vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Var 6:e människa är länkad med varandra
Jag såg ett program på tv för nåt år sen, där de pratade om den mänskliga länken mellan varandra, hur vi fungerar och kommer överens med varandra. Det har gjorts tester på människor och man fann att var 6:e eller 7:e människa var länkade med varandra och kunde perfekt förstå varandra på alla sätt.

Jag har efter det tänkt på vilka vänner som man verkligen är länkad med och funnit att det stämmer mycket väl, man pratar ju inte med allihopa om vadsomhelst ,antingen blir du inte förstådd eller du inte förstår han/hon.
När man har funnit sin absolut länkade kompis så vet man det genom att man verkligen kan förstå varandra helt och hållet ,och man kan rata om vad som helst.

När man är 3 personer pratar man sällan om samma saker som när man innan var 2,men skulle en av samma länk komma så skulle man nog utan problem fortsätta konversationen.

Resized Image

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Var 6:e människa är länkad med varandra
"personkemi" kallas det. Har även en hel del att göra med Jungs ärketyper. Jag har för mig han nämner nio ärketyper dock.
Jag håller med Jung om mycket, men har svårt att se det bara finns nio ärketyper.
Men det är klart man passar bättre ihop med vissa än med andra.

En annan sak där siffran sex är inblandad och mänskliga länkar är "six degrees of separation"
En tes som går ut på att i sjätte ledet av sina bekantskaper känner man vartenda kotte på jorden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation
Dvs om jag tar alla mina vänners vänner i sex led, känner man hela jorden.

Välkommen tillbaka Master

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Tackar tackar:)

Anonym
Äh! Ni är inne på hegemonistisk, maktstrategisk och pragmatisk psykologi. Var 6:e människa har en sak gemensamt, dom går hungriga och därför är dom arga. Där har ni naturens logik.

Psykometri i all ära. Går man efter Jungs 16 typer, så krävs det en himla massa tester, om inte ens dagliga eller momentära för att kunna förstå en människas beteende och exakta profil i nuläget. Det hela är dessutom alldeles för dualistiskt. Man tar inte en människas fulla erfarenhet i beaktning och kan därmed aldrig förstå fullt ut vilka reaktioner som är naturliga. Man diskuterar inte heller 'dagsform' eller 'emotionellt' spektrum.

Ärligt talat så tycker jag den där Stanley Milgram som är inblandad i er teori nämnd här ovan verkar ha varit en otrevlig typ, specielt när man tittar på dokumentärer om följande:

The Milgram's experiment on obedience to authority figures was a series of social psychology experiments conducted by Yale University psychologist Stanley Milgram, which measured the willingness of study participants to obey an authority figure who instructed them to perform acts that conflicted with their personal conscience. Milgram first described his research in 1963 in an article published in the Journal of Abnormal and Social Psychology,[1] and later discussed his findings in greater depth in his 1974 book, Obedience to Authority: An Experimental View.[2]

The experiments began in July 1961, three months after the start of the trial of German Nazi war criminal Adolf Eichmann in Jerusalem, Israel. Milgram devised his psychological study to answer the question: "Was it that Eichmann and his accomplices in the Holocaust had mutual intent, in at least with regard to the goals of the Holocaust?" In other words, "Was there a mutual sense of morality among those involved?" Milgram's testing suggested that it could have been that the millions of accomplices were merely following orders, despite violating their deepest moral beliefs.
http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment

Som jag har förstått det ledde det till 'Stanford prison experiment':

The Stanford prison experiment was a study of the psychological effects of becoming a prisoner or prison guard. The experiment was conducted in 1971 by a team of researchers led by Psychology Professor Philip Zimbardo at Stanford University. Twenty-four undergraduates were selected out of 70 to play the roles of both guards and prisoners and live in a mock prison in the basement of the Stanford psychology building. Roles were assigned at random. They adapted to their roles well beyond that expected, leading the guards to display to authoritarian and even draconian measures. Two of the prisoners were upset enough by the process to quit the experiment early, and the entire experiment was abruptly stopped after only six days. The experimental process and the results remain controversial. The entire experiment was filmed, with excerpts soon made publicly available, leaving some disturbed by the resulting film. Over 30 years later, Zimbardo found renewed interest in the experiment when the Abu Ghraib torture and prisoner abuse scandal occurred.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zimbardo_experiment

Och som det sägs, så fick han 'nytt' intresse efter Abu Ghraib. Jag tycker även den där Zimbardo verkar falsk och jag skulle inte vara helt förvånad om han var inblandad till att skapa själva Abu Ghraib händelserna då det bygger på det vi pratar om här ovan och en del andra instrumentella saker utifrån dom dokumentärer jag sett om 'Abu Ghraib'-händelserna. Även han kan ju ha exploaterats för detta med, precis som dom inblandade i att skapa böghögarna Abu Ghraib.

Jag ser det ytterst som en del av Chockdoktrinen där man 'offrar' fotfolket, business as usual.

Måhända är det här de psykologer som står bakom dagens Globalistiska och psykologiska maktstrategi. 'All of the above' går under en kategori av psykologi jag kallar dehumaniserande och degraderande. Låt säga, negativ psykologi.

Det måhända att jag är naiv i att tycka som jag gör, men med tanke på den nivå av kunskap som förmedlas ut till allmänheten och hur det exploateras så är jag av kausalitetens effekter negativ.

Resized Image

Jag rekommenderar att ni kollar dom dokumentärer som finns kring ovanstående ämnen, jag länkar ett par, har ni fler, så länka och diskutera på...

The Milgram Experiment
http://www.videosift.com/video/The-Or ... l-Milgram-Experiment-1961

Stanford Prison Experiment
http://video.google.com/videoplay?docid=677084988379129606#

Sök även på 'torture documentary' samt 'abu ghraib documentary' och så, det finns en mängd som är vinklade lite olika beroende på man vill ha förståelse, empati, kritiskt tänkande eller hat. Min favorit är när man tar till en 'feministisk' ton och där hon som stog med halsband runt en Irakier kände sig som feministiskt offer. Den var nästan bara så där politiskt perfekt. Nu va det iofs så att hon var emotionellt involverad i han som ansvarade för avdelningen där det här hände och han i sin tur fick sina order på telefon på högre ort. Men ja, att hävda feministisk offerroll efter man agerat monster. Den var bra..

Bästa källa, kan jag tänka mig, är www.democracynow.org .. sök och bläddra på 'torture' och 'abu ghraib'

Edited by Carlberg on 2010/3/5 4:08:26
Edited by Carlberg on 2010/3/5 4:12:28
Edited by Carlberg on 2010/3/5 4:35:37
Edited by Carlberg on 2010/3/5 4:39:03

Anonym
Carlberg: Vad fan har detta med min tråd att göra, är du psykisk sjuk eller vill du vara rolig på nåt sätt?
carlberg: Bästa källa, kan jag tänka mig, är www.democracynow.org .. sök och bläddra på 'torture' och 'abu ghraib'

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper