vaken

Vakencorner

Botten   Föregående ämne   Nästa Ämne  Registrera dig för att posta

#7 Re: Jägarexamen
Killawife Postat den: 2008-07-07 01:22
Hur funkar det om man är vapen samlare då? Hur får samlare sin licens? De verkar ju också få ha mycket fler vapen och av mer intressant karaktär (pistoler och semi-miltära vapen).

Är ju inte intresserad av jakt och det känns lite onödigt att betala en massa pengar för en utbildning som man inte kommer ha någon nytta av.

Vad är det för straff om man åker dit och har vapen utan licens? Spelar det roll vad det är för vapen eller är det samma straff för en hagelbössa som en Mini-uzi?

Coola western-pistoler där Gaston, men lite omoderna kanske, och dyra.
Men tanken har faktiskt slagit mig om man inte kunde köpa en replika och borra upp. Vet att dom sålde på Hobbex tidigare men troligtvis är kvaliteten i dom för kass för att de ska klara av att skjuta med.

#6 Re: Jägarexamen
gaston Postat den: 2008-07-06 21:19
Här behövs ingen licens.....

GUNSMOKE´S SVARTKRUTS KLUBB!

Här handlar ämnet om svartkrutsvapen och för fantaster gällande svartkrutsskjutning.
Vi diskuterar tips, råd och trix kring svartkrutsvapen.

Vårt säte ligger i Nordvästra skåne och vi kommer att ha skyttemöten för att träffa likar och att blanda krut.

Vad säger lagen? Svartkrutsvapen som är tillverkade tidigare än 1890 är licensbefriat och att dom heller ej skjuts med patroner, dock vapnen måste vara i orginalskick.

http://se.msnusers.com/svartkrutsklubben

#5 Re: Jägarexamen
Postat den: 2008-07-06 20:48
Intressant.. är jägar examen den enda vägen att gå om man vill ha egna vapen hemma?

Vad kostar en bössa och vapenskåp?

Bara nyfiken =)

#4 Re: Jägarexamen
BiReal Postat den: 2008-07-06 16:09
jag blev färdig för två veckor sen, jag gick en lång kurs på jägarförbundet som varade i nio månader vid studiefrämjandet.. Teori kostade 2900 kr, till det får man då 7 böcker som vi studerade i en studiecirkel. Väldigt fin kunskap o info i böckerna ifall man är lite intresserad av vilt och natur, dock lite onödigt krångliga att läsa på inför provet, jävligt mycket läsning helt enkelt.

Det finns även intensivkursar att gå i två veckor eller något, har du inte så mycket intresse av vilt, natur och att verkligen bli en jägare, så är de nog riktigt bra. Min examen har kostat mig nånstans runt 8 tusen och det är nog vart du hamnar vid eventuell intensivkurs också, så slutändan är det frågan om hur intresserad du är. vill du bara ha vapen så är ju intensivkurs att rekomendera.

När teori prov avlagt är du godkänd för mallskjutning , hagelskjutning mot duva och löpande hare därefter Högviltsprovet på löpande älg.
När du fått dina stämplar i jägarkortet och är färdig jägare får du går in i vapenhandlaren och köpa ett vapen för jaktändamål, det vill säga inga hel automat med hopfällbara kolvar eller av militär typ.
Men en kaliber 9.3 36 utgångshål lever nog upp till dina förväntningar när ditt "odjur" är fällt det är ett jävla tryck i den kalibern.., samt finns det snygga moderna vapen, behöver inte vara de traditionella trä kolvarna.
När det kommer till hagelbösser finns utöver traditionella sida vid sida eller bock, även svarta Automat + pump hagel samma modell som SWAT brukar använda.. vilket jag då inte skulle klassa som jaktvapen, mer gerrilla.

Sen söker du licens på vapnet hos polisen, när de har tittat på kvitton att du äger godkända vapenskåp(antingen fristående eller bultade i väggen beroende på vikt) och gjort en bakgrunds koll på att du är lämplig att inneha vapen, kan du åka och hämta din bössa och skjuta odjur. (på din eller arrenderad mark då =) ) .

Du får väll ha 4-6 vapen kom inte ihåg faktiskt (hehe) därefter måste du påvisa att du är i behov av fler vapen , ingen större grej de godkänner de flesta om du har lite skrift talang.

Slutligen så kan ju nämnas att det är en dyr hobby, examen är dyr, vapenskåp + vapen + kikarsikte gadgets och kläder för din jakt kostar.

Här är min kula 9.3 som jag väntar licens på.
En blazer professional.
Open in new window

#3 Re: Jägarexamen
gaston Postat den: 2008-07-05 20:46
Annars kan ju det här vara något.....

458 Winchester magnum.....

http://www.youtube.com/watch?v=2iqYznDU1gY AJ....

#2 Re: Jägarexamen
gaston Postat den: 2008-07-05 19:55
www.jagareforbundet.se/jagarexamen/default.asp

www.sfr.se/jakt_jagarexamen.htm

www.vidderna.se/jegarexamen.asp
Pris exkl. moms 9.800:-

Men håll dig till en 308, då kan du använda kronans amo...

#1 Jägarexamen
Killawife Postat den: 2008-07-05 19:40
Tänkte höra om det är någon här som vet hur det går till att ta jägarexamen. Hur utbildningen går till, vad det kostar, hur skytteproven går till osv. Behöver man tidgare erfarenhet eller nåt?
Och vad exakt innbeär licensen man får? Hur många vapen får man ha och av vilken typ? Får man ha typ en M24 eller en halvautomatisk AKS eller gäller den bara för typiska jägarvapen som hagelbrakare och studsare?

Tänker inte skjuta på några djur utan mest odjur isåfall.

Registrera dig för att posta

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper