vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Världens rätta ansikte

See User information
Igår skrev jag ett kanske lite luddigt inlägg där jag nämnde att de flesta inte tycks inse hur pipelines, gasledningar och datakommunikationsnät korsar världen på härs och tvärs och spinner in folk och länder i ett nät dom aldrig kan trassla sig ur om dom vill leva med tillgång till det vi kallar moderna bekvämligheter.

Men att inse vidden av detta är inte lätt, för något mindre omtalat får man leta efter. Redan att få exakta upplysningar om hur pipelines för olja korsar områden som man trodde låg i krig med varandra och hur de hålls öppna även om ett krig faktiskt rasar är i stort sett helt omöjligt.

Att så trots allt kan ske säkras bäst med att de inblandade makterna har kärnvapen. Inget får störa den internationella handeln med råvaror som gas och olja, däremot kan konflikter som för den oinvigde ser farliga ut påverka priserna positivt (dvs uppåt!).

Kort och gott: Oljetankers och Suezkanalen är lika outdated som vetetransporter med fullriggare från Australien.

Istället har vi ett världsomfattande system med mer eller mindre hemliga pipelines och i analog med detta även liknande system för telekommunikationer och gas.

Om man lägger ut vad man kan få tag i av information omkring dessa transportleder framträder en ny och ganska annorlunda bild av världen. Man känner sig lite grann som läkarna måste ha gjort när dom insåg hur blodomloppet fungerade.

Samtidigt kommer insikten att det är för dessa transportlänkars skull som krig och maktskiften sker i vitt skilda områden som Vitryssland, Tjetjenien och Georgien bara när det gäller det gamla Sovjet. Men det finns klara länkar till Sudan och kanske andra områden i Centralafrika också, "temperaturen stiger"!

Konflikterna är inte så svåra att förstå, om man skall dra ledningar från exempelvis området vid Kaspiska Havet måste man gå antingen genom Turkiet eller norr om, t.ex Ukraina.

Detta gäller vår del av världen men man kan notera sig vissa områdens geografiska placering. Betraktar man Asien som världens största ö har man en bra utgångspunkt för strategiska iakttagelser!

Men det ligger också ledningar kors och tvärs på Medelhavets botten från och till Nordafrika och även Egypten. Både Turkiet, Libanon, Syrien och Israel är hopkopplade med detta nät. För inte att tala om resten av Mellanöstern.

Detta är inget jag började studera igår, dessa ting framträdde klart redan under första gulfkriget i början av nittitalet, då jag råkade hitta kartor som klart och tydligt visade hur oljetransporterna pågick medan striderna rasade genom områden som tillhörde stater som var varandras dödsfiender... och de geografiska kunskaperna hos mediarepresentanterna är ofta begränsade till de officiella kartorna vi ser i skolböcker och uppslagsböcker där små finesser som hemliga trekanter och delade områden aldrig finns med.

Och som pricken över i kommer då och då små meddelanden som att ett land "gjort ett internationellt kalibreringstest för seismografiska utrustningar", dvs smällt av en kärnladdning. Inga stora rubriker här inte...

Intresset för utrikespolitik är obegripligt dåligt tycker jag... är jag den ende som saknar sjuttiotalets kämpaglöd?

Världens ansikte just nu är... ganska ådrigt!

Posted on: 2011/2/1 6:39
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper