vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Anonym
Köpa mark
#1
Någon som har koll på markköp?

Vart letar man efter mark på nätet?

Vad betalar man för en skogstomt/jordbrukstomt?

Har lite sparpengar som jag vill investera i framtiden och ett alternativt leverne (väldigt enkelt) gärna så snart som möjligt..

Blir ju lättare om man är några stycket som köper mark tillsammans..

Har inte en aning om priserna, men det kan ju inte vara samma fantasipriser som på hus?

Hursomhelst så kommer garanterat priserna att rasa snart, så är man lite kylig så kommer det nog gå att hitta något...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köpa mark
#2


See User information
För det första, glöm att mark kommer att bli billigare. Nu pratar vi om brukbar mark, inte PCBförgiftade f d industriområden. I det korta perspektivet kommer det att vara kalasbilligt att låna pengar vilket kommer att locka nya köpare o möjliggöra för industribönder att expandera. I det långa loppet kommer priset näppeligen heller att sjunka för mark ger oss det vi behöver: mat, virke, ved, bete till djuren.
När detta sjunker in kan du börja göra vettiga kalkyler. Mark är dyrt. I Västra Götaland o Skåne är den dyrast, där betingar marken 20 000- 50 000kr/ha o hektar säljs inte styckvis. I Norrland är den billigare men ger också lägre avkastning. Skog är något billigare men säljs ofta större bitar. Priserna varierar också mer beroende på ålder o dylikt.
Kolla hemnet.se, lrf.konsult.se o klicka dig vidare till mäklarna där. Hör av dig till mäklare i områden du vill bo i o besök områdena. Ibland säljs egedommar "på skylt" vid vägkanten. Mitt vakentips är att du pm:ar wikhall, han är väl godsägare?

Posted on: 2008/12/16 22:37
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köpa mark
#3


See User information
Vad gäller jordbruksfastighet så har du ett stort problem. Det fina med det är att du inte behöver betala fastighetsskatt men staten har också förköps rätt på marken om du måste/vill sälja. Du får ca 5% av marknads värdet när komunen köper det av dig.

Posted on: 2008/12/17 5:51
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köpa mark
#4


See User information
Quote:

Filipino-Monkey skrev:
Det fina med det är att du inte behöver betala fastighetsskatt men staten har också förköps rätt på marken om du måste/vill sälja. Du får ca 5% av marknads värdet när komunen köper det av dig.

Expropiationslagen säger:
"1 § För en fastighet, som exproprieras i sin helhet, skall, i den mån inte annat följer av vad som sägs nedan, löseskilling betalas med ett belopp som motsvarar fastighetens marknadsvärde. Exproprieras en del av en fastighet, skall intrångsersättning betalas med ett belopp som motsvarar den minskning av fastighetens marknadsvärde, som uppkommer genom expropriationen. Uppkommer i övrigt skada för ägaren genom expropriationen, skall även sådan skada ersättas"

Dessutom pågår en utredning om man ska höja beloppen över marknadsvärdet. Vidare kan man anta att expropiationsnivån idag är relativt lindrig. Bosätter man sig i ett område med välutbyggt mobil-o vägnät torde risken vara obefintlig att man drabbas.
Helt bortsett från det kan jag tycka att vad friherre von Ärvdapegar kan tänka sig betala för en åkerlapp inte ska sätta ribban för vad skattefinansierade vägbyggen ska få kosta men det är en annan tråd...
Man bör oxå nämna att även om en jorbruksfastighet förvisso är skattebefria så är bostadshuset inte det. En flådig villa på ett halvt hektar mark blir alltså mycket dyrare ur skattehänsyn än ett ruckel på 100 hektar mark. Något att tänka på när man köper.

Posted on: 2008/12/17 10:14
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köpa mark
#5


See User information
Morsans granne gjorde om sin mark till jordbruksfastighet för o slippa skatten, sen var han tvungen att sälja den typ 5 år efter för han behövde pengar. Han blev inte tvingad att sälja men eftersom det var en jordbruksfastighet så hade åkersberga kommun förköpsrätt och köpte det för en skit summa.

Posted on: 2008/12/17 15:50
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Köpa mark
#6


Edited by Jumalauta on 2008/12/26 1:56:40
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köpa mark
#7


See User information
En idé som jag tagit på jävligt stort allvar är att bygga själv. De flesta skulle avråda en men jag har funnit mellanvägen som jag tror kan funka.
De flesta fastigheter på marknaden är antingen för stora(dyra) eller för små(överkomliga) för mig, det är gårdar med hundratals m2 bi-ytor och tiotals hektar åker eller torp med några tusen kvadrat tomt. En gång om året kommer den där fina, lilla jordbruks/skogsgården o den ligger alltid femtio mil år fel håll.
Så jag tänkte köpa skog. Sveaskog har ett program för utförsäljning av skog sedan 2002 och jag räknar med att kunna köpa av pappa Staten eller någon annan. Sedan bygger jag ett timmrat hus av med mina egna häder o min egen skog. Låter det orimligt? Googla det får du se...

Posted on: 2008/12/26 2:07
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Köpa mark
#8
Quote:

Despertando skrev:
En idé som jag tagit på jävligt stort allvar är att bygga själv. De flesta skulle avråda en men jag har funnit mellanvägen som jag tror kan funka.
De flesta fastigheter på marknaden är antingen för stora(dyra) eller för små(överkomliga) för mig, det är gårdar med hundratals m2 bi-ytor och tiotals hektar åker eller torp med några tusen kvadrat tomt. En gång om året kommer den där fina, lilla jordbruks/skogsgården o den ligger alltid femtio mil år fel håll.
Så jag tänkte köpa skog. Sveaskog har ett program för utförsäljning av skog sedan 2002 och jag räknar med att kunna köpa av pappa Staten eller någon annan. Sedan bygger jag ett timmrat hus av med mina egna häder o min egen skog. Låter det orimligt? Googla det får du se...



Jag tycker absolut att du ska bygga själv, om du har kunskaper och är medveten om vad som krävs... planera, fälla, klyva, torka och bygga tar ganska mycket tid...

50 mil åt fel håll från vad? Jorden är rund...

Skojar bara lite...

Här var en liten rolig grej:
http://www.blocket.se/vi/18436581.htm?ca=23_8_s
"Nedplockad och uppmärkt"
Frakten kan nog hamna på 10-20 tusen... Du slipper iaf att fälla, klyva och torka trät innan du bygger...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köpa mark
#9


See User information
Quote:

Jumalauta skrev:
Jag tycker absolut att du ska bygga själv, om du har kunskaper och är medveten om vad som krävs... planera, fälla, klyva, torka och bygga tar ganska mycket tid...

50 mil åt fel håll från vad? Jorden är rund...

Det är ju inte så att man inte kan lära sig medans man sparar till handpenningen...
www.svenskaturistforeningen.se ... h-kurser/Aktivitetsmall3/
http://histvarld.historiska.se/histva ... m/topic.asp?TOPIC_ID=5564
http://www.medborgarskolan.se/templat ... 4&cid=20650_Gustav09&so=3

Femtio mil ifrån där min son bor är fel, för mig iaf.

Posted on: 2008/12/26 11:35
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
32 user(s) are online (32 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 32

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS