vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: bygg ett hus

See User information
Quote:

kalkonmannen skrev:
Gaston!

Du länkade till Bengt Warnes konstruktioner på Naturhuset Sikhall, (undrar om det är släkt med Wikhall), och Naturhuset Ingarö. De ser ju fina ut och jag gillar verkligen iden med att bo nära sina egna odlingar inuti ett växthus.

Det är möjligt att hela städer kommer att byggas in framöver om ozonlagret blir tunnare.

En fråga bara... har ingen av er hört talas om Gudrun?

Tänker lite på att det ev. kommer att bli tuffare stormar framöver och växthus av glas har väl inte direkt varit någon större succe vid tidigare stormar. Det skulle inte vara så kul att hamna i det glasregnet varken för växter eller människor.

Nu gick det inte att tyda om det verkligen var glas Bengt använt i sin konstruktion men annars skulle jag föreslått Makrolon eller något annat segare transparent material.

När jag språkade Bengt (i slutet av 70) så var inte hysterin om klimatköret som det är i dag, där emot så diskuterade vi alla fördelar med kompostering, separationstoan osv. samt att man med ett platt tak på innerhuset skulle få en enastående breakfast aeria...kort sagt var debatten annorlunda för 30 år sedan..men jag vidhåller att huset är en pärla...det värsta är väl att man måsta skala ner ljudanläggningen...hehehe

Posted on: 2007/11/24 0:47
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Timmer is the shit!

Gaston: Undebar historia och kunskap. Kan vi få höra en inspelning på en knastrig upptagning av ett samtal mellan dig och "bengt" på 70-talet? Oj va najs de vore.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

gaston skrev:
Quote:

kalkonmannen skrev:
Gaston!

Du länkade till Bengt Warnes konstruktioner på Naturhuset Sikhall, (undrar om det är släkt med Wikhall), och Naturhuset Ingarö. De ser ju fina ut och jag gillar verkligen iden med att bo nära sina egna odlingar inuti ett växthus.

Det är möjligt att hela städer kommer att byggas in framöver om ozonlagret blir tunnare.

En fråga bara... har ingen av er hört talas om Gudrun?

Tänker lite på att det ev. kommer att bli tuffare stormar framöver och växthus av glas har väl inte direkt varit någon större succe vid tidigare stormar. Det skulle inte vara så kul att hamna i det glasregnet varken för växter eller människor.

Nu gick det inte att tyda om det verkligen var glas Bengt använt i sin konstruktion men annars skulle jag föreslått Makrolon eller något annat segare transparent material.

När jag språkade Bengt (i slutet av 70) så var inte hysterin om klimatköret som det är i dag, där emot så diskuterade vi alla fördelar med kompostering, separationstoan osv. samt att man med ett platt tak på innerhuset skulle få en enastående breakfast aeria...kort sagt var debatten annorlunda för 30 år sedan..men jag vidhåller att huset är en pärla...det värsta är väl att man måsta skala ner ljudanläggningen...hehehe

Jovisst, det var så. Jag har varit med där kring dessa arkitekter, superisolerade hus... med Wolgast osv. Här är ett jag var med i:

http://tyreso.snf.se/artiklar/ekoby1.html

Dessa hus gillar jag. Jag har varit med och lerputsat väggarna i det huset, se bild fyra.

http://www.epochtimes.se/articles/2007/08/18/12966.html

GP gjorde reportage om det. Har ingen länk men två bilder på reportaget:

http://www.esnips.com/doc/9d7a3293-36 ... -adc2082caec0/GP-artikel1

http://www.esnips.com/doc/ba6e8a8f-c3 ... -a267f2d4b032/GP-artikel2

Posted on: 2007/11/24 1:43
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Quote:

void skrev:
Timmer is the shit!

Gaston: Undebar historia och kunskap. Kan vi få höra en inspelning på en knastrig upptagning av ett samtal mellan dig och "bengt" på 70-talet? Oj va najs de vore.
Det är inte konstig ...jag blev bekant med en masssa "konstigt" folk Jens tellefsen Torkel Morgell Arne Groth Nils Olof Jakobsson Olof Alexandersson å andra när vi sökte Viktor Schaubergers material...några i gänget var faktiskt ner till Kepler Pytagorasskolan i Österrike för att få tag i källmaterial....därför så sitter vi nu på hip info....Tyvärr så har trådbandinspelningarna förkommit....skämt åsido......men Stockholmsföreningen för ekologisk teknik lever väl än...? eller...? jag var ordför. och initiativtagare till Gävleföreningen på den tiden....pratar sent 80-tal.....å inte nog med det ...hahahahah så satt Anders Linder å jag under ett föredrag och räknade lite på pyramidernas vinklar å kom fram till att det var inte 0.8 utan 0758 och det skulle bevisa att Egyptierna kände till riktnumret till Åkerberga.....men kul har vi haft....hehehe

Posted on: 2007/11/24 1:49
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Vad är Makrolon för en plast?

Bayer har tydligen patentet.

http://www.makrolon.com/BMS/DB-RSC/Ma ... sf/id/Water_Containers_EN

Vad släpper den plasten ut? Hur skiljer det sig från glas vad gäller genomsläpp av UV. Tråkigt när en glasbur stänger ute UV.

Posted on: 2007/11/24 18:16

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Här är en bok om glas att tahem i pdf:

http://www.gbf.se/page.php?id=287

Makrolon kan kosta 500-1000 per kvadratmeter, vad det verkar.

Tala om att utnyttja sitt patent.

Här finns prislistor.

http://www.plastmekano.se/

Posted on: 2007/11/24 20:43

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper