vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



"Hästköttsskandalen" i historiens ljus
#1


See User information
Just nu rullar en våg av skräck för att man skall få i sig hästkött genom Europa. Hysterin är väl något mindre än om pilgrimer till Mecka ovetande hade utfordrats med svinkött, men nog påminner situationen en del om detta.

Vad är det för fel på hästkött egentligen?

Biffarna är oerhört möra, en av mina tidigaste upplevelser av hästkött var när min onkel och far beställde hästbiff på Nimb på Tivoli. Min onkel visade hur kniven sjönk av sin egen tyngd genom biffen och själv närmast dreglade jag fast jag bara var tio år gammal.

Hästköttsslaktare hade i min barndom ett hästhuvud över butiksingången, medan vanliga slaktare hade ett kohuvud.

Detta var i min barndoms Danmark, men hur var det i Sverige?

Ett starkt minne är när jag var på utflykt i Västergötland med den lokala vikingaklubben i kvarteret. Vi åkte runt i en gammal skrotbil och "offrade" på "heliga ställen" typ stenar med skålgropar och drack vatten ur horn från Ho's källa.

Så såg vi plötsligt en väldig runsten, tyvärr har jag glömt namnet på den. När vi studerade stenen dök det upp en liten plirig gubbe med långt skägg och förklarade en hel del ur den lokala historien.

Bland annat frågade jag varför det stod "Flotten" på skylten vidare längs en mindre väg. Då lyste han upp och sa att det var där han bodde och att det bara fanns det enda huset, så han hade egen skylt!

När jag anmärkte att det fanns liknande ortsnamn på andra håll, nickade han och sa att det berodde på att de som slaktar hästar kallas "flöttar" och att deras gårdar ligger avskilt, för att ingen annan vill bo i närheten och så erbjöd han sig att visa sitt ställe.

Det visade sig mycket riktigt att han bodde vid slutet av vägen. I skogen bredvid som var väldigt trolsk fanns en klippvägg, kanske fem meter hög, och framför den en egendomlig halvrund inhägnad med en stor kraftig något egendomligt utseende ek i mitten.

"Det är en blodsek" sa han. Dess rötter växer i hästblod, för här har vi slaktat hästar i tusen år. Det går till så att hästarna kommer hit, och så sticker vi dom i halsen och så förblöder de under eken, varpå de flås och köttet tas tillvara.

Det halvrunda hägnet var försett med spetsiga ändar så att inga hästar skulle kunna ta sig över.

Jag lade märke till att det fanns en massa små kullar i mossan runtom stället, och lyfte på en sådan tuva. Det låg en hästskalle under och då insåg jag att det hela var alldeles sant, det var hundratals.

Mycket intressant, sade jag och tackade för titten. Men jag passade också på att fråga om det fanns några restriktioner i umgänget med flottar typ att man inte tar bödeln i hand.

Nejdå sade han, inte nu för tiden fast han blinkade samtidigt så jag nöjde mig med att buga framåt med handen mot hjärtat tacksam för att få ha skådat en riktig hemlighet!

Så här går det alltså till den dag idag!

Själv har jag alltså ätit hästbiff och tycker att det är gott. Att hästarna kanske inte är lika glada inser jag förstås...

För övrigt har jag hört berättas från fd rumänska bönder att en av inkomstkällorna i Rumänien ute på landet är att sälja gamla hästar (dom SKALL vara gamla) till italienska och ungerska salamitillverkare och att det faktiskt på dom kanterna är brist på hästkött.

Så du som gillar italiensk eller ungersk salami vet också hur hästkött smakar!!!

Posted on: 2013/2/14 9:14
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Hästköttsskandalen" i historiens ljus
#2


See User information
Det egentliga problemet består väl inte i att det skulle vara nåt särskillt fel på just hästkött utan att det säljs som någonting annat? Står det nötkött på förpackningen borde man kunna förvänta sig och lita på att det verkligen är nötkött och inte hästkött eller delfin eller utter eller vad som helst annat.
För övrigt tror jag att hästar i större utsträckning medicineras häftigare och skulle det vara så att det var tävlingshästar eller så tror jag man med stor sannolikhet även kan upptäcka diverse hormoner och annat som man kanske inte vill äta, vill man det är det ok också men valet måste få finnas och inte smygas ned i hemlighet.
Om GMO-potatisar skulle säljas som ekologiskt odlade tror jag också man skulle vara upprörd även om man inte skulle anse det vara något fel på GMO eller tycka dom smakade dåligt (kommer inte på någon som skulle tycka det här inne men det finns säkert. Poängen är alltså såklart att det som står på förpackningen ska vara det som också finns i förpackningen, basta!

Posted on: 2013/2/14 13:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Hästköttsskandalen" i historiens ljus
#3


See User information
Nåt mer söndermedicinerat än slaktsvin finns det nog inte bland hästarna, men jag förstår vad du menar. Man skall kunna lita på en innehållsdeklaration och även få ursprungsland angivet.

Märkligt förresten att detta inte gäller för produkter som exempelvis bensin, det framgår aldrig var oljan kommer ifrån vilket egentligen är något man som miljömedveten konsument saknar. Är oljan uppumpad ur nåt träsk i ett uland där lokalbefolkningen hålls nere med knutpiskor och maskingevär, eller är den stulen från Libyen eller kommer den från en norsk borrplattform på internationellt vatten? Vore onekligen intressant att få veta.

För att återgå till ämnet: ATG förbjuder väl hästar att få doping i havren, det har ju hänt att kuskar avstängts för att ha gett dom "milkshake"?

Posted on: 2013/2/15 8:38
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Hästköttsskandalen" i historiens ljus
#4


See User information
En av mina vänner meddelade just att han misstänker spår av hästkött i sina fiskpinnar!

Posted on: 2013/2/17 10:29
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: "Hästköttsskandalen" i historiens ljus
#5


See User information
Alla barn äter lasagne utom Johnny, för det var hans ponny.


Posted on: 2013/2/17 13:36
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
34 user(s) are online (34 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 34

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS