vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Info om vakens dolda maktstruktur + Ultimatum
Bakgrund:
Som säkert inte alla är medvetna om, finns det dolda forum på vaken i två avseenden.. Syftet med det här forumet är att beskriva denna dolda struktur, men även att vaken ska avtäcka dessa med hänvisning till deras eget ledord: kunskap är frihet!

Dold forumdel 1 - Det privata forumet..
Denna del av vaken är för admins och andra inbjudna enligt vakens tycke.. Få vet vad som verkligen diskuteras här, men när man frågar så får man till svar att man behandlar var/när nästa möte ska ske.. Ryktet säger dock att forumet är mer eller mindre fullt av skitsnack av användare på vaken.. Samt att man baktalar diverse trådar alternativt "pratar ihop sig" för vad den formella riktlinjen skall vara från vakens sida.

Dold forumdel 2 - Fight Club..
Denna forumdel startade i panik för ett par månader sedan då vaken inte längre klarade av att bemöta det missnöje som florerat på sidan. Man använde den inledningsvis som "papperskorg" där alla raderade inlägg på vaken skulle sparas (något som för övrigt verkar ha slopats helt).. Forumdelen kan endast beskådas om du registrerar dig på vaken.se.. Dvs för att ta del av denna information så krävs du avslöja din online-identitet (ip) för vaken.se's administration.

Reflektion
Själva syftet med den där sidan, att bekämpa dolda maktstrukturer, ligger i konflikt till det beteende som vaken.se uppvisar. Jag önskar att de kunde inse det själva, alternativt förstå att de för länge sedan blivit synade. Varför man över huvud taget påbörja en egen konspiration kommer för mig alltid vara ett frågetecken. Kanske vill man bli som illuminati? Kanske är man rädd att någon ska läsa känslig information? Men säg mig, vad är vi då för rörelse själva om våran information inte tål att läsas av vem som helst?

Ultimatum:
Vaken bör omedelbart avtäcka dessa dolda forumdelar och återgå till en öppen verksamhet med insyn från både registrerade och oregistrerade användare.

Ps. Det har genom åren startats flera av den här typen av trådar men de har tyvärr blivit raderade.. Varför vet bara de som håller i trådarna bakom denna rörelse..

Påminnner om att det finns bra information på den här sidan, och det är alltså inte den jag ifrågasätter. En hälsosam rörelse bör kunna hantera kritisk granskning av sig själv.

Edited by bana on 2010/2/28 16:02:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: UTMANING TILL VAKEN.SE

See User information
Kommer du sluta att besöka vaken om det forsätter finnas ett privat forum?

Du inser väl att folk skckar pm, pratar på skype osv.

Posted on: 2010/2/28 15:34
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Info om vakens dolda maktstruktur + Ultimatum
Jag inser det, filipino, varför jag ställer mig frågande till att de inte använder sig av dessa medel själva istället för att bygga in sig i ytterligare dolda strukturer på vaken. Det finns alltså en motsägelse på den här sidan.. Om de inte har något att dölja, så borde de utan problem kunna avtäcka de dolda forumdelarna.

Kunskap är frihet!

Anonym
bana.. du är inte ensam!

flera har genom åren påpekat den lobbyism som slagit rot här..

Dvs att vissa användare besitter en DOLD forumdel på vaken där de skapar sin egen koncensus som de sen påtvingar resten av användarna i den öppna forumdelen...

Du kan läsa mer om det på: http://vakensucks.mypagerocks.com

Ps det här är precis sån info som vaken älskar att radera antingen omdelelbart flytta till forumdelar som kräver inlogging.. Håll i hatten så ska ni få se hur rädda de är.. så fort de försöker dölja detta så vet ni hur rädda de är för sanningen...

KUNSKAP ÄR FRIHET!!!!!!

Anonym
mmja.. varför blir man alltid ombedd att lämna vaken så fort man har information/åsikter om hur vaken sköts? är det vad som ska vara vaket? är det så de vill ha det? att vaken bara ska vara en inre krets med massa hemliga åsiktspoliser som går runt i forumen och säger vad som är tillåtet att tycka?

monkey.. är du en av vakens åsiktspoliser? har du tillgång till dolt forum? är du påverkad av vakens koncensus-mentalitet...? ställ dig själv de frågorna... tack.

Anonym
Om det finns ett privat forum varför finns det? Vaken kanske kommunicerar med varandra om olika projekt där istället för via telefoner och epost. Skall all den kommunikationen också spelas in, sparas och läggas ut för granskning?

Skall detta också ske på alla forum på nätet?

See User information
Utmärkta frågor. Det är bra att du tar insiativ att formulera tydliga frågor och förslag.

1) Privat forum

Jag kan tänka mig att göra så att privat forum blir öppet, men att endast medlemmar kan skriva i det. Anledningen är att inte få röra i den interna diskussionen om hur vi ska anordna manifestationer mm. Det bli t.e.x störande om vi planerar en manifestation och någon går in och beskyller alla för att vara komaister. Det kanske skulle stämma, men jag vill kunna prata utan att störas.

2) Fightclubb

Titta där och så vitt jag förstår så är det öppet för alla. Kan någon bekräfta det?

3) Reflektion
Det finns idéer om dolda maktstrukturer, men våra maktstrukturer är öppna. Vaken verksamhet styrs av 5 personer med koncernsus. Dessa användare är med för att de är de som är mest engagerade i aktivism och träffas regelbundet. Micro, Anti, HWO, void och frihetskrigaren. Av dessa så är Frihetskrigaren ganska ny, men kom in snabbt för att han visade ett starkt engagemang. Han är även ett exempel på någon som går sin egen väg och inte följer någon annan.

Jag är dock en inofficiell ledare och kommer med mycket av förslagen och är även den som genomför mest projekt.

Nu när jag flyttar till Spanien så kommer denna roll falla på den som tar den. Jag har inbjudit HWo till att ta upp en ledarpossition, men det är slutligen kärngruppen som är det beslutade organet.

Ultimatum:

Jag tror att det är en bra idé att följa dessa idéer. Det måste dock gå igenom vakenledningen vilket kräver att vi pratar med varandra. Sen så måste alla inlägg i privat som verkligen är privata tas bort så att ingen känner sig outad.

P.S.
Om man med censur menar att ta bort svordomar och bilder på könsorgan så håller jag med att det finns censur. Men någon åsikt i övrigt tror jag inte har blivit borttagen och hoppas jag aldrig ska bli borttagen i framtiden. Om det händer så säg genast till.

Frid
Mikael

Posted on: 2010/2/28 16:36
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
En anledning att fortsätta att ha ett privat forum har kommit till mig. En av våra anonyma medhjälpare på vaken hjälper till med att bränna dvd filmer mm. Han har valt att vara annonym, men måste kunna skriva sin adress och annan personlig information för att vi ska kunna distribuera och samarbeta effektivt. Utan privat forum så kan han inte vara med och då skulle vi behöva helt nya rutiner för att kommunicera med honom.

Privat forum är till för att kunna samarbeta privat. Även om vi skulle ta bort forumet så kommer vi vara tvungna att skapa nya kanaler att kommunicera och inget skulle förändras.

Lösningen kan vara att det finns ett öppet administrationsforum där saker om moderation står och ett privat forum där endast manifestationer, dvdbränning mm diskuteras.

Vad tror ni?

Posted on: 2010/2/28 16:45

Anonym
Jag tyckte som bana när jag kom till vaken. Att det inte skulle finnas några regler osv. Att det var fel med dolda subforum.

Det där med regler har jag verkligen förstått behövs, då flera användaret hotat med våld, trakasserat och förtalat andra medlemmar på forumet. Medlemmar som bara sagt emot dessa individer för att de vill ha lugn och ro på forumet.

Dessutom kan jag berätta att det står inte så mycket intressant i det dolda forumet. Det är mest personliga saker. Låt dom ha sitt privata forum, då det förenklar för dom själva att föra flerpartskommunikation och samverkan.

Det blir ju krångligare för dom att först ringa upp en och sedan ringa upp en annan för att höra vad han tycker osv. Det dolda forumet är för att göra det bekvämt för sig. Jag säger låt dom.

See User information
Quote:
2) Fightclubb

Titta där och så vitt jag förstår så är det öppet för alla. Kan någon bekräfta det?

Det går bara att läsa om man är inloggad användare av forumet

Posted on: 2010/2/28 16:48

Anonym
jag förstår inte riktigt.. för att han ska kunna kommunicera med er via privat forum så krävs ju en registrering hos er, men även att han redan har en fungerande mail...

dvs man är ju som privatperson mindre anonym på erat privata forum än vad man skulle vara ex.vis genom enbart mailkontakt... ni kanske borde berätta det för honom?

mvh

Anonym
micro.. varför måste ni ha kanaler där ni kommunicerar dolt? det som gäller vaken bör ju vara i det offentliga rummet.. du säger ju själv att kunskap är frihet...?

See User information
Jag behöver inta vara privat. Det privata är till för de som inte vill vara öppna med sin identitet och aktivitet i vaken utåt. Dvs mot andra användare och mot omvärlden.

De vill troligen inte att andra i deras närhet vet om vilka det är och mobbar dem eller liknande. De vill inte vara anonyma mot oss, vi känner varandra alla med namn.

Jag har som sagt redan fått ett motultimatum från en viktig användare i privat om att han kommer att avsluta sitt konto om det privata forumet blir öppet.

Kanske en kompromiss är möjlig.

Det får finnas ett helt öppet forum samt flera forum som är privata. Lite som grupper på facebook. Alla kan ha sin grupp där de kan organisera sig och diskutera sina saker. Dessa grupper kan vara både synliga och dolda.

Posted on: 2010/2/28 18:28

Edited by micro on 2010/2/28 18:48:54

Anonym
Måste tyvärr säga att jag inte begriper ditt resonemang micro, eftersom man per definition redan är anonym i sin användarstatus här på vaken, förutsatt att DU inte lämnar ut någons info så som ip.. Menar du att personen i fråga registrerat sig med sitt verkliga för och efternamn här på vaken eller vad? Låter iofs väldigt ologiskt.. Men hur menar du annars att någons anonymitet i den privata delen skulle vara äventyrad om du låter vanliga användare läsa där? Det kan ju fortfarande vara privat att skriva i det forumet, men alla borde så klart ha rätt att se vad som pågår.

Edited by brunbandit on 2010/2/28 19:17:27

Anonym
micro: jag förstår inte hur du kan föreslå FLER privata forum än det som redan finns.. vad ska det tjäna till? min tanke var ju att skapa mer öppenhet, inte det motsatta... trodde du ville samma sak..

hmmm.. att se hur du uttrycker dig kring planer på nån slags dold maktstruktur gör mig väldigt förvirrad.. hur tänker du egentligen? ser fram emot ditt svar.. glad att du äntligen vågar diskutera det här. mvh.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper