Vakencorner
|
Re: Katyn - fortfarande brännhett!
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Ofattbart nog tickar uret vidare mot nån sorts urladdning i frågan om Smolenskolyckan och dess koppling till Katyntragedien. När de sörjande med den nuvarande polska presidentens fru anlände till den platsen för flygkatastrofen hade de ryska myndigheterna ersatt den ursprungliga minnesskylten med de omkomnas namn och uppgifter om att resan gällt ett minnesbesök vid Katyn med en ny som saknade hänvisningen om Katyn.
Varje liten dissonans känns uppenbarligen som ett mycket onödigt nålstick för de i denna fråga fullständigt hudlöst känsliga polackerna. Samtidigt måste man beklaga de formliga orgier i ömsesidiga misstankar och ringaktning som rått under förra århundradet mellan polacker, vitryssar, tyskar, balter och ryssar i detta för till och med svenskar synnerligen anonyma område som dock är vårt absoluta närområde! Eftersom jag personligen vistats i Polen i minst drygt ett år och druckit mången en vodka ihop med polska ungdomar på den tiden det begav sig och är tämligen bevandrad både i festkultur och nationalism i landet måste jag förstås hålla med polackerna i denna fråga, men samtidigt måste jag som svensk säga att det nog inte är så helt lätt att helt solklart peka ut en syndabock i detta tragiska ödesmättade händelseförlopp. Måtte dessa slitningar och denna misstro gå att övervinna, så att folket i området kan glädja sig åt varandra istället för att vända bort blicken när de ack så nära banden avslöjas... Ryssarna styrdes vid den tiden Katynmassakerna skedde av ett rövarband, det är riktigt, men polackerna hade egna storhetsdrömmar och var nog inte helt rumsrena i sin behandling av vitryssar och ukrainare. Men än är Polen ej förlorat!
Posted on: 2011/4/10 18:05
|
|||
|
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Det polska valet nyligen visade på en framgång för den döde presidentens bror och Polen lär nu bli ännu mer oppositionellt.
Han har gett sig "den" på att inte släppa frågan om Katyn och vad som egentligen hände i Smolensk! Det doftar ordentligt av hund, måste jag säga. Frågan är dock om inte EU och ryssarna i smyg enats om att lägga locket på. Det senaste är att polacker öppnat en utställning om olyckan i självaste Bryssel för att få Eu-tjänstemännens uppmärksamhet. Men den är redan censurerad. Det sitter rödvita lappar på de mest förargliga texterna under de bilder som visas. Bland annat har man bilder av hur ryssarna bedrivit undersökningarna av vrakresterna. En amatör tror ju att de försiktigt tas om hand och studeras noga för att se om man kan hitta några ledtrådar. Men ryssarna körde helt sonika in och fraktade bort skrotet med grävmaskiner. Bildtexter som ironiserade över det kanske lite väl känslokalla tillvägagångssättet har alltså klistrats över av eu-tjänstemän (som tydligen tycker att bilderna av grävmaskiner på vrakplatsen är illa nog... ) Enligt min åsikt kan det braka loss när som helst söder om Östersjön, men jag känner mig som en ropandes röst i öknen. Detta har totalt undgått alla andra media i Sverige... (Endast Tomten är vaken, eller näst intill. "Tomte" får man ibland vara själv). Ni som läser detta är förmodligen bättre informerade än någon ansvarig i landet, håll till godo - fast inte gör det någon gladare!!!
Posted on: 2011/4/13 12:41
|
|||
|
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Eftersom det inte verkar finnas nat storre intresse for att folja med vad som hander i Sveriges naromrade i mainstreammedia och denna traden blir allt aktuellare fortsatter jag att uppdatera den lopande. Detta pa grund av att jag har min egen lilla ratt unika informationskanal som jag garna delar med mig av till Vakens lasare!
Det ar kort och gott rena getingboet soder om Ostersjon just nu. Det senaste i handelseutvecklingen ar att Polens statsminister rest till Ukraina och traffat bade presidenten Victor Janukovic och statsministern Mykula Azarov. Officiellt har samtalen handlat om frihandelsavtal med EU, och det far ses mot bakgrund av att Ukraina i samband med de ryska stravandena att fortsatt fa utnyttja sina flottbaser i Ukraina gjorde en kohandel och bytte nyttjandet av baserna mot ett formanligt avtal angaende gasleveranser. Sverige har ju tidigare spelat en stor roll i stravandena att fa in Ukraina i EU-flocken (ukrainarna ar ju blagula, om inte annat och ligger Sverige daligt till i nan sportgren och ukrainarna battre kan man ju alltid heja pa dom!). Sen var vi ju i allians i den stora uppgorelsen med ryssen under Peter den Store ocksa, men det var ju lange sen... Men vad som inte ligger sa langt fram i tiden ar POLENS ORDFORANDESKAP i EU! Det borjar den forste juli och har vi inte fatt klart for oss att da kommer forhallandet bade till Ryssland och Vitryssland på dagordningen och aven fragan om Katyn - sa ar det dags for utrikesdepartementet (las Carl Bildt) och forsvaret att VAKNA nu! Det kan handa precis vad som helst medan riksdagen gullar sig med barnen eller reser till Thailand gratis eller nat annat totalt orelevant i en krisernas kristid! Skulle bara fattas att hela gangen ger sig ivag pa semester nar kalabaliken borjar... Detta ar mycket heta potatisar och det DUGER INTE att inte vara palast och helst skall man kunna gjuta lite olja pa vagorna for kanslosvallen just nu i omradet ar mycket hoga. Sverige skulle just nu behova en VAKEN REGERING!!!
Posted on: 2011/4/14 5:55
|
|||
|
|
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login