vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Liten Dagbok Från Israel!

See User information
För sex år sedan var jag i Israel under millennieskiftet med min förra sambo och vår son. När vi kom till Jerusalem hade vi lyckan att få en mycket sympatisk arabisk taxichaufför vid namn Nabil. Han körde oss till oljeberget där vi hade en bra utsikt över staden. Min son red på kamel och jag hyrde en åsna. Det var första gången på 2000 år som jag red på åsna i Jerusalem.

Hursomhelst så erbjöd sig chauffören att köra oss till Betlehem för en billig penning. jag trodde det låg flera mil bort men det visade sig att det bara var 15 km dit. Han sa att det var bra om vi handlade där eftersom människorna, som till stor del bestod av araber, hade det så fattigt och var ganska nertryckta av israelerna. På vägen tillbaka passerade vi ett berg och jag undrade varför det såg så bränt ut däruppe. Då förklarade Nabil att det hade varit en populär boplats för araber förr och att när de vägrade flytta så brände Israelerna ner den skog som fanns där. Det slog mig hur lugnt och sakligt han kunde beskriva detta utan en massa bitterhet trots att det måste ha varit en tragedi för de som bodde där och upprörande för alla araber.

Posted on: 2006/8/28 15:03
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Liten Dagbok Från Israel!

See User information
Jag har många gånger tänkt vad som skulle hända om människor bara förstod udden av den frustration som Palestinierna måste känna.

Tyvärr är det det bästa vapen Isarelerna har; att avhumanisera Palestinierna så att vi inte skall förstå deras lidande. Som att pissa på ett helt folks grav.

Posted on: 2006/8/28 15:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Liten Dagbok Från Israel!

See User information
Påminner en del om hur tyskarna behandlades efter andra världskriget....

Posted on: 2006/8/28 22:48

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper