Vakencorner
|
Re: Jag letar efter en sak..
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Laste genom brevet, tyckte att det lät väldigt skumt, det där med försening vet jag inte så mycket om. Fast för några år sedan nar jag tittade pa sport sa markte jag att eurosport var nagra sekunder fore svt gallande idrottsandningar.
Posted on: 2008/5/14 18:32
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
Re: Jag letar efter en sak..
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Främst har denna fördröjning med att göra om det sänds via satellit eller inte. När sändningarna går via satellit kan det bli fördröjningar, ibland upp till flera sekunder. Angående fördröjningen jin83 beskrev beror det främst på att SVT var marksänt och eurosport via kabel.
Idag har vi däremot en 'fast' fördröjning på några sekunder. Teracom skyller denna fördröjning på att i de analoga sändarnäten använder närliggande sändare olika frekvenser. I delar av det digitala marknätet sänder vissa sändare i nätet på samma frekvens i så kallade singelfrekvensnät. I delar av ett singelfrekvensnät kan relämottagning inte användas som reservmatningsväg beroende dels på svårigheter att isolera relämottagningsantennen från den egna utsändningen, dels på att singelfrekvensnät kräver synkron utsändning och inte kan acceptera den fördröjning som uppstår vid mottagning och återutsändning av annan sändare i nätet. Reservmatningen till stationer i ett singelfrekvensnät måste därför lösas på annat sätt. Detta sker enklast genom att programöverföringen till stationerna anordnas via radiolänkförbindelse från två håll, så kallad slingmatning. Teracom säger i ett pressmeddelande att de jobbar på detta, men jag tror nog att alla inom branchen tycker det är bekvämt med lite censurmån. Jättebra om t ex Aktuellt-studion skulle intas av terrorister, eller om någonting av politisk karaktär skulle hända vit exempelvis ett idrottsevengemang. |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login