vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

En reflektion på ACTA, SOPA , PIPA med mera

See User information
Hej, har inte postat på säkert ett år. Men här kommer en liten uppsatts.

Det blev längre än jag trodde, eftersom folk har ont om tid och konkuransen är hård så börjar jag med en sammanfattning som sen referar till stycken i nummer ordning.

1-3. Folk som lever mer IRL än på nätet fattar ingeting.

4. Väst är en en parti stat. Orimligt högt skattetryck. Styrs av personer som inte fattar något om internet.

5-8. Den svarta ekonomin AKA system D. Jag förklarar vad det är. http://www.wired.com/magazine/2011/12/mf_neuwirth_qa

9-11. Min poäng den får ni fan läsa hela själva

Jag har jobbat i internet branchen i över 10 år, från små startups till internationella reklambyråer och på flera geografiska platser. Om det är något jag lärt mig så är det att dom som inte är tunga internet användare ofta har otroligt dålig koll på läget. Det är också ofta dom som är beslutsfattare vilket ofta leder till dåliga resultat och dyra priser.

Jag tror att det är samma visa med copyright industrin och våra ledare. Dom har nada koll på läget och irrar runt på sina möten som två halshuggna höns.

Det dom däremot förstår är fysisk handel, dom förstår också hur man utövar och behåller sin makt. Som doktor kosmos sjunger i en av sina låtar. " I sverige upphålls inte diktaturen med en ak47a mot tinnen utan med fönsterkuvert i brevlådan"

Vad jag menar med det är att vi lever i en enparti stat som kallas väst. I väst har vi pension, vi är trygga. Staten tar alltid hand om oss så vi inte blir matsjuka när vi äter på stan. Vi är också larvigt högt beskattade. Jag menar förr i tiden då okuperade län/länder/städer och statsstater blev brandbeskattade så kom det aldrig upp i närheten av den beskattning folk i väst är utsatta för.
Folk i väst är alltså schackmatt. Vi kan aldrig få en kritisk massa att motsätta sig statusqoe, det är på tok för riskfyllt och folk har det ju ändå rätt bra. Vi får ju iaf det som eliten kickar ner till oss. Det är ju mer än många andra människor på den här jorden får... eller? Hur som helst det är det vi blir lärda i alla fall.
Kina går i en liknade riktning, många kineser är väldigt lyckliga med tillvarån dom befinner sig i. Dom har miljoner i skulder i snygga bilar och ipads.

Nog med bakgrund, här kommer poängen. Världens andra största ekonomi är inte Kina, eller Japan eller EU. Den snabbast växande är inte indien, malaysia eller goldman sachs. Det är nämligen "SYSTEM D".
System D kommer från franskans démerder. Vilket betyder att ta sig ur eller bort från skiten. D.v.s att utöva någon form av arbete på eget bevåg för att att tjäna en slant för dagen. Till system d, så hör t.ex korvgubbar(på den tiden då folk kunde sälja korv istället för att gå på soc), mellanstadie klasser som säljer bullar utanför ica för att sammla in pengar till klassresan, motorcykel taxin i thailand eller föraren som konverterade sin moppe till ett blitzkrieg nudelköp. Som är mobilt och utan större omkostnader och betydligt mer populärt än t.ex mcdonalds.

Cirka hälften av jordens arbetsföra befolkning arbetar inom system d. Dom betalar inga skatter, har inga certifikat etc. Med andra ord har dom ingen friktion och är det sanna kapitalisterna. Nog drömmer det flesta om att kunna ligga på soffan och titta på TV och dö av välmående som väst kan göra.

Om 10 år så kommer 2 av 3 att arbeta inom system d. Så snabbt växer den ekonomin. Jag måste klaragöra bara att drog-, vapen- och människohandel inte är inräknat. Utan endast folk som gör RÄTT för sig och försöker ta hand om sig själva och sina familjer. Det här är det värsta det styrande/eliten vet. Det är oberoende fria människor som ger fullkommligt fan i vad några rika gammla herrar och damer hittar på för regler. Flertalet av arbetarna bryter mot en massa lagar och lever därför i juridisk osäkerhet. Lyckligtvis så ingriper inte myndigheter så ofta i det länder där system d är har en kritiskmassa. Om dom ingriper så är det mot dom som drar in "mycket(en iphone i veckan)" pengar eller som pysslar med moralisk tvivelaktigt verksamhet så som hembränneri, eller prostition och dom mutar sig fria i det flesta lägen.

I och med att ekonomin håller på att kollapsa, outsourcing av industri, stor invandring från sys d länder samt ett misslyckande att gå över till tjänstekonomi. Så kommer system d att sprida sig till väst, och kommer slutgilting att leda till en försvagad stat.

Jag ser det som ett troligt scenario och det gör nog även pamparna. I och med ACTA, SOPA, PIPA med mera så kan man bekämpa system d på distans. Alla väst människor som har funnit en utväg genom kreativt skapande på internet blir nedslagna. Men framför allt så kommer staten i utvecklingsländerna att gå hårdare åt mot alla desssa gatuförsäljare med mera för att lukrativa handelsavtal kommer att ges till Don Corruptio el presidenti of långtbortistan och hans polare. Bara han tar hand om problem D.

Det faktum att dom kommer att förstöra mänsklighetens största underverk genomtiderna är inget som dom ens förstår. Dom bara stövlar på och tror att dom är rättfärdiga som pampar alltid gjort sen urminnes tider.

Tack och hej!

ps: Anledningen till summeringen är att jag har blivit van att skriva en sådan i mitt yrkesliv då ingen av mina kunder orkar ta sig till det jag skriver utan vill mest bara ha några häftiga termer som dom kan imponera på deras kunder med så offerten blir godkänd.

Posted on: 2012/2/1 21:58
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper