Virginias guvernör Glenn Youngkin och justitieminister Jason Miyares har just avslutat ett mandat för elbilar (EV) från Kalifornien som påtvingades hela landet genom lagstiftningsscheman som skapats på federal nivå. Den senaste tioåriga ökningen av elbilar drevs inte av marknadsefterfrågan, utan av bestämmelser från en grupp kontrollerande personer i Kalifornien, som tror att de räddar planeten och vet vad som är bäst för varje individ.
Nu, för Virginias del, kommer elbilsmandatet att upphöra vid slutet av 2024, och biltillverkare kan återgå till att tillverka kraftfulla motorer, oberoende av nätet, utan hot om böter för tillverkare, återförsäljare och konsumenter. Andra delstater förväntas följa efter och återställa valfriheten för folket.
Elbilsmandatet faller samman när amerikaner söker valfrihet
Mandatet, som härrör från California Air Resources Board, skulle träda i kraft den 1 januari 2025. Genom att använda Clean Air Act försökte Environmental Protection Agency (EPA) tillämpa Kaliforniens elbilsmandat för alla 50 delstater i USA. Denna fascistiska plan använder stränga utsläppsstandarder för att straffa biltillverkare som tillverkar bensin- och dieseldrivna motorer. De tvångsmässiga planerna ger också krediter till biltillverkare när de utvecklar de av regeringen föreskrivna elbilarna.
Virginias guvernör Glenn Youngkin förklarade delstatens oberoende från dessa protektionistiska elbilsmandat. “Återigen förklarar Virginia sitt oberoende – denna gång från ett missriktat elbilsmandat som påtvingats av icke-valda ledare nästan 3 000 miles från Commonwealth,” sa Youngkin. “Tanken att regeringen ska tala om för människor vilken typ av bil de kan eller inte kan köpa är fundamentalt fel. Virginians förtjänar friheten att välja vilka fordon som bäst passar deras familjers och företags behov. Lagen är tydlig, och jag är stolt över att kunna meddela att Virginians inte längre kommer att tvingas leva under denna verklighetsfrämmande policy.”
Under den federala regeringens Clean Air Act fastställer kongressen att utsläppsstandarder för motorfordon ska regleras av federal lag för att förhindra inkonsekvenser i de krav som biltillverkare möter i olika jurisdiktioner. Avsnitt 209 i lagen förbjuder specifikt stater från att fastställa sina egna standarder relaterade till utsläppskontroll för nya motorfordon, vilket lämnar ansvaret för att fastställa nationella standarder till EPA. Trots avsnitt 209 tillåter dock avsnitt 177 i stadgan stater som uppfyller vissa kriterier att ansöka om undantag från federala standarder hos EPA om de kan visa att deras egna standarder skulle erbjuda likvärdigt skydd för folkhälsan och välfärden. Om det beviljas, skulle efterlevnad av statens standarder anses vara likvärdig med efterlevnad av federala standarder.
California Resources Board försöker konvertera all försäljning av nya bilar till elbilar till år 2035
År 2012 introducerade California Air Resources Board (CARB) Advanced Clean Cars Program, som kombinerade regleringar för växthusgaser och låg- och nollutsläppsfordon för åren 2015-2025. Programmet syftade till att minska utsläppen från motorfordon över tid genom att minska försäljningen av nya bensindrivna fordon. Programmet etablerade ett kreditsystem där fordonstillverkare tjänar krediter för varje nollutsläppsfordon som säljs, och krävde ökande krav på nollutsläppskrediter över tid. År 2025 skulle 22 procent av alla nya fordon i Kalifornien vara nollutsläppsfordon. CARB sökte och erhöll ett undantag från EPA för sitt program år 2013, vilket drev andra delstater att implementera det.
År 2022 introducerade CARB Advanced Clean Cars Program II för åren 2026-2035. Det uppdaterade programmet sätter ännu strängare utsläppsstandarder och siktar på att alla nya personbilar, lastbilar och SUV:s som säljs i Kalifornien ska vara nollutsläppsfordon till år 2035, vilket effektivt förbjuder försäljning av icke-elektriska fordon från och med det året. Biltillverkare som inte följer detta skulle stå inför böter på 20 000 dollar per sålt fordon, men dessa böter skulle överföras till återförsäljare och konsumenter som är involverade i de faktiska transaktionerna.
Med det sagt, var endast nio procent av fordonen som såldes i Virginia år 2023 elbilar. Eftersom de inte uppfyllde EPA:s mandat kunde konsumenterna ha stått inför hundratals miljoner dollar i böter. Små bilhandlare, som inte kunde bära bördan av dessa mandat, skulle ha tvingats stänga ner. Lyckligtvis vänder trenden i denna fråga, så att valfrihet och innovation kan göra en comeback inom bilindustrin.
naturalnews.com, Virginia avslutar Kaliforniens mandat för elbilar, som höll på att drivas igenom i alla 50 delstater