vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Bjuder till diskussion
#1


See User information
Det finns ett känsligt ämne som få kritiserar nuförtiden.

Vi favoriserar barnafödande framför att ta hand om de människor vi redan har i landet...

Personligen är jag bara nyfiken på vad det här ämnet kan skapa för tankar och reaktioner. Jag tar inte en politisk ståndpunkt utan är nyfiken på att höra lite åsikter om detta (för första gången i mitt liv). Jag vill bara höra om ni tycker det är självklart att ha allmänt barnbidrag (om man tar hänsyn till alla aspekter i ämnet) till skillnad från behovsprövat barnbidrag. Jag har listat några synsätt på ämnet, för och emot barnbidrag som det är idag, jag har hittat tankarna på olika bloggar och forum och ibland omformulerat dem.

En bakgrund till varför barnbidraget tillkom finns här:
http://www.forsakringskassan.se/nav/0 ... 58dccd12a576d182538c53cd4

En rapport om hur bra bidraget fungerar i dagsläget finns här:
http://www.forsakringskassan.se/irj/g ... rag/2009/rupp57088_09.pdf

På den senare länken kan vi exempelvis notera att de noterat att behovsprövade bidrag har störst betydelse...

Samtidigt som vi favoriserar tillkomsten av fler människor har vi en brutal ungdoms-arbetslöshet. Vi kan tolka det som att vi har för mycket människor i förhållande till det arbete som finns. Arbetslösa människor innebär fler fattiga människor. Så genom att villkorslöst rädda fattiga barn undan fattigdom ökar vi födandet, och genom det ökar arbetslösheten, detta ökar sedan vuxen-fattigdomen.

Det går att argumentera för att fler människor skapar fler arbetsplatser och att barnbidraget inte påverkar arbetslösheten. Det är en lite annorlunda men närliggande diskussion om "vilka som ska få jobba" och vilka som inte ska få jobba. För i dag slåss vi om jobben istället för att samarbeta som samhälle. Mycket tävlingsinriktat om vem som får jobba (när det egentligen behövs göras så lite om alla skulle dela på arbetet). Endast de mest kunniga får jobb när företag tillsätter folk, och dessa får arbeta mycket och tjänar mycket pengar. Dessa ska sedan tvingas betala för att de andra inte fick arbete. (De arbetande människorna straffas för att de arbetar samt straffas för att de tagit arbete från en annan individ som också skulle kunnat jobba istället för att tvingas ta bidrag)

Men vi ska inte glömma bort att bidraget är till för att rädda själva barnen ur fattigdom. Det är inte barnens fel att föräldrarna inte hade råd med dem. Så det kan exempelvis ses som humanitärt bistånd för barnen (när föräldrarna varit oansvariga och skaffat fler barn än de klarar av att försörja). Ett bistånd till barn som skapar fattiga vuxna istället. Är vuxna människor mindre värda än barn? Ska vi kanske införa villkorslösa bidrag till vuxna också? Är barn mer värda än vuxna?

Frågan är om vi inte gör det för lätt att skaffa barn när man har det lite ekonomiskt svårt.

Man ska också komma ihåg att barnbidraget finansieras av statlig inkomstskatt vilket betyder att de som tjänar mest är de som betalar. Då är det också rimligt att denna grupp får ta del av bidraget. Alla internationella undersökningar visar också att generella system, oavsett om det handlar om gratis skola, subventionerad sjukvård eller barnbidrag – gynnar de som är allra fattigast.

Att ha generellt barnbidrag minskar även mobbing:
En del barn kan bli kallade för "barnbidragsbarn" om det är behovsprövat.


Något ännu känsligare är frågan om 'vem som ska få skaffa barn med ekonomiskt stöd från samhället'. Den kompetenta och exemplariska 9 till 5 arbetaren som har goda förutsättningar att ge barnet en bra barndom eller en socialbidragstagare som varken kan lära barnet vikten av att arbeta för samhället eller lära ut kunskaper som ger barnet en möjlighet att tävla på arbetsmarknaden senare i sitt liv. Bidrag skapar annars ytterligare en generation av fattiga.

Att vi sedan har humanitärt bistånd som lämnar landet innan vi fixat situationen för oss själva är mycket anmärkningsvärt. Jag tror att alla fattiga pensionärer och alla fattiga familjer tycker det är jättebra att de får mindre att leva med.




Är det inte härligt hur många angreppsvinklar det finns på ämnet?

Jag noterar att frågan måste vara en annan än "behovsprövat barnbidrag vs. allmänt barnbidrag". Vad är den riktiga frågan? Vad är det som är roten till konflikten?


Finns det bättre lösningar som eliminerar tänket om bidrag för att jämna ut klasskillnader?

Posted on: 2010/3/3 2:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Bjuder till diskussion
#2
Det är onekligen en het potatis du ger dig in på, för att göra den ännu hetare:

Ska vem som helst få skaffa barn? Vem skall isåfall avgöra det? Bör man inskaffa 'körkort' för att få skaffa barn? Med tanke på hur folk kör bil, trots körkort, så kan man ju diskutera hur väl man lyckas ta hand om sina barn, inte sant?

Nu är jag för att alla bör få skaffa barn, men varför inte spetsa till det lite!?

Personligen tycker jag att alla skall få barnbidrag eftersom skattesatsen är så hög.

Däremot tycker jag man kan ifrågasätta skolplikten, dvs tvånget till skola. Hade hellre sett någon liberal form av Läroplikt friare än den Finska. Då skulle man kunna satsa på 'högre' kunskap och mindre falsk fakta.

Nu läste jag inte dina länkar, men om vi nu favoriserar barnafödande, så kanske de är av samma skäl som vi satsar på arbetskraftsinvandring, dvs att samtidigt kunna öka vinsten och ta hand om den mängd nya pensionärer som kommer. Det är tydligen så att som det sägs, så kommer antalet arbetsförda människor öka med ca 2x% och antalet pensionerade 8x% fram till år 2050.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#3


See User information
Jag är för att alla ska kunna tillgå en viss medborgarlön, där även barn är inkluderade. Dock så skulle det vara ett lån från staten med 0% ränta. Men allt ska hållas reda på och du ska vara återbetalsskyldig.


Ett villkor för att få pengar kan dock vara ett möte i månaden med en coach på socialkontoret, men annars utan krav.

Posted on: 2010/3/3 9:37
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#4


See User information
Då behöver dom som sitter på socialen en helt annan utbildning än vad dom får i dag! Dom vet bara ett sätt att leva, samt att dom föraktar alla andra sätt.


Posted on: 2010/3/3 10:30
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#5


See User information
Roten till det onda är elitens(vårt) monetära system.

Det skapar klyftor och ett ojämnlik samehälle. Människor blir som besatta av pengar och konsumtion. Alla ska jämnföra sig med varandra genom materiella ting.

Vi som människor måste ändra vårt värderingssystem.

Alla människor som vill ska ha råd att ha barn, men som jag ser det är det flesta inte i en situation där de kan vara så bra föräldrar som de borde vara. Detta är så klart pga. vårt skeva samhälle. Det var bättre för! Människor jobbade sig inte till döds och hade tid för varandra.

Utan en uppväxt i trygghet och närhet får vi de samhället vi har idag och det är precis vad eliten vill.

Varför ska jag betala för att bo på en planet som jag är född på?





Posted on: 2010/3/3 11:32
" A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open."
Frank Zappa
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#6


See User information
Quote:

Snapcase skrev:


Varför ska jag betala för att bo på en planet som jag är född på?



Helt rätt snapcase. Speciellt det där sista är det inte många som tänker på. Det kostar på o leva, säger dom.

Posted on: 2010/3/3 11:36

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#7


See User information
Quote:

Carlberg skrev:
Det är onekligen en het potatis du ger dig in på,


Jajjamänsan! Det ligger nära min teori om att vi inte pratar om det svåra i samhället, politiker undviker allt kontroversiellt, och därför löser de inte ett enda problem i politiken...

Politiken är därmed handlingsförlamad per definition.

De individer som försöker föra diskussion om dessa ämnen in i politiken klassas som extremister.

Quote:

för att göra den ännu hetare:
Ska vem som helst få skaffa barn? Vem skall isåfall avgöra det? Bör man inskaffa 'körkort' för att få skaffa barn? Med tanke på hur folk kör bil, trots körkort, så kan man ju diskutera hur väl man lyckas ta hand om sina barn, inte sant?


Utbildning av föräldrar kan vara bra. Stöd så de inte faller för de retoriska tricken eller den psykologiska krigföringen som barn utövar på sina föräldrar. Samt att föräldrarna lär sig utbilda barnen i grundläggande färdigheter på hemmaplan. (Utbildning sker inte endast i skolan)
Detta finns det redan tankar om på nätet.

Quote:

Personligen tycker jag att alla skall få barnbidrag eftersom skattesatsen är så hög.


Ja, annars skulle det endast vara en annan form av skatt på rika. Den åsikten har jag också hittat på nätet i samband med mauds 20.000 kr -förslag.

Quote:

...kanske de är av samma skäl som vi satsar på arbetskraftsinvandring, dvs att samtidigt kunna öka vinsten och ta hand om den mängd nya pensionärer som kommer. Det är tydligen så att som det sägs, så kommer antalet arbetsförda människor öka med ca 2x% och antalet pensionerade 8x% fram till år 2050.


Vi har redan tillräckligt med folk för att ta hand om de äldre. Så mer folk behövs inte. Att ta in fler människor till landet för att öka skatteintäkterna är ologiskt, då ökar nämligen utgifterna också när de tar arbetsplatsen från någon annan. Samt att någon måste ta hand om dessa personer när de blir äldre. Det blir en exponentiell kurva med mer och mer folk för att ta hand om fler och fler äldre. Att ta emot asylsökande är jättebra. Men ska de prioriteras framför hjälp till svenskar som hamnat i utanförskap? (Det är självklart att de asylsökande ska hjälpas, men med vilken prioritet? Och om vi tar emot dem, ska de då inte få ordentligt stöd för att ta sig in i vårt samhälle? Finns det något vi kan vara stolta över när vi enbart placerar dem i Svenska getton?) (Där andra lagar råder...)



Det är denna typ av riktigt svåra debattämnen som man aldrig får höra debatteras. Ofta för att känslor blandas in så att folk börjar attackera varandras åsikter istället för att koncentrera sig på att lista för och nackdelar (dvs vi klarar inte att på politisk nivå grundligt undersöka alla aspekter och argumentera sakligt).

Många viktiga debatter tystas för att de låter rasistiska. Men det handlar inte om rasism. Det handlar om vilka människor som först ska hjälpas med skattepengar, vem som ska prioriteras. Våra egna vänner och familjer i Sverige eller familjer i andra länder (som på sitt håll misslyckats att skapa ett bra samhälle). Ska vårt samhälle fallera för att andra samhällen inte klarar att reda ut sina konflikter? (Ska vi hjälpa andra med våra resurser innan vi hjälper oss själva?) Kan det vara så att vi till och med kan hjälpa omvärlden bättre/mer när vi fixat vårt egna samhälle? (det sista anser jag är mycket sannolikt) (ska vi föregå med gott exempel och skapa ett bra samhälle i grunden?)

Jag har själv varit volontär i 2 månader i Indien eftersom jag bryr mig om andra människor. Det är mer än genomsnittet. Men det var mitt eget val när jag ansåg mig ha pengar till detta och ingen annan i min vänskapskrets hade något problem. Där såg jag genast att min insats gjorde skillnad. Och inte en krona gick till onödig administration i Sverige...

Jag har inte valt att mina skattepengar ska hjälpa till med något projekt jag inte kan påverka (eller ens delta i).

Så för att återknyta till barnbidraget (som är en form av fattigdomsreducerande bistånd), finns det andra sätt att reducera HELA samhällets fattigdom istället för att enbart flytta siffror i statistiken från "antal fattiga barn" till "antal fattiga vuxna"?

Posted on: 2010/3/3 11:53

Edited by pingubenji on 2010/3/3 12:10:48
Edited by pingubenji on 2010/3/3 12:15:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Bjuder till diskussion
#8
Politiker är en person som sysslar med politik, det vill säga offentlig maktutövning genom åsiktsbildning och/eller beslut. Ordet kan härledas från gammalgrekiskans (pólis),

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#9


See User information
Quote:

wox skrev:
...det vill säga offentlig maktutövning genom åsiktsbildning...


Ja du har rätt, jag kanske har en lite sned bild av vad en politiker är för något.

Posted on: 2010/3/3 12:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#10


See User information
Det svåra i denna diskussion är det som är svårt med globaliseringen. Det finns för och nackdelar, men det finns ingen objektiv sanning. Du kan tycka att Fördelarna överväger nackdelarna och jag kan tycka att Nackdelarna överväger fördelarna.

Vilka ska ha rätten att få barn? De som är rika är nödvändigtvis inte friska och absolut inte de som har mest drivkraft:

Jämför Norge med Sverige; svenskar har mer drivkraft för vår medelklass är lägre i jämförelse med Norges. Detta är ett faktum, ett van,igt uttryck bland oss svenskar i norge är "att det går tre norskar på en svensk". För ett halvår sedan var det tre norskar in på vårt jobb för att byta ett ljusrör i taket, en av dem jobbade och de andra tittade på oss andra.

Som följd av den höga standarden som är väldigt lik USA's så blir barnen bortskämda, lever på sina föräldrar och skiter i sin utbildning. Resultatet är att de i ungdomen går på droger och festar istället för att läsa böcker. Sedan tvingas de ta ett skitjobb när föräldrarna tröttnat. De blir deprimerade, går på medicin / droger och vips så är vi nere i samma fälla igen.

Ska en person som mår dåligt / inte har råd inte få ha barn? Detta barn är som oftast det barn som har mest drivkraft för den växer upp under sämre förhållanden än andra och kämpar för att ta sig högre upp på stegen. Varför? Som Snapvase säger; för vi jämför oss med andra.

Det är det monetära samhället som inge fungerar. Monetära samhället bygger på kapitalism och storföretagaren varav varför Politiker i dag fokuserar på att finslipa samhället istället för att lösa problem. Försöker vi lösa problemen så kommer resultatet vara att vi byter samhällssystem.

Vad har för det med sig, en frågeställning om HUR MYCKET PENGAR man ska behöva ha? Och det tycker jag är viktigare i förhållande till vilka som ska få ha barn.

Resultatet för att alla ska ha det bättre är att svackorna minskar och även dess standard:

Istället för att det ser ut så här:

l------------,-------------l

så kan det se ut så här:

l-----,-----l

Om man tänker "diagramet" i hur mycket och lite pengar en person kan ha.

En tanke kring utbildning av föräldrar:

Ska det finnas EN utbildning för hur ALLA föräldrar ska beté sig mot sina barn? Även detta är ett steg emot den falska bilden av objektiv sanning. Ska en religiös person behandla sitt barn såsom samhället tycker att de ska vara för att passa in i arbetsmarknaden; ställ dig i kö och börja sedan ro, annars blire piskan!

Finale Judgement:

Vill vi bry oss om människor som ett kollektiv måste vi förstå att suveränitet FINNS och att det är VIKTIGT. Det monetära samhället, Globaliseringen, Emperi och det heliga kriget (som fortfarande pågår) är ett bevis på detta. Man kan inte tvinga på en hel värld en enda sanning av hur ett samhälle ska se ut, utan att göra världen till en polisstat gentemot dom som inte håller med.

Däremot så måste vi försöka se till vad som är moraliskt rätt och fel.
Att slå kvinnor är inte rätt, att detta skulle vara något typiskt inom Islam är en misstolkning (av media, de för en solklar agenda mot muslimer för att Västvärldens länder ska kunna föra sitt heliga krig utan att de ställs mot väggen). De muslimer som slår sina kvinnor är extremister och lika dumma som de svenska fru-misshandlarna.

I vilken grad det förekommer vet jag inte, men är det rätt att västvärlden sätter sig över en annan kultur som har andra värderingar? Hur fel vi än tycker att den är så måste den muslimska kulturen i såfall inse det själva. Inte vi, vi bara skapar fler problem.

Edit:

Bort med arbetskraftsinvandringen:

Vill USA sätta sig över andra länder för resurser/sprida västvärldens kultur så får de isåfall ta emot folket själva alternativt att de civila får dö. Endast då kan omvärlden se vad USA gör för fel. Nu blev diskussionen mer intressant?

Att civila/flyktingar dör för att påvisa västvärldens heliga krig?
Är det inte just detta som Extremister även kallat Terrorister gör? När ingen hör dem så dör de helre än att leva ett helt liv i totalt lidande / åka till sverige och bli nedvärderade och anpassa sig till en annan kultur. Dassutom får de med sig ett par civila Svenskar som är på turistbesök.

Allt detta är paradoxalt. Vi åker ner och skjuter folk för att vi tycker att vår kultur är rätt men inte deras, sedan klagar vi över invandringen och vet inte hur vi ska ta hand om dem?

Trångsynta politiker.

Posted on: 2010/3/3 19:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#11


See User information
Spann kanske iväg lite, sorry.

Tycker ändock att frågan gällande hur mycket pengar en person ska få ha är viktig i förhållande till barnafödande, då det är barnets framtid vi egentligen fokuserar på.

Vill man höja underkanten på standarden (de som har det sämre) så måste även den övre kanten sänkas. Om man vill ha ett riktigt resultat.

Annars blir resultatet som pingu försöker med, att fördela skatterna bättre eller göra om små saker som barnbidrag. Allt detta är bra idéer som hjälper till ett försök att höja standarden. Vi måste ha en total politisk reform som fokuserar på just såna här diskussioner och som löser problem. Släng ut alla Tyckare och in med filosofer, andliga, ingenjörer, forskare, professorer i riksdagen så kanske det blir andra bullar. Det svåra för en politiker är inte att TYCKA, det är att VARA och att fortsätta VARA. Därför får de mediaträning, för att deras ärlighet och tyckande räcker inte till så de lär sig att fly undan.

Posted on: 2010/3/4 12:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#12


See User information
No problem can be solved from the same level of consciousness that created it.
- Albert Einstein

Posted on: 2010/3/4 12:40
" A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open."
Frank Zappa
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#13


See User information
Quote:

Carlberg skrev:Däremot tycker jag man kan ifrågasätta skolplikten, dvs tvånget till skola. Hade hellre sett någon liberal form av Läroplikt friare än den Finska. Då skulle man kunna satsa på 'högre' kunskap och mindre falsk fakta.


Röstar för det. Eller för ett djupt ingrepp i läroplanen.


Posted on: 2010/3/4 13:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#14


See User information
intressant riktning diskussionen har fått...


Ja, det är ju som Einstein kombinerat med alarik säger. Vill man lösa något, kan man inte finslipa något ickefungerande... man måste byta ut tänket och systemet helt och hållet.

Därför skrev jag:

Quote:

Jag noterar att frågan måste vara en annan än "behovsprövat barnbidrag vs. allmänt barnbidrag". Vad är den riktiga frågan? Vad är det som är roten till konflikten?

Finns det bättre lösningar som eliminerar tänket om bidrag för att jämna ut klasskillnader?


Jag lyckades nästan rikta in ämnet i denna riktning och fick några reflektioner.


Quote:
Vi som människor måste ändra vårt värderingssystem.


Detta verkar vara det enda som kan hjälpa... men detta är inte lätt. Det betyder att vi måste (som många här på forumet säger) vända oss inåt och förändra oss själva.


Följande gav lite tankar i mig:
Quote:
Vill man höja underkanten på standarden (de som har det sämre) så måste även den övre kanten sänkas. Om man vill ha ett riktigt resultat.


Vad är det vi vill uppnå? Vad är en fattig människa? Vad är det för något som den är fattig på? kärlek, vänner, pengar, egendom?

Jag vill påstå att de som är rika ganska ofta är de fattigaste i relationer. De fattigaste människorna i u-länder är ofta gladare än oss (i relation) rika västerlänningar...

Jag tror därför inte att vi ska göra alla människor till identiska kopior och plocka ner människor som fokuserat på rikedom till någon "rättvis" nivå pengarmässigt. De kan få ha sin rikedom när de kämpat så hårt för det... Men här kommer nästa del in. De ska inte bli rika på bekostnad av andra människors levnadsstandard. De ska inte intrigera på arbetsplatser för att få den högavlönade positionen. (Var denna gränsen mellan utnyttjande och ärligt leverne går är kanske omöjlig att utreda, men den finns...)


Nu lite svar till alarik

Quote:

alarik skrev:
Det svåra i denna diskussion är det som är svårt med globaliseringen. Det finns för och nackdelar, men det finns ingen objektiv sanning. Du kan tycka att Fördelarna överväger nackdelarna och jag kan tycka att Nackdelarna överväger fördelarna.


Alla samhällsvetenskapliga ämnen är mer eller mindre på detta sätt. (Som datatekniker där allt är svart eller vitt, "1" eller "0" samt logiskt härledningsbart, har det tagit flera år att lära mig detta...) Och vi har ett annat ord för det. Kultur, ett samlingsnamn på värderingar i en grupp. Och det är slutligen detta som Jag lägger i orden "det finns inget rätt och fel". Något är moraliskt rätt om omgivningen tycker det är moraliskt rätt. Allt är relativt.

Ingen kultur är bättre än någon annan. På något sätt måste vi (om vi vill ha kvar mångfald) börja acceptera varandras kulturer och sluta inkräkta på varandras kulturer (genom erövrande, detta sker fortfarande, ständigt religiöst/kulturellt krig...).

Quote:

Vilka ska ha rätten att få barn? De som är rika är nödvändigtvis inte friska och absolut inte de som har mest drivkraft:

Jämför Norge med Sverige; svenskar har mer drivkraft för vår medelklass är lägre i jämförelse med Norges. Detta är ett faktum, ett van,igt uttryck bland oss svenskar i norge är "att det går tre norskar på en svensk". För ett halvår sedan var det tre norskar in på vårt jobb för att byta ett ljusrör i taket, en av dem jobbade och de andra tittade på oss andra.

Som följd av den höga standarden som är väldigt lik USA's så blir barnen bortskämda, lever på sina föräldrar och skiter i sin utbildning. Resultatet är att de i ungdomen går på droger och festar istället för att läsa böcker. Sedan tvingas de ta ett skitjobb när föräldrarna tröttnat. De blir deprimerade, går på medicin / droger och vips så är vi nere i samma fälla igen.

Ska en person som mår dåligt / inte har råd inte få ha barn? Detta barn är som oftast det barn som har mest drivkraft för den växer upp under sämre förhållanden än andra och kämpar för att ta sig högre upp på stegen. Varför? Som Snapvase säger; för vi jämför oss med andra.



Otroligt intressant synsätt.
...och på något sätt går det även tre fattiga Indier på en Svensk om något fysiskt arbete ska göras. Så det handlar om mer än bortskämdhet... Kanske handlar om visioner och strävan...

Det optimala samhället får inte bli för bra, då får man en släng av bortskämdhet. Samtidigt får det inte bli för dåligt, då sker något annat som också bryter ner människors visioner och strävan. Hur som helst förstörs kommande generationers effektivitet (om nu detta är något att sträva mot).

Effektivitet är närliggande kreativitet.
Nordliga länder jämfört med länder runt ekvatorn visar kanske på att 'den ansträngning som folk tvingas till genom vinter och kyla', 'lagom fattigdom' samt 'lagom bortskämdhet' stimulerar till att anstränga sig lite mer mentalt också, människor utvecklar kreativitet.

Vi kan inte jämföra olika sorters kreativitet/effektivitet, för dessa beteenden beror på omgivningen/miljön.

Vi kan heller inte vara säker på att det är bäst att vara effektiv (och jobba på som tre Norrmän eller tre Indier). Norrmännen och Indierna gör rätt... enligt sin kultur. Indierna förstår exempelvis inte alls varför vi stressar så som vi gör... Deras kultur är varken mer eller mindre rätt än vår, eller?

Intressanta frågor är: Hur det kunde bli så att vi som jobbar effektivare, är kreativa samt har visioner och strävan har det som vi har det. Hur kan vi ha det sämre än Norrmän? Har vi det sämre än norrmän? Och hur ser framtiden ut? Åt vilket håll pekar framtiden? Betalar sig vårt beteende ur ett globalt perspektiv? Vad får vi ut av att vara effektiva och kreativa samt ha visioner och strävan?


Quote:


Det är det monetära samhället som inge fungerar. Monetära samhället bygger på kapitalism och storföretagaren varav varför Politiker i dag fokuserar på att finslipa samhället istället för att lösa problem. Försöker vi lösa problemen så kommer resultatet vara att vi byter samhällssystem.

Vad har för det med sig, en frågeställning om HUR MYCKET PENGAR man ska behöva ha? Och det tycker jag är viktigare i förhållande till vilka som ska få ha barn.

Resultatet för att alla ska ha det bättre är att svackorna minskar och även dess standard:

Istället för att det ser ut så här:

l------------,-------------l

så kan det se ut så här:

l-----,-----l

Om man tänker "diagramet" i hur mycket och lite pengar en person kan ha.



Jag är nöjd om "de fattiga" får sina grundläggande behov som mat, kommunikationsmedel samt husrum säkrat. Då kan de vara rika på annat än pengar och leva lyckligt samtidigt som rika konsumerar på en helt annan nivå...

Quote:


En tanke kring utbildning av föräldrar:

Ska det finnas EN utbildning för hur ALLA föräldrar ska beté sig mot sina barn? Även detta är ett steg emot den falska bilden av objektiv sanning. Ska en religiös person behandla sitt barn såsom samhället tycker att de ska vara för att passa in i arbetsmarknaden; ställ dig i kö och börja sedan ro, annars blire piskan!



Jag tänkte mest på att rädda alla föräldrar som är i situationen där barnen styr deras liv, det var mest för föräldrarnas skull jag tänkte... Har du sett tv-serien supernanny? Helt stört inkapabla föräldrar finns det... Mina tankar var för att rädda dessa kollapsade föräldrar som inte förstår hur man kan leva samtidigt som man har barn. Grundläggande kommunikationsförmågor skulle läras ut... det kan vuxna i samtal med andra vuxna också behöva för den delen.

Quote:

...
Däremot så måste vi försöka se till vad som är moraliskt rätt och fel.
...
är det rätt att västvärlden sätter sig över en annan kultur som har andra värderingar? Hur fel vi än tycker att den är så måste den muslimska kulturen i såfall inse det själva. Inte vi, vi bara skapar fler problem.


Ja, det måste komma från dem själva. Det är moraliskt fel att försöka omvända någon, det tycker i alla fall jag. Men det är bara en åsikt. Om exempelvis Muslimer tycker att de gör rätt ska de absolut fortsätta. Men om någon som blir utsatt för deras behandling inte gillar läget ska vi naturligtvis hjälpa efter att vi fixat/löst våra egna problem (där människor inte gillar vårt sätt att tänka och handla).

För det ska vi komma ihåg, varje gång vi ser något vidrigt beteende som får fortgå i en annan kultur så utförs och tillåts minst lika många vidrigheter i vår egna kultur.

Jag knyter samman detta med nästa citat:

Quote:

Bort med arbetskraftsinvandringen:
...
Allt detta är paradoxalt. Vi åker ner och skjuter folk för att vi tycker att vår kultur är rätt men inte deras, sedan klagar vi över invandringen och vet inte hur vi ska ta hand om dem?
...


Ja, visst är det knäppt?

Detta låter vi fortgå utan att skrika stopp. De måste tycka att vi är idioter som tillåter sådant här på samma sätt som vi tycker det är idiotiskt att de slår sina fruar.

Ingen av oss är något helgon precis...

Som jag blev uppdaterad om i en annan tråd. Vi tillverkar sjukt mycket vapen... Hur kan vi låta detta fortgå?????? (ett till frågetecken kanske?)

De måste ha sjukt förakt mot oss när vi tillåter vapen produceras så att de dör...

Posted on: 2010/3/4 18:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#15


See User information
Håller med om alla dina tankar, som du säger, vad säger att norrmannens liv är mer rikt än svenskens?

Det enda som är rikare i skillnad på rikt och fattigt i världen idag är materiella ting. Nepal är ett materialistiskt fattigt land, men kulturellt rikt land.

Jag vill se ett land som bryr sig om en grundläggande standard för de fattigaste: grundläggande behov som mat, kommunikationsmedel samt husrum säkrat.

Efter det kan vi börja koncentrera oss på befolkningens behov och intressen. Vill man vara rik så gör ett företag, däremot får du ta den risken och ska inga bail-out-paket få. Även om du skapar arbete är det inte säkert att jag vill arbeta alls. Jag vill kunna ges möjligheten att studera och endast ha en Gitarr, en målarpensel och en dator. Om detta erbjuds mig så kan jag sedan lära det jag studerar vidare; i mitt fall kulturell historia.

Arbeta gratis för grundläggande behov. Låter underbart för mig.
Jag skulle visserligen kunna sätta mig i en skuldfälla och studera på Universitetet, men då måste jag ju betala av en skuld och då måste jag arbeta med det. Finns det verkligen jobb för mig på Universitet och är det jag vill lära vidare verkligen det som jobbet säger att jag ska lära vidare?

Jag vill inte göra en kompromiss av vad jag vill lära andra. Och heller vill jag inte kompromissa av det jag vill lära mig. Varför lägga hälften av tiden på ting jag inte vill studera, då har halva mitt liv gått till spillo.

Posted on: 2010/3/4 21:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#16


See User information
www.myspace.com/kaaruaji

Låten All about passar in till denna diskussion.

Posted on: 2010/3/4 21:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#17


See User information
Ett intressant sätt att tänka runt ämnet med barnbidrag är att döpa om det till försäkring. En försäkring som utbetalas när du saknar inkomst pga låg ålder och låg utbildning som gör att du inte kan få jobb och försörja dig själv.

Ord och formuleringar har stor makt över tankegångarna. Vad tänker ni på om jag skulle vilja döpa om "bidraget" till "arbetsförsäkring" som utbetalas så länge ni inte får arbete...

Blir det inte en helt annat bild i ert huvud då? Vad associerar ni till ordet försäkring?

Då uppmanas människor till att skapa arbetsplatser för de som står utanför arbetsmarknaden. Om inte så är det inte mer än rätt att de arbetslösa ska få en utbetalad försäkring som skadestånd för att de inte erbjuds arbete...

Eller?

Posted on: 2010/3/5 13:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bjuder till diskussion
#18


See User information
Otroligt bra tanke, man kommker också bort från frågeställningen om barn är mer värda än vuxna!

Posted on: 2010/3/6 1:15
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
68 user(s) are online (68 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 68

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS