vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Liten dagbok från Stockholm!

See User information
Halloj igen! Tillbaka efter en tripp till Stockholm där jag hade nöjet att träffa en äldre gentleman Från Irland när jag och min son var på Fjäderholmarna. Vi började prata lite om irländsk kultur och jag nämnde Michael Tsarion för honom fast han kände inte till honom. Berättade lite för honom om Tsarions påståenden att den moderna civilisationen härstammade från Irland och inte från Babylon och Egypten.

Vi pratade också om politik och om USA. Han berättade bl.a att han brukade åka över till staterna varje år eftersom han hade en syster där och varje gång innan han åkte var han tvungen att lämna sina fingeravtryck till en amerikansk tulltjänsteman på Irland och det såg han som en förolämpning. Jag sa att jag ansåg att USA är som en polisstat och han var benägen att hålla med att det började likna det. Han sa att det var väldigt lågt i tak och att man måste tänka på vad man säger där. Om man har ”fel” åsikter så blir folk ofta riktigt förbannade. Det gäller att hålla sig inom ramarna för den politiskt korrekta uppfattningen.

Vi hade en intressant diskussion som fortsatte under båtfärden tillbaka och jag visade honom några dokument jag hade med mig som jag skrivit ut angående Prescott Bushs affärer med Hitler. – Nåja, sonen kan väl inte lastas för vad hans farfar gjorde, kommenterade han. – Nä, svarade jag, det är bara det att han för vidare en poiltik i samma anda, bara med en snyggare kostym.

En sak jag tänkte på när jag var i Stockholm är hur trevligt det kan kännas med mångkultur. Dofter, musik och intryck från många av världens hörn fyller ens sinne. När jag gick igenom parken vid Mariatorget och betraktade människorna tänkte jag för mig själv att det är vackert med ett mångkulturellt samhälle. Visst finns det avigsidor och problem som måste lösas men Gud gör knappast skillnad på sin kärlek till rosor och liljor. Mångfald är bättre än enfald.

Posted on: 2006/7/2 19:15
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Liten dagbok från Stockholm!
"En sak jag tänkte på när jag var i Stockholm är hur trevligt det kan kännas med mångkultur. Dofter, musik och intryck från många av världens hörn fyller ens sinne. När jag gick igenom parken vid Mariatorget och betraktade människorna tänkte jag för mig själv att det är vackert med ett mångkulturellt samhälle. Visst finns det avigsidor och problem som måste lösas men Gud gör knappast skillnad på sin kärlek till rosor och liljor. Mångfald är bättre än enfald."

och då specielt

När jag gick igenom parken vid Mariatorget och betraktade människorna tänkte jag för mig själv att det är vackert med ett mångkulturellt samhälle

.
i stan ja!

flytta till rinkeby hammarkullen rågsved hjällbo får du se hur trevligt det är

lev i verkligheten

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
känn på en här doften är snarare en stank en spark i skallen

http://www.youtube.com/watch?v=CXAlNN6H7u8&search=Sweden

See User information
Quote:

maggot skrev:
"En sak jag tänkte på när jag var i Stockholm är hur trevligt det kan kännas med mångkultur. Dofter, musik och intryck från många av världens hörn fyller ens sinne. När jag gick igenom parken vid Mariatorget och betraktade människorna tänkte jag för mig själv att det är vackert med ett mångkulturellt samhälle. Visst finns det avigsidor och problem som måste lösas men Gud gör knappast skillnad på sin kärlek till rosor och liljor. Mångfald är bättre än enfald."

och då specielt

När jag gick igenom parken vid Mariatorget och betraktade människorna tänkte jag för mig själv att det är vackert med ett mångkulturellt samhälle

.
i stan ja!

flytta till rinkeby hammarkullen rågsved hjällbo får du se hur trevligt det är

lev i verkligheten

Som jag sa: Det finns avigsidor och problem som måste lösas men ska det som är bra dömas ut för att vissa beter sig som idioter?

Posted on: 2006/7/2 20:00

Anonym
jo visst är det så.

See User information
Fox News, förstår inte varför du länkar till dem. Samma snubbar som gör skruvade program om hur poliser sätter dit samhällets utbölder. Att de använder muslimer som något negativt i i stort sätt varje klipp är osmakligt.
Vad vill du göra åt dessa missanpassade?, gå in i och rensa upp slöddret som fransmännen. Eller vill du inte ha dem i sverige övht?
Att vi har problem med grupperingar eller främst klasser är beklagligt, men eftersom människan verkar vara egoist i själen inte så konstigt.
"Visst ska de få komma hit....vadå blir det mindre pengar i min plånbok!...då får de klara sig själva"
Jag tycker vi borde göra mycket mer för att hjälpa våra invandrare in i samhället, jag tror och hoppas att de som flytt hit ändå har fått en lite bättre vardag än den de flytt ifrån men visst får svenk integrationspolitik betyget Icke Godkänt, där är jag med
/Pussar till er alla

Posted on: 2006/7/2 20:36

Anonym
Fox News, förstår inte varför du länkar till dem.

svar: för de tar upp en jävligt viktig fråga

"Samma snubbar som gör skruvade program om hur poliser sätter dit samhällets utbölder. Att de använder muslimer som något negativt i i stort sätt varje klipp är osmakligt.
"
svar:ja vet det är synd!

"vill du göra åt dessa missanpassade?, gå in i och rensa upp slöddret som fransmännen. Eller vill du inte ha dem i sverige övht?"

ja vill att de sprids ut alla bör inte bo på samma ställe ja hade nyss en somalisk man här på besök, så kom inte med något masken är rasist osv.

""Visst ska de få komma hit....vadå blir det mindre pengar i min plånbok!...då får de klara sig själva""

svar: ja var nära att bli rånad förr 2 dars sedan var bor du bor du i dessa områden?

va vet du om förortslivet?

"jag tycker vi borde göra mycket mer för att hjälpa våra invandrare in i samhället"

ja det tycker ja med därför ska vi få säga som det är, att det är stora problem i invandrartäta områden
och att det inte ska få fortsätta o bli frankrike2

Anonym
denna diskutionen kan vi fortsätta med i tråden mångkultur läs egenom den

skitintresant

http://www.vaken.se/modules/newbb/vie ... 15&forum=8#forumpost17309

Anonym
funky rob:
Quote:
Jag tycker vi borde göra mycket mer för att hjälpa våra invandrare in i samhället, jag tror och hoppas att de som flytt hit ändå har fått en lite bättre vardag än den de flytt ifrån men visst får svenk integrationspolitik betyget Icke Godkänt, där är jag med

Nu är väl Sverige iofs ett av de länder i världen som gjort mest för att hjälpa till med flyktingströmmar och invandring av anhöriga till de som kommit hit. Och det är väl i viss mån ok att göra mer för dem som vill leva här och acceptera oss som likvärdiga! Men de andra? De som ser ner på oss, de som lever som skurkar och som inte har någon respekt för vare sig andra invandrare eller svenskar, hur skall vi bete oss mot dem?

Säg ett enda annat land på jorden, muslimskt eller kristet som skulle föda dig och dina släktingar utan att ställa ett enda motkrav?

Där den inhemska befolkningen var tvungna att tiga om det visade sig att många svenskar som kom dit inte hade någon respekt för deras traditioner, lagar och kultur! Där den inhemska befolkningen förbjöds att sjunga sin nationalsång eller bära sin nations färger för att någon av oss svenskar då kunde ta illa upp!

Det blir ju för fan skrattretande om man vänder på det... fråga vilken invandrare som helst vad de tycker om den svenska överhetens riktlinjer för att styra oss mot flathet. Passa även på att fråga vem det drabbar först och hårdast av alla... de invandrare som vill vara med i laget är ju de som får ta skiten eftersom de andra skurkarna varken har något att förlora eller bryr sig!

Anonym
Lightsaber:
Quote:
Dofter, musik och intryck från många av världens hörn fyller ens sinne. När jag gick igenom parken vid Mariatorget och betraktade människorna tänkte jag för mig själv att det är vackert med ett mångkulturellt samhälle.

Jag vill inte förta glädjen ifrån dig... du hade säkert en nice dag i solens sken! Men nu är ju faktiskt den svenska sommaren så himla kort, och större delen av året har ju svensken harvat på i sitt anletes svett under bittra förhållanden i århundraden av knog och slit för att bygga detta lands välfärd i det iskallt grådaskiga vinterslask som snarare påminner om dödsriket.

Kände du doften av svensk husmanskost någonstans på din mångkulturella söndagspromenad? Hörde tonerna från ett enda dragspel med en gammal svensk hambo på repertoaren? Såg du några svenska flaggor i folkvimlet?

Ifall du såg några av dessa fenomen så borde du nästan spelat in det på film för det är ju faktiskt utdöende företeelser i den globala elitens agenda!

See User information
Jodå jaxtone jag kunde känna både doften av svensk mat och höra svensk musik under mina dagar i Stockholm. T.ex såg jag en skön trio svenska snubbar på gatan som körde ett gäng sköna låtar a la Winnerbäck och Demian.

Som jag sagt förut så är jag inte för en vettlös massinvandring där man placerar folk i getton och delar ut pengar till dem. Det är ju att tigga om problem. Sådant skapar ju passivitet och spär ju bara på fördomar.

Den invandringspolitik vi för i Sverige lämnar sannerligen en hel del i övrigt att önska men jag vägrar att dra alla invandrare över en kam, precis som jag vägrar att dra alla homosexuella och feminister över en kam.

Posted on: 2006/7/2 21:26

Anonym
en grej som är rätt intresant att ta upp är hur MAN egentligen ser på detta.

ja tänker på janne josefons program om bildal lidingö osv

Lightsaber ! skulle du vilja ha en flyktingförlägning där du bor typ en 100 meter därifrån?

See User information
Jag skulle inte vilja ha en flyktingförläggning någonstans i världen, men om alternativet är att vi lämnar alla nödlidande i sticket så är svaret ja. Rent procentuellt så är det väl ändå så att de flesta invandrare vill leva ett vanligt liv med familj och arbete. Ska de då demoniseras och likställas med de invandrare som beter sig idiotiskt?

Men kan vi inte skapa en vettig integrationspolitik och informera folk om deras skyldigheter och hjälpa dem att få jobb så är det ju ett hyckleri att ta in dem också. Min poäng är att de som verkligen vill ha hjälp och som vill försöka komma in i det svenska samhället måste få en chans att göra det.

Sen kan man ju räkna upp skräckexempel och utfärda kollektiv skuld om man vill det men eftersom jag själv inte vill bli utsatt för en sådan behandling så försöker jag undvika att ge andra en sådan.

Posted on: 2006/7/2 21:54

Anonym
Lightsaber:
Quote:
Den invandringspolitik vi för i Sverige lämnar sannerligen en hel del i övrigt att önska men jag vägrar att dra alla invandrare över en kam, precis som jag vägrar att dra alla homosexuella och feminister över en kam.

Det låter som du hade en asskön dag i solen!

Håller helt med dig att det är fel att kamma alla med samma kam! Det skulle lätt bli problem för samtliga om det skulle råka finnas en befruktad lus i ett enda hårstrå!

Jag har ju min teori om vad som verkligen skapar rasism och stora problem på sikt för alla... det är den statsunderstödda censurmodellen där man uppmanas att tiga ihjäl eller förbjuda vissa fakta bara för att de är obehagliga att ta i. Vilket defintivt skapar grogrund för diffusa antaganden och hypoteser!

Om alla vi som bor i detta avlånga land... både invandrare och svenskar gemensamt tilläts säga nej till puckade idioter som skiter i andra människors välmående oavsett vilken bakgrund förövare eller offer har, så skulle det inte vara möjligt för dessa dickheads att köra sina egna regler en enda sekund längre.

Men eftersom storebror förbjuder oss att ens tala i termer som att det faktiskt existerar problem med vissa grupperingar i samhället så är det förenat med en stor risk att öppna käften och säga det som större delen av befolkningen tänker på i tysthet.

Om du väljer att sticka ut hakan occh ta bladet ifrån mun dyker det genast upp nyttiga idioter som rapar upp elitens inövade fraser. Alltså kan man konstatera att den indoktrinerade inlärningsmekanismen fungerat bra! Men det är skrämmande eftersom de flesta agerar och öppnar mun utan att förstå vem det är som skrivit manus!

See User information
Quote:

jaxtone skrev:
Lightsaber:
Quote:

Det låter som du hade en asskön dag i solen!

Håller helt med dig att det är fel att kamma alla med samma kam! Det skulle lätt bli problem för samtliga om det skulle råka finnas en befruktad lus i ett enda hårstrå!

Jag har ju min teori om vad som verkligen skapar rasism och stora problem på sikt för alla... det är den statsunderstödda censurmodellen där man uppmanas att tiga ihjäl eller förbjuda vissa fakta bara för att de är obehagliga att ta i. Vilket defintivt skapar grogrund för diffusa antaganden och hypoteser!

Om alla vi som bror i detta avlånga land... både invandrare och svenskar gemensamt tilläts säga nej till puckade idioter som skiter i andra människors välmående oavsett vilken bakgrund förövare eller offer har, så skulle det inte vara möjligt för dessa dickheads att köra sina egna regler en enda sekund längre.

Men eftersom storebror förbjuder oss att ens tala i termer som att det faktiskt existerar problem med vissa grupperingar i samhället så är det förenat med en stor risk att öppna käften och säga det som större delen av befolkningen tänker på i tysthet.

Om du väljer att sticka ut hakan occh ta bladet ifrån mun dyker det genast upp nyttiga idioter som rapar upp elitens inövade fraser. Alltså kan man konstatera att den indoktrinerade inlärningsmekanismen fungerat bra! Men det är skrämmande eftersom de flesta agerar och öppnar mun utan att förstå vem det är som skrivit deras manus!

Där håller jag helt med dig jaxtone!

Posted on: 2006/7/2 21:55

Anonym
Funky Rob!

http://www.youtube.com/watch?v=CXAlNN6H7u8&search=Sweden

Du klagar på att det är Fox News som gjort reportaget men skulle det vara mindre sant att denna statsdel är totalt kärd i botten bara för att Fox News står som avsändare? Det är väl för fan ett välkänt fakta för de flesta som bor i Sverige 2006 att experimentet i Rosengård totalkollapsat!

See User information
Jag klarar bara inte av Fox News lol ;p, de säger inte vad eller vilka som har skapat flyktingströmmarna. Det blir vi snälla svenskar som får ta hand om det amerikanarna skapat, så när de hånar sveriges generösa flyktingpolitik blir jag illamående.

Visst tycker jag att det vore smartare om vi lät invandrare bosätta sig i lite stabilare områden men eftersom det på kort sikt är billigare att placera folk i billiga områden så blir det så, eller så har det varit hittils iaf tyvär.
När det gäller svennehatet som vissa verkar besitta så anser jag att fördomar föder nya fördomar. Jag anser att svenskar är väldigt främlingsfientliga, iaf många som jag har träffat. När man ser en muslim med skägg eller liknande kopplar folk till att de kan vara terrorister, troligen är det inte en men det kan vara...många anställer inte invandrare för att de är rädda för dem och om en svensk har samma meriter tar man denna intället. När man är på fest hör jag alltig någon säga, "fan vad gör turken här" eller "det är nån jälva turk som inte är inbjuden" eller whatever. iaf jag tycker inte det är konstigt att vissa invandrare reagerar på ett oacceptabelt sätt. Jag kankse missförstår er men ni anser att problemet är invandrarna och att skulden ligger på dem medan jag tycker att vi svenskar också har skuld. Visst är vi alla enskilda individer men om man ska bedriva politik måste man väl generalisera?

Jaxstone: vad jag vill göra med de kriminella invandrarna? Samma sak som mot svenskar, om du menar enskilda fall men. menar du att förebygga brott så är väl ekonomiska situationen viktigast? Att fler får jobb, kan försörja sig själva så de inte blir övergivna av samhället.

Min faster driver ett secon-hand café för flyktingarna som kommit dit där den enda vinsten är att känna att hon hjälper människor(flyktingar som kommer hit har det minst sagt knapert med pengar). Förresten har det aldrig varit nå bråk där men det är ju för att svenskarna som bor där även om många inte tycker om det inte överger dem.
Jag har aldrig bott i de områden du pratar om maggot så visst har du säkert en sannare bild än mig. Jag håller med om att det bildas onda spiraler av att klumpa ihop människor och skapa slumområden, antar att det är dags för kommunerna att ta sitt ansvar! Jag öppnar min plånbok om du öppnar din ;)
/ursäkta dålig svenska, det är ju fan sent

Posted on: 2006/7/4 0:11

Anonym
Quote:
Funky_Rob skrev:
Jag klarar bara inte av Fox News lol ;p, de säger inte vad eller vilka som har skapat flyktingströmmarna. Det blir vi snälla svenskar som får ta hand om det amerikanarna skapat, så när de hånar sveriges generösa flyktingpolitik blir jag illamående.

Men lik förbannat kvarstår problemen i Rosengård! Teorier om varför det hänt är en sak man kan sysselsätta sig om man bor i skyddad verkstad... men att trygga miljön för de som bor där en helt annan story som kräver mer praktiskt handlande!

Quote:
Funky_Rob skrev:
Visst tycker jag att det vore smartare om vi lät invandrare bosätta sig i lite stabilare områden men eftersom det på kort sikt är billigare att placera folk i billiga områden så blir det så, eller så har det varit hittils iaf tyvär.

... om vi lät!!! Vem är vi? Den som vill skapa samhällskonflikter som leder till ökad övervakning av medborgarna tycker nog att det är bra som det är och vill inte ändra på situationen. Getton och segregering skulle redan försvunnit om så varit fallet.

Quote:
Funky_Rob skrev:
När det gäller svennehatet som vissa verkar besitta så anser jag att fördomar föder nya fördomar. Jag anser att svenskar är väldigt främlingsfientliga, iaf många som jag har träffat. När man ser en muslim med skägg eller liknande kopplar folk till att de kan vara terrorister, troligen är det inte en men det kan vara...många anställer inte invandrare för att de är rädda för dem och om en svensk har samma meriter tar man denna intället.

Det är väl inte så att du påstår att den svenska befolkningen har fått invandrare med olika kulturell bakgrund att börja med ett rasistiskt tänkande efter att de kom hit!

Det finns en främlingsfientlighet och nationalistisk känsla hos varje folkslag som bygger på nedärvd rädsla för det som kan hota stammen, klanen eller rasen! Det är självfallet inget den medvetna människan strävar efter att uppnå men att påstå att svensken är ansvarig för detta är ju naivt! Svensken är väl den som tigit mest om vad han känner och tycker inför trycket från invandrarströmmar som i fallet Rosengård tagit över hela samhället! Skulle aldrig accepteras någon annanstans på planeten!

Quote:
Funky_Rob skrev:
När man är på fest hör jag alltig någon säga, "fan vad gör turken här" eller "det är nån jälva turk som inte är inbjuden" eller whatever. iaf jag tycker inte det är konstigt att vissa invandrare reagerar på ett oacceptabelt sätt. Jag kankse missförstår er men ni anser att problemet är invandrarna och att skulden ligger på dem medan jag tycker att vi svenskar också har skuld. Visst är vi alla enskilda individer men om man ska bedriva politik måste man väl generalisera?

Jag vet inte vilka fester du går på men under de senaste 14 åren har jag mest varit på fester med invandrade vänner från hela världen! Jag har aldrig hör de uttryck du beskriver men vi befinner oss nog i två olika världar. De enda bråken jag sett startas har berott på rasism mellan olika invandrargrupper och bygger mest på stolthet och de som bråkar missuppfattat innebörden av ordet respekt och heder!

Quote:

Jaxstone: vad jag vill göra med de kriminella invandrarna? Samma sak som mot svenskar, om du menar enskilda fall men. menar du att förebygga brott så är väl ekonomiska situationen viktigast? Att fler får jobb, kan försörja sig själva så de inte blir övergivna av samhället.

Javisst jobb åt alla löser nog problemen! Men vet du att Sverige just nu invaderas av kriminella ligor som försörjer sig på organiserad brottslighet. De kommer knappast att ställa sig på Arbetsförmedlingen med mössan i handen. De har kommit hit av helt andra vinstdrivande skäl! Tycker du synd om dessa skurkar också kan jag bara hoppas att du slipper råka ut för dem... det skulle kunna förstöra din romantiska syn på omvärlden!

Quote:
Funky_Rob skrev:
Min faster driver ett secon-hand café för flyktingarna som kommit dit där den enda vinsten är att känna att hon hjälper människor(flyktingar som kommer hit har det minst sagt knapert med pengar). Förresten har det aldrig varit nå bråk där men det är ju för att svenskarna som bor där även om många inte tycker om det inte överger dem. Jag har aldrig bott i de områden du pratar om maggot så visst har du säkert en sannare bild än mig. Jag håller med om att det bildas onda spiraler av att klumpa ihop människor och skapa slumområden, antar att det är dags för kommunerna att ta sitt ansvar! Jag öppnar min plånbok om du öppnar din ;) /ursäkta dålig svenska, det är ju fan sent

... din faster gör något som hon förmodligen får ut mycket av i sitt liv! Det är ju bra men en fråga om vad händer om en fattig svensk kommer dit och är hungrig. Vi snackar väl inte om omvänd rasism här? I så fall får du ta dig ett snack med din goa faster!

Ha det så bra!

Anonym
"Visst tycker jag att det vore smartare om vi lät invandrare bosätta sig i lite stabilare områden men eftersom det på kort sikt är billigare att placera folk i billiga områden så blir det så, eller så har det varit hittils iaf tyvär."

svar:
ja undrar om det är så ens på kort sikt krimminalitet kom direkt vandalismen med.

"anser att svenskar är väldigt främlingsfientliga, iaf många som jag har träffat. När man ser en muslim med skägg eller liknande kopplar folk till att de kan vara terrorister

svar:
dom invandrare ja pratat/pratar med här ute i förorten säger att svenskar är de som är minst rasister av alla "folkslag" här kallar turkar somalier för jävla blattar osv..

," troligen är det inte en men det kan vara...många anställer inte invandrare för att de är rädda för dem och om en svensk har samma meriter tar man denna intället."

svar:mycket sant men även i andra fallet prova sök jobb som pizzabagare.så där är vi lika goda kolsupare bägge två,

När man är på fest hör jag alltig någon säga, "fan vad gör turken här" eller "det är nån jälva turk som inte är inbjuden" eller whatever.

svar:
jadu när ja bodde i hammarkullen kolla en del på mig som va fan gör du här din svenne detta är mitt område min far är från angered så man kan ju fråga vem som var här först om man ska snacka i deras termer.

iaf jag tycker inte det är konstigt att vissa invandrare reagerar på ett oacceptabelt sätt. Jag kankse missförstår er men ni anser att problemet är invandrarna och att skulden ligger på dem

svar:Nej inte invandrara utan massinvandringen .
detta är ju såklart medveten för att skapa problem annars hade det varit löst. väl medvetten plan för att skapa "raskrig"

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper