vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Katatonia - Forsaker

See User information
Detta band verkar ju ganska långt ifrån "mainstream", men jag kände ändå att jag ville posta om den här "hitlåten" på deras senaste album (night is the new day). När jag hör låten så tänker jag på scenariot att eliten har vunnit och vi har blivit helt förslavade och maktlösa.

http://www.youtube.com/watch?v=moZwgUex4aA

Låttexten med min tolkning i parantes:

Rage from a distant
The name unfamiliar
Spikes reach the heart
Time set for rewind

(en ilsken människa i massan ingen hör)
(alla är namnlösa och utan personlighet)
(det finns ingen kärlek)
(alla försöker tänka tillbaks på gamla tider)

The dark will rise
Abandon your freedom
Give up the right to find the true self
Forsake your own reasons

(instängda under jord ser vi aldrig solljus)
(frihet utplånas med mikro-chipp)
(personlig utveckling omöjlig)
(Ge upp anledningar till förändring)

Forsaker
Forsaker

(Vi övergav/försummade den här världen genom att lita på galningar)

Hand of a leader
Bleached by snowfall
Position is a drug
The great end is sweeping in

(världens dolda händer styr oss)
(Klimatlobbyn bleknar efter den häftiga vintern?)
(makt korrumperar)
(deras tusenåriga plan förverkligad)

The dark will rise
Abandon your freedom
Give up the right to find the true self
Forsake your own reasons

Forsaker
Forsaker
Forsaker

Posted on: 2010/2/2 15:53

Edited by Viseman on 2010/2/2 17:30:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Katatonia - Forsaker
Det finns en "Jag lyssnar på..."-tråd

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Vad vill du veta?

Skall träffa sångaren ----kan fråga isf ; )

Posted on: 2010/2/2 16:54
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Jo, jag vet men de flesta som hittar illuminati-associationer i musiken brukar inte posta där vad jag vet. Jag menar att det här handlar ju faktiskt inte om "vad jag lyssnar på" utan "kopplingar till illuminati jag hittat i musik". "Jag lyssnar på tråden..." känns som en allmän musik-tråd som hade kunnat vara i vilket forum som helst (jag har bara läst början av den jättetråden dock).

Posted on: 2010/2/2 16:58
Viseman - Kunskapens försvarare!
(dock inte smartare än den kunskap som för tillfället råkar befinna sig i honom)

See User information
Deras första skiva var bra då den kom.. Sen blev det rockigare utan så mycket metalinfluenser...

Resized Image

:)

Posted on: 2010/2/2 17:03

See User information
Jag tycker alla deras album är bra och det senaste albumet har de fått till något nytt skitbra som skiljer sig från resten.

Men i alla fall jag tänkte diskussionen skulle handla om vad låten kunde mena? Undrar om Bill DeBerg fått något bra svar från sångaren om vad låten handlar om?

Sedan tänkte jag att det kanske vore bäst om någon moderator flyttade den här diskussionen till "Musik om NWO samt Illuminati" som ligger i kategorin "Den Nya Världsordningen" här: http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=15058&forum=1

Posted on: 2010/2/5 1:30
Viseman - Kunskapens försvarare!
(dock inte smartare än den kunskap som för tillfället råkar befinna sig i honom)

See User information
Lustigt. Katatonia. Just "Dance of December Souls" landar bland de fem bästa album genom tiderna. Jag är rätt inbiten i metaln.

Jag anser att deras övergång höll förvånadsvärt längre där "Discouraged Ones" faktiskt också är en stilbildare. Men sen blev det svårare att erkänna dem längre. Sista riktiga plattan är "Last Fair Deal Gone Down".

Däremot gjorde Norrman & Renkse två stabila album i projekten October Tide som jag kan rekommendera. Plattorna heter "Rain Without End" och "Grey Dawn".

Såg dem lira nya låtar på Melloboat mellan 08 och Helsinki. De gjorde ju inte ett särskilt moget intryck, haha! De började ju låta mer som Kent och sen vet jag inte, men bra är det inte. Katatonia har gjort som många äldre band; börjat hitta förnyelse i det som enbart betyder värdelöst skapande.

Posted on: 2010/2/5 12:10

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper