Tio frågor till myndigheterna i Ukraina

mh17

1. Omedelbart efter tragedin, så anklagade de ukrainska myndigheterna de pro-ryska självförsvarsstyrkorna för dådet. Vad är dessa anklagelser baserade på?

2. Kan Kiev i detalj förklara varför de använder Buk missillbatterier i konfliktområdet? Och varför var dessa system utplacerade där till att börja med, särskilt då självförsvarsstyrkorna inte har några flygplan?

3. Varför gör de ukrainska myndigheterna inte något för att inrätta en internationell kommission? När kommer en sådan kommission påbörja sitt arbete?

4. Skulle den ukrainska försvaret vara villiga att låta internationella utredare inventera deras AAM och SAM-missiler, inklusive de som används i SAM bärraketer?

5. Kommer en internationell kommissionen få tillgång till spårningsdata från tillförlitliga källor angående rörelser av de ukrainska stridsflygplanen under dagen för tragedin?

6. Varför tillät de ukrainska flygledarna planet att avvika norrut från den vanliga flygrutten, mot ”anti-terroristernas operationszon”?

7. Varför var luftrummet över krigszonen inte avstängt för civil luftfart, särskilt då området inte var helt täckt av radar och navigationssystem?

8. Hur kommer Kiev offentligt att kommentera rapporter i sociala medier, enligt uppgift av en spansk flygledare som arbetar i Ukraina, att det fanns två ukrainska militära flygplan som flög tillsammans med Boeing 777 över ukrainskt territorium?

9. Varför började den Ukrainska säkerhetstjänsten arbeta med inspelningar av kommunikationer mellan ukrainska flygledare och Boeing besättningen samt med datalagringssystem från ukrainska radarstationer utan att vänta på internationella utredare?

10. Vad har Ukraina lärt sig av en liknande händelse 2001, då ett ryskt Tu-154 störtade i Svarta havet? Då detta hände så förnekade ukrainska myndigheterna all inblandning av ukrainska försvarsmakten, tills obestridliga bevis visade att Kievs regering var skyldig.

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here