BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Toppklimatforskare skyller på datorerna för utebliven uppvärmning.

See User information
World's top climate scientists confess: Global warming is just QUARTER what we thought - and computers got the effects of greenhouse gases wrong ... eenhouse-gases-wrong.html

Posted on: 2013/9/18 9:18

Edited by TeBe on 2013/9/24 23:08:16
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Toppklimatforskare skyller på datorerna för utebliven uppvärmning.

See User information
BBC secret exposed: Greenpeace, activists, BP decide what “science” brits see — Hello TwentyEightGate

Resized Image

Oh the irony. The BBC, supposedly the public owned broadcaster, had a meeting with 28 climate experts in Jan 2006 where it decided on its policies on climate coverage. It led to the extraordinary move of the BBC abandoning any semblance of impartiality (a principle that’s so important it’s written into its charter). In the meantime, the BBC did everything it could to hide those influential experts names. It’s been nearly seven years since the seminar, but now we know why their names were top secret. No one is even pretending this was about “the science”. The BBC has become a PR wing of Greenpeace.

In mid 2007 Tony Newbery of Harmless Sky started asking who was at the seminar, but the BBC wouldn’t give up the names. In fact the BBC thought the names were so significant that when Newbery sent them an FOI, they not only refused to hand over the list, but they used six lawyers against him (see The Secret 28 Who Made BBC ‘Green’ Will Not Be Named). The BBC, improbably, argued they weren’t “public” and even more improbably, they won the case. Who knew? The BBC could be considered a “private organisation”. Where are the shareholders?

Having spent many thousands defending their secret meeting with such elaborate wordsmithing and lawyering, presumably, the irony is sweet that when Maurizio Morabito (omnologos) hunted online, he found the sacred list published in full. (Thanks to the wayback machine.)

The BBC is a tax funded organization with a charter to be impartial. So which climate experts were allowed to help decide what the British public should see and pay for?

These ones: Blake Lee-Harwood, and Li Moxuan, Greenpeace; Andy Atkins, Advocacy Director, and Tadesse Dadi, Tearfund (Charity); Trevor Evans, US Embassy; Iain Wright, BP International; Joe Smith, The Open University; Saleemul Huq, IIED (Int. Inst. for Environment Development); Mark Galloway, Director, IBT (International Broadcasting Trust); Tessa Tennant, Chair, AsRia; Andrew Dlugolecki, Insurance industry consultant; Anita Neville, E3G; and more… (see below)

How many unskeptical climate scientists were there? Three. How many skeptical scientists? Zero.

Most of the list of “climate experts” advising the BBC were activists, advocacy directors, charities, or were involved in sustainable (green) investments. Big Oil even had a seat at that table. Do they care for polar bears or was it because they were involved in the giant CO2 Capture Research Project? (As it happens, they gave up on those plans in May 2007.) h/t davidmhoffer (WUWT)

Rog Tallbloke slices it beautifully:
So now the BBC has yet another big problem on it’s hands. It turns out it has lied to the public who pay for it about the makeup of the group which has determined it’s climate reporting policy. This is no small matter considering the billions of pounds involved in the Green energy industry. Additional carbon taxation has directly led to fuel poverty for hundreds of thousands. The excess cold related deaths in the UK have shot up in the last few years. We hear stories of pensioners buying secondhand books by the yard and burning them to keep warm.

UPDATE: Maurabitzio writes “why the list matters” and includes these points:

The BBC sent four low level representatives: Peter Rippon, Steve Mitchell, Helen Boaden, George Enwistle. All have since risen to power.
Amazingly, those are also the exact four who have thus far resigned this week over the false paedophilia accusations against Lord McAlpine. (h/t Bruce Hoult in a Bishop Hill comment)
Here’s how important the seminar of Jan 2006 was:
“The BBC has held a high-level seminar with some of the best scientific experts, and has come to the view that the weight of evidence no longer justifies equal space being given to the opponents of the consensus [on anthropogenic climate change].”

From Seesaw to Wagon Wheel, BBC, June 2007 Page 40

“I assume that this is why the BBC’s coverage of the issue abandoned the pretence of impartiality long ago.”

Jeremy Paxman, Newsnight Homepage 02/02/2007

[Quotes from Harmless Sky]

These were the aims of the seminar according to the BBC:

[The] Seminar had the following aims:

· To offer a clear summary of the state of knowledge on the issue
· To find where the main debates lie
· To invoke imagination to allow the media to deal with the scope of the issue
· To consider the BBC’s role in public debate.
[Quotes from Harmless Sky]

So basically, the BBC made out this was its own mini IPCC conference, where they got experts from both sides, thrashed out the science, decided on the most honest way to convey all the risks, costs and benefits to their paying public — in the impartial manner mandated by their charter. A “clear summary” of the state of knowledge?

Let’s all cheer a private BBC!
Which private organization is allowed to forcible charge the public fees? Answer: If there is one, it makes a mockery of British corporate law.

I say “Yes” to a private BBC. Let’s make BBC payments voluntary. (After all, the hallmark of the marketplace are voluntary transactions, while coercion is the hallmark of government.) And if anyone anywhere doesn’t like being fed rehashed activist spiel disguised as “investigative” journalism, they don’t need to complain, they can just stop paying. (These clever wordsmithing journalists like “free markets”, remember?) How about a tick-box on the annual UK tax-return? Check this square to fund the BBC, or leave it unchecked to send the equivalent amount to the GWPF instead.

What happened at That seminar?
The Seminar was entitled ‘Climate Change - the Challenge to Broadcasting’ , January 2006. Andrew Montford has written a guide to the FOI battle: you can buy the ebook format here for ~75 cents.

The full background is summed up in “Conspiracy In Green” which Montford and Newbery worked together on over several years.

Richard D North was there that day and said to James Delingpole:

‘I found the seminar frankly shocking, The BBC crew (senior executives from every branch of the Corporation) were matched by a equal number of specialists, almost all (and maybe all) of whom could be said to have come from the ‘we must support Kyoto’ school of climate change activists…
I was frankly appalled by the level of ignorance of the issue which the BBC people showed.,I mean that I heard nothing which made me think any of them read any broadsheet newspaper coverage of the topic (except maybe the Guardian and that lazily).

‘Though they purported to be aware that this was an immensely important topic, it seemed to me that none of them had shown even a modicum of professional curiosity on the subject … I spent the day discussing the subject and I don’t recall anyone showing any sign of having read anything serious at all. 
I argued at the seminar that I thought most broadcasting coverage on climate change was awful. But I also said there was no need for them to become self-conscious about it. This was because, although the issues were scientifically, politically and economically difficult, the BBC’s reporting of the thing would improve as soon as their audience was asked to vote or pay for climate change policy.’

(not the same Richard North of EU referendum)

Watts Up of course covered it all, sending his heartiest congratulations to Maurizo, and commenters are having a great time.

Barry Woods tells me Andrew Orlowski at The Register, has reported all this VERY accurately, he was reporting the FOI tribunal last week: ... unal_information_refusal/
The List
January 26th 2006, BBC Television Centre, London

Robert May, Oxford University and Imperial College London
Mike Hulme, Director, Tyndall Centre, UEA
Blake Lee-Harwood, Head of Campaigns, Greenpeace
Dorthe Dahl-Jensen, Niels Bohr Institute, Copenhagen
Michael Bravo, Scott Polar Research Institute, University of Cambridge
Andrew Dlugolecki, Insurance industry consultant
Trevor Evans, US Embassy
Colin Challen MP, Chair, All Party Group on Climate Change
Anuradha Vittachi, Director,
Andrew Simms, Policy Director, New Economics Foundation
Claire Foster, Church of England
Saleemul Huq, IIED
Poshendra Satyal Pravat, Open University
Li Moxuan, Climate campaigner, Greenpeace China
Tadesse Dadi, Tearfund Ethiopia
Iain Wright, CO2 Project Manager, BP International
Ashok Sinha, Stop Climate Chaos
Andy Atkins, Advocacy Director, Tearfund
Matthew Farrow, CBI
Rafael Hidalgo, TV/multimedia producer
Cheryl Campbell, Executive Director, Television for the Environment
Kevin McCullough, Director, Npower Renewables
Richard D North, Institute of Economic Affairs
Steve Widdicombe, Plymouth Marine Labs
Joe Smith, The Open University
Mark Galloway, Director, IBT
Anita Neville, E3G
Eleni Andreadis, Harvard University
Jos Wheatley, Global Environment Assets Team, DFID
Tessa Tennant, Chair, AsRia

Anthony Watts has a great discussion going, with all the details as does Bishop Hill who has been following this all along.


I’ve collected and edited (for brevity) a few of the more useful thoughts from WUWT below: (thanks Anthony!)

richardscourtney says:
November 12, 2012 at 4:42 pm

The adopted policy on ‘balance’ supposedly adopted by expert discussion at the meeting cannot be justified in the light of those invited to attend the meeting. Hence, the adoption of that policy can be demonstrated to be a deliberate breach of the BBC Charter. Therefore, the list is potentially even more serious for the BBC than any of the problems now confronting the BBC.Richard


tallbloke says:
November 12, 2012 at 4:48 pm
davidmhoffer says:
A member of the US embassy was asked to advise on the official broadcast policy of an instrument of the British government?

The BBC is independent from govt (hoho)

It’s charter forbids it from being influenced by foreign political policy.

But it takes EU money.


Charles Gerard Nelson says:
November 12, 2012 at 4:50 pm
More than 3,000 people a week are being prosecuted for not having a TV licence… The number of prosecutions has risen in part because many more are struggling to pay. In 2010, licence fee fines totalled just under £25million a year.


RoyFOMR coined it.


Jolly farmer says:
November 12, 2012 at 5:02 pm
Email address for comments to the BBC:

Contact is Mr Vine. (pov = “points of view”). Pitch in, folks.


Rog tallbloke says: November 12, 2012 at 5:09 pm

Follow the money:

The UK’s policy lines on World Bank and IMF issues are formally decided by the Department for International Development (DFID) and the Treasury, respectively. Within DFID, the International Financial Institutions department (IFID) leads in devising the organisation’s position on these institutions (see below). In the Treasury, the International Finance department is responsible for preparing advice on the policy issues and specific country programmes brought before the Board of Directors in Washington.

The top UK representatives at the IMF and World Bank are the Chancellor of the Exchequer, Rt Hon George Osbourne MP, and Secretary of State for international development, Rt Hon Justine Greening MP. They are known as UK governors to the Fund and Bank, sitting on the ministerial committees which meet in Washington twice a year to decide on overall strategic direction for the institutions. The UK is the fourth-largest shareholder in both the World Bank and the IMF, holding 4.3 percent and 4.8 percent of votes, respectively. For comparison the US is by far the largest shareholder with 16.4 percent and 16.85 percent vote shares, respectively.

Climate Frameworks and Carbon Markets

Jos Wheatley: Team Leader, j-wheatley at

Aha, we have a prime mover

Dr Joe Smith, The Open University:

My research and teaching interests centre on the politics of environmental change. This is explored through three discrete strands of work: the politics of consumption, pursued through a study of biographies of food in Poland and the Czech Republic media representations of environmental change, centred on a programme of action research in collaboration with the BBC experimental reframings of environmental change, pursued mainly through the Interdependence Day project Through the course of my CRASSH fellowship I will be drawing on more than a decade of working with media and other organisations to offer an account of the cultural work demanded by our unfolding understanding of human-induced climate change. I will also take the opportunity to reflect on the distinctive roles and responsibilities of social science and humanities researchers in helping societies to make sense of and act on climate change.


Lance Wallace says:

November 12, 2012 at 5:26 pm
I count three climate scientists with a technical education: May, Hulme, and Dahl-Jensen of the NIels Bohr Institute. Others with an academic affiliation (Bravo, Widdicombe, Smith) have liberal arts (history, geography, philosophy of science) backgrounds.

Of the three “technicals”, two are activists. However, Dr. Dahl-Jensen seems to be an actual boots-on-the-ground scientist (latest grant is for drilling through the Greenland ice aiming at bedrock to investigate possible lakes at the bottom of the glaciers). I expect whoever was responsible for vetting her prior to the conference has since paid the price.


pat says:
November 12, 2012 at 10:24 pm
the big CAGW prize has always been trading CO2:

Tessa Tennant, AsRia, is among the Specialists, in what speciality?

Tessa Tennant, Co-founder of ASrIA, Appointed to the UK Green Investment Bank Board


Lightrain says:
November 12, 2012 at 10:25 pm
It’s not Specialists, its Special Interests!


Grey Lensman says:
November 12, 2012 at 8:24 pm
It cannot be true

Its not on the BBC news at all.

Rating: 9.4/10 (122 votes cast)
BBC secret exposed: Greenpeace, activists, BP decide what "science" brits see -- Hello TwentyEightGate, 9.4 out of 10 based on 122 ratings ... ightgate/#comment-1372336

Posted on: 2014/1/19 0:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Stötta Vaken med en månatlig donation
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Annonsorer och reklam

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
41 user(s) are online (41 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 41

Nya medlemmar
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911 Truth i Norge.
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska