Världshälsoorganisationen (WHO) utökar sitt initiativ ”hälsofrämjande skolor” världen över, med hänvisning till sjunkande vaccinationsgrader och behovet av att tillhandahålla medicinska tjänster till underprivilegierade barn samt bekämpa påstådd desinformation.

Covid-19-pandemin ligger bakom den senaste satsningen på att utöka programmet ”Making Every School a Health Promoting School”, enligt WHO, som pekar på ”den största störningen av utbildningssystemen i historien” och ”hälsoeffekterna av massiva skolstängningar” och andra pandemirelaterade störningar.

Organisationen sa att initiativet syftar till att ”betjäna över 2,3 miljarder skolbarn” världen över.

Men kritiker menar att bakom WHO:s ädelklingande plan att utöka hälsofrämjande skolor — även kända som skolbaserade hälsocentraler (SBHCs) — ligger ett försök att få ”ett fotfäste i våra skolor”, att kringgå föräldrasamtycke och utöka vaccination, datainsamling och övervakning.

Laura Sextro, VD och operativ chef för The Unity Project, en icke-vinstdrivande organisation i Kalifornien som förespråkar hälsans frihet och föräldrars rättigheter, berättade för The Defender att SBHCs är ”mycket, mycket agendadrivna organisationer inom skolsystemet.”

Sextro sa att SBHCs ”kommer att täcka allt från sexualundervisning till radikal könsideologi. De kommer att prata om att driva vaccinationer … Det är något som föräldrar helt enkelt borde ha autonomi över.”

Valerie Borek, biträdande direktör och ledande policyanalytiker för Stand For Health Freedom, sa att SBHCs kommer att främja ”vacciner, särskilt COVID, HPV och influensa.”

”Skolbaserade hälsocentraler har ingen plats i offentliga skolor,” sa Sheila Matthews, medgrundare av AbleChild: Parents for Label and Drug Free Education. Matthews påstod att centra tillåter ”Big Pharma tillgång till våra barn, som är en fångad publik.”

Nigel Utton, styrelseledamot i World Freedom Alliance och samordnare av dess utbildningsstadga, sa att WHO inte går att lita på att stödja ungdomars hälsa. ”Om de gjorde det, skulle inget barn i världen leva under ohygieniska förhållanden, eller utsättas för människohandel, dålig näring eller emotionell skrämsel inom skolsystemen,” sa han.

”I stället slösar WHO enorma resurser på att tvinga igenom vaccinationsprogram — injicera barn med farliga kemikalier inklusive animaliska proteiner, tungmetaller och andra ospecificerade ingredienser,” tillade Utton.

Kritiker ifrågasätter också involveringen av privata intressen i SBHCs, inklusive Bill & Melinda Gates Foundation — och Bill och Melinda Gates själva — i att främja SBHCs och finansiera WHO:s rapporter om ämnet.

Skolbaserade hälsocentraler ger ”Big Pharma tillgång till våra barn.”

Skolbaserade hälsocentraler (SBHCs) är inte nya — konceptet går tillbaka till 1970-talet. WHO, UNESCO och UNICEF har aktivt främjat sådana program sedan 1995.

SBHCs är avsedda att erbjuda ”primärvård, mental hälsovård och andra hälsotjänster i skolor,” särskilt i underbetjänade samhällen. Detta inkluderar tjänster som vaccinationer och ”vård för välmående barn.”

En artikel från 2020 i Health Promotion Perspectives, vars huvudförfattare, Manuela Pulimeno, Ph.D., är UNESCO:s ordförande för hälsoutbildning och hållbar utveckling, sa att hälsofrämjande skolor hjälper till att ”integrera hälsoutbildningsmål i ett holistiskt perspektiv i skolan” och har visat positiva resultat.

”För att uppnå detta mål kan hälso-relaterat innehåll integreras i skolans läroplan som en kärndisciplin,” står det i artikeln.

American Academy of Pediatrics (AAP) har stött SBHCs och anser att de ”förbättrar tillgången till hälsovårdstjänster för elever genom att minska ekonomiska, geografiska, ålders- och kulturella hinder.”

I USA främjar School-Based Health Alliance SBHCs. Enligt alliansen finns det cirka 3900 SBHCs nationellt i USA, upp från cirka 1900 år 2012. En studie från september 2023 i JAMA Network Open uppmanade till ”ytterligare expansion av SBHCs.”

År 2022 utfärdade Biden-administrationen 75 miljoner dollar i bidrag till stater för att utöka SBHCs, medan Centers for Disease Control and Prevention (CDC) integrerade SBHCs i sin ”Whole School, Whole Community, Whole Child”-modell.

På global nivå sa WHO i en rapport den 26 maj att ”arbete pågår för närvarande med tidiga adopteringsländer som Egypten, Kenya, Nordmakedonien och Paraguay för att stödja regeringar i att bygga en ny generation av skolhälsoprogram.”

WHO:s globala standarder för skolbaserade hälsocentraler (SBHCs) inkluderar censur och övervakning

I sin rapport utvecklade WHO åtta ”globala standarder” för skolbaserade hälsocentraler (SBHCs) (sida 3), där skolhälsotjänster representerar bara en sådan standard. Andra standarder inkluderar skol- och regeringspolicyer, skolans styrning och ledarskap, skol- och samhällspartnerskap, skolornas social-emotionella och fysiska miljöer samt läroplan.

Dessa åtföljs av 13 ”implementeringsområden” (sida 17) som uppmanar till förstärkning av ”tvärsektoriell regerings- och flerintressentkoordinering,” stärkande av ”skol- och samhällspartnerskap,” läroplansutveckling, ”lärarutbildning och professionellt lärande” samt övervakning och utvärdering.

Kritiker säger att dessa förslag tillåter skolor att implementera vaccinationsprogram. Till exempel har SBHCs kopplats till högre vaccinationsgrader för humant papillomvirus (HPV), enligt en rapport från 2022.

Merck, tillverkaren av Gardasil HPV-vaccinet, finansierar School-Based Health Alliance, vars styrelse inkluderar flera medlemmar med kopplingar till Big Pharma och organisationer som främjar vaccinering.

Gardasil HPV-vaccinet administreras ofta till tonåringar som en del av skolans vaccinationsprogram. I oktober 2023 dog en 12-årig pojke i Frankrike dagar efter att ha kollapsat och skadat sig själv minuter efter HPV-vaccination i sin skola.

I USA inkluderar flera delstaters och stadsregeringars webbplatser vaccinationer bland de tjänster som SBHCs tillhandahåller.

”Ökad vaccinationsgrad är ett mått på framgång för skolbaserade hälsoprogram,” sa Borek. ”De anses vara en optimal plats för att främja och administrera vaccin. Faktum är att skolor och vaccinationspolitik går hand i hand historiskt — vaccin hade inte ett starkt fotfäste förrän skolor krävde dem för antagning.”

Utton påpekade att ”skolor har använts för att tvinga och manipulera barn att ta vaccin mot deras föräldrars vilja. Lärare har blivit indoktrinerade, och de som har ifrågasatt den manipulerande agendan har blivit utfrysta.”

Borek sa att det ”psykologiska trycket” ett barn upplever när en skolauthoritet rekommenderar någon form av medicinsk vård skapar en ”bördig grund för att driva policy.”

SBHC:s kommer säkert att vara ett verktyg för att samla in data

Bland WHO:s globala standarder för skolbaserade hälsocentraler (SBHCs) ingår interventioner i skolans läroplaner och förslag att ”integrera hälsoinnehåll i skolorna” i utbildningen av lärare.

Artikeln från 2020 i Health Promotion Perspectives sa att WHO förespråkar införandet av ”hälsoförståelse” i ”den grundläggande läroplanen när barn börjar skolan.”

Kritiker berättade för The Defender att sådana förändringar kan leda till inkludering av ämnen som inte är relaterade till hälsa i skolans läroplan under förevändning av hälsoutbildning.

Virginie de Araujo-Recchia, en fransk advokat och medlem av ONEST, Frankrikes nationella organisation för etik, hälsa och transparens, berättade för The Defender att SBHCs kan ”föredras av de politiska makterna i ett försök att uppnå en fusion mellan utbildning, medborgarskap och miljöorsaker.”

WHO:s globala standarder för SBHCs riktar sig också mot ”desinformation.” Enligt UNESCO kan SBHCs ”lära unga människor att utveckla de kritiska tänkande färdigheter de behöver för att avvisa skadliga hälsorelaterade myter och missuppfattningar,” och noterar att ”detta är en nyckel i att svara på pandemier som covid-19 och HIV.”

De globala standarderna uppmanar skolor att utveckla ”mångsidiga fysiska utrymmen som kan anpassas till förändrade restriktioner, som vid hantering av COVID-19-pandemin.”

WHO:s globala standarder innehåller också bestämmelser för ökad datainsamling och övervakning i skolor, där det 13 ”implementeringsområdet” uppmanar skolor att ”utforma, utveckla och dela praxis för insamling, lagring och analys av data.”

Detta är kopplat till uppmaningar att tillhandahålla ”kapacitetsuppbyggnad i utvärdering (t.ex. datainsamling och analys)” och investeringar ”i genomförbara … interoperabla system för insamling och lagring av data från övervakning på alla nivåer av utbildnings- och/eller hälsosystemet.”

Enligt Stand for Health Freedom är SBHCs ”helt oreglerade” i USA.

Till exempel är det oklart hur HIPAA (Health Insurance Portability and Accountability Act från 1996) och Family Educational Rights and Privacy Act kommer att tillämpas på SBHCs och studenters hälsoinformation.

SBHCs ”kommer säkert att vara ett verktyg för att samla in data om allt från vaccinationsstatus till sexuell läggning,” sa Sextro.

Barn kan bli ”hälsoinstruktörer för sina föräldrar.”

WHO hävdar att SBHCs involverar ”alla intressenter, och särskilt elever, föräldrar och vårdgivare.” Organisationens globala standarder uppmanar till ”möjligheter för föräldrar … att delta meningsfullt i styrning, utformning, genomförande och utvärdering” av SBHCs och deras inkludering i ”designteam” och styrkommittéer.

Men WHO verkar motsäga sig självt genom att utesluta föräldrar från ”systemet med globala standarder för hälsofrämjande skolor” och noterar att ”målgruppen” för deras SBHC-relaterade dokument är ”främst personer inom regeringen.”

Enligt Nemours KidsHealth tillhandahåller centren ”endast vård till barn med föräldrars skriftliga tillstånd.” Organisationen noterar dock att detta ”tillstånd” vanligtvis består av ”möjligheten att skriva under en tillståndsblankett i början av varje skolår.”

Ett samtyckesformulär för en SBHC i Atlanta, som delades med The Defender, nämner inget om att föräldrar informeras före, under eller efter behandlingen. Förra året stämdes en skolstyrelse i Connecticut för att ha avvisat en statligt finansierad skolbaserad mentalhälsoklinik som syftade till att behandla tonåringar utan föräldrars samtycke.

”Anledningen till att de gör detta är för att de inte vill att föräldrar ska kunna utöva sina rättigheter, vilket är att … fatta medicinskt informerade beslut å sina barns vägnar. Och så, de övertar föräldrarna,” sa Sextro.

”Föräldrar behöver vara i främsta rummet i sina barns medicinska vård,” sa Borek. ”Dessa centra bryter den relationen genom att främja medicinska bedömningar och behandlingar utan närvaro av en förälder.”

Ett föreslaget lagförslag i New Hampshire (SB 343) skulle kräva att föräldrar är närvarande när tjänster tillhandahålls vid en SBHC.

”Skolor är tydligt inte platsen för att introducera skolhälsocentraler,” sa de Araujo-Recchia. ”Våra barn är varken försökskaniner för massmedicinska experiment eller varelser som ska offras.”

Noterbart är att UNESCO föreslår att SBHCs kan hjälpa barn att ”utbilda” sina föräldrar i hälsofrågor. Enligt artikeln från 2020 i Health Promotion Perspectives kan SBHCs hjälpa barn att ”bli hälsoinstruktörer för sina föräldrar, släktingar och vänner, och positivt påverka hela samhället.”

Gates ”har en direkt ekonomisk fördel” av SBHCs

Tidigare i år meddelade Melinda French Gates en investering på 23 miljoner dollar i School-Based Health Alliance, tillsammans med miljardären MacKenzie Scott, ex-fru till Amazons VD Jeff Bezos.

Gates Foundation har också gett ekonomiskt stöd för publiceringen av minst två WHO-rapporter om SBHCs.

”Gates Foundation och Gavi, The Vaccine Alliance [grundad och finansierad av Gates] främjar intensivt barndomsvaccination och tjänar mycket pengar på det,” sa de Araujo-Recchia. ”Detta är inte alls filantropi, utan ett strupgrepp och en ideologi,” och nämnde WHO:s partnerskap med Rockefeller Foundation som ett annat exempel.

Sextro sa att Gates ”har en direkt ekonomisk fördel och intresse i att främja dessa skolbaserade hälsocentraler, eftersom de direkt kommer att främja allt från läkemedels- till vaccinintressen som han och Gates Foundation har.”

WHO:s globala standarder för SBHCs inkluderar krav på leverans av ”omfattande skolhälsovårdstjänster baserade på ett formellt avtal mellan skolor (eller lokala utbildningsavdelningar) och vårdgivare.”

Enligt School-Based Health Alliance kom 21 % av finansieringen för SBHCs i USA från privata stiftelser år 2022, medan enligt AAP kan ”lokala sjukhus [ge] ekonomiskt stöd till SBHCs.”

WHO ”finansieras huvudsakligen av privata medel från företag eller stiftelser som äger läkemedelslaboratorier,” sa de Araujo-Recchia. ”Kapitalförbindelserna mellan mainstream-media, digitala jättar, amerikanska finansjättar och WHO visar på verklig samverkan.”

childrenshealthdefense.org, WHO planerar fler ”hälsofrämjande skolor” — kritiker säger att fler vaccin och minskad föräldrakontroll driver planen

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här