vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Integritet på internet

See User information
Jag funderar ibland på integriteten på internet och de sätt man kan skydda sig.

Jag tänkte skriva lite om det jag har hört om detta och se om det finns något intresse för att gräva djupare.

Problemet:
Idag skickas den mesta information över internet helt oskyddad. Det betyder att någon som har tillgång till en större server kan se all trafik som går igenom den och kan då samla information om 1 vilka sidor användarna besöker, 2 Vad de gör på dessa sidor.

Detta betyder att polisen, säpo och andra organissationer kan göra en databas över peroner som dom vill veta mer om. Vi på vaken är troligen en sådag grupp.

Åtgärder:
För att någon inte ska veta vilka sidor du besöker så får du inte besöka dessa sidor direkt hemmifrån. Det finns då någonting som heter proxy server. Detta betyder att du komuniserar bara med en server på internet och dom komuniserar sedan med den slutliga servern.

För att man inte ska se vad du gör på sidan måste du ha kryptering. För att ha kryptering hela vägen till servrn så måste servern slå på kryptering, detta är inte så vanligt men vaken.se kan tex sätta på det med lite arbete. Ett alternativ är att ha en proxy som använder kryptering (ssl-proxy). På detta sätt så krypteras all information som binder dig direkt mellan dig och proxyn. Men mellan proxyn och slutservern är det fortfarande okrypterat, vilket betyer att de kan väsa informationen, men inte veta varifrån du surfar, det går dock att lista ut om du skriver in personuppgifter någon stans. Detta borde vara bland de säkraste lösningen, men jag vet inte hur dessa tjänster erbjuds.

Det fins även motsvarande lösningar för email.
Jag vet inte vilka tjänster som erbjuds men det finns webmail med inbyggd kryptering. Detta är dock inte heller helt säkert och fungerar unefär som en SSL-proxy. För att vara helt säker bör du använda egen kryptering med tex PGP eller det fria alternativet GnuPG. Att använda detta program kräver dock att alla som du mailar privat till måste ha detta program samt att ni måste byta nyklar med varandra för att öppna posten.

Jag har alldrig orkat fixa detta, men det kanske är tid snart att tänka mera på detta. Alla som har bra info och tips om detta ämne, skriv gärna.

Posted on: 2005/8/8 10:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper