Vakencorner

Re: Latopbatteriet "utslaget" 100811. Något som "slagits ut" för er?
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Har det åskat?
Kan bli underliga strömmar i elnätet vid ev. överslag. Råkade själv ut för det i förra veckan då blixten slog ner ca. 1½ km ifrån mig i en ladugård. Precis då satt jag på altanen med den bärbara datorn, (som var inkopplad på el), samtidigt som blixten slog ner, så kom det ett blått sken över datorn och jag fick mig en mindre stöt. Sedan gick strömmen och var borta ca. 3 timmar. Men datorn fungerade efter den "smällen", däremot klarade sig inte batteriet. När det blir överslag på elnätet, behöver det inte vara så att säkringar går. Och i de flesta moderna batteri-accar, sitter det både överbelastnings skydd och överladdnings skydd, misstänker att det är den kretsen som slår ut.
Posted on: 2010/8/12 13:00
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Även batterier som inte är inkopplade och saknar säkringar kan laddas ur. Jag har hört att folk säger att deras bil inte startat efter ett åskväder. Knepigt att saker som inte är jordade kan förlora sin laddning. Om man kan ladda ur borde man ju kunna ladda upp. Tesla hade kanske rätt?
Posted on: 2010/8/12 15:34
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Det åskade igår ja. Men ej förens på eftermiddag/efter 6.
(satt och kollade radar på smhi om kvällens förhoppningar ang klar himmel under hela dagen.., Och inget åskoväder/blixtar var över oss morgonen/dagen då när kollegans sambos laptop"slagits ut" var på tidigt på förmiddagen. Och min upptäckt på toppen gjordes innan ovädret kom in igår också... Det som hände dig hände hos oss (många årsedan) bodde hemma då. Blixten slog ner i tele/stolpen/ledning utanför på gatan,small te åtah helvete... fax/tele/internet/klimatanläggningen/två datorer var ju bara och slänga...(fick ut allt nytt på försäkring självklart) Men,..Mm Still a theory! Har alltid tänkt utanför ramarna bara... I detta fall, Ingen åska(under själva beräkningen utav förgörelsen utav batteriet i toppen/videokamera/digitalkamera) båda kamerorna var inkopplade under dagen som min dator. kamerorna hemma. toppen på jobbet. Kollegans sambo 2,5mil bort. Tack för svar!.....Quote:
Posted on: 2010/8/12 16:32
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
jo också hört det där om just bil med.
Men om man utgår ifrån att det ej skulle vara oväder? För var ju inget oväder vid (förgörelsen). Vilka trådar drar man i då? Ingen som är utanför ramarna här?!!;) hehe skäm o sido... Wtf!? Tack för svar!=) Quote:
Posted on: 2010/8/12 16:38
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Lustigt med denna posten, pratade med en kompis precis om detta.
Batterier har fått en längre livslängd (vissa), men jag misstänker att tåligheten gått mot motsatt håll, så det kan räcka med lite för att paja dom. Tror inte batteriet måste vara tomt, utan den inre strukturen skadas av något, spik(el), stöt(hantering) eller så. Misstänker att någon del i ett batteri blir allt skörare under användning och till slut slutar att fungera pga någon mindre åverkan. Med andra ord, batteriet är tåligare i början, men sedan känsligare efter tiden... Skulle inte bli förvånad om detta fanns med i nån kalkyl och att detta först sker efter en tid då garantier gått ut... Mer försäljning ftw... Allt för aktien! Tycker det är många saker som fungerar på detta sätt, med den lämpliga "olyckliga" söndrandet av saker men köpt... Ge det bara liite extra tid... Samma är det med detta förbannade mobila internettet jag har... När gnälltiden för att reklamera hela skiten gått ut, började "kvaliten" på nätet ändras markant, från skitbra med nästan inga problem till hopplöst vissa dagar...
Posted on: 2010/8/12 17:19
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Ett åskväder består av spänningar som byggts upp och själva blixtarna under ovädret är ju att de utjämnas. Ungefär som en jordbävning byggs upp av spänningar. Men det lär inte vara så mycket energi i åskväder att den går att utnyttja till kraftproduktion, det är trots allt brak och dån inte så mycket kraft i det utan det är mycket hög spänning under några millisekunder. Men kanske spänningarna före åskvädret är det som tömmer batterierna. Själv har jag fått ett gammeldags blybatteri urladdat i år.
Man får absolut inte ladda ur ett batteri helt, det måste vara 30% kvar för att det skall förbli friskt. Det är nog därför det sitter nån krets i som skall skydda det. När det gäller det mobila internettet får man läsa det finstilta, det brukar stå att det kan ge "upp till 7,2 Mb" eller nåt sånt. Men inget om "ner till".
Posted on: 2010/8/12 17:56
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Mjo, kan bara tala för mig, men hört flera klaga på det. På något sätt är det nästan som leverantörerna har ett prioritetsscript med nya aboneter, alternativt att man ligger i ett subnät med lite extra bandbredd under den perioden. När ångerrätten går ut, görblir ändå en stor klump kvar, för att man investerat pengar i det (tex modemet). Misstänket att min lilla pinne är låst för den leverantören.
Posted on: 2010/8/12 18:21
|
|||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login