I dagens hårt konkurrensutsatta arbetsmarknad har det blivit tuffare för arbetssökande att hitta jobb. Företag söker mer än bara tekniska färdigheter och akademisk utbildning, vilket för några årtionden sedan mer eller mindre var det enda som betydde något. Idag letar man istället efter kandidater som utöver kompetensen även kan erbjuda andra färdigheter som är avgörande för att lyckas, trivas och frodas på arbetsplatsen.

Att förstå vad det är som företag, organisationer, myndigheter och andra arbetsgivare egentligen letar efter är nyckeln för att skilja sig från mängden och få ditt drömjobb. Därför går vi i den här artikeln några av de viktigaste färdigheterna som arbetsgivare värdesätter idag, utöver utbildning och tekniskt kunnande.

 

De tio viktigaste färdigheterna för att få ditt drömjobb

Här har vi samlat de tio viktigaste färdigheterna du behöver ha för att sticka ut från mängden och få ditt drömjobb. Genom att kunna och arbeta på att utveckla dessa kompetenser kommer du även klara av och trivas på ditt jobb betydligt bättre, när du väl har fått det.

Tänk på att olika jobb kräver olika mycket av de olika kompetenserna, så det är bra att göra lite efterforskning innan du söker. Ta reda på vad som är viktigast för det jobb och de arbetsgivare du är intresserad av och fokusera på att utveckla och framhäva dem när du söker.

Det innebär såklart inte att du kan strunta i de andra, utan en bra grund i alla av de här tio färdigheterna är viktigt. Sedan gäller det bara att fokusera lite extra på de som är viktiga för just det jobb du är intresserad av. De tio viktigaste färdigheterna för att få ditt drömjobb är, utan någon specifik ordning:

Kommunikationsförmåga

En bra kommunikationsförmåga är en av de viktigaste färdigheter du kan ha, både som arbetssökande och som anställd. Förmågan att kunna uttrycka sig tydligt och effektivt i både skrift och tal är ovärderlig och gör det möjligt för dig som medarbetare att tydligt förmedla dina idéer, bättre samarbeta med kollegor och kommunicera med företagets kunder och partners.

 

Problemlösning

Arbetsgivare letar ständigt efter personer som snabbt kan identifiera problem, analysera situationer och effektivt komma på och implementera lösningar. Förmågan att tänka kreativt och ta initiativ för att lösa problem är en väldigt viktig färdighet som arbetsgivare ser väldigt positivt på, då det visar förmåga att hantera utmaningar på arbetsplatsen.

Det är så mycket mer uppskattat att komma till sin chef med ett löst problem och en beskrivning på hur du löst det, än med ett problem du inte lyckats lösa. Problemlösning är även en väldigt bra egenskap att vara duktig på i privatlivet, där alla möjliga sorters problem tenderar att dyka upp.

 

Samarbete

Att fungera väl och kunna arbeta i grupp är en annan viktig färdighet att ha i arbetslivet. Genom att effektivt kunna samarbeta med sina medarbetare, visa respekt och hantera olika åsikter kan ni tillsammans arbeta mot ett gemensamt mål. Någon som inte är bra på att samarbeta riskerar att skapa dålig stämning och dra ner på effektiviteten, någonting som arbetsgivare inte uppskattar.

 

Ledarskap

En annan mycket attraktiv förmåga på arbetsmarknaden är ledarskap. Det är inte bara viktigt för personer i chefsroller att ha ledarskapsförmåga, utan alla som i någon omfattning behöver ta beslut och påverka andra behöver det. Att kunna ta ansvar, fatta beslut och inspirera är egenskaper som arbetsgivare letar efter hos sina nya medarbetare.

 

Anpassningsförmåga

Med den snabba utvecklingen inom teknologi är anpassningsförmåga en nödvändig färdighet att ha. Att kunna anpassa sig till förändringar, snabbt lära sig nya färdigheter och vara flexibel i dina arbetsuppgifter är viktigt för att kunna vara framgångsrik och lyckas på jobbet.

 

Analytiskt tänkande

Arbetsgivare söker ofta personer med förmåga att analysera information, dra slutsatser och fatta informerade beslut baserat på fakta. Analytiskt tänkande är användbart i de flesta jobb och hjälper till att förbättra arbetsplatsens effektivitet och produktivitet.

Att kunna analysera och hitta problem som andra inte upptäcker kan inte bara rädda företaget från kostsamma misstag och katastrofer. Det visar även att du är ambitiös och tar ditt jobb på allvar, någonting som arbetsgivare ser väldigt positivt på.

 

Tids- och resurshantering

Förmågan att kunna hantera tid och resurser effektivt är en annan viktig förmåga i dagens arbeten. Arbetsgivare letar efter personer som självständigt kan prioritera arbetsuppgifter, hålla deadlines och maximera användningen av tillgängliga resurser.

Genom att bemästra tids- och resurshantering kan du effektivisera företagets processer och samtidigt bidra till bättre lönsamhet. Det här är en färdighet som också är väldigt viktig inom diverse chefsroller, så har du ambition att klättra på karriärstegen bör du fokusera lite extra här.

 

Entreprenörskap

Även om du inte startar ditt eget företag är en entreprenörsanda ofta någonting som rekryterare ser positivt på. Det handlar om att ta initiativ, vara innovativ och ta ansvar för att förbättra arbetet.

 

Professionellt beteende

Kandidater som agerar med integritet, respekt och ansvar är ofta de som föredras bland rekryterare. Arbetsgivare värdesätter ett etiskt och professionellt beteende, då det är avgörande för att bygga förtroende och bibehålla goda relationer på arbetsplatsen och med kunder och samarbetspartners.

Samtidigt är det till många jobb inte passande att vara allt för professionell och korrekt, utan då kan det istället vara bättre med en lite mer ‘’casual’’ stil. Det gäller att du känner av hur företagskulturen är och anpassar dig utefter den.

 

Självutveckling

Slutligen är viljan och förmågan att fortsätta lära sig och vilja utvecklas väldigt viktigt. Arbetsgivare värdesätter de medarbetare som är beredda att ta till sig nya kunskaper och utmana sig själva i jakt på ständig förbättring. Genom att på eget initiativ lära sig mer saker och förbättra ditt arbete ökar även chansen för lönehöjningar och bli befordrad.

 

Sammanfattning

Att ha dessa tio färdigheter och på ett bra sätt kunna visa upp dem både i ditt CV, personliga brev och under intervjuer kan göra en enorm skillnad när du söker jobb. Det är viktigt att du är medveten om vad arbetsgivaren letar efter och att du aktivt utvecklar och förbättrar de färdigheter och kunskaper som är viktigast.

Genom att ha rätt kombination av kunskap, färdigheter, driv och social förmåga ökar du chansen att bli anställd och förutsättningarna till långa och framgångsrika karriärmöjligheter.

Viktiga färdigheter: 10 saker en arbetsgivare egentligen söker

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här