Vakencorner
|
Anonym
|
Re: Eftersökes: datornördar!
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Har din externa hårddisk någon annan anslutning än USB2?
Vissa externa hårddiskar har RJ-45 kontakt och då bör det funka lättare med att bara koppla den genom den. Dock klarar jag iaf inte av att genom serv-u lyckas med att connecta till en hårddisk som ligger genom USB. Skulle gärna lära mig dock. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag kan inte så mycket om datorer, men man kopplar den till usb-uttaget, så jag antar att det är en usb hårddisk.
Posted on: 2008/2/12 19:56
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Till att börja med måste du ha port forward på port 21 (och ev 22) till den dator som ska agera FTP-server. Börja med att ställa in detta i routern och prova sedan om det fungerar. Sedan kan du testa att köra med eller utan "Passive FTP". Jag minns inte vilket som fungerar när, men prova med båda.. dvs låt någon som är utanför brandväggen prova med att ansluta till servern.
Posted on: 2008/2/12 21:14
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Måste det verkligen vara 21 eller 22? jag har öppnat en annan port och kollat på sånna "open port checker" sidor och fått respons att den var öppen. Jag och voidan har testat fram o tebx en hel del, han kom åt min dator, men precis mot slutet var det något som gjorde att han inte kunde få min file list.
Posted on: 2008/2/12 21:19
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
kör bulletproof ftp..
funkar galant. ftp.Serverv2.4.0.31.WinALL.Cracked-ARN.3701637.TPB.torrent" rel="external" title="">bpftp |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Är den simpel att använda?
Dvs, kommer jag, med rätt begränsade kunskaper i ämnet kunna få igång den? Och vet du om den funkar på externa usb hårddiskar?
Posted on: 2008/2/12 21:55
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Extern hårddisk eller inte spelar ingen roll, så länge du kan se din egen externa hårddisk kan alla andra se den också. Hur mycket data handlar det om? Hade det inte varit lättare att lägga upp det på en webserver? vet inte hur mycket plats det finns på vaken.se Annars kan du skapa torrents och lägga ut på Thepiratebay och seeda dom för evigt så att andra kan ladda ner dom. Och då kan vi andra hjälpa till med lite extra bandbredd = snabbare nerladdning för dom som är intresserade. Men lycka till, det låter som en bra ide du har!
Posted on: 2008/2/12 22:28
|
|||
|
Nu har du ingen ursäkt att förneka sanningen längre!
Vilka är NWO? vilka är Eliten? Svaret finner du här: http://www.radioislam.org/dom/3svp.htm Mer om zionismen: http://www.radioislam.org/palestine/sv/jude-blottlagger-den-judis... |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ber om ursäkt.. det var 20 och 21, inte 21 och 22. 20 FTP, File Transfer Protocol, data. 21 FTP, File Transfer Protocol, control. 22 är för SSH (Secure SHell) (vilken även, om jag inte missminner mig, används för SFTP (Secure FTP, går enkelt att likna vid https för surfning). Du kan ju prova det också... vissa FTP-servrar klarar både och. Många jag pratat med om filservrar kör enbart SFTP och Aldrig FTP pga säkerhetsproblem och returportar som ställer till det med många routrar osv. Vad det gäller listningen av biblioteket så känner jag igen det, men kommer tyvärr inte ihåg vad det kan bero på.
Posted on: 2008/2/13 7:12
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
jag körde surv-u i början men den strulade fett sam buggade ur mer, så bpftp blev med tiden den naturliga ftp servern för mig.
har säkert kört den nu i mer än tre år med goda resultat.. tycker den är enklare än serv-u oxå, dessutom brukar jag köra port :6969 istället för 21. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Det finns en till FTP daemon som heter War FTP Daemon. Den använde jag förut och den var bra... Men akta dig... Han som gör programmet är homosexuell
![]() |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
generellt rekommenderas höga porttal, för att inte hittas av portsniffers i onödan. Skall kolla runt lite och se om jag kan hitta nån enkel modell av server till dig.
kolla in denna! http://www.pablosoftwaresolutions.com ... k__n_easy_ftp_server.html Usb Diskar gör att datorn laggar fett ochså, skruva isär den, ta ur disken och montera in den i din burk, för bästa prestanda. Be en datornörd om hjälp!
Posted on: 2008/2/13 11:43
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Tack för tippsen gott folk, jag får ta o kolla igenom dom olika programmen och hoppas att jag klarar av att använad något av dom :)
Wiseguy: dessväre har jag en laptop, så jag kan inte sätta in hd:en i den. Men jag har en stationär liggandes som jag snart ska skruva ihop, och då hade jag tänkt ha den enbart som ftp dator, men dete kommer nog inte bli föräns om några månader då jag packat upp allt sen flytten osv.
Posted on: 2008/2/13 21:32
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
I så fall kan man väl bara rekommendera någon form av Linux på den.... Tex Debian eller Ubuntu... Men kör helst SFTP som är krypterat så slipper du (antar jag i alla fall) en hel del problem som FTP kan orsaka.
Posted on: 2008/2/13 21:48
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login