vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Julfesten i Kairo

See User information
Jag råkade ramla in på Mellanösterns diktatorers julfest i Kairo förra veckan. De första jag såg var den iranske ledaren Khameini och hans lille president Ahmadinejad.

Ahmedinejad hade nog fått mer än den religiösa polisen i hans hemland skulle tillåta. Han vinglade runt och berättade judevitsar.

Khameini var så packad att han redan satt sig på kopieringsmaskinen med byxorna nere och gick runt och fnissade när han tänkte på vad dom andra skulle säga när han skulle visa kopian.

Värden för festen, president Mursi, hoppade upp på det stora bordet och började dansa moon-walk i bästa Michael Jackson-stil. Alla klappade i händerna och sjöng med. Utanför hördes rop och oljud från en gigantisk demonstration, man ropade: "Ned med sharia! Ned med Mursi!"

"Mina allra käraste vänner! Hoppas att ni har det mysigt. Det är nämligen därför vi är här - för att mysa och festa! Njut av Den Arabiska Våren! Ni skall inte vara oroliga för det väsen ni hör utanför, det är bara folket och dom tar polisen hand om! För vi har nämligen demokrati nu... Allahs demokrati... och det finns ingen annan Gud än Allah!" ropar president Mursi.

Alla klappar i händerna. Sedan börjar gästarna att krama varandra, dom gungar från sida till sida medan dom stämmer upp i sången "Vi seglar upp längs ån.." men dom har bytt ut texten mot "Vi bombar hela staden, och vi bombar än en gång. Det var väl en härlig sång, den sjunger vi än en gång... hela staden... vi bombar än en gång..."

Hizbollahs ledare står ihop med Irans president Ahmadinejad och håller på att dö av munterhet över hans vitsar. Dom kramar varandra länge och väl och snörvlar fram läten som "Du är min bäshte vän" ur skäggen.

Salafisterna står nu för underhållningen. Toastmastern som är han med det längsta skägget utbringar nu en skål: "Kära bröder! Jag vill nu presentera kvällens första underhållningsinslag: ISLAMISK STRIPTEASE!!!"

In kommer en burkahklädd kvinna under ackompanjemang av stripteasemusik. Hon står helt still tills musiken tystnat. Då bugar hon. Killarna blir helt vilda, detta är helt i deras smak, flera försöker stoppa in pengar under hennes burkah men det är helt omöjligt.

"Nu presenterar jag en catwalk med Egyptens Nya Kvinnor!" ropar salafisttoastmastern. Och in kommer en massa kvinnor i svarta burkhor. Dom ställer sig i en lång rad och blir hånade av männen.

"Mina kära muslimska bröder! Nu skall vi höra en ytterst rolig stand-up komiker! Han är inte känd som en sådan i sitt hemland, Sverige, men vi tycker att allt han säger är väldigt roligt! Mina bröder, ge en applåd till en av de många mediaexperterna på Mellanöstern från ett universitet i Sverige!"

En lång blåögd svensk akademiker kliver upp på scenen och säger talande överdriven arabiska tack för inbjudan, shukran och salaam. Han börjar läsa ur sin avhandling om Den Arabiska Våren med att säga "Den Arabiska Våren kan liknas vid Berlinmurens Fall..."

"I Väst finns det några som är bekymrade för att Egypten skall bli islamistiskt, men det är bara för att dom är rasister! Det Muslimska Brödraskapet kommer aldrig att kräva att få hela makten, för det har dom nämligen själva sagt att dom inte vill!"

Den svenske mediaexperten fortsätter att läsa upp sin akademiska analys medan gästerna rullar runt på golvet och håller på att kvävas av skratt, men jag smyger mig försiktigt ut och åker vidare.

Posted on: 2012/12/20 8:10
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Julfesten i Kairo
Var det du som skrev klassikern "Kairos Fjollor":

http://www.youtube.com/watch?v=JXoRsH ... g-9DXdfm9-GTepm0_VGGV6Xgy

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Jumalauta skrev:

Det finns alltså fler än jag som lyssnar på "The kristet utseende" gött!

Posted on: 2012/12/20 11:41
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
Quote:

Jumalauta skrev:

Posted on: 2012/12/20 18:13
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper