vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Alt vi ser och tror på är en llusion ?

See User information
Ingenting stämmer, hur djupt man än går in i vissa enskilda saker teorier, övertygelser är det som att titta närmare på en fraktal, det finns fan inget slut.
Börjar stakt fundera på om inte alla ni som faktiskt har ett öppet sinne och inte bara är hjärndöda får blir grundlurade från första början.
Vi vet ärligt talat inte vem vi har att göra med här!

Posted on: 2009/12/13 22:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Alt vi ser och tror på är en llusion ?
"Give me your world and I'll make you very rich"

Gå ut på din balkong, eller titta ut genom fönstret och titta på första mannen eller kvinnan som går förbi. Försök att förstå att hans eller hennes universum är lika stort som ditt. Kanske större...
Är inte universum outgrundligt?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
"Vi vet ärligt talat inte vem vi har att göra med här!"- JFK 22:18 13/12-09

Humanisterna!
Det började med Darwin...
Darwin(ismen) började med extremt rika och mäktiga occultister som insåg värdet att få människan att se sig själv som ett djur, kontrollvärdet...
Kontrollvärdet och svagheten i och med materialism...

Lösning?

- Se inom sig själv, lär känna sig själv, lär känna vapnen som används mot oss(själsliga vapen, fysiska vapen lär göra sig kända oavsett), inse att vi är suveräna, inse att fängelse på jorden är ganska likt frihet på jorden så länge själen är fri, inse att det inte finns någon död, älska allt och hata inget.

Vi är skapade av gud, right ? FUCK DARWIN!

Ok, so I'm rambling a bit in a drunken stupor... But hey I love all you guys and girls so much!!

KISSES!/Rocketbanana

Posted on: 2009/12/14 0:49
"Mig skrämmer ni inte alls, ni eländets herremän...
Beröva oss hoppets stjärna, den skall nog bli vår igen"
-Cornelis Vreeswijk

See User information
Jag har svårt att beskriva mitt sinne vaket och drar mig från det men jag är väldigt inne på ditt spår Rocketbanana.

Idag gick jag vid tunnelbanestationen vid Gardermoenflygplats efter jobbet. Helt plötsligt ligger en tjej och skakar på betonggolvet. Tar av mig hörlurarna och kollar på folk, 30 personer och ingen av dem rörde sig ur fläcken utan stod bara glodde varav en gubbe lite tveksamt vinkade och frågade om hon mådde bra...

Finns ingen aktion, mest rädsla bland folk. För mig räckte det med att ropa hallå en gång till henne och sen bad jag den andra stackars gubben att ta sin mobiltelefon och ringa sjukvård medans jag själv sprang in på flygplatsen och hämtade första hjälpen-läkare.

Trodde inte mina sinnen av hur hjärndöda människor är.

Posted on: 2009/12/14 2:38

See User information
Dom flesta är rädda, och vågar inte ta beslut utan att det ligger ett papper famför dom på bordet, skrivet ifrån högre instans. Många är också så rädda för att göra bort sig så att det svider.

Perfektionskraven är så höga också så istället för att försöka att göra sitt bästa, så händer ingenting alls.

Ofta handlar det om att man inte har en aning om hur man skall göra, för lite info, för mycket nöje. (kunskap=frihet).

Det räcker oftast med att vara mänsklig, men det är väldigt få som är... Så fort man tänker, hur skulle jag vilja att andra gjorde om det var jag reder många situationer. Men man tar det inte till sig, istället väntar man på att andra rycker in, så att man själv slipper.

Dom som agerar i samhället gör det för att någon har sagt till dom att göra det, och hur, tanken startar alrdig, och då kan inget hända, förutom om man blir tillsagd...

Posted on: 2009/12/14 3:17
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Frihet har inte med infon/kunskap att göra...

Frihet och välmående i allmänhet har med att tänka självständigt, vara barmhärtig och sann.
Behöver ingen "info" mer än vad jag ser genom mina egna ögon och känner inom mig för att se om en människa mår bra eller dåligt och vill ha hjälp eller inte.
Men du kanske inte mena info som papper/ord iwarrior?

Till trådens första skribent vill jag mest bara säga att det där beror på att vår inre representation av världen, vår inre karta alltid laggar efter verkligheten själv.
All äkta meditation handlar om att kunna nå det tillstånd där man suddat ut alla förutfattade meningar om allt, alla teorier är borta och man bara ser världen precis som den är, det är en svår konst att vara så enkel.

Posted on: 2009/12/14 5:06
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
För att tänka behöver man något att relatera till, annars blir det svårt. Info=upplevelser...

Man kan inte läsa om livet, endast leva det, lära sig av det. Info skall inte misstolkas att endast komma ifrån och på papper. I vilket fall som helst så är det förvisso en del av livet, så det är info det också, men ett papper visar inga känslor.

Visdom vs kunskap....
Leva i det = läsa om det...

Posted on: 2009/12/14 5:29
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Quote:

För att tänka behöver man något att relatera till, annars blir det svårt. Info=upplevelser...

Det är svårt för att det är så enkelt ^^
Att bara ta in världen som den verkligen är i sin fullhet gör väldigt få p.g.a. att vanligt folk alltid relaterar till vad de lärt sig av andra om världen, således vad som "existerar" och "icke-existerar/fantasi".
Barn har inte det där, det är därför de är oskyldiga, fria och sanna.

Quote:

Man kan inte läsa om livet, endast leva det, lära sig av det. Info skall inte misstolkas att endast komma ifrån och på papper. I vilket fall som helst så är det förvisso en del av livet, så det är info det också, men ett papper visar inga känslor.

Info som folk tar in, från böcker, papper och prat, påverkar deras upplevelse av livet.
Livets upplevelse kan tyvärr anpassas efter vad du hört att du ska uppleva, det är illusionerna alla bygger i sina egna sinnen som i absolut mening inte är sanna.
Därför är kunskap väldigt, väldigt långt ifrån vad frihet är.
Scientia Potentia Est (Kunskap är makt) som Sir Francis Bacon skrev, makten över upplevelsen, över livet, över människan som tror på kunskapen. De som tror blint på kunskapen har ingen makt och ingen frihet, men de som uppfinner/upptäcker den är nästan som demigudar i vår tid.

Visdom vs kunskap? Är de verkligen fiender, det "visste" jag inte.
Men som jag sa kan en person läsa en bok och senare få en livsvisdom som bekräftar bokens budskap eller vice versa leva ett liv i "okunnighet" och sen skriva en bok om det, ingen motsättning.

Posted on: 2009/12/14 14:32
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Hmm, gå gärna inte på orden bara, se vad jag skriver i helhet istället... Jag tänker lite så här, alla djur på denna planet klarar sig själva, dom kan bygga bo, föda, skaffa mat etc. En människa borde kunna göra det samma, minst sagt. Man bör kunna skaffa mat själv, eller odla, man bör kunna navigera, plostra om sig själv, veta vilken föda man mår bra av, bygga sitt eget hem mm.

Vi är en högintelligent varelse, men klarar oss inte själva, endast i grupper, stora, med fabriker i ryggen.

Ett barn är oskyldigt, men måste lära sig allt det där, "kunskapen om livet", för att kunna leva!

Nog behövs det kunskap alltid, innan 2003 visste knappt någon att vi alla är grundlurade, och för att komma ur och komma på detta, "hypnosen", så behöver man veta att man är hypnotiserad, samt hur man tar sig ur det, och det gör man genom att man lär sig, genom att ta in fakta, läsa, snacka mm.

Det blir ganska långdragigt att många sitter och tjafsar om man är fri eller inte, genom kunskap eller inte etc. Skall man kunna ställa sig stark i det kaos som råder ute i samhället så behöver man veta lite mer, än att bara vara oskyldig, då kan man lätt göra misstag, förlora pengar, bli lurad, svälta ihjäl etc.

För att vara fri så behöver man kunna stå på sina egna ben och klara sig själv med dom verktyg som redan finns där, dom naturliga, som vi inte behöver skapa. Kan man inte det är man inte särskillt fri, då är man ännu samhällets barn. Som Robert Menard uttrycker sig, "A child of the province"

Det är dock inte så lätt att bara springa ut i skogen och bygga ett hus, det finns gott om problem på vägen. Först så måste man ha tag på mark där man får lov att bo, sen skall man bygga hus som staten tillåter etc, vet man inte om hur man gör detta så är man väl heller inte fri. Man vill nåt, men kan inte manifestera det utan kunskapen om hur det skall gå till.

Oron släpper i kroppen ju mer man tar reda på hur man klarar sig själv. man behöver inte vara professor i nåt för att räkna ut att mycket utav rädslan i dag grundar sig i oron för framtiden, hur skall det gå, kommer ekonomin att rasa, kan jag fortfarande åka buss om 5 år, finns det fisk i havet om 10 år etc.

Vet man hur man fixar sin egen mat, bygger sitt eget hem mm, så behöver man inte vara så orolig, det ordnar sig ändå, för kunskapen gör en fri!

Sir Francis Bacon känner inte jag, och jag har ingen aning om varför han säger så. Man behöver nog ha reda på vad och vilken kunskap han menar innan man säger nåt... Det där uttalandet säger i alla fall inte mig nåt.

Jag läser inte så mycket böcker, det är andras uppfattning om deras liv, det är deras view point, jag skaffar min egen!

Visdom vs Kunskap, jag menar att väga dom, jämföra dom... Vad är skillnaden!

Avslutningsvis, jag ser fler o fler som läser och läser, funderar o tänker, sen klickar dt till, och så blir det Love peace and understanding! Dit skulle dom inte komma om dom inte läsate, mediterade, tänkte och tog in mer kunskap!

Kunskap är frihet!

Stavade säkert fel 12ggr+, det bjuder jag på!

Må väl!

Posted on: 2009/12/14 15:30

See User information
Det beror inte på hur man har det, det beror på hur man tar det!

Vi skapar vår egen værklighet. Vi kan rymma hur långt som helst inn i illusjonernas værd, bli tokiga eller berusade, meditera, drømma. Eller vi kan rikta oss utåt, balansera och få med oss så mycket som vi kan, med alla våra sansningar. Vi bør gjøra båda delar før att klara det, alltså både rikta vår bevissthet innåt och utåt.

Och i den yttre værden hænder det vi har visjonerat mot! Ibland med långa krokvægar, men alltid, til slut. Så det gjæller værkligen att ha dom rætta visjonerna.

Och det ær kanskje det svåraste, att se dom riktiga visjonerna. Så då måste man be, leta och ællska engasjerat. Desto bættre man klarar på det, desto bættre gjør man det mot seg sjælv och våra barn. Som jo ær det viktigaste.

Att forsørga sig sjælv som trådstartaren skisserar, ær inte så långt tilbaka i tid. Mina samiska vænner kan det om dom vil. Men det har ochså något med eremit-tilvaron att gjøra. Vi ær sosiala djur, men vi ær inte bara det. Några er utpreget ensamma vargar... Andra ær hypersosiala. Och det ær på den sosiala nivån vi kan stødja denna prosessen i forum som dette, som ju just ær en møylighet før alla som vill att tala samman. Utveklas.

På ett sætt kan man sæja at vi egentligen ær slavar i det modærna samhællet. Vi har inngått en oskreven samfunnskontrakt, och vi kan inte melda oss ut. Vi er institusjonaliserade, stæmplade, korrigerade och systematiserade. Men i den sosiala prosessen møter vi oss sjælv i andra, reflekterar, och utvecklar. Internett er et steg i utvæklingsprosessen, en ny verklighet før att tænka, dela.

Hva vil vi egentligen gjøra med denna bevegelsen? Hva skal vi gjøra med sanningen? Och ær den først och fræmst i mig sjælv?

Kom ihåg att ællska dig sjælv ochså!

Posted on: 2009/12/14 22:33

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper