vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Vakenby Portugal Nyheter
#1


See User information
Hej,

Vi börjar sammla upp och skapa en liten grupp här i Portugal för att komma vidare med vakenbyn. Det är jag, Indra, barnen, en vän från england och en tjej från Sverige som kommer om några dagar.

Vi fortsätter att leta efter en bra bit mark. Vi har några olika bitar som är intressanta. Det är runt 4 hektar med bra vatten för runt 40000€.

Vi är vid Tabua som är en alternativtät del av Portugal men många olika ekologiska frmer och små och större projekt. Engelska är det mest använda språket i dessa sammanhang för de som inte hanterar Spanska eller Portogisiska.

Vi kommer att forsätta med att bjuda hit människor som vill delta i projektet och kommer att skapa ett temporärt community här medans vi letar vidare. Det är relativt lätt att hitta mark som man får låna utan kostnad så länge vi underhåller marken något. Vi bor enkelt med husvagn, tepe och tält.

Jag längtar efter fler som vill delta aktivt och gärna fler investerare. Om vi skulle kunna spendera dubbelt så mycket på mark så skulle vi kunna få en bit som är mer än dubbelt så stor.

Det finns några andra vänner här nere som funderar på att slå sig ihopp med oss, men det är ett stort beslut att gå in i ett gemensamt projekt. Det finns dock olika lösningar och man kan offta köra en bit land med flera olika delar som går att separera så att flera kan vara ägare av marken.

I slutändan så är vårt mål att marken skall friköpas av communityt och att var och en äger rättigheten att bruka en egen del av marken.

Alla som är intresserade av att vara delaktiga var vänliga att maila mig på mikael.cromsjo@gmail.com

Frid
Mikael


Posted on: 2012/8/25 14:19
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#2


See User information
Det låter underbart, men jag har inte ett öre att spendera för jag är alltid pank halva månaden i flera år nu..

Vad bor vi i då?

MVH

Posted on: 2012/8/25 15:15
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#3


See User information
Vi kommer att ge kurser i olika saker som tex hur man sparar pengar. :)


Posted on: 2012/8/25 21:01
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#4


See User information
Jag har sparat ihop 50000kr som jag kan investera om inget oförutsett inträffar, och det kommer mer. Och på en halv hektar kan man ju leva i överflöd om man odlar enligt tex permakultur. Tycker dock att 100 000 för en hektar låter dyrt, nästan så det är billigare i sverige, men det är ju kallare klimat och mer reglerat eller sönderreglerat.

Posted on: 2012/8/25 23:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#5


See User information
Är projektet kopplat till något utomstående organ. Bidrag från intresseorganisationer etc eller är det helt fristående community ?

Posted on: 2012/8/25 23:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#6


See User information
Kurser?
Om att spara pengar?

Wow känns direkt som det kommer att vara ett överhuvud som beter sig som ett hönshuvud och ska ge kurser för han vet vad som är bäst för alla..

Jag trodde det skulle vara samarbete och öppenhet och absolut inge kurser och pengar..

Vela jag tjafsa om pengar och gå på kurser kan jag ju lika bra stanna i Sverige och få ekonomisk rådgivning samtidigt som tjafsen som pengar skapar kan fortsätta..

Jag vill faktist inte ens ha klocka i byn och jag tror ni vill ha en by som har både klocka, pengar och kurser pluss en överhuvud som står och betér sig illa genom att ge order till alla..

Jag har problem med sånnt för jag känner mig inte fri om nån kan säga till mig vad jag ska göra och det är exakt därför jag vill flytta till by som är bortkopplad från negativitet helt och hållet..

MVH

Posted on: 2012/8/26 10:09
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#7


See User information
Han menar nog kurser i hur man kan spara pengar genom att t ex leva av naturen omkring sig., Förhoppningsvis gör det dig nästan oberoende av pengarna i framtiden. Då är man egen och inte beroende/gynnare av systemet.

Kurser behöver ju inte betyda att någon talar om för dig vad som är rätt och fel. Man kan ju ha kurser i effektiv och ekologisk byggnadsteknik, till exempel. En sån talar inte om hur du SKA göra utan hur du KAN göra. Det blir ett samarbete där man lär varann och tar det bästa från alla för att utveckla, utan att tvinga.

Jag är inte med i projektet utan det är ett logiskt antagande.

Posted on: 2012/8/26 11:15
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#8


See User information
Aah jo det har du rätt i..

Men för mig som kan skapa gratis energi från gravitationskkraft blir det dock ett helt annat utgångsperspektiv.. För jag skulle odla min egen mat och ha ett överskott av mat, el och värme , så jag skulle varken vara snål med överskottet eller behöva ta kurser och jag skulle dessutom hjälpa alla i byn att skapa sin egen el..

Frågan blir väl då varför man behöver kurs i ekonomi om vi kan tillverka mat och el gratis, jag kan inte riktigt se vad vi skulle behöva som inte jorden förser oss med.. Gravvitation och solstrålar..

Posted on: 2012/8/26 11:46
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#9


See User information
Du verkar ju ha en del att bidra med i en by som denna och det är bra att du vill förmedla dina kunskaper.

Öppenhet och fri kunskap är gott och gynnar evolution i samhället. Tvärt emot den stängda världen "utanför".

Gällande ekonomi så tror jag du lägger för stort fokus vid det. Han menar inte att det ska investeras på börsen och/eller sparas i en bank. Man är ju, speciellt initialt, inte oberoende av världen utanför när man vill starta upp ett projekt som detta. Det finns många saker man måste köpa från utsidan. Verktyg, råmaterial, mark med mera. Troligen kan man aldrig bli fri helt från utsidan, och det vill man nog inte heller.

Ekonomi handlar för övrigt också om att spara på resurser och utnyttja dem effektivt. Inte bara om pengar.

Jag tror att han i sitt svar till dig ville säga att han kan lära dig spara dina pengar varje månad så du får ekonomiska muskler att genomföra DIN dröm.

Posted on: 2012/8/26 12:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#10


See User information
Kanske blir lite konflikt i viljan dock om jag skulle flytta ut i en by och ge upp min livs-dröm som länge har varit att kunna åka till fattiga länder och ge fattiga mäniskor ett enkelt sätt att skapa el..

Kan ni visualisera er om ni bott i en lerhydda i 50 år om det kom en svensk och visade hur hur jag skapar el som möjliggör att jag får lyse, värme och inomhus-matodlingar.. Wow vilken present.

Skulle få tomten att se fjantig ut..

Posted on: 2012/8/26 12:45
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#11


See User information
Hej!

Vi kommer att skapa ett community som är så öppet som möligt. Det bygger på Natural Law och Sovregnity. Alla som vill ge kurser eller ha workshops sommer att ha mölighet att göra så både för de som bor i communityt och andra som hälsar på.

Ekonomi handlar om att hushålla mer recurser. Om man inte har pengar kvar efter halva månaden så har man använt mer av sina resurser på ett sätt som troligen inte möter ens egna behov.

Vi kommer snart att vara igång och vi kommer att köra en vakenfestival så snart som vi är i ordning. Det kommer att vara ett utmärkt tillfälle at komma och besöka.

Frid
M

Posted on: 2012/8/26 18:25
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#12


See User information
Ja eller så kostar det som växer gratis för mycket pengar.. :D
det låter underbart även fast jag antagligen får svårt att köpa flygbiljett till Portugal på flera månader..

När är festivalen och det då så jag har ett datum att satsa på om jag vill vara där?

MVH

Posted on: 2012/8/26 18:56
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#13


See User information
Den självklara frågan för mig är hur det ser ut med chemtrails över byn, för jag skulle verkligen känna mig som en idiot om jag ignorerar att flygplanen sprayar långa sträck över mitt huvud och alla i byns huvuden?

Säger ni att det inte existerar några nånstans på jorden utan det är kondens-strimmor så tolkar jag denna by mer som en "fälla". Eller tog jag i lite nu?

Eller var det sanningen vi alla behövde höra?

Posted on: 2012/8/26 18:59
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#14


See User information
Till alla som inte närmare hunnit reflektera över detta, det finns ingen ELIT, endast extra ynkliga , fega stackare som för lite smulor sålt sig själva in i absurdum, så var snäll och kalla dom för stunden vid deras rätta namn GLOBALISTPSYKOPATER, för bevisligen så saknar dessa empati för varken djur, människor eller naturen vi alla delar.

Överväg gärna möjligheten att den västerländska modellen med sin demokrati, ekonomi, tillväxt, konkurrens, individualism, feminism och andra ismer handlar bara om en ism och det kära vänner obehagligt nog kallas TOTALIARISM och fundera sen på vad det innebär för alla som sen länge dras med Medvetandenarkolepsi.

Bara en detalj kan tyckas men lite kuriosa är det ju ändå.

Sov gott alla, happy dreams.

Posted on: 2012/8/27 6:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#15


See User information
Vi har inte platsen för vakenbyn ännu fördigställd. Chemtrails kommer troligen att finnas, och jag kan inte säkerställa i vilken utsräckning det blir ett problem eller hur man hittar platser utan chemtrails.

Vi kommer att välkommna alla att hälsa på, men de som inte känner sig bekväma eller tycker att det känns sektistiskt kommer inte att behöva oroa sig för det finns ingen tvång att stanna. Det finns bara plats för ett litet antal kreativa och vänliga människor som bor där. Med tiden hoppas jag att vi kan starta fler vakenbyar, gärna över hela jorden.

Frid
M

Posted on: 2012/8/27 12:27
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenby Portugal Nyheter
#16
Quote:

anvendernamn skrev:
Jag vill faktist inte ens ha klocka i byn och jag tror ni vill ha en by som har både klocka, pengar och kurser pluss en överhuvud som står och betér sig illa genom att ge order till alla..

Jag har problem med sånnt för jag känner mig inte fri om nån kan säga till mig vad jag ska göra och det är exakt därför jag vill flytta till by som är bortkopplad från negativitet helt och hållet..

MVH

Utan att vara delaktig i projektet antar jag de i vaken-byn kommer ha någon form av affärsverksamhet så de kan finansiera det de inte klarar att producera själva. Kan vara exempelvis skrädderi, väveri, kanske odlade grönsaker etc.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#17


See User information
Alla som är med i projektet får driva egen verksamhet. Vi som driver själva vakenbyn kommer inte att driva affärsverksamhet i byns namn, bara se till att det fungerar.

Posted on: 2012/8/27 22:27
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vakenby Portugal Nyheter
#18
Jag säger inte att ett sånt koncept är någonting negativt.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#19


See User information
Man skulle kunna komma överens om ett fåtal personer som producerar ett konstant överskott av grödor som en säkerhet för alla som vill ääta rejält varje dag.. Jag kan ta på mig en del av det arbetet om vi väljer 3 bas-grödor som vi äter mest av och har 3 personer som tilverkar överskott av just dom 3 sorterna..

Det gäller väl att alla känner sig delaktiga och att dom själva väljer sin del att uträtta för allas bästa, så nån borde göra det goda exemplet att bara ta det ansvaret så den största tryggheten är säkrad, överskott av ekologisk mat.

Jag har själv odlat i hydro-system och jag vet att så länge man har el och en vattenpump så kan du ha ett system som man inte ens behöver titta till på flera dagar utan det bara växer av sig själv, och skapar plator och grödor som är otroligt massiva eftersom rötterna får konstant luft och vattenflöde med näring i.

Så det skulel vara en bra grund i byn, säkerhet genom ett ganska massivt hydrosystem som odlar 3 olika grödor och 3 människor vaktar systemet så alla har en trygghet..

Men jag slänger bara idéer ur mig jag kan inte lämna varken folk eller land för jag är pank och vet at en människa eller en by är försvarslöst mot vissa krafter som flygplan och annat står för..

Antingen är jag för vaken för att fly till vaken byn eller så sover hela vakenbyn.. Jag kan bara tänka att bevisen finns över hela intrnet och när vi kommit på ett sätt att nå ut till hela befolkningen med bevisen då är det slut på tramsen som regeringen håller på med och den globala diktaturen dom stöttar genom att avlyssna våra mobiler och inkräkta på folks privatliv på andra sätt för att skydda oss mot terrorister såklart inte åsiktregistrering det är trams att tro, tills folket som får sin världbild från media vaknar till och då är det förändring direkt..

Jag säger brevprojekt , fyll brevet med bevis på bevis på vetesnkap och sen låter vi folket avgöra vad som ska göra av politikerna efter det som dom gjort bakom folkets rygg precis som att alla inte förstår att flygplanen ALDRIG lämnar långa sträck på himmlen efter planet åkt över horisonten utan att flygplanet sprayat nått i luften.. och det har hänt i 10 år nu och folk funderar på hur vi ska göra för att resten av befolkningen ska vakna..

Och vissa har egtt upp och flyr till byar och andas in chemtrails i snabbare takt än människor i städer..

Suck.. visst känns det lite sorgligt att så många svenskar stoppar huvudet i sanden för dom tror man inte kan påverka något så det är liika bra att blunda tills det är för sent att förändra nått..


Posted on: 2012/8/28 16:29
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vakenby Portugal Nyheter
#20


See User information
Kan man inte skapa en think tank vars syfte är att lista ut hur man SKAPAR pengar.det finns ju andra som lyckats ganska väl. : )
Att spara är ju inte så svårt!

Posted on: 2012/8/31 21:40
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
26 user(s) are online (26 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 26

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS