vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Arbogamålet utnyttjas för att öka sekretess
En användare på The Pirate Bay har publicerat det offentliga förundersökningsprotokollet för det sk Arboga-målet där barnen Max och Saga brutalt mördades.

Detta används nu av justitieminister Beatrice Ask som ett vapen att ändra sekretessen för domstolsmål.
Helt enkelt att ta bort offentligheten på framtida förundersökningar eftersom dessa inte har något "allmänt intresse"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3262019.ab

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Arbogamålet utnyttjas för att öka sekretess

See User information
Ja skamligt att man kan uttnytja en sådan tragisk händelse för att bilda opinion emot internets frihet samt folkets rätt.
Beatrice ask hävdar att The pirate bay möjligör vem som helst att ta del av bilderna på detta brutala mord, vilket människor med en telefon och till en kostnad alltid haft. Inte nog med det så var det säkerligen inte många som laddade ner förundersökningen fören Tv4 och aftonbladet och resten av hyenorna uppmärksamade fallet.

Posted on: 2008/9/7 7:53
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag hade precis samma tanke när denna nyheten dök upp. Typiskt att de ska hugga på piratebay som inte har nånting med publiceringen av dokumenten att göra.

Visst kan jag hålla med pappan att det är obehagligt att nån kan sitta och titta på bilderna av ens döda barn men vi har en offentlighetsprincip och detta är en dålig anledning till att inskränka på den.

Lite komiskt med när det varit sånt debatterande om FRA, där staten vill få mer insyn i våra privatliv, nu vill man inskränka på våran rätt att få insyn i andras privatliv. Som om våran rätt var mindre värd än statens? Det är ju för fan vi som är staten, har dom glömt det?

Posted on: 2008/9/8 0:50
"Now I have become death, the destroyer of worlds"

See User information
Nu gällde ju detta om Pirate Bay skulle ta bort bilderna eller ej. PBs agerande visar helt klart att lagarna inte räcker till.

Jag har en fråga, kan ni ärligt svara ja på detta:

Skulle ni försvara Pirate Bay om ni hade varit i den situationen, dvs om det hade gällt era egna barn eller nån annan nära anhörigs barn? Hade ni själva tyckt det varit helt naturligt och OK att dessa bilder låg på nätet?

Posted on: 2008/9/8 6:30
"Det är bara fusk om man åker fast."

- Al Bundy

Anonym
Du missuppfattar som vanligt Onslow.

Min bestämda åsikt är att jag tycker Pirate Bay kunde ta bort torrenten och inte låta användaren lägga upp den igen förens bilderna var utelämnade.

MEN varken Pirate Bay eller användaren som la upp bilderna har gjort någonting olagligt.

Pirate Bay har agerat som äkta byråkrater. Programmerade robotar som saknar förmåga att särskilja saker. Att allt antingen är svart eller vitt

See User information
Paradoxer

Inlägg #3 var mer positivt inställd till Pirate Bay.

I ett sådan här fall spelar det ingen roll om det är lagligt eller ej, Pirate Bay bör ta bort det i vilket fall som helst. Om Pirate Bay vägrar ta bort det så kan det vara så att det behövs kompletterande lagstiftning. Men det borde inte behövas några nya lagar på det området.

Även en sajt som vaken.se tar bort inlägg och bannar skribenter även fast inga lagbrott begåtts.

Posted on: 2008/9/8 11:34

- Al Bundy

Anonym
Jag stödjer definitivt inte vakens censur.
Dessutom att lagstifta bort någonting som tyder på ett öppet (nåja) rättssamhälle?

Hade 1000 pers beställt förundersökningsprotokollet från tingsträtten istället hade ingen sagt nåt.

See User information
Klassiskts onslow:

Quote:
Skulle ni försvara Pirate Bay om ni hade varit i den situationen, dvs om det hade gällt era egna barn eller nån annan nära anhörigs barn? Hade ni själva tyckt det varit helt okey

Så typiskt av människor att attackera symptomen inte sjukdomen att använda sådana emotionella händelser för att motivera inskränkning på friheten. . Men ger vi dem fingret tar de handen.

Det är väll inte The pirate bay som är problemet här eller anser du det onslow?.

Det för mina tankar till en kvinna i en av Alex jones filmer som säger : " I would sacrifice liberty for freedom"

Posted on: 2008/9/8 12:52
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

Anonym
Folk tänker inte längre än vad näsan räcker.
Jag är så trött på den här världen och dess psykopatiska reptillika svart/vita tänkande.
Vi måste försöka se ett spektrum mellan yin och yang.

http://terradoxalt.blogspot.com/2008/09/utanfr-flocken.html

See User information
Quote:

BiReal skrev:
Klassiskts onslow:

Quote:
Skulle ni försvara Pirate Bay om ni hade varit i den situationen, dvs om det hade gällt era egna barn eller nån annan nära anhörigs barn? Hade ni själva tyckt det varit helt okey

Så typiskt av människor att attackera symptomen inte sjukdomen att använda sådana emotionella händelser för att motivera inskränkning på friheten. . Men ger vi dem fingret tar de handen.

Det är väll inte The pirate bay som är problemet här eller anser du det onslow?.

Det för mina tankar till en kvinna i en av Alex jones filmer som säger : " I would sacrifice liberty for freedom"

BiReal

Du svarade aldrig på det du citerade. Men jag kan ta det igen. Ett enkelt JA eller NEJ räcker.

Skulle du försvara Pirate Bay om du hade varit i den situationen, dvs om det hade gällt dina egna barn eller nån annan nära anhörigs barn? Hade du själva tyckt det varit helt okej?

Posted on: 2008/9/8 13:10

- Al Bundy

See User information
Kan det vara så att Piratbukten egentligen är NWO's hantlangare?

Att NWO offrar musik o filmindustrin för att kunna införliva deras nya världs ordning snabbare. Genom att erbjuda andligt korrupt musik o film så ökar ju indoktrineringen snabbare, konsumtionen av film o musik torde ju ha ökat en del.

Dessutom får dom en anledning till att inskränka yttrandefrihet o övervakning i sedvanligt manér.

För övrigt anser jag inte att bilder på mördade barn har ett smack med yttrande frihet att göra. Medans vi tjafsar om dessa bilders vara eller inte vara så instiftas lagar som får Hitler/Stalin och gänget att jubla i sina gravar. Fokusera rätt så klarnar bilden tydligare.

/Kaliyuga

Posted on: 2008/9/8 16:42
Bring on the apocalypse...

Anonym
Är det inte Port80 som hostar pirate bay?
Ett företag med klara nazistiska kopplingar.

Nazism/NWO = Same shit.

Tror ni på fullt allvar att The Pirate Bay hade fått husera om inte eliten tillät det i ett land som sverige?

När de tog The Pirate Bays servrar var det inte TPB de var ute efter, utan de andra företagen.

Åh så många röster som höjdes för TPB... Trots att allting loggas för deras verksamhet.

Skulls and bones / Pirate Bay... I say no more.

See User information
Quote:
Kan det vara så att Piratbukten egentligen är NWO's hantlangare?

Att NWO offrar musik o filmindustrin för att kunna införliva deras nya världs ordning snabbare. Genom att erbjuda andligt korrupt musik o film så ökar ju indoktrineringen snabbare, konsumtionen av film o musik torde ju ha ökat en del.

Dessutom får dom en anledning till att inskränka yttrandefrihet o övervakning i sedvanligt manér.

För övrigt anser jag inte att bilder på mördade barn har ett smack med yttrande frihet att göra. Medans vi tjafsar om dessa bilders vara eller inte vara så instiftas lagar som får Hitler/Stalin och gänget att jubla i sina gravar. Fokusera rätt så klarnar bilden tydligare.

/Kaliyuga

Klart att det kan vara så. Vi tjafsar inte om bildernas vara eller inte vara, det jag menar är att varesig The pireate bay hade funnits eller ej så hade personen som ville sprida förundersökningen lagt upp filerna på vilken torrent site som helst. Alltså är inte problemet att The pirate bay finns utan att någon lägger upp filerna lr? Då kan man undra hur ska vi övervaka vad som ska finnas på internet och inte finnas, vem ska bestäma, hur vet vi att de som övervakar och censuerar inte plockar bort annan information som är betydligt väsentligare en de här bilderna..
Det är samma tråd som de av rädsla slänger sin integritet och frihet i papperskorgen för övervakning och säkerhet emot terrorism, någon sa att de personerna förtjänar inget av det.

Onslow nej jag hade antagligen inte tyckt det var trevligt.. dock kan jag inte säga med säkerhet eftersom jag aldrig varit i den situationen.

Posted on: 2008/9/8 20:56

See User information
BIREAL
"Alltså är inte problemet att The pirate bay finns utan att någon lägger upp filerna lr?"

Som jag ser det blir det fel två gånger. Dels personen som lägger upp materialet. Och dels i detta fallet Piratbukten som låter det ligga kvar.
I mina ögon håller inte resonemanget kring yttrandefrihet i DETTA fallet. Barnens integritet väger tyngre. Jag menar att övergreppet på barnen fortsätter för varje person som ytterligare tar del av bilderna. I mina ögon handlar det om respekt för offret och jag ser ingen demokrati/samhällsvinst i att allmänheten ska se detta.

Då kan man undra hur ska vi övervaka vad som ska finnas på internet och inte finnas, vem ska bestäma, hur vet vi att de som övervakar och censuerar inte plockar bort annan information som är betydligt väsentligare en de här bilderna..

Jag förstår din poäng och håller delvis med. Vad som ska censureras och inte ska ju rimligt vis regleras i lag. Men som det är nu så är det tillåtet att publicera sönderslagna barn med lagens goda minne, medans ett musikalbum kan leda till dryga böter. Där ligger felet.
En annan aspekt är ju att vi fortfarande inte vet vad som tas bort från exvis Piratbukten. Kanske är det så att genom att låta bland annat dessa bilder ligga kvar så ger dom sken av att vara yttrandefrihetens förkämpar. För att sedan ta bort material som definitivt borde ligga kvar.
Gratis är gott brukar det ju heta, men frågan är om inte vinet Piratbukten bjuder på är förgiftat?

Förövrigt kan jag klargöra att jag är för fri fildelning, men mot att vilket material som helst finns tillgängligt.

Mvh Kaliyuga

Posted on: 2008/9/9 12:44
Bring on the apocalypse...

See User information
Quote:

Kaliyuga skrev:

Som jag ser det blir det fel två gånger. Dels personen som lägger upp materialet. Och dels i detta fallet Piratbukten som låter det ligga kvar.
I mina ögon håller inte resonemanget kring yttrandefrihet i DETTA fallet. Barnens integritet väger tyngre. Jag menar att övergreppet på barnen fortsätter för varje person som ytterligare tar del av bilderna. I mina ögon handlar det om respekt för offret och jag ser ingen demokrati/samhällsvinst i att allmänheten ska se detta.

Det där var bra skrivet!

Man kan inte lasta Pirate Bay för att någon lagt upp materialet, men man kan lasta PB om de låter materialet ligga kvar. Det hela handlar om respekt för enskilda individer.

Om sunt förnuft råder så behövs ingen ny lagstiftning, men PBs agerande visar att det ändå kan bli nödvändigt.

Posted on: 2008/9/9 13:04

- Al Bundy

Anonym
Jag har hört att torrenten inte fungerar att ladda hem från TPB.

EDIT: Nopp... den laddar inte hem
testa själva. http://thepiratebay.org/torrent/4335897/Arbogam____let_FUP_mm

Anonym
Att The Pirate Bay har klara nazistiska kopplingar är väl glasklart eftersom Port80 hostar dem...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Lundström

Hur är det man säger? "Alla vägar bär till rom"?

See User information
Eftersom bilderna är offentliga så är saken att de lagts upp på piratebay helt ovesäntligt. Snubben kunde likväl kopierat upp 5000 kopior och delat ut på stan med samma resultat.

Den enda anledningen till att detta fått så stort genomslag i pressen är att det handlar om piratebay, inget annat.

Och på Onslows fråga angående om detta hade gällt mina eller någon bekants barn så hade jag givetvis tyckt att det varit onödigt men då jag inte behöver kolla på bilderna själv så behöver jag inte bry mig. Om andra personer vill kolla på dom så stör det inte mig, jag har ingen anledning att försöka ändra på andra personers beteenden.

Posted on: 2008/9/10 0:23

See User information
Quote:

Killawife skrev:

Eftersom bilderna är offentliga så är saken att de lagts upp på piratebay helt ovesäntligt. Snubben kunde likväl kopierat upp 5000 kopior och delat ut på stan med samma resultat.

Ditt resonemang visar att en skärpt lagstiftning är nödvändig. Detta har väl inte varit nåt större problem tidigare, men när sådana bilder hamnar lättillgängligt på nätet så blir det ett problem. Bilder på nätet sprids lätt okontrollerat, och kan också spridas bland skolbarnen. Varför ska det vara så?

Quote:

Killawife skrev:

Den enda anledningen till att detta fått så stort genomslag i pressen är att det handlar om piratebay, inget annat.

Det lär ha blivit samma sak oavsett vilken sajt det gällt. PB har sig själva att skylla för mediauppmärksamheten. Respekten och hänsynen för enskilda människor är betydligt viktigare än Pirate Bay.

Quote:

Killawife skrev:

Och på Onslows fråga angående om detta hade gällt mina eller någon bekants barn så hade jag givetvis tyckt att det varit onödigt men då jag inte behöver kolla på bilderna själv så behöver jag inte bry mig. Om andra personer vill kolla på dom så stör det inte mig, jag har ingen anledning att försöka ändra på andra personers beteenden.

Har du frågat några nära anhöriga eller bekanta om de också tycker att det är viktigt att sådana bilder ska finnas lättillgängliga på nätet? Fråga också om de skulle försvara PB med näbbar och klor om de själva hade varit i den situationen.

Varför är dessa bilder viktigare än hänsynen och respekten för den enskilda människan?

Posted on: 2008/9/10 8:17

- Al Bundy

Anonym
Quote:

Onslow skrev:
Varför är dessa bilder viktigare än hänsynen och respekten för den enskilda människan?
Tydligen så är dessa bilder så pass viktiga att de skapar ett justitiemord.

See User information
Tydligen måste någon ha kollat på bilderna mot sin vilja..stäm den som tvingade dig ladda ner och stirra på dom.

Dom som frivilligt vill censurera allt förbannat...skaffa lite jävla vilja och ge fan i sånt ni inte vill se.

Själv har jag inte sett bilderna och känner inget behov av att se dom, men jag vill inte hindra dom som tycker dom har behov av att kolla på bilderna.

Det handlar väl om rättssäkerhet att vissa saker är offentliga.

Posted on: 2008/9/10 20:29

See User information
Citat:

Killawife skrev:

Ditt resonemang visar att en skärpt lagstiftning är nödvändig. Detta har väl inte varit nåt större problem tidigare, men när sådana bilder hamnar lättillgängligt på nätet så blir det ett problem. Bilder på nätet sprids lätt okontrollerat, och kan också spridas bland skolbarnen. Varför ska det vara så?

Detta är inget problem idag. Dessa bilder är knappast värre en allt annat som finns tillgängligt i tidningar, tv och på internet. Ska vi censurera dessa kanaler också?

Citat:

Killawife skrev:

Det lär ha blivit samma sak oavsett vilken sajt det gällt. PB har sig själva att skylla för mediauppmärksamheten. Respekten och hänsynen för enskilda människor är betydligt viktigare än Pirate Bay.

Nej, detta har bara fått uppärksamhet för att det handlar om piratebay, som är en nagel i ögat på de som bestämmer. Ingen annan anledning. Förundersökningen finns redna på andra sidor, men ingen annan sida har nämnts är thepiratebay.

Citat:

Killawife skrev:

Har du frågat några nära anhöriga eller bekanta om de också tycker att det är viktigt att sådana bilder ska finnas lättillgängliga på nätet? Fråga också om de skulle försvara PB med näbbar och klor om de själva hade varit i den situationen.

Jag har inte frågat mina anhöriga. Varför skulle jag göra det? De flesta av dom vet inte vad piratebay är och skulle knappast bry sig om vad folk de inte känner gör på nätet.
Du verkar missa hela poängen här. Folk kan välja själva om de vill kolla på bilderna är inte. Gör de det och gillar vad de ser så kanske de bör söka hjälp nånstans, men att någon postar offentligt material på nätet ser jag inte som ett problem överhuvudtaget, oavsett vad det skulle vara för något.

Posted on: 2008/9/16 23:20

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper