vaken

Vakencorner

Botten   Föregående ämne   Nästa Ämne  Registrera dig för att posta

Hur "sann" är Ett Folk Ett Parti?

Registrerade sig:
2009-11-05 15:16
Från född under en resa
Om ni inte har sett filmen, så gör er själva tjänsten att se den:

https://www.youtube.com/watch?v=W56ZKUVECWs

Ja, så var det min kommentar: DEN ÄR FULLSTÄNDIGT SANNINGSENLIG!

Det man skadeglatt kan konstatera är att vi svenskar (förmodligen i likhet med många andra folkslag) har en eminent förmåga till kollektiv förträngning...

Filmen omhandlar ju allmänt kända företeelser som har det gemensamt att debatten gått vidare och dom har helt enkelt blivit inaktuella. Men ränderna går inte ur och lite uppfriskning av historien upplevs därför ibland som provokation och lögn.

För att fylla på lite med egna upplevelser kommer här några små exempel, men först måste jag förklara ett par saker:

Jag är född efter kriget, 1946, och har delvis växt upp i Danmark (som har sina egna lik i garderoben, hehe) och jag har inga nazister i släkten som jag behöver skydda.

Däremot har jag varit ett barn av min tid och fötts in i det som gällde allteftersom.

1. Allt tyder på en våldsam nazistisk påverkan i de trakter jag växte upp i efter flytten till Sverige, i Mölndal. Åren före min ankomst tycks alla ha varit med i Hitlerjugend eller nåt liknande förmodligen scouterna. Vi hade alla kortbyxor och små dolkar med hakkors ristat på handtaget och sprang omkring och skrek "Heil" hela tiden. Eftersom området runt Örngatan som det till råga på allt hette var en enda stor byggarbetsplats fanns det massor av plåtburkar med eller utan färgrester och dom gick vi och trummade på medan vi sparkade med benen och heilade. När vi lekte använde vi sköldar av masonit med örnhuvuden i silhuett påmålat och slog varandra i skallen med träsvärd och julgranspåkar. Skitkul, faktiskt! Vi skar varandra i tummarna och kröp in mellan bautastenar och blandade blod och annat "germanskt". OBS att Mölndal var en mycket "röd" stad vid den här tiden och att kommunisterna hade ett starkt fäste här fast i en annan del av kommunen. Vid valet 1949 var det Sveriges rödaste stad (49%) och resten var sossar, så detta var ingen isolerad nazilucka.

2. En kvinna i ett intilliggande hus hade en son med Downs syndrom och honom hade vi ett mycket gott öga till. I skolan fanns en skolsköterska och dit gick vi när vi skulle få sprutor eller mäta skallarna för rashygienens skull och där fanns en affisch som visade en handikappad och stod hur mycket han kostade samhället per år på de friskas bekostnad förutom den vanliga planschen med bilder på intramuskulära injektioner som hängde på alla läkarmottagningar. En gång hade pojken fått en alldeles ny cykel och ville leka med den utanför men se då organiserade vi en ren terrorgrupp och överföll honom för att ta ifrån honom den oförtjänta cykeln så hans mamma var tvungen att koka vatten och slänga ut från fönstret för att skydda honom för oss från grannfastigheten.

3. Jag är en mycket modern människa för redan i småskolan gick jag i en klass med många flyktingar, mest finnar, letter och ester men också tyska barn och någon enstaka jude. Men när lärarinnan en gång skulle ha en informationstimme berättade hon för oss barn att det hänt en massa hemska saker med judarna i Tyskland och att det var tyskarna som varit onda mot dom. När föräldrarna till de tyska barnen fick höra om detta fick hon genast sparken och vi fick en ny lärare.

4. Det klottrades hakkors på allting som gick att klottra på och varenda gatuskylt med Parkering förbjuden fick b:et bortskrapat, långt in på sextiotalet var detta en regel nästan utan undantag.

5. Hela gänget på gatan gick mangrant med i Hemvärnet när vi fyllde femton för att få träna med vapen och vi var helt fanatiska. Lyckligtvis hade vi vuxna med oss annars hade det kunnat sluta verkligt illa men jag tycker fortfarande att jag lärde en del om hur man handskas med vissa saker och värdet av att ha en ledning och att det faktiskt finns en sorts kultur i det militära och att insikten i sådant som växelvis framryckning och att gillra fällor faktiskt går att överföra till andra sammanhang.

Men, jag betonar: JAG FÖDDES FAKTISKT OMBORD PÅ DET HÄR TÅGET OCH UPPFANN INTE SITUATIONEN OCH VALEN SJÄLV. Jag är varken lokförare eller konduktör eller har köpt biljetten av fritt val.

Min enda valfrihet har fram tills nu varit att bestämma om jag skall stiga av tåget - och i så fall när...

Men "deja-vu-känslan" i filmen var mycket mäktig. Och du som retar dig på mig, var lite självkritisk.

Postat den: 2018-08-03 13:58

Registrera dig för att posta

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper