vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#1


See User information
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8111419.ab

En av Mangs favoritsajter drivs av en högerextrem amerikan, Alex Jones, med teorier om att mexikanerna håller på att ta över USA och att krisberedskapsmyndigheten planerar att sätta amerikaner i koncentrationsläger.

På ett nätforum nämner Peter Mangs den antisemitiska konspirationsteoretikern Jeff Rense.

Han har sett filmer som handlar om antisemitism och om teorier som går ut på att allt vi människor gör är styrt och kontrollerat av en maktelit.


Utåt har han inte visat något invandrarhat.

Men på nätet har Peter Mangs, 38, levt ett hemligt liv.

Den misstänkte serieskyttens intresse för högerextremism är nu en del av polisens utredningsmaterial.

Peter Mangs häktades tidigare i veckan misstänkt för ett mord och fem mordförsök. Nästan uteslutande riktade mot offer med invandrarbakgrund. Polisen tror inte valet av offer är en slump. Men hittills har man inte hittat några direkt främlingsfientliga kopplingar.

Nu tycks bilden börja klarna.

Uppgifter Aftonbladet tagit del av visar att Peter Mangs via sin dator och fördjupat sig i högerextrema tankesätt.
Tror på en elit

Jonathan Leman, reporter på tidningen Expo och expert på konspirationsteorier, har tagit del av Aftonbladets uppgifter och ser en röd tråd i Mangs liv på nätet – främlingsfientlighet blandat med konspirationsteorier.

Enligt Leman går teorierna ut på att det finns en elit som styr och vill förslava mänskligheten. Därför blir misstron till samhället stor.


Solveig Wollstad.
– En klassisk teori bland högerextremister och många konspirationsteoretiker är att judarna styr samhället och ligger bakom invandring och mångkultur för att försvaga nationalstater. Nazister menar att det är judarnas strategi för att utplåna den ariska rasen.
Oro för invandring

Utåt har Peter Mangs inte visat något invandrarhat. Kolleger och vänner minns inte att han sagt något som uppfattas som främlingsfientligt.

Däremot har Peter Mangs pappa tidigare sagt att sonen gett uttryck för oro över invandringen:

– När det har smällt i Rosengård har han sagt att han är orolig för att invandrarna svämmar över i Sverige.
Propaganda

Ett exempel från Peter Mangs liv på nätet är en kommentar om spelfilmen ”I am legend”. Mangs tycker den är ren multikulturell propaganda av en judisk författare.

– Han kopplar mångkultur och invandring till judar och ansluter sig därmed till den högerpropagandan, säger Jonathan Leman.

Enligt experten fyller konspirationsteorin en viktig funktion psykiskt, den ger struktur i en kaotisk värld full av ovisshet.

– De tänker att ”jag har sett ljuset, ni andra är blinda och ser inte att ni är lurade”. En person som känner sig utanför och har dålig självkänsla blir plötsligt geniet som fattat hur det verkligen ligger till.
Oklart om motiv

Om Mangs intresse för konspirationsteorier drivit honom att begå brott vill inte åklagare Solveig Wollstad gå in på.

– För närvarande koncentrerar vi oss inte på något motiv, det är svårt att diskutera sådant när en person förnekar brott som han gör. Det får bli en senare fråga, den kan ha betydelse för straffsituationen.

Posted on: 2010/11/12 10:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#2


See User information
Expo försöker koppla tro på konspirationsteori till att möjligt motiv till skjtuningarna, så om man t. ex. besöker infowars.com eller vaken.se är man en potentiell seriemördare enligt Lehmans logik.

Posted on: 2010/11/12 10:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#3


See User information
Quote:
Jonathan Leman, reporter på tidningen Expo och expert på konspirationsteorier


LOL! Vilket skämt...

Posted on: 2010/11/12 10:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#4


See User information
Lehman & Co är helt uppenbart en del i just den konspiration han försöker plocka poäng genom att förneka existerar.

Att försöka säga att man kämpar för yttrandefrihet genom att bura in oliktänkande försöktes under sovjettiden också. De sk "dissidenterna" spärrades ofta in på dårhus. Tydligen är det samma krafter i rörelse i EU, Israel och USA nu som den gången styrde Sovjet och DDR.

Reptilerna.

Era jävlar!!! Men vi skall krossa era ägg, det står i Bibeln att vår fot skall krossa ert huvud. Hallelujah vår Gud är större än er Satan.

Posted on: 2010/11/12 11:09
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#5


See User information
Ja man är ju inte förvånad över vilket håll propagandan riktas emot .

Riktigt lågvatten.

Arroganta skitstövlar..........


http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=167112#forumpost167112

Posted on: 2010/11/12 11:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#6


See User information
Helt sjukt vilka kopplingar som görs, kolla dessutom uttalandet av åklagaren:

"Om Mangs intresse för konspirationsteorier drivit honom att begå brott vill inte åklagare Solveig Wollstad gå in på."

Posted on: 2010/11/12 20:58
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#7


See User information
Så kan hon väl inte ha uttalat sig om han inte erkänt något brott? Då måste han alltså ha erkänt!?! Eller var det ett svar på en fråga?

Posted on: 2010/11/12 21:08
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#8


See User information
Detta är ju inget uttalande av åklagaren, utan en vidrigt formulerad fråga av en journalist som faktist går emot vad jag antog media ville ge för bild med 11 septemberförnekandet

Posted on: 2010/11/12 21:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#9


See User information
Ja det är sjukt.

Under tider där regeringar har begått landsförrädereri likt under hitlers tid har man alltid anklagat dom som ifrågasätter och kallat dem vid namn.

När en regeringar media osv tar sig resurser för sånt är det ett tecken på att dom inte har rent mjöl i påsen och det slår aldrig aldrig fel.

Varför ska annars styret bry sig om folkets åsikter om folket ska få vara fria?

Menar ta en titt under hitlers tid exempelvis alla som inte instämmde i hitleragendan var terrorister oavsett gruppering härkomst osv.

Och ta en titt på dagens samhälle vad ser vi för likheter?

Och vi vet ju att nazisterna var extremt extremt fixerade av övervakning granne mot granne trafiken samtalen osv likt kalla krigets östberlin och stazi.

När människor är smutsiga inombords och skapar profit på lidande så försöker dom ofta gömma sina brott genom att peka på alla andra utom sig själva.

Att vi inte har ett hållbart leverne på jorden är ju självklart.
Det är ju inte folket som ljuger.
Det är ju inte folket som sitter på medlena och styra media tillverka vapen osv osv osv.

Alla människor vill ju samma sak vara fria lyckliga och slippa vara ensamma.
En del människor har bara en förvriden syn av hur man uppnår detta.
Det som är felet är att människor har synsättet att det som gynnar min komfort är rätt (oavsett vilket lidande det skapar).

Men vissa tycker det är skönt och bränna sig själv andra tycker om vidriga moralbrott för känslorna är förvridna eller det saknas kunskap om drifterna och då får alla andra betala.

Ett polariserat samhälle är alltid alltid ett tecken på korruption högre upp.

Styrets reglering reflekterar dom styrandes insida.
Dom ser pengar som evigt liv.
Dom tycker att lura folk och styra och anklaga folk genom manipulation = ger dom en högre position.

Det finns ingen tro det finns inga andliga uppleverlser det finns ingen gemmenskapskänsla det finns ingen kunskap om deras natur deras tankar känlsor eller om andras och deras eget värde.
När man spottar gift på andra spottar man bara gift på sig själv.

Att vi lever i en Demon-krati är utan tvekan.

Posted on: 2010/11/12 21:17
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#10


See User information
Quote:

Shen skrev:

Att vi lever i en Demon-krati är utan tvekan.


Just det - det är därför droger lanseras och omhuldas (av just dom).

Posted on: 2010/11/12 21:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#11


See User information
Freddan, jag skriver in citatet av åklagaren igen så du kan läsa det.. Läs sakta..

"Om Mangs intresse för konspirationsteorier drivit honom att begå brott vill inte åklagare Solveig Wollstad gå in på."

Posted on: 2010/11/12 21:35
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#12


See User information
Jag tror det är en fråga hon fått av en journalist som sedan skriver så och att hon inte ville gå in på det.

Journalist: Tror du Mangs intresse för konspirationsteorier drivit honom att begå dessa brott?
Åklagaren: Det vill jag inte gå in på

Rubriken: "Om Mangs intresse för konspirationsteorier drivit honom att begå brott vill inte åklagare Solveig Wollstad gå in på."

Posted on: 2010/11/12 21:50
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#13


See User information
Men då finns det ju en chans att åklagaren kan tycka så.. Det är bara det att hon kanske inte vill gå in på det just nu..

Demonisering av oliktänkade är det hursomhelst..

Posted on: 2010/11/12 22:06
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#14


See User information
Quote:

Freddan skrev:
Jag tror det är en fråga hon fått av en journalist som sedan skriver så och att hon inte ville gå in på det.

Journalist: Tror du Mangs intresse för konspirationsteorier drivit honom att begå dessa brott?
Åklagaren: Det vill jag inte gå in på

Rubriken: "Om Mangs intresse för konspirationsteorier drivit honom att begå brott vill inte åklagare Solveig Wollstad gå in på."
Jag TROR du är CP,jag tror likt förbannat precis som du själv gör...ser du skillnaden?Mangs eller Magnus samma skräp..!

Vidare så skriver hon:citat;Åklagare Solveig Wollstad är mycket kritisk mot att flera medier valt att publicera namn och bild på den misstänkte skytten i Malmö, ...Djurist...

Posted on: 2010/11/12 22:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#15
Jag ska be för Lehman ikväll...och kanske några till.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#16


See User information
sale: Chilla lite... Alla kan väl försöka hålla god ton här på forumet, uppskattas!

Posted on: 2010/11/12 22:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#17


See User information
Quote:

Anti skrev:
sale: Chilla lite... Alla kan väl försöka hålla god ton här på forumet, uppskattas!
Tack det samma, vill du ha en eller 2 cilli:)

En del gömmer sig själva så starkt att det tror att det är andra som behöver analyseras.

Posted on: 2010/11/12 22:23

Edited by sale on 2010/11/12 22:41:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#18


See User information
Quote:

sale skrev:
Jag TROR du är CP,jag tror likt förbannat precis som du själv gör...ser du skillnaden?Mangs eller Magnus samma skräp..!

Jaja. Tror du jag är CP för det jag tycker får det stå för dig. Resten av rappakaljan du skriver blir man ju inte klok på

Quote:

sale skrev:
Vidare så skriver hon:citat;Åklagare Solveig Wollstad är mycket kritisk mot att flera medier valt att publicera namn och bild på den misstänkte skytten i Malmö, ...Djurist...

En åklagare skriver ingenting, utan hon intervjuas. Av journalister. Elementär kunskap som tydligen ett CP fattar men inte du.

Posted on: 2010/11/12 22:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#19


See User information
Quote:

Freddan skrev:
Quote:

sale skrev:
Jag TROR du är CP,jag tror likt förbannat precis som du själv gör...ser du skillnaden?Mangs eller Magnus samma skräp..!

Jaja. Tror du jag är CP för det jag tycker får det stå för dig. Resten av rappakaljan du skriver blir man ju inte klok på

Quote:

sale skrev:
Vidare så skriver hon:citat;Åklagare Solveig Wollstad är mycket kritisk mot att flera medier valt att publicera namn och bild på den misstänkte skytten i Malmö, ...Djurist...

En åklagare skriver ingenting, utan hon intervjuas. Av journalister. Elementär kunskap som tydligen ett CP fattar men inte du.
Jasså det var inte hennes egna ord,Cp betyder computterterror,där har du en poäng... jag har inte varit på dårhus.

Posted on: 2010/11/12 22:55
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#20


See User information
Quote:

TeBe skrev:
Freddan, jag skriver in citatet av åklagaren igen så du kan läsa det.. Läs sakta..

"Om Mangs intresse för konspirationsteorier drivit honom att begå brott vill inte åklagare Solveig Wollstad gå in på."
Lyfter.

Posted on: 2010/11/12 22:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#21


See User information
Quote:

sale skrev:
Jasså det var inte hennes egna ord,Cp betyder computterterror,där har du en poäng... jag har inte varit på dårhus.

Du har tydligen aldrig hört talas om ledande frågor som journalister använder sig utav?
Det fungerar som så att journalister lägger fram en fråga på ett sådant sätt så de kan skriva om den då svaret inte längre spelar någon roll.
Jag har svårt att tänka mig en åklagare säger någonting sådant bara rakt upp och ner, däremot är det sådant en journalist kan fråga. Eller du kanske har ett oredigerat radioklipp som bevisar motsatsen? Det är ju kanske inte alla som känner till att åklagare inte skriver i media, utan de intervjuas.

Det är alltså som frågan "Har du slutat slå din fru?" Du kan inte svara på den frågan utan att en journalist skulle skriva antingen:
1. Han har slutat slå sin fru
2. Han har inte slutat slå sin fru
3. Han säger han aldrig slagit sin fru.

Du är omintetgjord hursom.

Tänk att vissa inte ens vet hur det fungerar med medias rapportering.

Det är ju förresten jättebra du inte varit på något dårhus. Tack för att du delade den informationen till oss som tvivlar.

Posted on: 2010/11/12 23:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#22


See User information
Quote:

Freddan skrev:
Quote:

sale skrev:
Jasså det var inte hennes egna ord,Cp betyder computterterror,där har du en poäng... jag har inte varit på dårhus.

Du har tydligen aldrig hört talas om ledande frågor som journalister använder sig utav?
Det fungerar som så att journalister lägger fram en fråga på ett sådant sätt så de kan skriva om den då svaret inte längre spelar någon roll.
Jag har svårt att tänka mig en åklagare säger någonting sådant bara rakt upp och ner, däremot är det sådant en journalist kan fråga. Eller du kanske har ett oredigerat radioklipp som bevisar motsatsen? Det är ju kanske inte alla som känner till att åklagare inte skriver i media, utan de intervjuas.

Det är alltså som frågan "Har du slutat slå din fru?" Du kan inte svara på den frågan utan att en journalist skulle skriva antingen:
1. Han har slutat slå sin fru
2. Han har inte slutat slå sin fru
3. Han säger han aldrig slagit sin fru.

Du är omintetgjord hursom.

Tänk att vissa inte ens vet hur det fungerar med medias rapportering.

Det är ju förresten jättebra du inte varit på något dårhus. Tack för att du delade den informationen till oss som tvivlar.


Skönt att du/ni tvivlar på mig...men hon går "fri"tack vare dig...

Posted on: 2010/11/12 23:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#23


See User information
Quote:

Freddan skrev:
Quote:

sale skrev:
Jasså det var inte hennes egna ord,Cp betyder computterterror,där har du en poäng... jag har inte varit på dårhus.

Du har tydligen aldrig hört talas om ledande frågor som journalister använder sig utav?
Det fungerar som så att journalister lägger fram en fråga på ett sådant sätt så de kan skriva om den då svaret inte längre spelar någon roll.
Jag har svårt att tänka mig en åklagare säger någonting sådant bara rakt upp och ner, däremot är det sådant en journalist kan fråga. Eller du kanske har ett oredigerat radioklipp som bevisar motsatsen? Det är ju kanske inte alla som känner till att åklagare inte skriver i media, utan de intervjuas.

Det är alltså som frågan "Har du slutat slå din fru?" Du kan inte svara på den frågan utan att en journalist skulle skriva antingen:
1. Han har slutat slå sin fru
2. Han har inte slutat slå sin fru
3. Han säger han aldrig slagit sin fru.

Du är omintetgjord hursom.

Tänk att vissa inte ens vet hur det fungerar med medias rapportering.

Det är ju förresten jättebra du inte varit på något dårhus. Tack för att du delade den informationen till oss som tvivlar.


Skönt att du/ni tvivlar på mig...men hon går "fri"tack vare dig...
Läser du på raderna blir du lätt en anhängare av ordet i s f vekligheten.Kamma dig du med som du själv säger.

Posted on: 2010/11/12 23:11
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Peter Mangs surfade på högerextrema sajter
#24


See User information
Quote:

TeBe skrev:
Men då finns det ju en chans att åklagaren kan tycka så.. Det är bara det att hon kanske inte vill gå in på det just nu..

Demonisering av oliktänkade är det hursomhelst..

Förlåt. Jag missade ditt inlägg för att Sale kämpade så om uppmärksamhet.

Tja. kanske att åklagaren tycker så, men det skulle vara väldigt oprofessionellt att säga. Men för en journalist är det vardagsmat.

Men visst är det demonisering, bara att jag tror det kommer från journalisten och inte åklagaren.

Posted on: 2010/11/12 23:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
26 user(s) are online (26 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 26

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS