vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

ica & GMO

See User information
Ringde precis till ICA och frågade hur det var med genmanipulerade produkter i deras sortiment.
Fick svaret att deras "generella ståndpunkt" Är att inte ha det varken i första eller andra led.(tex att djuren föds upp på genmanipulerad majs).
Min fråga är vad "generell stådnpukt" egentligen betyder? för egen del tolkar jag det som att de inte frånsäger sig allt ansvar om det skulle finnas. Och att man inte genom märkning kan vara säker på om det är gmo eller ej. att det med andra ord kan förekomma lite här och var.
Vad anser ni?

Posted on: 2010/7/30 15:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: ica & GMO

See User information
Som jag tolkar det har dom det i sortimentet, men inte tycker om det så de inte varnar sina kunder pga det.
Men dom är mycket arga för att sortimentet svämmas över av det. Mycket mycket arga.

Posted on: 2010/7/30 16:40
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Glöm att dom kan skydda sig mot GMO... finns säkert tonvis med GMOprodukter........ I andra tredje eller vilket led man nu vill ha...

MEN MEN.... Faktiskt så får dom lära sig i olika kurser att jobba mera ekologiskt och GMOfritt så långt dom bara kan.. är så min lilla ica iallfall i grönsaksdisken...

Posted on: 2010/7/30 16:51

See User information
och 6 av 10 ferrariägare är ica handlare ^^ Någonting sådant. Internt skämt hos ica handlarna kanske. :P

Posted on: 2010/9/8 10:08

See User information
http://www.eu-upplysningen.se/Amnesom ... /Markning-och-sparbarhet/

Märkning av GMO-produkter ska upplysa konsumenter

Villkoren för godkännande av GMO innehåller även krav på märkning. Alla produkter i handeln som består av eller innehåller GMO ska vara märkta med en text som klargör att produkten innehåller genetiskt modifierade organismer. Undantaget är om varan innehåller oavsiktliga och tekniskt oundvikliga spår av godkända GMO som är 0,9 procent eller mindre.

Min tolkning: vilken produkt som helst kan innehålla 0.9% GMO utan att kunden behöver informeras.

Posted on: 2010/9/8 14:51
" A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open."
Frank Zappa

See User information

Förbjuden GMO-potatis hittad i länet
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter ... el.aspx?ArticleId=5576235

"PITEÅ Företaget Plant Science Sweden, ett dotterbolag till BASF som äger den tillåtna GMO-potatisen Amflora, har hittat plantor av en icke godkänd genetiskt modifierad potatis vid odlingar i Norrbotten."

Säkert bara ett misstag/tillfällighet, hoppas inte dessa nu sprider sig i hela fältet, men tyvärr tror jag redan det är försent, detta kan på lång sikt komma att GMO-förgifta stora ytor av mark..

Posted on: 2010/9/8 19:27
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper