vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

bilder på port, Banérgatan 3 (Stockholm)

See User information
Resized Image
Resized Image

skulle idag gå och handla lunch på ICA Banér (arbetar i krokarna..) och upptäckte för första gången ornamentet på dessa dörrar, som jag har passerat hundratals gånger förut...

google:ade upp SALVE (latin):

Salve (plural salvete) - Hail; welcome
Salve sis - May you be well
Salve veritate - Saving the truth
Salve(te) - Greetings!
Salve - Hello

sedan till namnen i porten; en som man (uppenbarligen) direkt lägger märke till: Gyllenhammar (tydligen en Peter Gyllenhammar som bor där enligt eniro.se).

men är det någon som känner till något av de andra namnen och kanske vet vilka dessa är och vad dom sysslar med?

frimureri i vardagen.

ps. ursäkta de crappiga bilderna, hade bara min mobilkameran till hands

Posted on: 2005/8/17 20:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: bilder på port, Banérgatan 3 (Stockholm)
Jag minns hur jag i våras gick på en gata i Stockholm framför Åhlens, där det stod ett par herrar i fina kläder vid en port. Jo, frimurare var det som skulle in till logen där. Lite kul och se.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
heheh.. hela stan är full med frimurar symboler i former av (gargoyle's) eller symetriska figurer..
Det enda jag vet är att Magnusson är en av stans största mäklare, och rör man sig bland dessa summor pengar måste man vara frimurare..
http://www.christermagnusson.se/

å andra sidan kryllar det av magnusson's.. känner dessutom sonen personligen..

See User information
Tjabba, allehopa... Det här med symboler är ett jäkla oting - Jag själv klämmer upp grejer så fort jag får möjlighet - Vet inte varför - men så tror jag att jag på något sätt har haft att göra med allt detta vid tidigare tidpunkter och så har jag ju varit Teosof en massa år samt till ockmed frimurare ett par år fast jag smet iväg då jag inte längre ville vara med - anmodades då att skicka tillbaka all korrespondansbrev - men tidskrifterna fick jag i alla fall behålla - Jag var då medlem utav den där beryktade AMORC - som det går att läsa om bland annat i David Ickes böcker - Rosenkors-orden - det låter väl det? Nåja - symbolerna är ju i alla fall kraftiga på så sätt att det får en att tänka - det är väl det de är till för - men på vad? Gott eller ont?
Ta till exempel den där - vad jag kallar för "trippeltriangeln" som jag fått reda på att det visst betyder "VALKNUT"(?) kanske någon av läsarna kan informera om vad det är för något... Själv stötte jag på den där på forntidsmuseét i Visby på en stor runsten - högst upp i högra hörnet kommer kanhända ett par korpar med den i näbben - Eftrersom jag alltid tyckt om trianglar så tyckte jag att den var skitbra - två trianglar som flätas samman - och eftersom jag anser att allt ingår i en treénighet så var det ju som hittat...
Dessa trippeltrianglar pryder nu mina gavlar på huset i alla fall på nordöstra sidan - Alltid skrämmer dem väl bort något otyg, hö,hö..
Hälsar Shygets och hans löss;

Posted on: 2005/8/22 16:29
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper