vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Anonym
Värdespråk / Nyspråk
#1
Super-tillägg på saker är något som används flitigt överallt för att berätta för oss hur bra budbärarens meddelande/produkt/åsikt är.

Det används så flitigt att det nog är årets ord, rent statistiskt.

Superhjälte, Superrea eller som idag på förstasidan av ww.di.se Superfonden. Det är nästan så man känner hur perfekt och lycklig man kan vara trots 1 miljard människor i svält. Det är så enkelt att sluta bry sig bara för att allt är så där SUPERBRA ni vet.

Så, jag känner mig lite Superförundrande i vilka mer 'värdespråk' och 'nyspråk' ni reagerar på i samhället.

Newspeak is a fictional language in George Orwell's novel Nineteen Eighty-Four. The term was also used to discuss Soviet phraseology. [1] In the novel by Orwell, it is described as being "the only language in the world whose vocabulary gets smaller every year". Orwell included an essay about it in the form of an appendix[2] in which the basic principles of the language are explained. Newspeak is closely based on English but has a greatly reduced and simplified vocabulary and grammar. This suits the totalitarian regime of the Party, whose aim is to make any alternative thinking—"thoughtcrime", or "crimethink" in the newest edition of Newspeak—impossible by removing any words or possible constructs which describe the ideas of freedom, rebellion and so on
http://en.wikipedia.org/wiki/Newspeak

Ett tag så märkte jag en internethype och trend av så kallad 'Oxymoron'

An oxymoron (plural oxymora (Greek plural) or, more often, oxymorons) (from Greek ὀξύμωρον, "sharply dull") is a figure of speech that combines normally contradictory terms. They appear in a range of contexts, from inadvertent errors such as extremely average, to deliberate puns like same difference, to literary oxymorons that have been carefully crafted to reveal a paradox.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxymoron

I en värld där vi gått in i fantasispråk. Låt oss mata på vad vi hittar i den här tråden.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Värdespråk / Nyspråk
#2
'Happy accident' är en oxymoron. Jag hittar inte direkt översättning på oxymoron, men kanske kan man kategorisera det som 'paradoxalt tal'. Vit-tvätt av en annars ibland så mörk verklighet.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Värdespråk / Nyspråk
#3


See User information

Söndagen i Vancouver - OS ( igår ) blev kallad för " Super-SUNday "........





Posted on: 2010/2/22 19:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Värdespråk / Nyspråk
#4


See User information
Vår nuvarande stasminister, Fredrik nånting, presenterade en 'Superbudget' för ett år sedan. Där tyckte jag han gick för långt. Men det var efter att han varit i kontakt med någon varumärkes-/reklamguru - amerikansk så klart.

Posted on: 2010/2/22 19:16
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Värdespråk / Nyspråk
#5
Supertrams?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Värdespråk / Nyspråk
#6


See User information
Jag gillar faktiskt Supertramp. Bra låtar och sound från förr!

Självklart är det Supertrams. Jag hörde det på radion och det lät riktigt jäkla löjligt. Men varumärkesgurun är nog Super Cool. Själv sitter jag och..., ,men med måtta, jag är halvnykterist. Det är Supercoolt.

Jag reagerar sannolikt som du C när jag ser/hör dessa dadda uttryck, vilka inte betyder något. Jag blir både ' arg, ledsen o besviken' som man brukar säga. Superbesviken faktikt :)

Posted on: 2010/2/22 20:19
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Värdespråk / Nyspråk
#7
Allt är givetvis inte svart och vitt. Däremot så reagerar jag bara på överkonsumtionen av ordet 'super' vilket skapar en dissonans i relation till den verklighet jag lever i. Producerar vi t ex mat som kan föda 12 miljarder människor och samtidigt 1 miljard människor går i hunger, uppemot 36 miljoner dör i svält eller svältrelaterade sjukdomar så kan jag inte hävda att något är super, förutom då supertramp då möjjligtvis.. skämtåsido.. det är den repetetiva delen av det jag reagerar på. Det låter ju givetvis som jag blivit moralpolis, och det måhända att det är så. Ville bara lyfta ett ögonbryn om att man skall börja analysera språk och dess mening i den holistiska kontexten.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Värdespråk / Nyspråk
#8


See User information
Hann redigera så det kom i oordning.

Jag är supernoga med att analysera text och språk innan jag sväljer dem. Jag önskar fler vore det. Det är i språket vi finner manipuleringen av 'massan'. Det är så klart inte lätt att hänga med, men det verkar tydligt att du och jag har någonting gemensamt gällande detta spörsmål?

Utifrån ett holistiskt synsätt bör allt betraktas, men jag anar att det är få förunat att se det så.

Posted on: 2010/2/22 20:52
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Värdespråk / Nyspråk
#9
Karsten,

onekligen kära Watson! Skönt att man inte är ensam!

Cool <- ordet alltså, är rätt intresssant i sig. Det är en värdenorm. Något man skall vara. Man skall alltså vara KALL och inte VARM? Ur det pragmatiska perspektivet. Nu har ordet Cool integrerats så väl i vår kultur att det igentligen betyder BRA.. det är ungefär som att vara INNE eller UTE, och UTANFÖRSKAP är ju hemskt dåligt repeterar vi här i Sverige.

Det finns något som kallas 'Doctrine of Mental Reservation' som är intressant och spana på. Själv så förespråkar jag att man skall vara 'FULL SPECTRUM, eftersom informationskrigsföringen strävar efter FULL SPECTRUM DOMINANCE ur ett 'Unilateralt' perspektiv. Jag själv står för humanism, individualitet, multipluralism, pluralism, mångfald.

Resized Image


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Värdespråk / Nyspråk
#10


See User information
C - jag skriver bara 'C' för att slippa skriva ut hela det långa namnet: Carlberg, för det är både tidskrävande och omodernt att ägna sin dyrbara tid till att skriva ut hela ord i stället för skitsmarta och effektiva förkortningar. Jag anser därför att tidsbesparingen jag tillförskansar mig genom att skriva bara 'C' är både effektiv och lönsam vad det gäller tidsbesparing, i alla fall enligt B Franklin som sade någonting i stil med: tid är pengar...

Jag har noterat att 'hot'(het) också används vid tillfällen då man vill understryka att någonting är bra eller, som man säger, modernt. Någon form av värme finns det ju i det, eller hur? Men Coolt är nog det vanligaste uttrycket.

Jag älskar dina ord: "humanism, individualitet, multipluralism, pluralism, mångfald". Men du har återinfört andra goa ord också i tidigare inlägg. Rspct = (min förkortning på Respekt, för att jag vill spara lite tid, så att jag kan ägna min tid till andra jätteviktiga ändamål.)

Jag är lite ofokuserad (ja, trött) just nu, men möjligen ska vi fortsätta i samma anda, att analysera den konstgjorda 'atmosfär'
vi tror är verkligheten. Du har nog fan i mej koll på läget C!

(Återigen så förkortar jag din 'pseudonym' - >tillåter inte mig själv att kalla den för 'avatar'< - som jag antar att det heter på nyspråk,) för att jag orkar inte just nu skriva ut hela detta halvlånga namn i sin fulla helhet. Alltså: Carlberg.

Rspct
K




Posted on: 2010/2/22 22:00
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Värdespråk / Nyspråk
#11
Resized ImageResized ImageResized Image

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Värdespråk / Nyspråk
#12


See User information
rspct - på rktgt.


Posted on: 2010/2/22 22:38
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Värdespråk / Nyspråk
#13


See User information
Prefixet super är bara superbra sublim reklam lobbad av Systembolagets finansiella support till massmedia, givetvis.

Apropå Oxymoroner:

"Du var fast i laster och brister men hastigt och lustigt kom
en kontrast som kompass dig väldigt väl till pass.
Hokus pokus drog du fokus mot din lotus som nu slog ut och
visa att nu förstod du hur Kosmiskt Kaos genom under
övervinner civiliserad natur. Hur starka veklingar med späda
valkar spränger frihetens bur med normativa konstigheter ärvda
från begynnelsens slut.

I berusad nykterhet talar jag tyst och skryter ödmjukt om hur
vår gemensamma ensamhet iskallt bränner ytliga hål i den
framtida historiens ögonblickliga evighet.

Diskretionens sensation framträder dolt i dunkel klarhet.
I lugnt raseri ser jag blint på idiotens genialitet att denne
spontant förväntas flyga i djupet som stenar flyter fast
formbar i noll dimensioner.

Du dör levande i blåsig stiltje, stilla resande mot ditt
slumpmässiga öde i möte med förståndigt vanvett,
fantasibefriade drömmar samt tanklösa funderingar i passiv
aktion.

Helheten, fragmenterad och nedlyft i unisona paradoxer
pekar på allmänt unika likheter mellan rika proleter och
feta atleter som vandrar hand i fot med ärliga politiker,
begåvade kritiker, engagerade apatiker, tondöva musiker,
anonyma kändisar samt ytliga filosofer som
bara äter fil o sover vaket som mätta anorektiker bor
hemlösa med varma vintrar och torrt vatten där fega hjältar
ståndaktigt faller offer för obeväpnade soldater och flummiga
poliser omhändertagna av ansvarsfulla ligister i judiska
nazisters liberala förtryck i en verkligt fiktiv defekt utopi
ihopdiktad av stumma analfabetpoeter på en osynlig scen som
är så otROLIGT tråkig att du vill tvingas stå på
tallkottkörteln och bli varande som känslokall romantiker
uppsänkt i helig synd som är rent av smutsig.

Bestämt tafattare än en velig beslutsfattare eller illiterat
författare förfäktar pacifisten ordlös semantik som sedan
den moderna antiken substantierat nonsens i animerade
stilleben som med suddigum tecknar skarpa töcken i roten på
hjärnbarken och ställer upp nedlagda frågor som svar:

Är du för motstånd eller mot förstånd?

Mitt herrelösa, enhetliga mosaikpsyke somatiserar
alla enskilda meningslösa syften.
Helt och halvt hemma på bortaplanerade jag att oförutsett
välkomnas av de uteslutna, inneslutas av öppenheten i det
hermetiska härmades jag av de unika och unnades välfärd av
fattiga snåljåpar

Intet integreras i Alltet i sån form som dom som detaljerar
samband enbart inkluderar i Absiv Verktion.
Förvanskad perfektion i O så förkovrad vision förlorar
förmögenheter av tomhet från upplösningens mörker ses den
rakt av Infinita loopens vinklar ut som en stillastående
ström in ur koalescerat Ljus."

"Doubleplusgood, ey?"

Posted on: 2010/2/23 0:58
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Värdespråk / Nyspråk
#14
Xtas, vilket underbart diktande. Vem är författaren?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Värdespråk / Nyspråk
#15


See User information
Patrik Fridén heter han. Inte publicerad eller så, men han uppträder ibland på scen.
Som Torsdagen den 11 Mars i Falköping biblioteks källarlokal kl 17.
Poeter, författare, organiska musiker, målare och skulptörer är alla välkomna att ta med sina verk eller andras med tillåtelse.
Ett multikultievent för ung som gammal.
Ursäkta offtopic.

Posted on: 2010/2/23 1:10
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Värdespråk / Nyspråk
#16
Hälsa han om du kan att det vore en fröjd och få läsa honom på www.sourze.se, tack för en frisk fläkt av poesi, välllbehövligt i dessa bråda dagar.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
48 user(s) are online (48 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 48

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS