vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Vakenkollektiv

See User information
En bra idé vore att skapa ett litet kollektiv med vakna människor. En större lägenhet, ville eller liknande.

Skriv här om du har några platser som skulle fungera, eller om du är intresserad av att bosätta dig i ett kollektiv.

Posted on: 2010/2/16 16:18
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Vakenkollektiv
Tja, det skulle ju vara intressant, men var skulle man få tag på en så pass stor lägenhet sådär huxflux? Eller en villa?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

computerror skrev:
Tja, det skulle ju vara intressant, men var skulle man få tag på en så pass stor lägenhet sådär huxflux? Eller en villa?
Tält kanske,militärens model 59:e:)?jag har inget i mot det ,men bara alla är vakna,det är kruxet med det hela...

Posted on: 2010/2/16 17:19

Anonym
Quote:

sale skrev:
Tält kanske,militärens model 59:e:)?jag har inget i mot det ,men bara alla är vakna,det är kruxet med det hela...

Tja... Med tält och om alla är vakna slipper man ju göra scheman om vem som ska vara eldvakt

See User information
Quote:

computerror skrev:
Quote:

sale skrev:

Tja... Med tält och om alla är vakna slipper man ju göra scheman om vem som ska vara eldvakt

Jag ser att du har gjort din militärtjänst...de flesta här är inte färdiga än, men det kommer.

Posted on: 2010/2/16 17:45

See User information
Detta låter som en mycket god idé. Själv är jag intresserad av självhushållning och det vore ju en bra grej att sträva mot.

Norrut finns många tomma hus och ödegårdar, många står bara och förfaller. Har tidigare bott i kollektiv och jag uppskattar boendeformen.

Min flickvän bor just nu i kollektiv, som jag dock tycker delvis genomsyras av dogmatism, strikta mallar och likformighet. Det känns som att sådant skulle vara ganska lätt att förebygga när man tar del av de tankar som florerar här.

Kort sagt, jag är jätte-på.

Good vibes.

Posted on: 2010/2/16 19:44

See User information
Problemet med kollektiv är att det uppstår kolektiva sanningar i gruppen, vilka inte alltid är reella sanningar. Hur ska man i ett 'K' kunna vidmakthålla sitt ursprung utan att bli söndertrasas av åsiktsmaskineriet och en offensiv gruppdynamik. Annars skulle jag kunna tänka mig att splitta på livet med en god grupp i den postiva energins anda.

Posted on: 2010/2/16 21:40
Resized ImageChip HappensResized Image

See User information
Quote:

Karsten skrev:
Problemet med kollektiv är att det uppstår kolektiva sanningar i gruppen, vilka inte alltid är reella sanningar. Hur ska man i ett 'K' kunna vidmakthålla sitt ursprung utan att bli söndertrasas av åsiktsmaskineriet och en offensiv gruppdynamik. Annars skulle jag kunna tänka mig att splitta på livet med en god grupp i den postiva energins anda.

Det finns sätt att motverka detta, och mina erfarenheter tyder på att hålla mallar, ramar, kollektiva rutiner på ett minimum. Det kan få vissa konsekvenser som att disken blir stående eller komposten oskött.. ;)
Men låt det hellre handla om lust, dagsform och glädje snarare än tvång och åtaganden.

Men det är viktigt att bygga lite positiva kulturer, med talarpinnar och dylikt. Att skapa en atmosfär som främjar frihet för medvetandet.

Posted on: 2010/2/16 21:48

See User information
Vem bestämmer i gruppen? Demokrati? Anarki? Dikta...
En kollektiv grupp som jag skulle kunna tänka mig att vara del av är autnom, så till vida att alla jobbar för samma sak, samma vision. Att ens behöva diskutera disk-ordningstur skulle få mig att genast åka hem till värmen och den kära och sköna ensamheten.

Posted on: 2010/2/16 21:57
Resized ImageChip HappensResized Image

See User information
Har under de senaste 2 åren haft en dröm om en gård i småland, långt fr närmsta granne där jag o några likatänkande kan leva utanför systemet, utan beroende av pengar i möjligaste mån.
Egna odlingar, stort växthus, betesmark för getter(mjölk) och får(ull), ankor och höns.
Skogsmark också förstås för ved.
Vid behov av pengar (läkarbesök, tanläkare o dyl ) kan man nyttja sina färdigheter, klippa hår, väva mattor måla tavlor hugga ved klippa gräs skotta snö passa barn osv
Skulle nog inte alls vara omöjligt om man är beredd att sänka sin standard rejält

Posted on: 2010/2/16 22:29

See User information
Quote:

Karsten skrev:
Vem bestämmer i gruppen? Demokrati? Anarki? Dikta...
En kollektiv grupp som jag skulle kunna tänka mig att vara del av är autnom, så till vida att alla jobbar för samma sak, samma vision. Att ens behöva diskutera disk-ordningstur skulle få mig att genast åka hem till värmen och den kära och sköna ensamheten.

Fast i mitt huvud är vi redan ute på tunn is när vi ska börja definiera oss, ok nu har vi en anarkistisk organisationsform eller en centralistisk och så vidare.
Gruppdiskussioner kommer behövas eftersom det kommer finnas saker att lösa. Det kan handla om sophämtningen, maten eller att någon uppfattat att maktstrukturer eller inofficiellt ledarskap uppstått. Då gäller det att bygga dessa diskussioner kring kärlek, lika utrymme, respekt och förståelse.

Men du har viktiga poänger!
Det måste finnas tillgång till frivillig ensamhet och frivilligt deltagande. Märker du att dessa saker kränks så är det bra om gruppen kan samlas för att reda ut dessa saker.

Posted on: 2010/2/16 22:35

Anonym
Att ha tält kamping hade inte varit helt fel,kanske 1-3 veckor på öland i sommar.

See User information
Jag tror på suveränitet. Vilket betyder att alla får göra som de vill om de inte skadar någon annan. Sen kan man ha gemensamma utrymmen som har regler kopplat till sig. Varje gemensamt utrymme kan styras på det sätt som den som sköter om den resursen tycker är lämpligt. Konsenusbeslut är en intressant form,

Om någon känner sig skadad, fysiskt eller psykiskt så kan det tas upp med empatisk kommunikation vilket snart gör att ni kan hitta någon lösning so, passar alla.

Beslut som rör alla t.e.x vilka som ska få bo där kan säkert lösas med konsensus. Det betyder för övrigt att man pratar igenom saken tills alla kommer överens om någonting.

Posted on: 2010/2/24 9:01
Administratör och grundare av vaken.se

Anonym
Micro, jag känner att jag behöver fråga, för det kan vara jag som misstolkar.

Du skriver ofta hur det "borde" vara .. skulle du även finna ro i ett kollektiv där inte dina fundamentala hörnstenar används?

See User information
jag är extremt på!
Men jag tycker vi flyr till skgs och bygger en liten by, off grid och eko, såklart

Posted on: 2010/2/24 13:11
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper