vaken

Vakencorner

Botten   Föregående ämne   Nästa Ämne  Registrera dig för att posta

Vad händer på Facebook?

Registrerade sig:
2009-11-05 15:16
Från född under en resa
Man har talat mycket om trollfabriker och Ryssland. Men Facebook har ju också varit misstänkliggjort redan från starten för ungefär samma saker.

Nämligen att man kunnat fabricera upplagor eller vad man nu skall kalla det på konstgjord väg genom att skapa vägar för information att nå en publik som förmodligen är positivt inställd till den typen av info.

Själv blev jag misstänksam mot en massa väldigt tydliga antisemitiska grejer som dök upp när jag ett tag för kanske fem år sedan funderade på hur det mentala klimatet var i Florida, dit jag ett tag funderade på att besöka och kanske köpa ett hus i.

Denna trollfabrik låg nämligen i solskensstaten, som jag för övrigt har en positiv grundinställning till men aldrig besökt.

Man får ju ideliga förfrågningar om man accepterar än den ena, än den andra den andra registreringen av sina sökvanor.

Men nu senast visar det sig att diverse "säkerhetsföretag" på de brittiska öarna använt sig av just dom metoder som Trumps motståndare beskyllt ryssarna för att ha använt för att påverka utgången av det amerikanska presidentvalet.

Må vara att konkurrensen är fri, men Facebook har i dagarna tvingats avbryta samarbetet med dessa företag, ett heter Lancashire Security nånting.

Tänk om självaste brexit framkallats av troll... i så fall finns det företeelser på betydligt närmare håll i Sverige just nu som matas med färdigmat på en massa håll innehållande väldigt riktad propaganda kanske avsedd att få Sverige ur EU?

Vem ligger i så fall bakom? Tjaa... EU är inte populärt i ganska vida kretsar, från Turkiet via Ryssland och USA finns det fnysbenägna åsiktsyttrare!

Omvänt kan man fråga sig vilka som gillar EU. Här är ljudnivån betydligt lägre...

Skall det avbrutna samarbetet med dom brittiska "säkerhetsföretagen" betyda att Facebook börjat dra öronen åt sig?

Postat den: 2018-03-20 20:11

Re: Vad händer på Facebook?

Registrerade sig:
Från född under en resa
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/mar ... en-angaende-dataskandalen

Skandalen rullar på men vad som kommer fram präglas förstås av en viss eftersläpning, det ser ut som om det eskalerat på sistone vilket vi nog märkt lite till mans...

Jag hoppas att ni som läser Vaken ser att vi var före SVT med nyheten...

Ähum!

Postat den: 2018-03-21 22:27

Re: Vad händer på Facebook?

Registrerade sig:
Från född under en resa
Kanske man skall ihågkomma att man ju har klickat på knappar om att man godkänner att Facebook använder upplysningar dom har samlat om en när man accepterat villkoren för att kunna logga in...

Så ingen kan komma och spela förvånad, egentligen, och att exempelvis skria om åtal tycker jag är meningslöst.

Har man gett sig in i leken får man leken tåla...

Postat den: 2018-03-26 09:13

Registrera dig för att posta

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper