutton i Firefox eller ställ manuellt in proxy i er webbläsare.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#12


See User information
Open or closed?

In fact, the internet has always been driven as much by a desire for secrecy as a desire for transparency. The network was the joint creation of the US defence department and the American counterculture – the WELL, one of the first and most influential online communities, was a spinoff from hippy bible the Whole Earth Catalog – and both groups had reasons to build hidden or semi-hidden online environments as well as open ones. "Strong encryption [code-writing] developed in parallel with the internet," says Danny O'Brien, an activist with the Electronic Frontier Foundation, a long-established pressure group for online privacy.

The Dark Side of the internet

Posted on: 2009/11/29 12:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#13


See User information
Quote:

computerror skrev:
Quote:

Ecoflum skrev:
TOR sucks och är slött.
Beror helt på vilken proxy man använder från TOR... Man kan välja någon från Sverige och då går det oftast fortare



Hur gör man nu då för att hitta en svensk proxy?

Jag har fått TOR att funka o är asnöjd med det - men jag skickar all min okrypterade info till Ryssland innan den krypteras (om jag fattat det hela rätt)
min "tor" ip är 95.27.67.52 för tillfället o kollade upp det mot sighten

http://samspade.org/

Posted on: 2009/11/30 14:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#14


See User information

Posted on: 2009/11/30 15:03
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ta DeT LuGNT DeT LöSeR SiG

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#15


See User information
hehe - ibland är man som dom man själv kan störa sig lite på - men här har vi en bra sida SVENSKA PROXYS

Men har inte lyckats komma på hur man skall få TOR att gå genom den än

Posted on: 2009/11/30 15:13
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ta DeT LuGNT DeT LöSeR SiG

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#16


See User information
kom på en sak till - jag sitter med det här dagligen - men om man vill ha hela sin internetanslutning tt gå igenom TOR - går det - det finns ju proxyinställningat i TOR - så det känns som om man sätter in en svens proxy där så borde det vara helt FRA safe - om man uttrycker då :p

Posted on: 2009/12/1 17:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#17


See User information
Quote:

computerror skrev:
Quote:

HuMaHuMHuM skrev:
Härlig tråd - någon här kanske kan hjälpa mig hitta en Proxy som det bara är att koppla upp sig mot utan att det kostar något?
det finns ju typ proxy inställningar i de flesta IT-program - men jag har inte lyckats hitta någon som det bara är att köra igenom (o då menar jag med inställningar - o inte en proxy site som man surfar genom i sin webläsare)
Kör TOR. Där har du tillgång till en hel del proxies med bara ett musklick bort... http://www.torproject.org

Din site listar ju förresten massor av fungerande proxies. Du måste inte köra via din webbläsare på proxy.org



Men när man försöker göra det så krävs det ju användarnamn o lösenord
Hur kommer man förbi det?

Posted on: 2009/12/1 17:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#18


See User information
Quote:
Anonymiseringstjänster kommer snart att vara otillgängliga från ISPn... VPN kommer att vara tillgängligt enbart i företagspaket av internetanslutning


Har du en källa på det. Ska dom gör a det olagligt med vpn utan att man typ skaffar en licens eller? Låter super korkat.

VPN är använt av små företag, privat personer och organsisationer och mega corps och regeringar etc etc.

VPN är en viktigt del hur nätet funkar. Vad ska klassas om VPN?

Om jag forwardar lite portar över ssh begår jag då ett brott? Eller räknas inte fattigmans vpn =)

ssl o sånna saker som också är en krypterad anslutning komemr det också att förbjudas?

Vill man inte ha folk som lyssnar på en så ska man inte använda TOR.

TOR är direkt är väldigt osäkert om man inte krypterar all sin trafik. TOR är man in the middle paradiset.

Kör man t.ex GAIM off the record TOR + pgp så e man safe så länge du kan verifiera folks public keys.

Håll er borta från TOR.

Posted on: 2009/12/1 22:08
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#19
Det jag säger är att vissa tjänster bara kommer att erbjudas i företagspaket.
Ett privatpaket bas kommer enbart omfatta webbaserat internet såsom HTML, ASP osv. Inte ens FTP.

Hur lätt som helst för ISP att stänga av detta och det kommer de att göra. Sanna mina ord.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#20


See User information
Kan du snälla ge någon form av källa till det? Står detta i telekompaketet eller?

Ok så vi leker med tanken.

Det erbjuds bara HTML och ASP. Jag vet inte vad du har fått din fakta ifrån.
Men du menar säkert http

Låt os säja att dom bara tillåter http vad händer då med alla nuvarande protokol som används. All mjukvara måste skrivas om så att det bara går att transportera över http.

Fine när det är gjort. Så kan jag ju via http gör allt jag kan göra nu men det måste dock vara asyncront. dvs det går inte att pusha något till dig utan du måste alltid för fråga det du ska ha.

Så om man gör en http proxy för bittorrent så funkar det ju. Det blir bara helt sjukt oeffektivt.

FTP är ju bara att köra GET , PUT , DEL eller baka in det i POST headern över http.

Posted on: 2009/12/1 22:42
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#21
Ja, jag menade http... Jag skrev ju WEBBASERAT

Det du säger om FTP är ju rena FTP kommandon som utförs av din FTP-klient. stängs file transfer protocol av går det ju inte att använda.

Stänger man alla portar utom 80 8080 1080 88 och andra 'vanliga' HTTP portar, så har man ju bara webben att tillgå

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#22


See User information
Du kan fortfarande inte ge en källa till dina påståenden.

Du har nada koll vada du snackar om och tror typ att internet explorer är internet verkar det som.

Ett litet exempel

monkeys dator har en katalog. Den heter myshare

på den gammla goda tiden kunde monkey köra en server som lyssnade på inkommande anslutningar på port X. Den kommunicerade med ett protokol som hete ftp. Det protokollet var hade en viss specification om t.ex authensiering och olika kommandon som användes för att transportera data mellan två punkter. Men EU har nu bestämt att det protokollet är ett terrorvapen. Och enbart Http får användas, såvida man itne skaffar ett ftp körkort och registrerar ett företag.
Så monkey tänker. Fan Det här var ju jävla bökigt. Så han läser på om http protokollet. Och det visar sig ju faktiskt att han kan sätta upp en server som lyssnar på port x. Han beslutar sig för att använda apache. Han väljer ockås att installera en mod till apache som heter php.

När nu någon följer http specifikationen och frågar på port x så ser det typ ut så här.

(Request-Line) GET / HTTP/1.1
Host vaken.se
User-Agent Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.1.5) Gecko/20091109 Ubuntu/9.10 (karmic) Firefox/3.5.5
Accept text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8
Accept-Language en-us,en;q=0.5
Accept-Encoding gzip,deflate
Accept-Charset ISO-8859-1,utf-8;q=0.7,*;q=0.7
Keep-Alive 300
Connection keep-alive
Cookie <HEMLIGT>

Där användes GET

På en sån förfrågan så läser monkey avb sin katalog som kallas myshare och gör länkar till alla filer.

Han spottar ut alla filer i ett xml format.

Ok det här var ju jätte bra nu har jag ju listat alla filer och mappar.

Men mina användare är ju inte vana vid det här. Jag måste skapa ett program som ser lika dant ut som det gammla vanliga filezilla som dom använde.

Så monkey bestämmer sig för att göra det här i flash/air, det blir ju smidigt.

så han börjar skapa en klient som ser exakt likadan ut som filezilla.

I hans server så lägger han in authensiering också.

När han nu kör igån sitt flashzilla program så kan han se filer på sin egna dator och filer från myshare. Han har lösen ord och allt.
Sen beslutar han sig för att lägga till lite metoder för at tladda upp filer, flytta filer, kopiera filer ladda ner filer tabort filer.
Han gör det med att följa vanlig RESTful standard med http metoderna
GET, HEAD, PUT and DELETE

Så var en ftp klon skapad. och monkey släpper den opensource och hoppas att folk igen ska kunna interagera med ett filsystem på en annan dator än sin egen.

Monkey och hela världen undrar nu förbryllat varför man skulle skapa massa restriktioner för ftp eftersom det är mycket effektivare och redan användes överallt.

NWO blir jätte arga och förbjuder.... HELA INTERNET!
Ett par år senare inser dom att hela deras globaliserings projekt totalt failade.

Posted on: 2009/12/1 23:33
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#23
Jag har aldrig sagt jag behöver ge källa, jag bara säger hur det kommer att bli.

Jag tror verkligen inte att Internet Explorer är internet, vad fan är det med dig!? Jag har hållt på med datorer sedan jag var tolv och PC sedan 1991. Jag har jobbat med drift och övervakning sedan tidigt 2000-tal.

Att jag skrev webbaserat var för att alla skulle fatta, men herr viktig-petter kunde visst inte ta det.

Dessutom kan man dela ut filer osv i ett lokalt subnät och en ISP kan visst stänga av dina tjänster, så den som inte fattar vad han pratar om är du.

Du visar ju exempel via HTTP och inte FTP. idiot!
FTP körs vanligtvis på port 21 och HTTP på port 80. om enbart port 80 hålls öppen via din ISP är du ganska låst... eller hur?

Du förvränger ju det man säger till din låga nivå.

Dessutom, om nu du skulle haft rätt från början, så är det inte gemene mans kunskap att ta sig runt begränsningar.
Jag jobbade tidigt 2000-tal på ett företag där alla klienter hade en proxy för att komma ut på nätet så vissa sidor kunde begränsas osv.
Användarna behövde bara stänga av proxyn så funkade det hur bra som helst att komma åt hotmail osv.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Det fria internet dör? Telekompaketet är här
#24


See User information
Kalla mig inte idiot. Det är ju du som hävdar massa saker du drömt om. Om du bara hade sagt jag TROR inte att dom KOMMER ATT. Så hade den här diskussionen varit klar för länge sedan.

Mitt exempel var att åstakomma samma sak över http som du kan göra över ftp så vitsen att förbjuda ftp blir onödig.

Posted on: 2009/12/2 0:22
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
51 user(s) are online (51 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 51

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS