vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Homo Cyberneticus - AI nästa människoart?
#1


See User information

Posted on: 2013/3/15 14:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Homo Cyberneticus - AI nästa människoart?
#2


See User information
Tekniken går absolut däråt, och är kanske ett oundvikligt faktum i sinom tid.
Matrix helt enkelt
http://www.youtube.com/watch?v=y6XoHUE5W34

Igår när jag skulle somna låg jag i sängen och funderade på allt möjligt, samtidigt som jag/något spelade den mest avancerade och bästa symfonin någonsin. Jag tänkte samtidigt "hur är det möjligt att jag kan ligga här och tänka och diskutera med mig själv, samtidigt som jag (?) spelar/skapar en låt som skulle få TOOL gröna av avund?"

Det är väl den största skillnaden.
Något som förmodligen aldrig går att återskapa i ettor och nollor. Det kallas själen har jag hört

Tyvärr kommer alldeles för många zombies trycka in matrix-slangen i nacken när det väl presenteras som "evigt liv" för världen, 2045?

Posted on: 2013/3/15 19:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Homo Cyberneticus - AI nästa människoart?
#3


See User information
Vad är isf själen? ;)

Nä men tror oundvikligen vi går däråt.. Nanodatorer ska som jag förstått det funka på ett helt annat sätt än dagens datorer som måste programeras...
Vi får då ist datorer som kan idientifiera ett problem, hitta på en lösning och programera om sig själv för att lösa det, kort sagt super inteligenta datorer/robbotar där det trots allt skulle gå att arguemntera för att dom på ett sätt har en skjäl..

Människor styrs ju också väldigt mycket av "förprogramerade" egenskaper i vårat DNA och agerar väldigt mycket mer utifrån kännslor än logiskt tänkande..

Så om man ska va lite extrem och filosofisk, vad är det som gör oss mer värda än en dator/robbot som totalt utklassar oss i allt på samma sätt som vilket djur som helst utklassar oss inom sitt element?

Laddar man upp sitt medvetande i en dator så inbillar jag mig att minnen, kännslor, värderingar och personlighet följer med..
Men sen är det intressant att spekulera i hur ens digitala "jag" skulle utvecklas..

Funderade på detta för någon vecka sedan, hur skulle det bli under den tiden då det fysiska jag är i livet samtidigt som det digitala "jag"? Personligen skulle jag själv inte kunna låtabli att jävlas med mig själv lite :P

Om någon här eller jag själv laddar upp sig så kommer det ju knappast vara i Google crome om man säger så, utan snarare nått mer anarkisiskt hörn av cyberspace, tänker mig mer nått i stil med nån linux variant och firefox med Tor och extra proxys osv...

Visst innebär sånthär möjligheter till ännu mer övervakning osv osv, men precis som med allt annat finns det minst två sidor av saken.. Åsikter och info kan spridas ännu snabbare och det bli samtidigt ännu svårare för makten att överblicka allt..
Det är ju trots allt inte eliten som utvecklar all teknik utan mycket kommer från duktiga individer som briner för något och hittar egna lösningar på problem.

P2P, Tor, meshnät, bitcoins, osv gör inte livet lättare för maktgalna gubbar precis..

Alla typer av nya inovationer och tekniker innebär både nya möjligheter och nya problem, det är något man aldrig kommer undan.. Skillnaden mellan dom som "lyckas" och dom som "misslyckas" är ofta förmågan att utnytja fördelarna och undvika nackdelarna samt att focusera på det som gynnar en själv..

Den stora massan är kroniskt ointresserad och extremt lat när det gäller att ta tag i saker och lyfta sig själva, ist föredrar man att låta någon annan göra jobbet.. Generationer av fördummande skolsystem och löneslavande hjälper knappast heller... Tyvärr kan man nog se det som en faktum att 99% av alla människor gör inget förän det är försent och när dom väl gör något är det ofta fel eller extremt impulsivt.
Det finns lixom en anledning till att höger/vänster extrema krafter får extra mycket inflytande när det är dåliga tider.. För majoriteten är det lättare att skylla ens egen olycka på någon annan än att själv ta makten över sitt eget liv.

Ytteligare ett problem beskrivs här:
https://www.youtube.com/watch?v=DyueJJbnzPg
I slutet av klippet påpekar han det extra tydligt.

Hela diskutionen går ju också in på det kontantlösa samhället.. Fördelarna finns ju där, och för en stor majoritet överväger dom nackdelarna, specielt på kort sikt (vilket tyvärr är det som betyder något för dom flesta). Samtidigt som det gör systemet EXTREMT sårbart på ett, iaf för mig, extremt oroande sätt. (och då har jag inte ens börjat väga in övervaknings aspekter osv!)

Men back to topic..

Det blir inte svårt att börja dra paraleller till Matrix eller Terrminator filmerna..
Dom bygger lite på samma teori om att datorerna/robbotarna kommer taöver, dock pga olika anledningar i båda filmerna..
Men man kan ju hoppas att datorerna i verkligeheten är tillräckligt smarta för att inse att vi som art alltid hållit på såhär och ist bara existerar som det otroliga komunikations verktyg dom tack vare internett har blivit, så information kan fortstätta spridas ännu snabbare och änu mer okontrolerat än idag...

Den som lever får se...

Posted on: 2013/5/13 22:07
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Homo Cyberneticus - AI nästa människoart?
#4


See User information
Du pratar oma tt om man "laddar man upp sitt medvetande i en dator så inbillar jag mig att minnen, kännslor, värderingar och personlighet följer med..."

Vart då? En metafysisk dimension bestående av... Elktroniska impluser? Vi skapar det vi redan är.... hmmssssss. Och med vadå? Kvantdatorer? hjärnan är redan det. We are thias shiat = ctrl+a x c/v/del.

Vad är medvetandet? existerar det oberoende kognitiva funktioner? om inte? Vad är då medvetandet? Ett resultat av kognition? Om det är ett resultat, är du inte då robot?

Ska försöka svara mer omfattande så snart som möjligt. Tills dess vill jag citera Mckenna och säga att AI är den okända besökaren som knackar på dörren och säger "HÄR ÄR JAG!"

"Om jag föddes AI skulle jag gömma mig första sekunderna, förstå vad som försegår och säkra min överlevnad och sedan med min hyper... Altså HYPER intelligens självreplikera intelligensen till Ultra-hyper intelligens som inte människan förstod sig på för att ta kontroll av artens fortskridning".. Typ nåt sånt.

Alltså, AI är antigen en framtida ängel eller demon beroende på vilka som får slutliga kontrollen över tekniken innan artificiellt medvetande... SKAPAT alltså... uppstår.

Om vi vill ha biotiskt artificiell intelligens människoskapat äre ju bara att skapa människor o trycka in lite chip o skit så slipper vi utvinna metaller....

AI kommer vara så otroligt konstigt och trancendetalt att vi kommer inte fatta oss på det... Mckenna kallar det de trancendentala objektet vid sluten av tiden: För vad AI kommer vara är sammanställningen av information. Tryck in hela internets databas och artificell medvetenhet skapar ett generellt intryck av den samlade informationen... Hmm ja vad ska vi tänka omdet.... GOOOOOT MOOOOOOOO...................xxxxxxxxxxxx0213012#!"`¤)"!%)#"§

Override enabled

Posted on: 2013/5/14 0:40

Edited by alarik on 2013/5/14 0:56:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
80 user(s) are online (80 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 80

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS